ze zouden eens moeten weten zeg! Gewoon ongeneerd met de kostbare waren op het Internet!!!
HAHAHA en jij durft ook zeg! om zo'n foto te nemen van Enya met het risco van natte scheten!!!
ze zouden eens moeten weten zeg! Gewoon ongeneerd met de kostbare waren op het Internet!!!
HAHAHA en jij durft ook zeg! om zo'n foto te nemen van Enya met het risco van natte scheten!!!
"The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli
Trea , wees heel voorzichtig met wat ze op de wei binnenkrijgen . Ze halen er veel meer af dan je denkt ! Met kort gras komen ook de wortels mee en het nodige zand .
Ik ben afgelopen winter bijna mijn oude pony kwijtgeraakt aan zandkoliek . Terwijl ik ze toch weleens een kuurtje zandweg gaf .
Mijn pony's stonden op een kaalgevreten stuk wei met hele korte sprietjes gras . Zolang ze hierop staan blijven ze ervan eten .
Mijn oudje ging op een gegeven moment steeds moeilijker eten , steeds meer proppen van haar hooi maken en ook met haar voer werd ze steeds kieskeuriger .Dit ging allemaal HEEL geleidelijk aan , in een paar weken tijd .
Ook was de mest vaak dun , maar niet altijd .
Ik was ook net met medicijnen tegen Cushing begonnen , dus had ik de sympthomen hieraan gewijd .
Ik heb dus de paardentandarts laten komen en ze werd electrisch gevijld .
Maar de problemen bleven , ze werden zelfs erger , totdat ze op een avond koliek had .
Nu moet ik erbij zeggen dat Beauty een echte taaie is , die niet laat merken dat ze pijn heeft of zich niet lekker voeld , ze gaat echt door tot ze er bij neer valt .
Uiteindelijk heeft ze ruim een week flink last van koliek gehad , dierenartsen zijn meerdere keren geweest .
Ze had het op een gegeven moment zelf al opgegeven , ze at niet meer , dronk nauwelijks nog , en had een doffe blik in haar ogen , ze was op .
Ik had op een avond het besluit genomen dat als ze de volgende dag niet iets was opgeknapt , ik haar in zou laten slapen .
Ik heb haar uiteindelijk er toch weer bovenop gekregen met veel vitamines en ze heeft 2 maanden lang 2x per dag zandweg gehad !
Maar je wilt niet weten hoe ze er toen uit zag . Heel veel afgevallen (ik zelf trouwens ook van de stress) en een hele doffe lange (Cushing) vacht .
Advies van de DA was graswei met hoger gras (nergens te vinden in de winter natuurlijk) of zandpaddock met hooi , hooi bijvoorkeur uit grote ton of hoge hooiruif , niet van de grond want ook dan krijgen ze zand binnen .
Inmiddels ken je haar niet meer terug .
Ze is weer helemaal op gewicht , is ineens heel snel door haar vacht heen gekomen en ze staat te glimmen als een spiegeltje.
Ze is weer helemaal de alfa merrie in de wei (was tijdelijk overgenomen door mijn paint) , en geniet duidelijk weer van haar leven .
Over Balki , m'n SuperShet :
Nee hoor , hij is niet dik .
Hij zit gewoon vol met karakter .
Onze paarden staan ook op een wei die wat aan de korte kant is....we wachten met smart op regen! De paarden krijgen nu 's avonds weer grofstengelige kuil bij, en ook dat helpt om het zand naar buiten af te voeren. Zeggen ze...
Beauba.. hou maar op over koliek en zand.. ik weet er alles van. Heb er bijna één van mijn tinkers aan verloren. Die moest toen geopereerd worden en het was kantje boord. 1/3 speciekuup zand werd er tijdens de operatie uit de darmen gespoeld.![]()
Maarrrrr toen was het winter, ze stonden op de paddock (niet meer op de wei) en één van de tinkers likte zand van de stoep. Jeee wie denkt daar nou aan?
Nu voer ik veel meer ruwvoer (eigenlijk onbeperkt) dus iets te knabbelen valt er altijd wel, maar wat het nou bij Pebbles is??
