Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: L1: opzadelen

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

L1: opzadelen

Ik kom stilletjes aan met m'n parellipakket bij het opzadelen terecht. Heb de 7 games doorlopen.
    Maar nu zit 'k even vast. Mijn paard is nog niet zadelmak maar is er wel klaar voor om zadelmak gemaakt te worden en daarna lichtjes gereden te worden (nog niet doorgereden want ze is nog maar een maand geleden 3 jaar geworden)
    Maar ik denk wel da'k het level 1 van parelli stilaan kan afronden met haar....

Maar nu mijn vraag, hoe kan 'k haar zonder al te veel trouma's leren kennismaken met het zadel? Het zadel heeft al opgelegen zonder stijgbeugels maar het aansingelen lukt niet. Ze gaat dan rond me lopen en ik kan de singel niet vasthouden want dan valt m'n zadel eraf....

Normals zeggen mij da'k haar in een stal moet zetten tegen een muur en zo opzadelen me boos moet maken als ze er vandoor wil... Maar dat zie ik niet zo goed zitten.
    Heb het al geprobeerd met friendly game. Het zadel op zich accepteert ze. Ik heb ook al geprobeerd met een longeersingel. Dat ging op zich wel, maar met m'n longeersingel kan 'k moeilijker aansingelen dan met een zadel. Had nooit een longeersingel met nylon singelstoten mogen kopen...

Wie kan me wat tips geven?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: L1: opzadelen

Zou idd het singelen oefenen met een longeersingel. Neem voor deze fase alle tijd, ik bedoel zowel per sessie en ook voor dit proces. Oefenen het niet alle dagen.
    Natuurlijk heb ik weer eerst een paar tegenvragen (sorry, lijkt altijd wel zo...). Waar heb je nu haar staan tijdens het oefenen? En staat ze dan los of vast?

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Ik ben het met lila eens. Oefenen eerst met andere dingen die gelijkaardig zijn met het aansingelen (22ft lijn is daarvoor ideaal).

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Zou idd het singelen oefenen met een longeersingel. Neem voor deze fase alle tijd, ik bedoel zowel per sessie en ook voor dit proces. Oefenen het niet alle dagen.
    Natuurlijk heb ik weer eerst een paar tegenvragen (sorry, lijkt altijd wel zo...). Waar heb je nu haar staan tijdens het oefenen? En staat ze dan los of vast?
    Ik oefen dat regelmatig in de piste als 'k grondwerk met haar doe; Zo eventjes tussendoor. Het is niet da'k me ga focussen om een longeersingel aan te doen of een zadel aan te singelen. Ik probeer het en het moment dat ze aangeeft dat het ok is, is dat weer een leuk succesje erbij
    Meestal heb 'k haar dan vast met de 12ft lijn zodat ze wel om me heen kan maar niet helemaal weg.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jolijn89
    Ik ben het met lila eens. Oefenen eerst met andere dingen die gelijkaardig zijn met het aansingelen (22ft lijn is daarvoor ideaal).
    Hoe bedoel je dan met de 22ft lijn? de lijn door de karebijnhaak doen en zo wat vaster aantrekken?
    Lijkt me wel een goed idee! Tnx!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door willeke
    Meestal heb 'k haar dan vast met de 12ft lijn zodat ze wel om me heen kan maar niet helemaal weg.!
    Probeer het met de 22 ft line zo langzaam te doen, veel friendly, line steeds iets hoger met je hand, er dan voorzichtig overheen, laat de line contact houden met haar lijf, gebruik approach and retreat, retreat metéén als je merkt dat ze wil gaan lopen. Pas als ze gewoon helemaal stil blijft staan als je de 22 ft line over haar rug legt, ga je verder met de volgende stap: bukken om het andere eindje te pakken. Ook hier weer meteen stoppen als je merkt dat ze wil gaan lopen. Je moet dus echt je koppie erbij houden. Ben je net een fractie te laat of was je "stap" te groot dan veel friendly. Niet teveel praten en als je wat zegt dan zijn het dingen als, braaaaf,goooeed zo, maar niet van "nee, nee" als ze wil gaan lopen. Als ze nee zegt, niet tegenhouden, negeren, duidelijke retreat en dan weer veel friendly. Ze moet goed snappen dat het volkomen okee is. Lukt een stap, dan de hemel in prijzen. Uiteindelijk een knoop leggen, dan is het tijd voor de longeersingel. Zou de 22 ft line nietr door het ringetje halen als ie om haar rug heen zit, als ze plotseling besluit dat het niet oké is, dan krijg je het los en het zit nooit vast genoeg om te blijven zitten (hoop dat je dat snapt, het klinkt wat vaag...).Succes!

Actief Forumlid ilseb's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Inderdaad. Met de 22ft line kun je het aansingelen simuleren. Daarom zit er ook zo'n ring aan, daar kun je je touw doorheen halen en dan langzaam aantrekken.

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

[quote="lila"]
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door willeke
    Meestal heb 'k haar dan vast met de 12ft lijn zodat ze wel om me heen kan maar niet helemaal weg.!
    Probeer het met de 22 ft line zo langzaam te doen, veel friendly, line steeds iets hoger met je hand, er dan voorzichtig overheen, laat de line contact houden met haar lijf, gebruik approach and retreat, retreat metéén als je merkt dat ze wil gaan lopen. Pas als ze gewoon helemaal stil blijft staan als je de 22 ft line over haar rug legt, ga je verder met de volgende stap: bukken om het andere eindje te pakken. Ook hier weer meteen stoppen als je merkt dat ze wil gaan lopen. Je moet dus echt je koppie erbij houden. Ben je net een fractie te laat of was je "stap" te groot dan veel friendly. Niet teveel praten en als je wat zegt dan zijn het dingen als, braaaaf,goooeed zo, maar niet van "nee, nee" als ze wil gaan lopen. Als ze nee zegt, niet tegenhouden, negeren, duidelijke retreat en dan weer veel friendly. Ze moet goed snappen dat het volkomen okee is. Lukt een stap, dan de hemel in prijzen. Uiteindelijk een knoop leggen, dan is het tijd voor de longeersingel. Zou de 22 ft line nietr door het ringetje halen als ie om haar rug heen zit, als ze plotseling besluit dat het niet oké is, dan krijg je het los en het zit nooit vast genoeg om te blijven zitten (hoop dat je dat snapt, het k]

Yap ik snap het! Ik ga het eens proberen...
    Bedankt voor de tip! Ik hou jullie op de hoogte!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

edit spelfout in mijn laatste zijn: als ze plotseling besluit dat het niet oké is krijg je het NIET los, en het zit nooit vast genoeg om te blijven zitten.

Denk dat je het wel snapte, maar toch....
    Ben benieuwd naar je vorderingen, en denk aan Pat's woorden: Take the time it takes, so it will take less time

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

yap aan die woorden denk 'k altijd
    Ik hou je op de hoogte over de vorderingen

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Ik heb het met behulp van de 22 ft. leadrope gedaan en ik zie dat je die tip al gehad hebt

Wat ik daarna deed (als je paardje dus helemaal oké is met de 22 ft. leadrope op die plek) is de savvy string op de plek van de singel doen en daarmee de Games spelen. Zo went je paardje er ook aan om te lopen met iets op de plek van de singel en is de overgang van savvy string om je buik naar singel om je buik weer iets minder groot
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

hihi ik denk dat als 'k m'n savvystring moet gebruiken dat 'k niet rond de buik van m'n paard heen kan hihi
    Ze is wat groot en rond.... Maar ik kan daarna eventueel wel proberen met de longeersingel, en later het zadel. Het enige stomme is dat die longeersingel zo moeilijk aansingelt omdat dat nylon singelstoten zijn

Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Dat moet wel een klein paardje zijn om met die string rond te kunnen Nadat het goed gaat met de 22foot-line kan je enkele sjaals aan elkaar knobbelen en haar daarmee laten rondlopen terwijl je erbij bent. Daarmee kan je dan ook een mooie strik maken op haar rug. Door het komische zicht zal je zelf onmiddelijk veel ontspannender erbij staan
    Ik zou wel pas loslaten met de lange lijn op het ogenblik dat ze stilstaat.
    Dus korte lijn in 1 hand, lange lijn rond haar buik en beginnen aanspannen. Het is normaal dat ze begint rond te stappen en in rondjes draaien. Ga dan mee tot ze stopt en dan onmiddelijk los laten.
    suc6
    keep it fun!

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door aylakim
    Dat moet wel een klein paardje zijn om met die string rond te kunnen
    Valt wel mee hoor, ze is gewoon een KWPN'er (wel heel fijn gebouwd) en toendertijd was ze bijna drie jaar. Denk dat de string er nu inderdaad niet meer rond past vanwege de grasbuik

Als de savvy string niet past, kun je dit ook gewoon met een dekensingel doen...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

of snel al je levels behalen, dan kan je die strings aan elkaar knobbelen
    Maar dan heb je die oefening al lang achter de rug.
    keep it fun!

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door aylakim
    of snel al je levels behalen, dan kan je die strings aan elkaar knobbelen
    Maar dan heb je die oefening al lang achter de rug.
    hahaha da's een goeie!!!
    Ik hoop da'k namiddag kan gaan om het te proberen
    Wou normaal gisteren al gaan, maar toen begon het te gieten...

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten