Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 25

Topic: inlages onder een bbp?

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    1

inlages onder een bbp?

Ik zit er over te denken een BBP te kopen, en ik bedacht me dat het me wel logisch lijkt om er iets van een grnadeurpad onder te leggen. Nou zijn die krengen duurder als de pad zelf, dus het is wel iets waarvan ik zeker wil weten of dat echt een goed idee is. Ik ben niet een van de lichsten (zeg gerust een van de zwaarderen) dus ik voel me zo zonder zadel ook enigezins onzeker als ik niet helemaal ontspannen ben. Ik heb het idee dat zo'n pad eronder nog net een beetje extra zekerheid kan geven.. maar ik heb geen idee of dit gevoel een beetje ergens op slaat

Van daar dus mijn vraag, is het een goed idee om een grandeur (of iets in die geest) onder een bbp te leggen? En welke pad raden jullie me aan?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: inlages onder een bbp?

hm, heb effe nagedacht over je vraag (zelf nooit zo mee bezig geweest, en nadenken lukt niet zo goed meer rond half 1)

volgens mij zit je zonder zadel nooit bovenop de ruggegraat, hoe groot, met respect gezegd, je billen ook zijn. ze zitten toch altijd links en rechts van de ruggegraat.
    denk dus dat je billen al natuurlijke inlages zijn die de ruggegraat vrij houden

Een barefoot heeft zo'n inlagepad nodig omdat er beugels aanzitten die de druk dus anders verkeerd kunnen verdelen, en omdat het zadel denk ik toch meer de druk evrdeeld dan een bbp (en de natuurlijke bilinlages dus niet goed meer werken)

kies je toch voor een inlagepad, ik heb zelf een grandeurpad wat erg goed bevalt, maar er zijn tegenwoordig ook zat goedkopere inlagepads te koop dacht ik.

Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    1

Jep sandra, zonder zadel, laten we zeggen "bloot", heb je je twee bilhelften. Maar zodra je daar wat tussen legt (en dan vraag ik me af in hoeverre de paardenhuid daar nog een rol in speelt) wat een geheel is, dan word dat OP de ruggegraad strak getrokken... en dan komt er toch best veel druk op lijkt me.. (hmm leuk onderzoeksvraagje...)

Het tweede voordeel van inlages lijkt met de (enigzins) schokdempende werking. Ik doe dan wel zo mijn best om lekker mee te bewegen, het lukt me nog niet om dat voor 100 procent te doen... (of moet ik er dan maar helemaal vanaf gaan )

het enige nadeel vind ik de prijs.... want ik ben ook geen miljonair.. kan ik dan niet net zo goed een hele barefoot aan gaan schaffen... (alhoewel.. als ik geld over houd van mijn rijbewijspotje.... tja wie weet )

Poe wat een lastige vraag. Geen idee eigenlijk. Ik heb niet het idee dat de grandeur "omlaag" getrokken wordt, want dan zou die ook omlaag gaan als het zadel erop drukt (of bedoelde je dat niet zo?), ik denk eerder dat ie omhoog gedrukt wordt, door de zijlingse druk van de inlages, die een soort van wig vormen (volg je ´m nog?)

Dat van die billen die aan weerszijden van de rug zitten, daar ben ik het zowieso niet mee eens. Je bilspleet moet dan - ahum - wel erg breed zijn, of heel ver openstaan, want een ruggengraat is toch al gauw 2 á 3 cm breed

Vóel jij iets aan je paard Tinky, waardoor je bang bent voor teveel druk, of zit het tussen de oren? Als je het werkelijk voelt, zou je kunnen beginnen met een bbp kopen en kijken of je het nóg voelt. Mijn ervaring is dat de Parelli bbp wel heel dun en soepel is, maar toch een duidelijk "laagje" tussen jou en je paard geeft.

De Voest bbp met tempûr (speciaal drukverdelend nasaspul), is veel dikker en absoluut comfortabeler. Daar voel je zelfs na een rit van een paar uur nog niks, maar heeft als nadeel dat je enigszins breed zit.

Ik wil anders vanavond wel even testen voor je, hoe het rijd met een inlagepad onder de bbp?

Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    1

[quote="trea"]Poe wat een lastige vraag. Geen idee eigenlijk. Ik heb niet het idee dat de grandeur "omlaag" getrokken wordt, want dan zou die ook omlaag gaan als het zadel erop drukt (of bedoelde je dat niet zo?), ik denk eerder dat ie omhoog gedrukt wordt, door de zijlingse druk van de inlages, die een soort van wig vormen (volg je ´m nog?)

Dat van die billen die aan weerszijden van de rug zitten, daar ben ik het zowieso niet mee eens. Je bilspleet moet dan - ahum - wel erg breed zijn, of heel ver openstaan, want een ruggengraat is toch al gauw 2 á 3 cm breed

Vóel jij iets aan je paard Tinky, waardoor je bang bent voor teveel druk, of zit het tussen de oren? Als je het werkelijk voelt, zou je kunnen beginnen met een bbp kopen en kijken of je het nóg voelt. Mijn ervaring is dat de Parelli bbp wel heel dun en soepel is, maar toch een duidelijk "laagje" tussen jou en je paard geeft.

De Voest bbp met tempûr (speciaal drukverdelend nasaspul), is veel dikker en absoluut comfortabeler. Daar voel je zelfs na een rit van een paar uur nog niks, maar heeft als nadeel dat je enigszins breed zit.

Ik wil anders vanavond wel even testen voor je, hoe het rijd met een inlagepad onder de bbp?[/quote]

Graag trea, ik ben benieuwd...

als het goed is zitten de inlages van een pad onder het doorlopende stuk van de pad (dus dat de pad van bovenaf gezien egaal is, en van onderaf je de twee inlages ziet zitten. Dat zorgt erbvoor dat de ruggegraad vrij blijft (andersom heeft het anders weinig zin...)

Wat mijn twijfelpunt aan de bbp is, is het feit dat er dus meer druk ontstaat dan alleen je kont. (je moet idd een hele brede bilspleet hebben om de ruggegraad niet te raken, maar het scheelt wel denk ik, omdat je "konthelften" wat uitelkaar gaan door de druk van je bovenlichaam. En juist die zijwaardse kracht zorgt er ook voor dat de bovenkant van de pad dus echt op de ruggegraad gaat drukken (daarom moet je een shabrak ook omhoog trekken bij een zadel met kussens))

Hoe meer ik er over nadenk, hoe logischer ik het vind om er toch inlages onder te leggen. Ook al rijd ik met de bbp niet met beugels, 't is toch dat beetje extra...

<Maar ik ben benieuwd hoe je het vind zitten Trea.. ik wacht met smart

en over ruimtevaart foam gesproken, ik heb op de tinkers met een pad gereden, met inlages die ook van dat spul gemaakt waren. dat was echt superfijn spul, aleen echt ongewoon duur...

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik heb gereden met grandeur en dekensingel en dat beviel me erg goed.
    Ik heb nogal prikbillen en ik weet niet of een barebackpad dik genoeg is dan.
    Ik merkte in ieder geval veel verschil tussen rijden zonder zadel en met pad. Speedy liep veel meer ontspannen.
    Wat ik soms heb, en dan vooral bij Jeppe, die heeft een hele brede rugeegraat ofzo, is dat je met je zitbeenknobbels tegen de ruggengraat stoot als je even scheef gaat, oke, niet heel hard, maar toch. Oftewel, lekker onduidelijk .

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

ik heb mijn grandeur onder mijn parelii bbp gehad en het was een drama ik bleef schuiven terwijl ik met bbp op bloot paard daar nooit last van had dus nu doe ik het maar weer gewoon de bbp op de blote rug ik rij er tocjh geen uren op

Zoooooooooo getest! En ik vond het drie keer niks. Het is inderdaad heel dik en schuiverig. Bovendien zitten de inlages nou juist NIET op de ruggengraad (daar waar je nou wel de bescherming wilt hebben), maar onder je dijen waardoor je gevoel met rijden zo waanzinnig slecht is.

Nee, de barebackpad van Emiel Voest met Tempûr is niet veel duurder (of ik denk zelfs nog goedkoper) dan de aanschaf van een grandeur met andere bbp, en zit veel en veel beter!

Hoe duur is die Voest-bbp dan? (zegt de luie aap)

'K ga deze toppic even in de gaten houden, omdat ik toch het liefst zonder zadel rijd maar wel benieuwd ben naar bbp enzo.

210 euro

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

@ Trea : Jij vind de bbp van Voest dus beter dan die van Parelli?

Waarom een pad onder de bbp?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jolijn89
    @ Trea : Jij vind de bbp van Voest dus beter dan die van Parelli?
    Haha strikvraag?

Nee dat zeg ik niet (hoewel dat uit mijn bericht niet echt duidelijk was). Ik ging uit van de situatie van Tinky, waarin ze haar bezorgdheid uitspreekt over haar gewicht en de rug van Albert. Voor deze situatie vind ik de bbp van Voest een absolute verbetering. Daarin zit echt drukverdelend materiaal, en dat zit in die van Parelli niet (dat is gewoon een leren lapje met een viltlaagje eronder).

Ik heb ze allebei; de bbp van Voest én die van Parelli (die van Eveline heb ik gehad, maar vond ik niet zo fijn. Die was heel stug van materiaal en te klein voor mijn kont)

Die bbp van Voest gebruik ik als ik langere buitenritten maak. Je kan daar gerust drie uur opzitten, en je zit nog steeds zo zacht als op een echt zadel. Je voelt geen botje in je billen protesteren.

De bbp van Parelli (een schoonheid om te zien trouwens, mooi wijnrood) gebruik ik als ik rij-oefeningen doe. Dan zit ik niet zo lang op het paard, heb bescherming voor mijn kleding en tóch heel direct contact met mijn paard.
    Voor (langere) buitenritten is de bescherming voor mijn billen (en dus voor mijn paard´s rug), met deze bbp niet voldoende, zeker niet als je wat gaat draven en galopperen.

Mijn mening hè..

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Ik heb met pad mét inlages gereden onder de BBP van Equiplay.

Dat heb ik toen in "de week van" laten zien.

Ik vond het heerlijk zitten!

(Deed dit omdat ik eigenlijk op deze manier op trektocht wilde, maar ga dus op de Ghost)

Zo zag het eruit, beetje lachwekkend, maar dat boeide me niet:

Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Zoooooooooo getest! En ik vond het drie keer niks. Het is inderdaad heel dik en schuiverig. Bovendien zitten de inlages nou juist NIET op de ruggengraad (daar waar je nou wel de bescherming wilt hebben), maar onder je dijen waardoor je gevoel met rijden zo waanzinnig slecht is.

Nee, de barebackpad van Emiel Voest met Tempûr is niet veel duurder (of ik denk zelfs nog goedkoper) dan de aanschaf van een grandeur met andere bbp, en zit veel en veel beter!
    trea, volgensmij begrijp je me niet goed, ik wil de inlages juist om de ruggegraad vrij te houden (en het gewicht er dus NAAST te leggen )

overigens is de voest-pad wel 20 euries duurder (A)

Antheman, merkte jij ook verschil bij het paard? met of zonder inlages eronder?

In mijn hoofd zit namelijk het idee dat een bbp voor het paard (!) in feite hetzelfde is als een boomlooszadel zonder beugels. Hé, en zo word mijn vraag ook duidelijker, of kan ik hem duidelijker stellen. Heb je met een boomloos zadel zonder beugels een pad met inlages nodig?

trea, volgensmij begrijp je me niet goed, ik wil de inlages juist om de ruggegraad vrij te houden (en het gewicht er dus NAAST te leggen )
    Jawel dat snap ik heel goed, maar in die (kant en klare grandeur) pad kan je inlages niet op de plek van de ruggengraad leggen, omdat de vakken voor de inlages aan weerszijden zitten van de ruggengraadband. Snap je? Die pad heeft in het midden (dat wat op de ruggengraad ligt) géén inlagevak, omdat dát onder een boomloos zadel nou juist een drukplek oplevert. En juist dáár waar je onder een boomloos zadel vrij wilt houden (de ruggengraad) wil je beschermd hebben onder je billen. Die pads voldoen gewoon niet aan de eis onder een barebackpad, ook omdat je bij een barebackpad geen voorpommel hebt, drukt die pad heel hard in op de schoft.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten