Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Staartbijten.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Staartbijten.

In een van de kuddes bij ons op stal zit een staartenbijter ! Hij of zij heeft al meerdere slachtoffers gemaakt (gelukkig niet in de kudde waar First in staat) Deze slachtoffers moeten nu staartloos de zomer door ! Dat duurt wel een flinke tijd voor dat weer is aangegroeid. We dachten eerst dat we wisten wie de dader was en dat was gunstig want die zou toch eerdaags verhuizen. Maar nu blijkt dus dat diegene het niet was, want inmiddels is er een nieuw slachtoffer gemaakt ! Wij dachten dat het een van de jaarlingen was omdat staartbijten vaak bij jonge paarden voorkomt, maar nu hebben zij ook aangevreten staarten en er is nu 1 paard overgebleven met een staart die nog intact is. Dat is dus hoogstwaarschijnlijk de dader en laat dat nu net het schatje van mijn zus zijn ! We hebben hem niet eerder verdacht omdat hij al 9 is en nog nooit eerder zoiets gedaan heeft. Ik meen me te herinneren dat we het ooit eerder gehad hebben met een ouder paard en dat dat iets van een tekort aan iets was, mineralen ofzo.

Wie heeft hier ervaring mee ? Ik heb al even op internet gespeurd en overal raden ze aan om de staarten van de andere paarden met hertshoornolie in te smeren, maar daarmee los je het probleem natuurlijk niet op. Het lijkt me duidelijk dat dit paard hier iets mee aan wil geven, maar wat ?

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Re: Staartbijten.

Wat een naar probleem! Ergens fijn dat de staart van haar paard nog intact is, maar des te vervelender dat haar paard de dader is.... Ik heb echt geen idee wat je hiermee zou kunnnen doen.
    Hopelijk zijn er anderen met goede tips, ik ben ook benieuwd!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Wat vervelend zeg! Geen idee wat je hieraan kunt doen. Odes's staart is ook afgebeten, ze heeft toen ze hengsitg was haar staart aan de buurman gedoneerd zowat. Dus ze heeft zelf ook wel schuld. Ik spray haar staart nu in met cribox als ze hengstig is. Maar dat lijkt me niet te doen iedere dag bij meerdere paarden.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Zelf gebruik ik voor Vash zijn dekenvreetziekte nu P.N.H. spray na zowat alle andere sprays te hebben geprobeerd. En deze werkt gelukkig!
    Oeps zie het nu pas....het is geen PNH spray, maar PBH.
    Ben teveel met NH bezig blijkbaar
    hertshoornolie werkt ook "goed" (lees redelijk) tegen dazen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Vanmiddag nog even met een vriendin overleg gehad, zij heeft een veterinaire achtergrond en ze vertelde me dat dit soort gedrag wel voorkomt bij paarden met maagzweren ! Dat is zeker geen leuk nieuws ! Hier ga ik me eens even in verdiepen en kijken wat we hiermee kunnen ! Misschien moet die osteopaat nu toch maar komen !

Mocht je bij 'de schuldige' geen medische verklaring kunnen vinden (medische klachten moet je natuurlijk eerst (voor zover mogelijk) uitsluiten), hier nog een vrij gemene maar effectiefe tip. Tabasco in de staarten, leren ze het in een keer af.
    Want afgezien van de cosmetische waarde is het sowieso vervelend voor de andere paarden als ze geen staart hebben om de vliegen mee te verjagen.
    Don't judge a thing until you know what's inside it!

Bladwijzers

Forum Rechten