Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 20 van de 20

Topic: [L1] in paniek door het poortje 'denderen' toestaan ?

Re: [L1] in paniek door het poortje 'denderen' toestaan ?

Ach zo.. dan heb ik je topic verkeerd begrepen. Ik dacht dat je tips wilde om zo veilig mogelijk het poortje door te komen. Maar je wilt dus eigenlijk weten wat je moet doen bij panieksituaties in het algemeen, of in ieder geval wat ánderen zouden doen?

Nou sja, hangt af van verschillende dingen
    1) je paard
    2) mate van paniek
    3) hoe staat het met jouw savvy
    4) de situatie

Ik heb een paar keer in mijn leven paarden echt helemaal dol zien worden, zo van het ene op het andere moment pats, boem, blind van paniek. Ik denk dat je dan level 6 of zo moet hebben om die nog te kunnen bereiken.

Als je level 1 voorbij bent, en je wat méér savvy in huis hebt dan alleen het waarborgen van je eigen veiligheid, dan kan je met de 7 games (en alle varianten daarop) een paard best tot rede brengen (hangt van de situatie en de mate van paniek af) en dat je daar dan ook voor moet gaan.

Ben je nog niet zo savvy, en loopt je eigen veiligheid in gevaar volg je óók de raad op van Pat: namelijk: je eigen veiligheid eerst. Dus laat gaan je paard.

Ik zou me in ieder geval wel vasthouden aan Pat's principes, en het hangt van je eigen inschattingsvermogen af om te kunnen bepalen wat je precies moet doen op dat moment.

Is dus geen vast recept voor. Sleutel voor dit alles: leer je paard lezen, en weet wat te doen, waar te doen en wanneer te doen. (Volgens mij een Pat-quote)

Ik sluit bij Trea aan! Want er is inderdaad geen vast recept of anti-paniek knopje.. het is afhankelijk van de situatie en soms paniekeren paarden om iets wat wij niet eens zien! (Mier langs de kant van de weg die met z'n vuistjes zit te zwaaien).. in het specifiek door jou genoemde geval zeg ik: niks doen, gewoon je paard en jezelf zo snel mogelijk in veiligheid brengen. Niet verwachten dat hij die dazen negeert omdat jij dat beter denkt te vinden, paarden snappen onze 'logica' toch al niet zo! Vandaar ook m'n wespen-voorbeeld.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Misschien dat je paard na 20 keer door jou uit de wei gehaald te zijn naar de comfort van de stal wel weet dat jij helpt tegen dazen. Maar dat is nog geen garantie dat ze dan niet heel snel door dat poortje naar die stal willen. Dan komt respect weer om de hoek kijken denk ik.

Verder ga ik met Trea mee: er is geen vast recept, hangt allemaal af van alles.

Zoals mijn chiropractor zo treffend op haar shirt heeft staan: anything can cause anything...

May the horse be with you!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik zou in elk geval zéker niet de 7 games gaan staan spelen bij dat poortje, dat duurt allemaal veel te lang en zal waarschijnlijk ook redelijk onmogelijk zijn als je paard zo heftig is en die dazen er blijven. Maar wél eisen dat je paard niet over je heen loopt, en je blocks gebruiken om hem uit je ruimte te houden. As firm as necessary...

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Wat je kan doen om die panieksituatie wat te verminderen is misschien het paard eerst vlug even inspuiten met anti-insectenspray. Ik doe dat ook met Cassandra, waarschijnlijk zal dat niet de ideale methode zijn, maar liever dat dan dat m'n paard mij ondersteboven loopt. in het begin was ze panisch voor die spray, maar mits wat approach en retreat is het wel gelukt. Nu blijft ze mooi staan als ze me ziet afkomen met de spray en komt op momenten zelfs vragen om haar in te spuiten. Lang blijven die dazen daar niet van weg. Maar wel lang genoeg om naar de stal te gaan. Als je wat verder bent in je levels of de dazen weg zijn kan je misschien wat beter werken aan die panieksituaties; Maar nu zou'k toch voor een veilige oplossing voor jou en je paard kiezen.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten