Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Medisch probleempje op te lossen met grondwerk?[L1]

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Medisch probleempje op te lossen met grondwerk?[L1]

Hey, ik ga binnenkort beginnen aan mijn Level 1 met mijn vzpaardje Pipa.
    Nu heb ik echter een probleempje: Pipa zit regelmatig vast in haar nek en haar bekken, daarom moet ze heel erg veel buigen en wendingen maken om haar hals soepel te houden. Als ik echter met L1 begin kan ik een tijdje niet rijden tot ik de 7 games gedaan heb en mag beginnen rijden volgens het pakket.

Heeft iemand soms tips hoe je je paard op een andere manier soepel kan houden? Zou driving en circling en games waar ze de hals moet plooien genoeg zijn om er voor te zorgen dat ze weer niet vast komt te zitten?
    Zijn er nog andere opties? Alle tips zijn welkom!

Groetjes,
    Ariane
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: Medisch probleempje op te lossen met grondwerk?[L1]

Wimles!
    Als je paard echt een fysiek probleem heeft, dan denk ik niet dat de 7 games voldoende zijn om hem soepel/los te houden. Mijn paard is ook pas lekker soepel geworden toen ik begonnen ben met gymnastiserend grondwerk/rijden.

Maarreh... hoe komt het eigenlijk dat je paard telkens vast gaat zitten?

Aangemeld
    Apr 2006

Ik dacht al dat de games niet voldoende zouden zijn, maar kun je dan niks anders doen om je paard soepel te houden terwijl je er niet op moet gaan zitten?

Gymnastyserend grondwerk...wat houdt dat precies in?

Maarreh... hoe komt het eigenlijk dat je paard telkens vast gaat zitten?
    De laatste keer dat ze vast zat was aan haar bekken omdat ze een stamp had gekregen van Napoleon. Maar Pipa heeft sowieso geen zo'n goede rug/bouw en daardoor komt ze door een lichte schok al makkelijk blok te zitten.
    Op deze foto's is het redelijk goed te zien:

Groetjes!
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Ik denk ook niet dat het met de 7 games op te lossen is. Misschien later wel, maar als je begint met level 1, dan zijn stelling en buiging zeker geen onderdelen die belangrijk zijn.

Vergelijk het met rijden, als je nog nooit gereden hebt en je begint met rijden, dan gaat het erom dat je blijft zitten, en dat je paard de richting op loopt waar je wil, het maakt niet uit waar of hoe hij zijn hoofd / nek / achterhand / voorhand houdt. Dat komt later pas.

Ik heb geen idee of het werkt, maar zouden balkjes lopen niet wat helpen?
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Oeff vindt dat wel een hele holle rug hoor, zou daar niet eens op durven te zitten.
    Is ze te vroeg ingereden? Teveel belast? Ik zou zeker daar iets mee gaan doen denkend aan gymnastiserend grondwerk aan de lange lijnen ofzo.
    www.crystal-carving.com

Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Amon
    Oeff vindt dat wel een hele holle rug hoor, zou daar niet eens op durven te zitten.
    Is ze te vroeg ingereden? Teveel belast? Ik zou zeker daar iets mee gaan doen denkend aan gymnastiserend grondwerk aan de lange lijnen ofzo.
    Te vroeg ingereden, geen idee, Anne en Franky hebben haar van haar 5 jaar zou kunnen, heb er geen gedacht van...
    Ze heeft wel al 5 veulentjes gehad dus dat kan ook wel een rol spelen.
    Gymnastiserend grondwerk, kun je aub even zeggen wat dat inhoudt en waar je daar iets over kunt vinden?
    En het mag natuurlijk voor haar niet verwarrend worden gecombineerd met de 7 games...
    Het is niet dat ze afziet hoor, al ze vast zit komt de homeopaat ze losmaken en behandelt ze haar met accupuntuur en dan moet ze een weekje rusten. Sinds gisteren mag ze ook weer beginnen werken na zo'n behandeling, maar ze huppelde deze week ook zelf al vrolijk in de weide heen en weer, dus het moet zijn dat ze haar goed voelde.....het is niet dat we haar laten afzien dus

xxxxies
    Groetjes
    Ariane xxx

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ai, die foto waar jij erop zit, ziet er niet echt lekker uit hoor... Het lijkt wel alsof het achterste deel van haar lichaam niet bij het voorste deel hoort! Ik vind de rug hier ook wel héél erg hol. Gymnastiserend grondwerk, dat leg je niet zo 1-2-3 uit. Het is in feite niets anders dan dressuur wat je onder het zadel ook doet; immers dressuur is eigenlijk ook gewoon gymnastieken voor je paard. Vanaf de grond kun je dezelfde oefeningen doen, zoals bv. schouderbinnenwaarts, schouderbuitenwaarts, travers, voltes laten lopen met correcte stelling en buiging, enz. Dit zijn echter geen dingen die je zomaar even uit een boekje kunt leren; je hebt hierbij echt een ervaren instructeur nodig die jou ook leert om te zien wanneer je paard z'n lijf goed gebruikt. Zeker als je paard al zo'n fysieke problemen heeft, zou ik als leek er niet zomaar zelf allerlei oefeningen mee gaan doen, maar goede begeleiding zoeken.

Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Ai, die foto waar jij erop zit, ziet er niet echt lekker uit hoor... Het lijkt wel alsof het achterste deel van haar lichaam niet bij het voorste deel hoort!
    Het is niet ik die dr op zit, maar Amalia, m'n vriendin
    Jep, wij zeggen dat ook altijd net of haar achterhand van een ander paard is!
    Omdat ze een hele lang rug heeft dus..

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Zeker als je paard al zo'n fysieke problemen heeft, zou ik als leek er niet zomaar zelf allerlei oefeningen mee gaan doen, maar goede begeleiding zoeken.
    Het is niet dat het echt ernstige problemen zijn, ze heeft er geen last van alleen als ze bv. een stamp krijgt op haar bekken of in haar nek.
    Verder komt ze niet zomaar vast te zitten, ik denk ook als jou paard een ferme schok krijgt dat niet alles meer recht staat zoals het hoort.
    De DA adviseerde om veel te bewegen en veel wendingen te maken...

Voorlopig blijf ik haar dus gewoon rijden tot ik m'n spullen heb voor Parelli, dan zien we wel weer hoe ze eraan toe is

groetjes en bedankt voor de reacties allemaal!
    (Als er toch nog iemand andere ideeën heeft, altijd welkom!)
    Groetjes
    Ariane xxx

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

oei oei ....nou als ik die foto zo zie zou ik er ook niet op durfen rijden niet omdat ze eventueel vast komt te zitten maar meer omdie enorme onnatuurlijke buiging in haar rug ze heeft daar misschien nu geen last van maar dat duurt vast niet lang meer ik zou hier zeer zeker proffesionel hulp bij zoeken .

Volgens mij maar ik ben geen expert heeft ze uitgerekte rugspieren en te weinig buikspieren maar dat kun je beter aan een goede fysiotherapeut vragen

Actief Forumlid Emmie's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Ik ben het met Marja en Nienke eens. vraag het een proffesioneel iemand. Die foto's zijn echt niet leuk om te zien, dat ze überhaupt goed loopt!
    Zelfs het shetje hier dat al iemand heeft moeten dragen toen hij 3/4 jaar oud was heeft niet zo'n rug! Ik zou er niet op durfen rijden, straks breekt ze door, zo'n idee zou ik hebben. Hoe zijn haar gangen?
    Anders moet je die foto's eens aan een fysiotherapeut mailen, dan kunnen ze je er misschien wat meer over vertellen.

Aangemeld
    Apr 2006

Ehmm wacht ff mensen!!! als Pipa problemen had met haar rug en als ik hulp nodig had daarvoor zou ik het wel vragen, heus!

@Emmie: haar gangen zijn zoals elk paard en ze zit zoals een zetel...

Ik heb dit topic geopend met de vraag of jullie nog dingen wisten waar ze haar hals moet bij strekken en buigen, oefeningen waarin ze veel moet wenden maar dan vanaf de grond dus niet OP het paard.
    Ik vroeg me ook niet af WAAROM ze vast komt te zitten, er kijkt regelmatig een DA naar en ik ben er van overtuigd dat ze me het wel zou laten weten als ze fysiek niet in staat is om er mee te rijden. Moest ze echt niet goed zitten zou de DA (homeopatisch) ons wel naar een fysiotherapeut doorverwijzen.
    Jullie mogen het altijd zeggen als jullie denken te weten hoe ze aan zo'n slechte rug komt, maar daar ben ik niks mee geholpen..

Dus houden jullie het aub een beetje ontopic?

Bedankt!

Groetjes Ariane
    Groetjes
    Ariane xxx

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

haha, goedzo dat je zelf even terug ontopic stuurt. je moet inderdaad antwoord krijgen op wat je vraagt, en een ongevraagde antwoorden, hihi.

Je kunt je paard leren meer zijn hals te buigen en te strekken door vooral eerst te zorgen dat de porcupine achter de oren goed gaat. en dat ze als ze bij je staat en rust krijgt altijd even haar hoofd omlaag moet doen als gewoonte.

Later kun je door zachtjes bij de circling shortrange druk op de leadrope te zetten je paard vragen wat meer stelling aan te nemen en zijn hals te strekken (hij voelt ook druk achter zijn oren) , als je paard dan naar binnen valt drijf je zijn schouder van je af met de drivinggame. de loopt nu natuurlijk wel mee met je paard.

Maar eerst dus porcupine hoofd, drivinggame schouder en een ontspannen circlinggame.
    Natuurlijk belonen zodra je paard stelling aanneemt, of zijn hoofd wat laat zakken.
    Shanna had vandaag met de eerste keer dit oefenen het binnen 10 minuten door.

Aangemeld
    Apr 2006

Bedankt Sandra!
    Ik zal het eens proberen en kijken wat het geeft...Maar denk wel dat zulke dingetjes der nek lekker soepel houden
    Had ook al gedacht aan porcupine, en nog bedankt voor de andere ideetjes!

Groetjes
    Ariane
    Groetjes
    Ariane xxx

Bladwijzers

Forum Rechten