Pagina 1 van de 8 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 106

Topic: Zemelen?

  1. #1

    Zemelen?

    Ik wil proberen om biksloos te gaan voeren. Nu bouw ik het biks af en ga mais + zemelen voeren, naast hooi en stro uiteraard.

    Wat is het nut van zemelen, wat doet het voor een paard?
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

  2. #2
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Zemelen?

    Ik wou even zeggen dat je meot uitkijken met maïs. Er zit veel energie in en ze krijgen er harde bultjes van onder hun huid als je teveel voert of ze er slecht tegen kunnen. Je kan beter een goeie kwaliteit basisbrok geven dan geen rommelen met maïs en zemelen..

  3. #3
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: Zemelen?

    Zemelen doen eigenlijk niks...er zit zo'n 19% eiwit in en een hoop fosfor (of calcium ...ben ff kwijt welke van de twee...) en daar houdt het wel mee op. Ik voer het, maar het is meer een middel om kruiden door heen te roeren.
    De combi van mais en zemelen lijkt me nogal eiwitrijk, maar dat kan een keuze zijn.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  4. #4
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Zemelen?

    Waarom wil je bix vervangen door mais? Mais is veel zetmeel, dus worden ze snel dik van. Terwijl bix juist bedoeld is voor vit. en min. en wat energie.
    Kijk anders eens in een tabel van een veevoederboekje. Daar staan alle producten in (enerie en eiwit, VEP en VREp) en vergelijk het eens met bix.

    Zemelen zijn vezels, goed voor de darmen, maar meer als opvulling of om slobber mee te mixen enzo.

  5. #5

    Re: Zemelen?

    Ja hij moet wat dikker worden. Biks vind ik een beetje dubieus, je hoort ook wel dat ze er rustig dierlijk vet doorheen mengen....Er wordt kopersulfaat in gedaan om het langer houdbaar te maken etc. Bovendien denk ik dat een paard, dat recreatief bereden wordt geen biks nodig heeft en zou moeten kunnen leven op voldoende hooi, stro, wat wortelen, appels en wat mais en zemelen. Dat zijn allemaal producten waarbij je kan zien wat er in zit!!

    Het gaat er bij mij niet in dat een dier dat gebouwd is op de hele dag door kleine beetjes eten, een kilo krachtvoer 2x op een dag krijgt. Heb je biks weleens nat gezien, dat gaat ontzettend verkleven, het zou me niks verbazen als het als één energierijke klont door het verteringsstelstel van een paard gaat.
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

  6. #6

    Re: Zemelen?

    Biks is nix. Zover mijn ongezouten mening.

    Misschien is musli iets voor jouw paard? Bestaat in laag eiwitvorm en zonder haver, prima voer volgens mij...

    May the horse be with you!

  7. #7
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: Zemelen?

    Bix of musli maakt in wezen niets uit. Biks is in feite gewoon samengeperste musli. Bovendien zit er in musli veel melasse wat weer niet goed is voor je paard.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  8. #8

    Re: Zemelen?

    Oh sjit, weer niet goed. Maarreh wat moek Lodashje dan geven? Op 2 volle scheppen musli per dag blijft hij net op gewicht in dit jaargetijde.....

    May the horse be with you!

  9. #9
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: Zemelen?

    Allerlei soorten losse granen zoals je die eigenlijk ook in biks vind (tussen de afvalproducten door...)en kuil ipv hooi bijvoorbeeld. Maar ik ben ook geen expert verder hoor.

    Mais zet bijvoorbeeld enorm aan..maar heb me weer laten vertellen dat dat ook vet afzet op de nieren wat weer slecht zou zijn. Ik heb daar verder geen mening over want ik weet daar ook het fijne niet van.

    Wat voer je Lodasch nu Karianne naast twee scheppen musli (van welk merk trouwens?)?
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  10. #10

    Re: Zemelen?

    Ze krijgen smorgens, smiddags en savonds laat een vrachie hooi/kuil gemengd (eerst alleen kuil, maar na langdurige diarree van zowel Suus als Amber toch maar hooi erbij, lijkt te helpen...)

    Super musli op natuurlijke basis, Equi-western ofzoiets. Ruikt heerlijk, zou je zelf ook zo in je melk kiepen, in tegenstelling tot bix)

    May the horse be with you!

  11. #11
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Zemelen?

    He, Shaf en de andere arabjes hebben ook diaree sinds ze aan de kuil zijn.
    Nil is allergisch voor stof, dus hij mag geen hooi (Tenzij geweekt)

    Zou voerstro (tarwestro) ook kunnen helpen (idee van Anneke)?
    En weet iemand een adresje in de buurt voor dit stro (vraag speciaal aan Mafhaf)
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  12. #12
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Zemelen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Super musli op natuurlijke basis, Equi-western ofzoiets. Ruikt heerlijk, zou je zelf ook zo in je melk kiepen, in tegenstelling tot bix)
    Het ruikt zo lekker omdat er melasse in zit Dat doen de farikanten express haha.

    Zelf gaan mengen met granen lijkt me vrijwel onmogelijk wil je de juiste samenstelling krijgen. Ook loop je dan de kans weer een teveel aan iets te geven (er zit iets in haver enzo wat ze niet teveel mogen, weet het ff niet meer).

    Havens bijv. heeft gezegd 100% plantaardige producten te produceren.
    Dan over die houdbaarheidsmiddeltjes. Zou dat nou echt zó erg zijn? Ik bedoel, wij eten ze vele vele malen meer per dag. En wat is nu een kilo brok/muesli op 500 kg paard...

  13. #13

    Re: Zemelen?

    Melasse is een suiker, lekker voor de tanden van je paard.....

    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

  14. #14
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Zemelen?

    Een suiker die gewoon uit suikerbieten komt, iets wat je je paard ook kan voeren. Een restproduct van de suikerindustrie.

  15. #15
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Zemelen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maaike
    Allerlei soorten losse granen zoals je die eigenlijk ook in biks vind (tussen de afvalproducten door...)
    En weet je dan bijvoorbeeld ook of je paard genoeg aan bepaalde vitmainen en mineralen binnenkrijgt ?
    Dat is heel lastig hoor, een goed dieet uit losse granen smanestellen. Dat moet je of door iemand laten doen die er verstand van heeft of niet doen, want daarmee kan je ook een hoop zinloze rotzooi voeren (teveel van bijvoorbeeld bepaalde stoffen/slechte verhouding kan zelfs schadelijk zijn voor je paard) , dan kan je beter een geoie kwaliteit brok/muesli kopen.

Pagina 1 van de 8 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •