Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 25 van de 25

Topic: teveel go bij grondwerk en twijfels bij de yoyo

Re: teveel go bij grondwerk en twijfels bij de yoyo

[quote="Marja"]Het k]

Ik vind zelf dat het kunnen stil staan een essentieel onderdeel is en dat ook paarden met een hoge playdrive dat moeten kunnen. misschien is het veel te rechtlijnig gedacht hoor maar in mijn opinie moet je net zo veel tijd (en in sandras geval misschien wel meer) besteden aan life down en het niets kunnen doen dan aan de 'life up dingen'. Ik moet eerlijk gezegd denken aan een verhaal van een vrouw die ook parelli deed/doet. de seven games gingen heel goed (?) behalve de friendly game. Maar waarom is het game 1?? En Sandra als zij gaat bewegen als jij staat te gapen gewoon lekker door blijven gapen, ook als ze zou gaan lopen. dus niet van alles er aan gaan doen (of het moet echt uit de hand lopen). probeer dat als basis te houden! Who moves who?

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Al een aantal goeie tips gelezen maar ik wil toch ook nog eens iets zeggen:

voor die gevoeligheid is the key volgens mij zo'n beetje wat jolijn zegt, maar ik zal het eens verduidelijken. Je paard is dus té gevoelig hé. Games zoals driving en porcupine dienen om je paard te sensibiliseren, friendly game om te desensibiliseren. Als je paard té gevoelig is (=sensibel) dan is het nodig om haar te desensibiliseren hé. Dat doe je door je fase 1-beweging, die gewoon té licht is voor een level 1 paard, te doen en te blijven doen tot ze stilstaat (desnoods help je een beetje om haar te laten stilstaan). Een goede oefening hiervoor is er éne die ik maandag zag op de cursus bij Ralf Heil: de 'drunken man': je loopt rond je paard alsof je echt heel zat bent, dus bijna vallend en met je amen zwaaien en zo. Shanna zal daar waarschijnlijk erg van schrikken maar je blijft zo lopen tot ze eventjes kalmer is, zelfs al is het maar een fractie van een seconde dat ze blijft staan, stop en sta stil en aai haar! Dit is maar één voorbeeld. Maar je kan verschillende bewegingen doen. Het principe is gewoon dat je paard te gevoelig is en moet gedesensibiliseerd worden, want nu beweegt het uit angst en niet uit gehoorzaamheid.

Veel succes en hopelijk heb ik je wat geholpen...

xxx

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door eline
    Ik vind zelf dat het kunnen stil staan een essentieel onderdeel is en dat ook paarden met een hoge playdrive dat moeten kunnen. misschien is het veel te rechtlijnig gedacht hoor maar in mijn opinie moet je net zo veel tijd (en in sandras geval misschien wel meer) besteden aan life down en het niets kunnen doen dan aan de 'life up dingen'.
    Daar heb je ook wel weer gelijk in Eline, maar waar ik meer naartoe wilde (had ik misschien duidelijker moeten schrijven) is dat Shanna nog jong en waarschijnlijk erg speels is; ze zal haar concentratie nog niet zo lang op 1 ding kunnen richten. Lang stilstaan is dan wel een héél moeilijke oefening en dat zou ik in het begin niet te lang vragen. Ik ben het wel helemaal met je eens hoor, dat ze dat wel zou moeten leren! Maar ik zou het stilstaan dan wel rustig aan opbouwen en zolang ze dat nog zo moeilijk vindt, het niet voor te lange tijd vragen. Als ze het in het begin bv. 3 seconden kan, vraag dan eerst 3 seconden en ga dan verder met een andere game. Vraag de volgende keer 4 seconden, en ga dan weer verder. En zo uitbouwen. Zoiets.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

ik heb inderdaad het egvoel dat het haar playdrive is. Ze is echt een paardje dat constant vragen stelt, en echt het heel leuk vind om de games te spelen en bezig te zijn. Ze kan best een tijdje knuffelen of met haar hoofd tegen mn buik stilstaan, maar gewoon domweg stilstaan terwijl ik niks doe, daar vind ze weinig aan. Dan gaat ze gewoon wat doen om weer wat leven in de brouwerij te krijgen.

Wat ik nu probeer is haar tussen de games door zo lang mogelijk te knuffelen tot ze aangeeft dat ze weer wat wil doen. Een kind wil ook wel even knuffelen of stilzitten, maar liever niet te lang, terwijl een volwassene wel uren naar de vogels kan kijken bijvoorbeeld.

Shanna is echt nog een kleuter wat dat betreft, heel nieuwsgierig en speels (zal binnenkort eens een filmpje plaatsen, dan weet je meteen wat ik bedoel)

@Donderwolke. desensibiliseren van mn hulpen... Ik vraag me af of ik daar wel goed aan zou doen. Ik ben al 2 maanden met L2 bezig en zo gevoelig als ze nu is, dat wil je toch? Dat dronkeman spelen, dat lijkt me wel een goede friendlygame. Maar dat doe je met life-down, en dus desensibiliseer je meer op onverwachte bewegingen dan op het reageren op hulpen. de drivinggame wordt er niet "zwaarder" van zeg maar.
    Ik ben het overigens wel met iedereen eens dat mn life-up en down beter moet worden. En als ik eerlijk ben ook wel dat de friendlygame wat extra aandacht verdiend. Vooral met de CS. Die vind ze nog steeds maar niks. Niet dat ik er een punt van maak, want ik kom domweg nooit tot een fase waarbij je de cs uberhaupt nodig zou hebben.
    Ik denk dat de CS voor haar een te sterke druk zou geven. Vandaar dat ik hem tot nu toe alleen voor friendly heb gebruikt. Ik bedoel, waarom zou ik de CS pakken als ze altijd op fase 1 vertrekt, en op fase 1 wijkt?
    Voor de vorm (en omdat ik ooit mn L1 toch eens wil halen) wen ik haar aan de CS, aai ik haar ermee, gooi ik eens een touwtje over d'r rug.

Gisteren heb ik een vriendin bij mij gehad die meer richting hemprhling werkt en allergisch is voor het gebruik van "druk". En ondanks haar vooroordelen, vond zij ook dat bij Shanna geen spoortje angst of dwang te zien was, en ze echt puur aan het spelen was.

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

ja oké je wil wel dat je paard zo heel gevoelig is, maar ze mag niet gaan ontsnappen aan je hulpen, ik had het gevoel dat ze dat doet, maar kan verkeerd zijn. Ze moet nog steeds luisteren naar jou hé en niet gaan assumen voor vb. de porcupine game als je haar nog niet hebt aangeraakt, enkel in die richting beweegt. Snap je?

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Benji (het paard van Eddy, maar Marieke speelt ermee ) is (was?) precies zoals donderwolke zegt. Hij is ook megalicht maar niet zozeer omdat ie op fase 1 reageert maar gewoon een subtiel soort van wegdeinzen waardoor je de indruk krijgt dat ze licht zijn. Dit zal nu vast wel enigzins over zijn maar ik heb op mijn laatste L2 cursus bij Eddy ff game 2 gedaan met benji en die voelt megalicht maar toch bekrijpt je het gevoel dat ie weggaat voordat je echt al iets gevraagd hebt.

Ik weet niet of Shanna dat ook doet maar..
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

zal er de komende tijd eens extra tijd en aandacht aan besteden. niet dat ik dat niet deed, maar ja, soms krijg je ineens zo'n gevoel van: hey, is dit al langer zo?

Ik doe altijd friendly voor en na de games (welke game dan ook) en rub to a stop zit er opzich goed in.Ik ga ook geen porcupine vragen als ze de friendlygame niet accepteert. hoewel het soms allemaal heel erg subtiel kan gaan, probeer ik dit wel te herkennen. Maar wat maaike omschrijft, zet me wel aan het denken. ga er dus lekker over denken de komende tijd

fijn, dat iedereen even mee wil denken weer. hoewel ik me soms voel als: komt ze weer met een vraag, is het fijn om even wat voor te leggen aan anderen die er wat meer op een afstandje naar kijken.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    fijn, dat iedereen even mee wil denken weer. hoewel ik me soms voel als: komt ze weer met een vraag, is het fijn om even wat voor te leggen aan anderen die er wat meer op een afstandje naar kijken.
    Oh dat gevoel heb ik helemaal niet hoor, dat jij nu alwéér met een vraag zou komen! Zo veel vraag je volgens mij helemaal niet, en bovendien, ik vind het juist leuk om mee te denken en volgens mij vele anderen hier ook! Lekker blijven vragen dus!

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Graag blijven vragen!! Ik vind het super leerzaam!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door eline
    Ik vind zelf dat het kunnen stil staan een essentieel onderdeel is en dat ook paarden met een hoge playdrive dat moeten kunnen. misschien is het veel te rechtlijnig gedacht hoor maar in mijn opinie moet je net zo veel tijd (en in sandras geval misschien wel meer) besteden aan life down en het niets kunnen doen dan aan de 'life up dingen'.
    Daar heb je ook wel weer gelijk in Eline, maar waar ik meer naartoe wilde (had ik misschien duidelijker moeten schrijven) is dat Shanna nog jong en waarschijnlijk erg speels is; ze zal haar concentratie nog niet zo lang op 1 ding kunnen richten. Lang stilstaan is dan wel een héél moeilijke oefening en dat zou ik in het begin niet te lang vragen. Ik ben het wel helemaal met je eens hoor, dat ze dat wel zou moeten leren! Maar ik zou het stilstaan dan wel rustig aan opbouwen en zolang ze dat nog zo moeilijk vindt, het niet voor te lange tijd vragen. Als ze het in het begin bv. 3 seconden kan, vraag dan eerst 3 seconden en ga dan verder met een andere game. Vraag de volgende keer 4 seconden, en ga dan weer verder. En zo uitbouwen. Zoiets.
    helemaal mee eens Marja maar...op de een of andere manier (weet niet waarom: Sandra plaats eens een filmpje dat maakt zo veel meer duidelijk) bekruipt me het gevoel dat het paardje zo is zoals wat Maaike beschrijft. Zeker als Sandra beschrijft dat ze de cs nauwelijks gebruikt bevestigt dat mijn plaatje. Maar ik denk dat je met alle tips uit het topic een hele hoop kan (goede tip van Donderwolke!!). Houd je ons op de hoogte?

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten