In een van de kuddes bij ons op stal zit een staartenbijter ! Hij of zij heeft al meerdere slachtoffers gemaakt (gelukkig niet in de kudde waar First in staat) Deze slachtoffers moeten nu staartloos de zomer door ! Dat duurt wel een flinke tijd voor dat weer is aangegroeid. We dachten eerst dat we wisten wie de dader was en dat was gunstig want die zou toch eerdaags verhuizen. Maar nu blijkt dus dat diegene het niet was, want inmiddels is er een nieuw slachtoffer gemaakt ! Wij dachten dat het een van de jaarlingen was omdat staartbijten vaak bij jonge paarden voorkomt, maar nu hebben zij ook aangevreten staarten en er is nu 1 paard overgebleven met een staart die nog intact is. Dat is dus hoogstwaarschijnlijk de dader en laat dat nu net het schatje van mijn zus zijn ! We hebben hem niet eerder verdacht omdat hij al 9 is en nog nooit eerder zoiets gedaan heeft. Ik meen me te herinneren dat we het ooit eerder gehad hebben met een ouder paard en dat dat iets van een tekort aan iets was, mineralen ofzo.
Wie heeft hier ervaring mee ? Ik heb al even op internet gespeurd en overal raden ze aan om de staarten van de andere paarden met hertshoornolie in te smeren, maar daarmee los je het probleem natuurlijk niet op. Het lijkt me duidelijk dat dit paard hier iets mee aan wil geven, maar wat ?
Bladwijzers