Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: Een "plan" maken, is dit niet erg rechtlijnig denk

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Een "plan" maken, is dit niet erg rechtlijnig denk

Ik heb deze vraag ook al eens aan Eddy gesteld, maar ojee ojee, de laatste paar weken komt hij toch weer boven en ik weet niet meer wat hij precies antwoorde.

In veel boeken / DVDs zegt Pat dat je een plan moet hebben voor wat je die dag met je paard / pony wil gaan doen. Zodra een paard doorheeft dat je dat niet hebt ben je "leider af".

Maar als je een plan in je hoofd hebt en dit hoe dan ook wil bereiken, strookt dit toch met je responsibility: don't act like a predator? Want je denkt dan toch hardstikke rechtlijnig?

Maken jullie een plan van tevoren? En merk je dat het spelen met je paard beter gaat als je dit plan ook gemaakt hebt? Ik moet nl zeggen dat ik de laatste tijd of helemaal niets van tevoren bedenk, of ik bedenk wel hele mooie dingen maar houd me daar absoluut niet aan. En ja de laatste weken gaat het ook allemaal niet zo lekker meer.

En als je bedacht hebt om te rijden, en je krijgt je toestemming etc etc, ga je dan op dat moment bedenken wat je met rijden gaat doen, of heb je dat al allemaal bedacht? Dat wisselt bij mij nl ook nogal eens. Vaak maak ik we hele mooie plannen, maar ja, als een oefening als follow the rail al niet wil lukken, dan lijkt het mij niet verstandig om de cirkels te gaan oefenen die ik toevallig in gedachten had. Of zie ik dit verkeerd?
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: Een "plan" maken, is dit niet erg rechtlijnig

ik heb vaak wel een soort van plan. bijvoorbeeld "vandaag gaan we werken aan hoofdlaag bij circling". Maar dit plan staat neit echt vast. Stel dat mn paardje zich moeilijk laat vangen, dan is de catchinggame even herhalen wellicht een handigere optie. Of als ze erg RB, kan ik beter de sideways gaan oefenen, etc etc.
    Maar het werkt voor mij wel om even van te voren de boekjes in te kijken en te bedenken welke oefeningen ik nog kan leren, en welke ik vandaag wil gaan doen. Hierdoor hou ik structuur in mn training en ben ik wat gerichter bezig.

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Ik maak steeds een globaal "trainingsplan" voor de komende maand. Dat splits ik op per week. Van de nieuwe dingen maak ik een lijstje, dus een paar items waar ik per week serieus aan werk. Zodat het ook "eigen" worden en "in mijn systeem" gaan zitten. Dat lijstje plak ik in mijn zadelkast. Echter- vooral belangrijk- dat lijstje hoeft niét af en er mag waar nodig van afgeweken worden !

Dus je kiest bijvoorbeeld 3 dingen uit:
    - Halster goed aandoen
    - Porcupine Game
    - Pushing Passenger

Dan bekijk je DVD's, lees je de boekjes, etc, en bedenk je waar je speciaal aan gaat werken voor jezelf. (wat heb jij nodig en wat heeft je paard nodig) En -aanbevolen door Pat- als je het paard iets nieuws leert:
    * seven times in a row * ( Dus nieuwe dingen minstens 7 sessies achter elkaar herhalen).

Zeker als je begint, is het handig om goed voorbereid naar je paard te gaan. Met name in de inrijdperiode van Amigo bijvoorbeeld, heb ik heel secuur gepland, wat ik aan nieuwigheden zou toevoegen. (High spirited - RB paardje )

Echter naarmate je vordert, heb je steeds meer dingen die je kan doen of weer eens kan herhalen. Maar als je serieus aan je levels werkt is het wel handig ,er een soort structuur in te brengen. FoCUS , noemt Pat het

Ik houd de progress ook bij op kaarten .( Ik kleur graag vlakjes ). Voor level 1 is het nog te doen, maar de oude level 2 was echt een enorme onoverzichtelijke bult taken. Vandaar

Hierbij mijn "nieuwe level 1 kaart". Uitprinten, in je zadelkast plakken en afkruisen maar. (Kan ook op de computer; de kaart telt automatisch je resultaten ). Ik stel hem ter beschikking, voor iedereen die serieus van plan is zijn level 1 te tapen. Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Aangemeld
    Dec 2005

Zooo hee Els bedankt, ik was inderdaad mijn focus een beetje kwijt en "deed maar wat". (alleen mijn plan mosyen lukt altijd, daar zijn Unieko en ik ster in )

Ik ga dit zeker ook eens zo proberen, helemaal goed die lange termijn focus.

Ik heb momenteel te weinig plan, maar het gaat heerlijk, dat kan dus ook gebeuren

Ik doe niet zo veel maar heb zo'n lol. Merk wel dat ik behoefte heb aan een grote lijn nu weer, omdat ik eigenlijk niks doe. Dus ik ga maar weer eens een klein plannetje maken voor de komende weken of zo. Dank voor de inspiratie!

May the horse be with you!

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Heb eigenlijk ook nooit echt een plan en doe ook maar wat.....misschien toch ook eens een plan gaan maken......geeft meer focus dat is waar
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

vandaag was mn plan "hoofdlaag bij de circling", omdat ze dit al automatisch deed is het spelen at liberty geworden. BOEIEN!