Gisteren ging het heel goed, vanavond loopt ze weer te spetteren. Ze likt ook zand op uit de paddock. Een paar keer sporadisch gezien, vandaag heel extreem.
Sandclear is symptoombestrijding, I know, maar wat moet ik nou? Uit de mest-zandtest bleek uit dat ze behoorlijk wat zand binnenheeft. Is het verveling? Ik pieker me suf..
Morgen komt Klaas (mijn natuurlijk bekapper) en hij brengt iemand mee die aan de Silverlinde studeert. Ik hoop dat dát iets brengt.
Ook speelt het door mijn hoofd om haar voor een jaar (liefst voor 2) in opfok te doen. Lekker gras, leeftijdsgenoten, afleiding..
Met die twee tinkers erbij is het ook een dooie boel.
Ik weet het eff niet meer.
Ben ook bang om de DA weer te bellen. Die hebben oplosingen die zo op symptoombestrijding lijken. Gee maar een kuurtje van dit, of een poedertje van dat. Het voelt zo of het niet klopt met Pebbles, maar ik vertrouw mijn gevoel niet zo.
hoe denk je over een holistisch DA? Die gaat heel anders te werk dan een regulier DA en gaat op zoek nar de oorzaak ipv de symptomen te bestrijden, al het voer kan je laten doormeten, alle organen en de behandeling varieert van acupunctuur tot homeopatische druppels.
Morrie is vorig jaar behandeld en blijvend opgeknapt!
Maar Trea, een zandkuur is toch geen symptoombestrijding als je paard idd veel zand binnen heeft gekregen? Ja natuurlijk moet je wel gaan nadenken hoe je kunt voorkomen dat ze nog zand binnenkrijgen, maar als er het al eenmaal inzit, dan moet het eruit! Een kuur met sandclear of lijnzaad (werkte even goed, volgens mijn DA) kan helemaal geen kwaad, ook niet als er toch iets anders aan de hand mocht zijn. Ik zou het gewoon geven hoor! En als je het gevoel hebt dat er meer aan de hand is met Pebbles, kun je daar ondertussen verder naar zoeken.
Trea, als Pebbles echt nu al zand in haar mest heeft, is het zaak om er nu meteen iets aan te doen. Ik ken het probleem met de mest met Kate en ik voerde haar ook een kuur sand-clear. Het hielp echter niet, haar mest bleef spetteren. Na contact met de VA adviseerde hij me om Kate gedurende een week of 2 iedere dag een hand gekookt lijnzaad met veel slijm te geven, omdat zijn ervaring was dat dit beter hielp als sand-clear en aanverwante artikelen. Het voordeel (naast de prijs van lijnzaad) was volgens hem ook dat het zand door het slijm afgevoerd werd, maar ook dat de zaadjes de darmwand prikkelen en het slijm een beschermlaagje achterlaat op de geïrriteerde darmwand.
Ik heb Kate 2 weken lang dagelijks dat gevoerd in combinatie met een eetlepel zeewier. Na een week begond de mest normaler te worden en na 2 weken was het goed. Ook het likken aan zand verdween, aangezien de zeewier de tekorten aanvulde. Ik moest toen de lijnzaad gaan afbouwen naar een frequentie waarbij Kate's mest goed bleef en dat kwam neer op eens in de 2 Ã* 3 dagen. Ook dit jaar begon ze in de herfst weer kuilen te graven en zand te happen. Ook nu weer begonnen met lijnzaad en zeewier, zo kon ik voorkomen dat ze deze winter weer aan de spetterpoep ging.
Lijnzaad is niet verkeerd voor Pebbles en wellicht de moeite van het proberen waard!
*Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*
Thanx allemaal. Tuurlijk Marja, zo bedoel ik het ook. Ik MOET nu iets aan die zand doen (symptoombestrijding), maar wel noodzakelijk. En ondertussen de oorzaak proberen te achterhalen.
Jossie, dus jij vind lijnzaad beter dan sand-clear? Laat ik daar nou ook nog enkele kilo´s van hebben liggen.
Zeewier krijgen ze hier altijd al. 2 van die meegeleverde schepjes per paard per dag.
Morrie, nieteens zo´n verkeerd idee. Voelt iig veel beter dan een gewone DA. Ze krijgt uiteraard veulenmusli van een goed merk (equisanum) maar je wéét het nooit he?
Dat ze niet lekker in haar vel zit, dat is al langer duidelijk. De luis die ze opgedaan heeft, onlangs ineens zichtbare spoelworm terwijl ze pas ontwormd was.. allemaal tekens dat haar weerstand ook niet oké is.
Ja, ik vind lijnzaad beter als sand-clear. Ik heb beide ooit gebruikt (heb zelfs nog sand-clear staan) en heb van sand-clear niet de resultaten gehad die ik van lijnzaad wel heb. Ook mijn VA adviseert lijnzaad omdat ook hij van sand-clear niet de resultaten zag die lijnzaad wel behaalt. Hij zei wel dat je voldoende slijm erbij moest hebben voor een optimale werking qua afvoer van zand.
Ik kook een koffiekopje in een steelpannetje met zo'n 2 tot 3 cm water in de pan. Vervolgens een 20 minuutjes flink door laten koken (wel roeren en erbij blijven ivm aanbranden en overkoken) en voer het dan zodra het voldoende afgekoeld is. Kate is een moeilijke eter en at de sand-clear ook amper, maar de lijnzaad inclusief slijm eet ze graag! Wel moet ik het mengen met wat muesli of slobber, maar ook met brok kun je het prima voeren. Als je de brok erbij doet als het nog goed heet is, lost de brok op en heb je als eindresultaat een soort slobber.
Nu je zegt dat je na het onrwormen ineens een spoelworm bij Pebbles aantrof, gaat er bij mij een ander lampje branden... Waarmee heb je haar toen ontwormd en hoe lang is dat geleden? Het zou kunnen zijn dat ze een flinke wormbesmetting heeft (gehad) en daardoor tekorten in haar stelsel, waardoor haar weerstand niet optimaal is en ze op zoek is naar bronnen van aanvulling. Dat die spoelworm eruit kwam is een teken dat ze in ieder geval een wormbesmetting had en een beste!
Als die laatste ontworming een week of 3 geleden was, dan zou ik haar nu nog een keertje ontwormen en goed in de gaten houden wat eruit komt. Best kans dat er toch nog wormen zijn... Ook is een neveneffect van een wormbesmetting dat de darmwand geïrriteerd raakt en dat de darmen minder goed in staat zijn om voedingsstoffen op te nemen.
Nu ik alles zo lees en overdenk, vermoed ik dat de oorzaak van Pebbles' spetterpoep best eens de wormbesmetting kan zijn en dat ze daardoor niet lekker in haar vel zit.
Tja.. dit zal voor velen (die voorstander zijn van natuurlijk ontwormen) misschien als een donderslag klinken, maar ik heb volgens schema 2 keer ontwormd met verm-x, eind februari en eind mei. Een maand later vond ik die wormen bij Pebbles, schrok me uiteraard rot, heb meteen drie wormenkuren met ivermectine gehaald en de hele boel ermee ontwormd. (Ik neem aan, Jossie, dat dat voldoende is voor nu, of moet er nog eentje achteraan doen dan?)
Heb mijn vertrouwen in verm-x helemaal verloren. Nu hoeft dit niet te betekenen dat het middel slecht is (er zijn immers vele goede resultaten mee geboekt) maar ik durf het niet meer te gebruiken.
In juni heb ik dus die spoelwormen ontdekt, net daarvoor die luizen. Gaat lekker hè![]()
Bedankt voor je recept! Ik ga gelijk aan het koken.
Trea, als je wormen aangetroffen hebt en de paarden vervolgens behandeld hebt, dan doe je er verstandig an om de kuur twee weken later te herhalen. Wormkuren doden namelijk niet de eitjes! Die wormeitjes hebben een dag of wat nodig om 'uit te komen' dus na zo'n 10 dagen heeft je paard wéér larven die zich naar wormen gaan ontwikkelen. Wil je de boel goed schoonhouden, dan is een herhalingskuur aan te bevelen!
Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->
Klopt Trea, als je haar nu ontwormt met ivermectine (en absoluut niet onderdoseren, liever teveel) dan zou ik haar over 2 weken nogmaals die hoeveelheid geven. Dan pas kun je er redelijk zeker van zijn dat de wormen weg zijn. Om het zekere voor het onzekere te nemen zou je na afloop van de 2e keer een mestonderzoekje kunnen laten doen.
Ik weet niet wat Pebbles weegt, maar ivermectine is wat overdoseren redelijk veilig. Je moet haar 5 keer teveel geven om overdoseringsverschijnselen te krijgen en zelfs dan is het "slechts" een lichte koliek.
Overigens ben ik zelf geen voorstander van Verm-X, alhoewel ik vermoed dat het bij redelijk schone paarden de wormen redelijk in toom kan houden.
Even update dan maar voor de geïnteresseerden![]()
Maandag nog een wormenkuur gegeven, gestart met lijnzaad (via Jossies recept) en probiotica (karnemelk)
Dinsdag kwam Roos (studeert aan de Silverlinde) en had een paar kistjes met oliën bij zich. Aan de hand van een uitgebreide analyse (en Pebbles eigen hulp) een paar oliën uitgezocht waarvan Roos een bachbloesemtherapie gaat maken en/of een homeopatisch middel. Dit heeft als doel om haar weerstand aan de buitenkant vooral, te verhogen. De huid dus. Roos beredeneerde dat Pebbles door de vele huidproblemen die Pebbles gedurende het hele jaar al bij ons gehad heeft, een open weg heeft gecreeërd voor darm en/of longkwalen.
Kon ik mij prima in vinden. Voelt helemaal goed. In afwachting van Roos´s therapie gaan we vrolijk door met symptoombestrijding![]()
Woensdag had Pebbles alweer hele mooie vaste mestballen, wél weer spoelwormen erin gevonden.
Enya blijft een beetje drabmest houden, geen spetterscheetjes op het moment. Ga met haar vandaag ook starten met probiotica.
wij hebben indertijd ook gebruik gemaakt van ontworming op basis van kruiden, ging om een exceempaardje, dus wilden zo bio mogelijk zijn, om haar afweermechanisme te sparen.
hielp niet echt trouwens, schuurde onderhand haar hele buik open.
resultaat: verkocht aan een kennis, waar ze als fokmerrie mocht blijven lopen (rijden was echt niet te doen). Die kennis is uiteraard totally not bio minded hahaah. dus die had er gelijk een 'normal' dierenarts bijgehaald, chemische spuit tegen exceem en ook bloedanalyse en vanalles.
soit: wat er uit kwam was, dat het arme paardje ook van alle wormen had, dit ondanks strikte ontwormschema volgen met verm-x......
dus voor onze andere paarden gebruiken we nu ook terug ivermectine en consoorten.
voelde me toen eerlijk gezegd beroerd. je wil zo goed doen voor je paard, door alle chemische spul te vermijden; maar ze had het toch nodig dus..
en verder: in de alternatieve geneeskunde is er idd een band tussen dikke darm en longen, dus diarree aan de ene kant en huidproblemen aan de andere, hangen duidelijk samen. de vraag is alleen: wat is oorzaak en gevolg hee.
zijn huidproblemen oorzaak van (door de open weg) darmkwalen of is de slechte werking van de darmfunctie oorzaak van huidproblemen (ik denk namelijk het laatste)..
soit, ben uiteraard benieuwd naar het vervolg!
groetjes
an
@Trea, probiotica? zit dat in karnemelk en voer je haar dit dan?
Zou dit ook wat voor Silke kunnen zijn?
Ik word nu toch ook wel een beetje bang met mijn zo natuurlijk mogelijke manier van ontwormen met Verm X, om Silke haar toch al zwakke gestel, dat denk ik tenminste, omdat ze seme heeft.
Ik zal Roos eens vragen, ze komt toch nog voor Silke, of ze ook iets voor haar heeft. Je bedoelt toch Roos van Poca?
Ik ben iniedergeval blij dat het met Pebbles weer wat beter gaat.
Nu nog Enya van haar drabmest zien af te krijgen.
Succes.
Prendre la vie comme elle vient!
Bladwijzers