Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 52

Topic: Dunne mest

Re: Dunne mest

Karnemelk is geen echte probiotica natuurlijk. Dan kom je uit bij Yacult oid. Er is zelfs speciale paardenprobiotica in de handel (weet eff niet wƔƔr te verkrijgen), maar in karnemelk zitten wel soortgelijke bacteriƫn. Ik gooi gewoon een scheut onder haar voer. Helpt de verstoorde darmflora te herstellen.

Nee ik bedoel niet Roos van Poca. Roos van Klaas bedoel ik

Actief Forumlid mariejo's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

Dat dacht ik al dat je een andere Roos bedoelde, toen ik je stoere hoefbekap van Pebbles las.
    Roos, is hoiRoos van Klaas zijn forum.

Ik ga dan ook maar eens karnemelk over de zemelen gooien, kan in mijn idee nooit kwaad.
    Dank je.
    Prendre la vie comme elle vient!

Hmm.. ik weet het niet zo met die karnemelk.. meen toch ergens gelezen te hebben dat koeienmelk niet goed voor een paard is... paarden probiotica is

SYNBIOZYNE

verkrijgbaar bij de paardendrogist ( zie eerdere post!!)
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

Ohhh, dank je Marianne, zal zo eens even gaan kijken bij de Paardendrogist.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ik houd er persoonlijk niet van om zomaar dat soort dingen over het voer te gooien onder het mom dat het geen kwaad kan. Wacht dan even op Roos als die toch komt.
    Als je niet overdreven wil ontwormen maar toch veilig zijn, dan kan je eerst de mest laten controleren, zie http://www.wormbestrijding.nl . Zij geven je vervolgens een advies. Ollie en Vash zijn vorig jaar october ontwormt met equest en Ollie had 8 maanden later nog geen wormeieren in de mest, Vash een paar, die is dus wel ontwormt met equest.
    Wil mijn paarden nooit teveel chemische troepjes geven, maar ontwormen gaat gewoon met ivermectine of moxidectine, hangt van de uitslag van het mestmonster af. De consequenties van verkeerd/te voorzichtig ontwormen zijn mij veeel te groot.

Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

@Lila, dank je wel voor de link.
    Ik heb ook al even over de site van de paardendrogist gekeken en ik ga Opkikker bestellen, hier zit ook de probiotica in + nog veel andere aanvullende mineralen en vitaminen.

Daarnaast ga ik zeewier bij blijven voeren, dus de eerste als kuur, zeewier dus voor langere tijd.

Je hebt helemaal gelijk om niet zo maar wat te over het voer van je paard te doen.

Ik heb ook niet zelf besloten dat ik "zomaar" iets over het voer gooi Lila. Dit is in overleg met de DA gegaan. Ik zou dit nooit zomaar uit eigen beweging durven beslissen.

Maar Marianne; dit is dus niet goed?? Weet je dat zeker? Mmm heb ook even op paardendrogist gekeken, en daar staat bij die Synbiozyme, dat je bij aanhoudende diarree bij oudere veulens altijd de DA moet raadplegen, en de DA zegt dat ik karnemelk moet geven

Ik denk dat ik ook maar voor die opkikker ga dan. Klinkt wel goed, al is dit ook een vorm van "zomaar" geven, maar ja.. als je de DA nog niet meer kan geloven..

heb je niemand in je omgeving die voer en supplementen kan doormeten? (als je daarin gelooft tenmisnte)

Bij de paardendrogist kan je van de meeste produkten kleine zakjes kopen, om te proberen, dat is precies voldoende om het produkt door te (laten) meten

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ik heb ook niet zelf besloten dat ik "zomaar" iets over het voer gooi Lila. Dit is in overleg met de DA gegaan. Ik zou dit nooit zomaar uit eigen beweging durven beslissen.
    Trea, cool down....die opmerking was een reactie op de post van Mariejo

ik zit me suf te peinzen waar ik dat nou vandaan heb, dat melk/karnemelk/yakult niet goed zou zijn voor paarden.. ik meen dat het alweer een tijdje geleden in De Hoefslag stond.

Hoe dan ook: ik denk dat de probiotica van de Paardendrogist hoe dan ook 'veiliger' is omdat het specifiek op paarden afgestemd is, Ik heb beide producten in het verleden gebruikt voor verschillende paarden, met goede resultaten!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ik ken het geven van karnemelk wel . Het is een heel oud middeltje om de darmen weer rustig te krijgen en heeft te maken met de bacteriƫn die in de karnemelk zitten en de zuurgraad. Men gebruikte dit middeltje vroeger vaken op de boerderij, zo kregen kalfjes het vroeger als hun pens (een van de magen) van slag was. Of het voor paarden ook werkt, geen idee, maar het werkt ook voor geiten, schapen en varkens.

Ik zou je dames toch even om de 2-3 weken goed ontwormen totdat de mest schoon is. Niet alleen Pebbles, maar Enya en Amy ook nog een keertje. Met Pebbles dan wel totdat de mest wormvrij is, want ik vrees dat ze alle klachten toch te danken heeft aan een worminfectie...
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    ik zit me suf te peinzen waar ik dat nou vandaan heb, dat melk/karnemelk/yakult niet goed zou zijn voor paarden.. ik meen dat het alweer een tijdje geleden in De Hoefslag stond.
    Het is in ieder geval niet goed voor konijnen, daar werd het ook nog wel eens aangeraden als de darmen van slag zijn (yoghurt dan, geen karnemelk). Het heeft meen ik iets te maken met de melksuikers die erin zitten, maar heel precies weet ik het niet...
    Nou denken jullie misschien: konijnen????? Maar het spijsverteringsstelsel van konijnen lijkt erg op dat van paarden, en konijnen reageren vaak goed op medicijnen die voor paarden ook goed zijn. Dus wellicht gaat deze vergelijking ook op voor karnemelk...

jiske
    Guest

Yoghurt en karnemelk geven is een veelgebruikt iets. Ik hoor het tenminste veel onder oudere fokkers, die vaak ook boer zijn. Heeft je paard diarree? Paar dagen yoghurt erin (niet vanwege de melksuikers maar vanwege de bacterieen) en klaar is kees!

Vind ik ook best logisch, ook voor mensen die niet goed tegen melk en melkproducten kunnen, verdragen zure producten juist wel goed.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jiske
    Yoghurt en karnemelk geven is een veelgebruikt iets. Ik hoor het tenminste veel onder oudere fokkers, die vaak ook boer zijn. Heeft je paard diarree? Paar dagen yoghurt erin (niet vanwege de melksuikers maar vanwege de bacterieen) en klaar is kees!
    Nee je zou die yoghurt ook niet vanwege de melksuikers geven, maar je zou het juist *niet* vanwege de melksuikers geven! Dat er gunstige bacteriƫn inzitten klopt, maar er zitten ook dingen in die *niet* goed zijn in elk geval voor de darmen van konijnen, en ik meen dus dat dat de melksuikers waren, kan ook iets anders zijn...

Dat het al jaren gedaan wordt, wil nog niet zeggen dat het ook goed is. Zo werd ook jarenlang aan vrouwen met afscheiding aangeraden om een tampon, gedoopt in yoghurt in te brengen want dat zou de goede bacteriƫn binnenbrengen. Dit wordt tegenwoordig juist sterk afgeraden....

jiske
    Guest

Vind ik ook best logisch, ook voor mensen die niet goed tegen melk en melkproducten kunnen, verdragen zure producten juist wel goed.

Bladwijzers

Forum Rechten