Hmmm.. ik hou wel van 'een plan' - was ook met dressuurtraining niets anders gewend dan te werken aan een systematische opbouw. Ik vind dat schema van Els heel handig, dus dank je wel!!!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Ik heb wel globaal een plan, maar hou altijd een slag om de arm door plan B erbij te hebben. Want soms plan ik in te rijden, maar als Amon zijn dag niet heeft of mij lukt het lichamelijk niet dan wijk ik uit naar plan B.
    Dit scheelt ons een hoop frustratie, want dat had ik in het begin wel, immers moest en zou die dag dit of dat doen, en ja dat werkt niet als paard of lijf niet meewerken.
    Maar over het algemeen gaat het meestal wel wat ik in de planning heb die dag, en wat ik ook belangrijk vindt is dat mijn afronding suksesvol is. Dus eindigen met iets wat Amon goed kan en wat altijd wel lukt. Zodat we beiden weer trots en voldaan uit elkaar gaan.
    www.crystal-carving.com

Mijn plan komt meestal tot: ik ga naar Poca.
    Dan afhankelijk van wat ik de dag ervoor gedaan heb, ga ik wat doen.
    Mijn grootste plan is vooral dat alles kan veranderen.

Ik heb bedacht dat ik serieus ver wil komen met mijn level 2 en dat ik daarvor wel iets moet gaan doen. Lezen, kijken en oefenen.

Ik heb het gevoel dat dat allemaal makkelijker gaat worden als ik straks weer een zadel heb waar ik met plezier op zit.

Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

De laatste tijd is mijn plan vooral: buiten rijden met degene met wie ik afsprak . Wel heb ik echt zin om nu toch ook verder te komen in level 2 en ik neem me dan ook al een tijdje voor om bij te gaan houden hoe ver ik ben en serieus te oefenen. Ik heb namelijk zo`n zin om ook at liberty dingen te dingen maar dan moet ik de stapjes ervoor natuurlijk wel goed afgewerkt hebben.

Maar over het hebben van een plan: dat gaat bij mij dus vooral om rijden de laatste tijd maar eigenlijk lijkt dat ook niet zo`n punt. Pjelk komt nog altijd zelf naar me toe. Staat los bij het borstelen en zadelen. Het eerste stukje buiten loop ik altijd naast hem en spelen we wat games. Daarna geeft hij me ook gewoon toestemming om op te stijgen. Ik maak het eigenlijk nooit mee dat hij geen zin heeft.
    Nu ik dit zo schrijf krijg ik wel het gevoel heel planmatig en normal-denkiend bezig te zijn. Misschien moet ik nog beter op gaan letten op wat Pjelk weergeeft. Al kan het natuurlijk ook zijn dat hij het allemaal echt prima vind.

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Bedankt Els! Ik heb hem uitgeprint.

OVer je vraag pffff moeilijk, heeft Eddy nog teruggemaild dan?
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Aangemeld
    Dec 2005

@Rebana, ik heb die vraag gesteld tijdens de laatste info avond in Lunteren. Op de terugweg in de auto was ik zo eigenwijs om het antwoord niet op te schrijven.
    Maar nu ik al jullie reacties lees dan geloof ik dat hij zei, het ligt eraan, je kunt je oorspronkelijke plan natuurlijk wel bijschaven zonder het helemaal te laten varen. Tsja en als je zelfs na 4x vragen geen toestemming hebt om op te stijgen dan moet je toch je oorspronkelijke plan laten varen.

Ik denk dat ik me ook maar eens meer (en seriuezer ) ga richten op de langetermijn planning / focus. Ik heb zelf ook het idee dat dat minder prooidier achtig is, want oke, als mijn grondwerk dan vanavond niet zo goed gaat dat ik over kan gaan op @liberty, dan weet ik dat ik daar de week daarna wat meer aandacht aan moet besteden. Maar dan kan ik die avond toch nog online blijven oefenen.

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Nee, als ik zelf werk maak ik nooit een "plan" Ik kijk wel waar we uitkomen. Wat we doen hangt namelijk voor een groot deel van mijn paard af. OK, sommige dingen "moeten" gebeuren, ook als meneer daar geen zin in heeft, maar hij heeft tijdens het werk altijd recht op zn eigen mening, en ik zal daar ook zeker rekening mee houden.

Wanneer ik les geef is dat heel anders. Dan loop ik de vorige les nog een keer na, en ga ik kijken waar toen de verbeterpunten lagen. Dan plan ik precies wat er hoe, wanneer, waar en waarom gedaan wordt. Echter, als ik dan tijdens de les andere dingen tegenkom, besteed ik daar wel direct aandacht aan, dus ook dit plan ligt nooit vast.
    Het hangt gewoon allemaal af van de situatie, omdat je met levende wezens werkt

Groetjes, Lacuna

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Ik denk dat je best een soort plan kan hebben voor wat je gaat doen op een dag. Maar daar dan weer wat flexibel mee om gaan. Stel bijvoorbeeld dat ik me voorneem de porcupine game FQ te doen met veel slack in de 22 ft line (als voorbereiding op at liberty) en Pjelk vind het loshangende touw erg griezelig. Dan zou ik me hoofdzakelijk gaan richten op alle mogelijkheden van friendly game met het touw rondom Pjelk en ons daarna (het zij dezelfde dag of een andere keer) weer op de porcupine game richten. Ik zou pas weer met de porcupine game verder gaan als ik weet dat de friendly game helemaal goed bevestigt is. Om maar iets te noemen.
    Zo ben ik ook eens een kwartier lang bezig geweest met alleen maar friendly game op de plaats waar ik later porcupine game FQ wilde doen, alleen omdat Pjelk te vluchterig was.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten