-
[L1] ook hier een probleem met porcipine
Nja, eerst ging het allemaal prima bij Aaralia.. Maar sinds kort heeft ze bij porcipine de neiging om met haar hindquarters tegen de druk in te gaan. En het is niet rustig, nee, het heeft iets dreigend.
Ze neemt een grote pas richting mij en ik heb het gevoel dat ze binnenkort wel eens een stamp durft te geven. Wat doe ik fout? Ik begin nu onzeker te worden enzo want tegenwoordig loopt ze me dikwijls voorbij ipv achter mij te lopen wanneer ik aan het wandelen ben. Als ik kan (en nog durf
), wil ik wel eens een filmpje maken..
-
Forum Meubilair
Re: [L1] ook hier een probleem met porcipine
Ik ben bij lange na geen kenner hoor, maar zou het kunnen zijn dat je druk te hoog is ( verkeerde fase) en/ of je de fase niet opheft op het moment dat het paard reageert, ook al is het maar een millimetertje?
Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->
-
Actief Forumlid
Hm, als je paard je zonder enige aanleiding voorbij loopt tijdens het wandelen komt dat op mij wel uitdagend over. Zo van: "jij denkt dat je de leider bent? En wat doe je dan als ik voorop ga lopen?" Ook het tegen de porcupine in gaan komt zo op mij over, zeker als het eerst beter ging..
Is jouw paard ook tussen andere paarden hoog in rang? Paarden die gewend zijn hoog in rang te staan willen er nog weleens problemen mee hebben als hun keurig afgerichte mens door Parelli ineens aanspraak gaat maken op de leidersrol. In zo'n geval moet je zeer consequent zijn, en streng, maar zonder je te laten verleiden tot een tik of het bangmaken van je paard. Je moet dus slimmer zijn dan je paard en met wandelen kan dat hele goed door steeds als je voorbijgelopen wordt om te draaien en de andere kant op te lopen. Dan loop je zelf weer voorop en het leert je paard af te wachten waar jij heengaat.
Vroeg of laat accepteert het paard dat jij de leidersrol hebt overgenomen en wordt ze weer een stuk gemakkelijker.
Als er wel een aanleiding is waardoor je paard je voorbij loopt (als ze bijvoorbeeld schrikt van iets achter haar waardoor ze je voorbij rent) gaat dit verhaal niet op en zul je moeten werken aan haar gevoel van veiligheid en zelfvertrouwen. Veel friendly en lekker moseyen op voor haar bekende plaatsen en later ook verder lopen naar minder bekende plaatsen. Als onzekerheid en onbegrip de reden zijn dat ze de porcupine niet goed doet moet je rustig en consequent de vier fasen blijven herhalen, niet te snel een fase hoger inzetten en fase 4 meteen loslaten zodra ze maar iets meegeeft (de neiging om haar gewicht verplaatsen naar een ander been is al genoeg). Als ze doorheeft dat ze mee moet geven kun je meer gaan vragen, tot ze uiteindelijk netjes wegstapt.
-
Bedankt! Ik ga dit zeker proberen. Aaralia heeft altijd bij een leeftijdsgenoot gestaan bij de vorige eigenares, daar was ze nogal dominant over. Nu staat ze in de weide met 3 andere paarden en een shet. Ze staat helemaal beneden de rang (duidelijk te zien) maar wilt nog steeds niet toegeven. Ze heeft geen schrik om een worteltje te komen halen bij mij wanneer de leidmerrie dit gezien heeft. Ze heeft een sterk karakter (ben ik ergens wel blij mee hoor
), maar ze is ook als laatste op de weide bijgekomen, misschien dat ze als een vreemdeling word beschoud. Heel erg bedankt voor de tips!
Forum Rechten