Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 43

Topic: ruinen, op welke leeftijd het verstandigst?

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

ruinen, op welke leeftijd het verstandigst?

nav topic: http://137.224.239.40/nh/forum/viewt...=106272#106272

Boots, ons veulen willen we laten ruinen, om praktische redenen zo vroeg mogelijk. We kunnen geen hengst houden bij onze paarden, ik wil 'm niet afzonderen, en zijn toekomst is ook niet als hengst bestemd.

Praktisch gezien zouden we m, voordat hij vruchtbaar is, willen laten ruinen. Hij zal dan ongeveer een jaar zijn. Maar is iemand bekend met de eventuele nadelige gevolgen van zo'n vroege ruining??

Naar wat ik begrepen heb is dat hengsten in de breedte groeien en ruinen in de hoogte. Daar zou dus een lichamelijk aspect kunnen zitten.
    Geestelijk verwacht ik dat hij geen last krijgt van hengstengedrag door het ontbreken van de betreffende hormonen, wat mogelijk problemen met zich mee kan brengen.
    Ik heb begrepen dat er juist meer problemen kunnen ontstaan als hij zich als hengst heeft kunnen ontwikkelen. Maar ook in dit geval vind je voornamelijk persoonlijke meningen op het internet ipv "echte waarheden".
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Re: ruinen, op welke leeftijd het verstandigst?

Tsja, ik denk altijd maar zo... als ze niet weten wat het is om hengst te zijn weten ze ook niet wat ze zullen missen.

Aangezien hij toch gecastreerd zal gaan worden zou ik het inderdaad zo snel mogelijk doen.

Ik heb er nog nooit echt onderzoek naar gelezen, helaas.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Vash ook met 11 maanden laten ruinen. Doordat onder invloed van testosteron de groeischijven gaan sluiten en deze dus door het ruinen (geen testosteron aanmaak) langer openblijven, groeit je paard idd iets langer door. Vash komt uit een merrie van 1.71 en een vader van 1.67. Hij is nu 4 en ik denk zo'n 1.68. Heb links en rechts en overal geinformeerd (ook Utrecht gebeld bijvoorbeeld en hengstenhouders.....lastig mens ben ik ). omdat het wel een hele stap is natuurlijk. Onder invloed van de testosteron gaat er dus meer groei in het spierenpakket zitten. Maar dat is iets wat je met de juiste training er ook aan kan rijden. Je hebt heel mooi bespierde merries rondlopen ook. Als je hem laat castreert, dan verdwijnt dat opgepompte ook weer deels. Heb toen besloten in de overweging die jij ook heb: wat ie niet aanleert hoeft ie niet af te leren, en stél dat ie 1.70 wordt of nog iets hoger, dan heb ik daar geen probleem mee. Het valt tot nu toe dus mee, maar het kan nog komen . Evengoed "dekt" hij de merries zo nu en dan als ze hengstig zijn, dus ergens zit het besef dat hij iets kan wat de dames niet kunnen . Heb er geen spijt van. Hij kon lekker met ruinen en merries het land in, die spelletjes zijn iets rustiger dan tussen hengsten (hoewel het ook even pittig kan zijn ) . En nu leidt hij in ieder geval geen solitair bestaan. Hoef ook niet steeds de horizon af te speuren naar voorbijkomende paarden, hij ziet ze gerust, en wordt er wel eens vrolijk van gelukkig, maar krijgt geen uit-de-wei-spring neigingen.
    Hopelijk heb je iets aan mijn (lange...excuses) verhaal!
    Oh ja, hoe eerder je het laat doen (de balletjes moeten wel in de zak zitten natuurlijk) hoe minder complicaties en daardoor snelle genezing. Het is het beste om het vroeg in het weideseizoen te doen: dan hebben ze na de ingreep veel beweging in een schone wei zonder vliegen. Ik heb het dan over eind april, begin mei.

Actief Forumlid saskia's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door issiem
    Naar wat ik begrepen heb is dat hengsten in de breedte groeien en ruinen in de hoogte.
    Ja dat is wat ze zeggen, dat ruinen lang en slungelig worden en hengsten kleiner en gespierd. Ik heb Vigo laten castreren toen hij 1 jaar oud was. Hij is nu 4 jaar oud en iets kleiner dan Marlady (zijn moeder) en zijn vader. En hij is behoorlijk breed hij is gewoon veel te dik.

Hij heeft geen hengstengedrag meer vertoond en is zo mak als een lammetje en zo knuffelig.

Ik ben blij dat ik het gedaan heb, nu kon ik altijd onbezorgd met hem omgaan, ik hoefde niet constant op mijn hoede te zijn voor uitslaande voorbenen en zo.

Heeft iemand hier ook onderzoeken over gelezen? Ik ben benieuwd naar de ontwikkeling op allerlei gebieden waarop de hormoonhuishouding van een hengstje van (belangrijke) invloed is?

Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Hopelijk heb je iets aan mijn (lange...excuses) verhaal!
    Oh ja, hoe eerder je het laat doen (de balletjes moeten wel in de zak zitten natuurlijk) hoe minder complicaties en daardoor snelle genezing. Het is het beste om het vroeg in het weideseizoen te doen: dan hebben ze na de ingreep veel beweging in een schone wei zonder vliegen. Ik heb het dan over eind april, begin mei.
    Ja zeker! Bevestiging van mijn eigen mening, dus dat is altijd welkom
    Wat me wel verbaast is dat Vash toch dekt, ik dacht dat alleen ruinen dat deden die "weten wat het is", maar hier zullen dan ook wel weer uitzonderingen op zijn.
    Voor wat betreft de groei in de hoogte, vader en moeder zijn allebei tussen de 1.50 en 1.55 dus hij zal nooit de 1.70 halen...... hoop ik!

@Saskia... inderdaad het omgaan met hengsten eist toch wel weer wat meer kennis en ervaring, het is fijn als ik m gewoon als de andere kan benaderen zonder dat je rekening hoeft te houden met eventuele hengstenkuren.
    Maar ja.. dat is natuurlijk wel eigenbelang. Toch denk ik dat het ook in zijn belang is als hij geen hormoon uitbarstingen heeft en wij hem daardoor een paardvriendelijk leven kunnen bieden.

Maar testosteron heeft vast niet alleen invloed op gedrag en het tijdstip van het sluiten van de groeischijven?
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Walter heb ik nooit zien dekken, maar ik vermoed dat hij dat wel doet als hij de kans krijgt. Ook al is hij gecastreerd net voordat ie 2 jaar werd en toen nog geen idee had dat ie hengst was.
    Het komt dus wel meer voor.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Als geslachtshormoon, zorgt testosteron voor de ontwikkeling van en het onderhouden van de mannelijke geslachtskenmerken en de aanmaak van de spermacellen. Verder "pompt" het dus de spieren op en veroorzaakt het het typisch hengstengedrag. Ook dames/merries hebben dit hormoon, en sommige wat meer dan andere, net als bij mannen .
    Meer nut ervan ken ik niet, maar ik ben natuurlijk geen DA.

Actief Forumlid allegro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004

Mijn haffie is toen ie 12 maanden was gecastereerd. Omdat ie de hele dag bijna niets anders meer deed dan zijn WPN-vriendin dekken. Na het castereren heeft ie nooit meer een poging gedaan....
    Mijn reden om vroeg te castereren was inderdaad om hem in de groep te kunnen houden en de wonden zijn op die leeftijd minimaal en genezen heel snel. Een vriendin heeft haar haf tot zijn tweede hengst gehouden (dan zou ie mooier uitgroeien...) en die had wel veel last van complicaties na de castratie.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Hierbij een foto van Shafai als hengst en shafai als ruin.
    Mogen jullie raden welke foto waarbij hoort

Misa is trouwens met 8 maanden gecastreerd, omdat hij toen bij ons op de wei kwam waar een aantal merries liepen en hij thuis al regelmatig op zijn moeder sprong.

De dierenarts die hem castreerde, vermeldde dat hij nog nooit een wetenschappelijk bewijs had gezien van het feit dat hengsten meer in de breedte groeien en ruinen in de hoogte.

Enne, die hengstennek verdwijnt anders na het castreren alsnog, dus daar hoef je hem niet langer hengst voor te laten
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Jul 2005

hmmm hengstennek, dan is hij op de onderste foto nog hengst? Wat een groot verschil trouwens!
    Met 8 maanden? Boots klimt ook op moeder en andere, maar meer uit "speelgedrag". Tegen de tijd dat Boots 8 maanden is, is het november en als merries niet hengstig zijn, neem ik aan dat ik me geen zorgen hoef te maken ( )

@Lila, blijkbaar heeft testosteron ook invloed op het sluiten van de groeischijven.. Vandaar dat ik mij afvraag of het ook op andere functies invloed zou hebben (behalve het hengsten worden).

Volgens mij is het andersom hoor Ik kan me het topic nog herinneren waarin Eveline het verschil liet zien. Zo´n nek krijg je door Wim-lessen te volgen

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door issiem
    @Lila, blijkbaar heeft testosteron ook invloed op het sluiten van de groeischijven.. Vandaar dat ik mij afvraag of het ook op andere functies invloed zou hebben (behalve het hengsten worden).
    Dat zijn van die dingen die ik bedoel (als het waar is he). De uitstraling en hengstennek zal me worst wezen, het gaat me echt om de volledig gezonde ontwikkeling met OF zonder hormonen.

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Hihi nu jullie het er zo over hebebn schiet me spontaan iets te binnen. Bij een jonge merrie in de groei sluiten de groeischijven zich vervroegd als ze drachtig wordt (oiv van progestoron). Dat is dan dus meteen de oplossing voor het inrijprobleem. Wil je op je driejarige merrie rijden; zorg dan dat ze op haar tweede drachtig raakt en een veulen krijgt en je kan er daarna meteen opstappen .
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Andor heb ik laten castreren toen hij 2,5 jaar was. Reden was dat hij in een gemengde kudde ging lopen. Daarvoor liep hij in een hengsten kudde.

Andor dekt bij ons op de wei. Merrit dekt ook. Ik heb geen idee wanneer hij geruind is. Ik denk gewoon "traditioneel" toen hij ongeveer een jaar was.

Voor de hormonen maakt het bij mij dus niet uit.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten