Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 19 van de 19

Topic: Hoe zou je dit met Parelli oplossen?

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: Hoe zou je dit met Parelli oplossen?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne2
    Ik heb gisteren gewerkt aan het verbeteren van mijn sideways (sideways op life up). Ik hoop dat jullie ook even naar deze filmpjes willen kijken. Enerzijds vind ik het spannend (niemand is dol op kritiek, toch ), anderzijds merk ik dat ik erg veel aan jullie commentaar gehad heb. Dus graag commentaar!
    Wat gaaf dat je meteen weer gefilmd hebt! Ik vind het er stukken beter uit zien. Vooral het eerste filmpje. jij life up, en hij geeft een reactie, jij loopt en hij houdt dat tempo ook aan. Super hoor! Tweede filmpje is iets minder omdat je begint met fase 2 ipv 1, daarna gaat ie paar pasjes heel netjes en toen ik dacht stop, belonen, stopte ie volgens mij uit zichzelf en dat is natuurlijk niet de bedoeling en dat was je ook netjes aan het corrigeren (toch?). Mijn complimenten in ieder geval

Online moet ik nu gaan werken aan een rechte lijn in de sideways, die gaat nu nog te veel schuin vooruit. Maar het geeft een idee van hoe zijn reactie op mij is.
    Let erop bij recht zijwaarts gaan dat de passen die hij maakt even groot zijn. Dus niet een kleine pas en vervolgens met andere been grote pas uitstappen. Het is eigenlijk voor de gewrichten beter om niet zo recht mogelijk zijwaarts te gaan maar juist onder een hoek, als je wel recht zijwaarts wil dan dus letten op de pasgrote dat die voor beide achterbenen gelijk is.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Het valt me op dat je op het zijwaarts gaan begint vanuit zone 2, en dat je eindigt in zone 3. Of lijkt dat door de hoek van waaruit gefilmd is? Het is in elk geval wel iets om op te letten, want als jij stiekempjes in zone 3 beland, zal de voorhand steeds meer weglopen en de achterhand achterblijven.

Het is trouwens idd zo dat het puur rechte zijwaarts gaan niet zo goed voor je paard z'n heupen is. In de L2 cursus van afgelopen keer hoorde ik tot mijn verbazing van Eddy ook dat het helemaal nergens zou staan dat je paard echt recht zijwaarts zou moeten gaan (dus in een hoek van 90 graden tov van (denkbeeldge) bakrand). Hij mag maximaal een hoek van 45 graden maken. Dus als jij AL zijwaarts wil gaan in een rechte lijn, dan mag Pardoes wel schuin op die lijn staan, snap je? Ik heb bij Atli ook heel lang gewerkt aan het wél puur zijwaarts gaan op een denkbeeldige rechte lijn, en dan dus met een hoek van 90 graden. En dat lukte nooit helemaal... Dat bleek dus ook helemaal niet te hoeven, wij deden het allang goed!
    Ik vind jouw zijwaarts er verder ook heel netjes uitzien hoor.

Wat je eerder nog ergens schreef over het opvoeren van je fases als je paard iets eng vind, dat je het niet eerlijk vindt om een fase 4 te geven als hij iets eng vindt. Dat ben ik helemaal met je eens, als je paard bang is dan wil je niet te hoge fases geven want dan zou je hem dwingen. Maar je mag je fases wel opvoeren als je paard geen moeite meer doet om het gevraagde uit te voeren. Dus zolang hij kijkt naar het enge, erover nadenkt en/of iets probeert te doen, hou je je fase laag. Is zijn aandacht afgeleid en doet hij geen moeite meer, dan mag je wel je fases verhogen tot hij weer moeite gaat doen. Maar je zult hier idd niet snel een echt hoge fase voor nodig hebben.

Actief Forumlid sanne2's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

@Marja: het klopt wat je zegt, in het tweede filmpje he? Het lijkt er op, dat ik het "weglopen" van Pardoes naar voren probeer te corrigeren door van zone te wisselen.

Daar zijn filmpjes dan weer goed voor, om dit soort dingen bij jezelf te zien.

Dus zijwaarts in een hoek van 45 graden is eigenlijk zelfs beter voor je paard?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ook in het eerste filmpje.

Ja, dat is een stuk beter. De heupen van een paard zijn er niet op gemaakt om wijdbeens te stappen. Wij mensen kunnen wel in een spreidstand staan, een paard kan dat nauwelijk. Door hem zo recht zijwaarts te laten gaan, moet hij wel telkens zo in spreidstand stappen en dat is een behoorlijke belasting van zijn heupen. Het is dus idd beter om een hoek van 45 graden te maken dan een hoek van 90. Maar het mag ook wel ietsje meer zijn dan 45 graden hoor, zolang hij met zijn achterbenen maar ook wat voorwaarts gaat en niet alleen puur zijwaarts.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten