Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 25

Topic: teveel go bij grondwerk en twijfels bij de yoyo

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

teveel go bij grondwerk en twijfels bij de yoyo

Shanna is helemaal haarzelf momenteel. Het is werkelijk genieten om met haar te spelen en te knuffelen. Hoewel ze zelf weinig tijd heeft voor knuffelen. 3 seconden stilstaan en ze vliegt er weer vandoor, zo'n beetje.

Alles moet zo snel, en bijna ongecontroleerd gaan. Achterwaarts kan nauwelijks voetje voor voetje (ondanks dat mn fase 1 echt minimaal is), en als ik haar met alleen mn ogen en een vingertje de circel op send dan schiet ze er in galop vandoor. Opzich heb ik niks te klagen, zo gevoelig is toch de bedoeling. Maar er is zo weinig rust in haar bewegingen.
    Ik leg momenteel de nadruk op achterwaarts en zijwaart om de weegschaal weer wat in evenwicht te krijgen. Maak het helpt zo weinig. Ze blijft overgevoelig reageren.

Ik probeer langere periodes van rust in te bouwen. Ik knuffel haar dan en dat lijkt ze fijn te vinden, maar na 3 seconden staat ze letterlijk te trappelen. Zucht...
    Ik heb onlangs een film opgenomen, en als ik dat terugzie valt het allemaal wel mee, maar het gevoel blijft wel.

Nog een vraagje waar ik mee zit sinds het terugkijken van het filmpje.
    Shanna is een paard dat het liefst geleid wil worden. Een ontzettend makkelijk parellipaard dus, met weinig leftbrained dominance.
    De yoyogame is voor haar volgens mij een erg moeilijk te begrijpen game. Niet technisch gezien. Ze gaat op fase 1 achteruit. Maar emotioneel gezien. Als ik haar knuffel is ze lief en rustig. Stuur ik haar hierna achterwaarts dan gaat haar koppie omhoor, oren naar achteren en vind ik dat ze eruit ziet alsof ik niet eerlijk ben tegen haar. Deze game is me dan ook een beetje tegen gaan staan, zeker als dagelijkse oefening.

wie heeft dit gevoel nog meer?

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Re: teveel go bij grondwerk en twijfels bij de yoyo

Ik herken dat van Brutus... die kan het opzich ook erg goed... ook bijvoorbeeld achteruit door een nauwe opening ofzo... Maar ik heb ook altijd het gevoel dat ik hem iets 'aandoe' en dat ik daarna weer extra mijn best moet doen om zijn vertrouwen hélemaal terug te winnen..
    Nu is Bruut een paardje dat zich niet zo makkelijk geeft...Het heeft een aardig tijdje geduurd voordat ik hem bij de YoYO op een lage fase weer naar me toe kon halen..Het lijkt wel alsof hij zich echt letterlijk WEGGESTUURD voelt... Ik doe de YoYo ook niet zo heel vaak meer.. vaker variaties. Laat hem dan 1 stapje achteruitgaan en doe zelf ook een stap achteruit zodat hij twee stappen 'terug komt' En dan toch weer heel veel tijd besteden aan friendly.
    Heel herkenbaar is ook het té snappy worden! Ik bouw dan heel bewust héél veel rust in.. Echt eerst stilstaan met veel friendly... stapje achteruit.. friendly op afstand en dan pas gaan als ik echt send...Is vaak nog heeeeel moeilijk voor Bruut. Wat bij ons wel geholpen heeft is om het clicker principe erbij te pakken... (ik gebruik mijn stem als bridge en vaak friendly als beloning) Stilstaan = bridge = beloning. Voor Bruut werkte dit... Is wel een soort symptoom bestrijding, maar ik heb het idee dat in de ontstane rust Bruut zich beter bewust werd van wat de bedoeling was...
    Beetje lang en vaag verhaal... maar eh....Zoiets dus...

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

jouw laatste zin, die omschrijft inderdaad mijn problemen met he snappy zijn. Dat shanna reageert uit reflex, maar niet echt snapt wat de bedoeling is.

Bij Honza zag ik een meisje van de romerhof heeeeel subtiel wijzen en haar paard ging meteen de goede kant op met de circling. Ik ben dit nu ook gaan doen, en even werd haar reactie wat minder fel (fase 1is voor haar dus blijkbaar fase 3 of zo) maar inmiddels is ook het wijzen te veel. Ik kijk nu alleen nog in de richting, meestal vliegt ze er dan al vandoor. Vaak laat ik haar inderdaad enkele seconden op afstadn staan voor ik haar send, maar dan staat ze letterlijk te trappelen om te vertrekken. Is dit lol in het spelen? Soms denk ik van wel, dat ze het gewoon leuk vind om mij een plezier te doen en om te spelen.
    Shanna is nog jong natuurlijk, en dit is dus voor mij erg nieuw, deze enthousiasme. Maar ik ben zo bang dat ze dit doet uit onrust ipv uit plezier... Moeilijk te omschrijven dit gevoel...

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Ik had dat in het begin ook wel vaak, dat de Yoyo Game nu niet echt bepaald een 'happy happy joy joy'-gevoel met zich meebracht. Maar inmiddels gaat het heel goed, waarschijnlijk ook omdat het met het rijden ook stukken beter is geworden. Wellicht heeft Tamara dan meer het gevoel dat het oké is (ik zit dan toch op haar) en dat het een soort van doel heeft.

Dat Shanna de Yoyo moeilijk vindt, verbaasd me niets omdat je zelf al zegt dat ze graag vooruit wil. En als je graag voorwaarts wil, is achterwaarts één van de moeilijkste dingen om te doen
    En wellicht speelt onzekerheid ook een rol omdat je zegt dat ze graag geleid wil worden...hoe verder je van je leider af bent, hoe onzekerder je wordt. Die overgevoeligheid verdwijnt denk ik vanzelf wel als jij nog duidelijker wordt in je communicatie. Ze weet dan immers helemaal wat ze aan je heeft. Tenminste, bij Tamara was dit zo en ik moest er zelf heel erg voor waken om niet te voorzichtig te zijn...want dat maakte Tamara des te gevoeliger (zelfs een beetje té)

Overigens ontzettend leuk om te horen dat Shanna helemaal in haar nopjes is momenteel en dat jullie er samen zo van genieten!
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Wat goed dat ze zo heel licht op fases reageert Daar kan je echt heel veel met bereiken.

Nu voor het yoyo game. Als ik het goed begrijp dan begrijpt zij dat ze naar achter moet maar ze begrijpt niet waarom ze weg moet van jou?
    Je kan het yoyo game ook gewoon leuker maken. Bv: yoyo game door het hek (naar de bak, wei, ...), yoyo game over dingen, tussen dingen, ...
    Ze zal het waarschijnlijk leuker vinden als ze een doel heeft en wordt op deze manier zelfzekerder.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

dat zou inderdaad kunnen helpen ja.
    dan krijg je inderdaad weer het "puzzle-gevoel" waar zij gek op is. Het uitdokteren hoe ze iets moet doen.

Het is inderdaad gaaf om een paard te hebben die zo gevoelig is. Maar je doet al heel erg snel teveel. Als ik zie op hoe kleine gebaren ze al reageert durf ik haar niet meer aan iemand "uit te lenen" die eens wil oefenen. En normale fase 1 is voor haar een fase 4.

Af en toe dan droom ik weg als ik met haar porcupinegame oefen en ze reageert op fase 0,25. Hoe gevoelig zal ze niet zijn met rijden! dat moet zalig zijn. Aan de andere kant ben ik bang niet goed genoeg te kunnen rijden om haar zo gevoelig te houden. En ben ik bang dat ze ook heel egvoelig is voor dingen die ik liever heb dat ze negeert.

Neem je life up en down eens even goed onder ogen! Als je paard te snel en veel reageert is dat iets niet wenselijks! Je wilt dat ze op jouw energie reageert en als jij NIETS wil is dat net zo belangrijk als licht reageren. Voor veel paarden maakt een groot verschil als je je navel wegdraait van het paard om je life down nog eens te 'versterken'. en blaas nog eens even helemaal uit. Ga pas weer verder met spelen als je paard jouw energie matcht. dus ga net zo lang door met gapen en relaxen totdat je paard jouw energie matcht! Kost heel veel geduld maar is een investering anders kom je jezelf later weer tegen! succes!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Hoi Eline
    dat was nou NET wat mij gisteren opviel aan mezelf
    Als ik haar in stap weg wil senden dan doe ik dat weliswaar met een klein gebaar, maar ik voelde toch een beetje teveel energie bij mezelf in mn been die ik dan wat opzij zet. Nadat ik dat dus met wat minder kracht probeerde te doen (ik ben me veel meer bewust van wat mn hoofd en mn bovenlichaam doet dan wat mn voeten doen, blijkt nu) vertrok ze inderdaad in stap. Na een half rondje begon ze uitzichzelf te draven en later ook te galopperen. Dat was wel jammer. Nu nog utidokteren waarom ze zich alsnog zo moe maakt in deze warmte. Zal vandaag mezelf maar weer eens onder de loep nemen...

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Wat jij beschrijft met yoyo heb ik met de circling game, online aan de 12 ft gaat goed. Maar zodra er meer afstand tussenzit (dus met 22 ft) of @liberty heeft Fenna heel erg het gevoel weggestuurd te zijn.
    Als dat zo gebuerd komt ze of ongevraagd weer naar binnen, wat ik maar beloon want de andere kant is dat ze heel graag helemaal weg wil. Zeker @ liberty.

Wat Jolijn zei over die obstakels bij de yoyo zou voor Shanna best geod kunnen werken, dan moet ze wel langzamer omdat ze ook geod moet nadenken waar ze haar voeten zet.
    Toen ik Fen net had heb ik heel veel spelletjes op de grond gedaan met balkjes en pylonnen. Zo moest Fen heel goed nadenken waar ze haar voeten zou gaan zetten. Zij is daardoor zelfverzekerder egworden, maar ik denk dat Shanna er ook meer bij na zal gaan denken.
    Of een parcour met autobanden waarbij ze haar voeten in de banden moet zetten ofzoiets.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Hoi Eline
    dat was nou NET wat mij gisteren opviel aan mezelf
    Als ik haar in stap weg wil senden dan doe ik dat weliswaar met een klein gebaar, maar ik voelde toch een beetje teveel energie bij mezelf in mn been die ik dan wat opzij zet. Nadat ik dat dus met wat minder kracht probeerde te doen (ik ben me veel meer bewust van wat mn hoofd en mn bovenlichaam doet dan wat mn voeten doen, blijkt nu) vertrok ze inderdaad in stap. Na een half rondje begon ze uitzichzelf te draven en later ook te galopperen. Dat was wel jammer. Nu nog utidokteren waarom ze zich alsnog zo moe maakt in deze warmte. Zal vandaag mezelf maar weer eens onder de loep nemen...
    Ik denk niet dat je precies begrijpt wat ik bedoel. Ik heb het over NIETS vragen (dus je bent dan bezig met friendly, gewoon niets doen, je hoeft niet te aaien- en hierbij kun je dus je bellybutton nog eens wegdraaien). Pas als ze gewoon rustig stil staat, koppie naar beneden en niet in een mood van: gaan we wat doen, gaan we wat doen? dan pas ga je weer een oefening vragen. Bijvoorbeeld wat je noemt de circling game (misschien trouwens nog een tip: doe deze game pas als je paard helemaal relaxt is) en DAN moet je dus idd spanning in je lijf hebben, je richt je energie op (en dat hoeft misschien bij jouw paard maar heel weinig te zijn) en je vraagt om reactie (fase 1-4). Het gaat allemaal om het verschil tussen life up (jij richt je op en je wilt wat van je paard) en life down (je wilt niets van je paard). Ik hoop dat het zo duidelijker wordt. succes!

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Ik heb dit ook wel met yoyo game maar met de driving achterwaarts krijg ik altijd veel commentaar van Kabriche, ze vindt dit volgens mij ook echt niet leuk!

Moeilijk, moeilijk!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Af en toe dan droom ik weg als ik met haar porcupinegame oefen en ze reageert op fase 0,25. Hoe gevoelig zal ze niet zijn met rijden! dat moet zalig zijn. Aan de andere kant ben ik bang niet goed genoeg te kunnen rijden om haar zo gevoelig te houden. En ben ik bang dat ze ook heel egvoelig is voor dingen die ik liever heb dat ze negeert.
    Dat zal geweldig zijn!! Zorg ervoor dat je direct veel friendly doet. Je wil bv dat ze op een fase4 reageert (natuurlijk al veel vroeger ) door met het touw te slaan. Je wil wel niet dat ze elke keer vooruit vliegt als je met het touw beweegt... doe dus een soort extreme friendly door met het touw te zwaaien, beetje te slaan,... Doe dit ook met fase2, 3, maak haar gewoon dat je ook je benen kunt bewegen als je niets vraagt. Dat je geluiden maakt die ze mag negeren.
    Let goed op je lichaam, film jezelf en kijk ernaar! Daar leer je echt nog het meeste uit

Dit komt allemaal goed hoor Zo te horen is het een paardje die heel vergevingsgezind is (of ben ik mis?)

XxxJolijn

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Tot nu toe heb ik met vrijwel elk paard waarmee ik voor het eerst Parelli heb gedaan, gemerkt dat ze het heel moeilijk vinden om het verschil in life up - life down te zien. Als ik met life down beweeg (friendly wil doen bv.) dan vatten ze dat al snel op als een teken: ik moet wat doen! Het duurt vaak wel even voor ze het verschil echt doorkrijgen. Misschien is het dat bij Shanna ook wel? Dat ze het verschil tussen life up - life down nog niet goed genoeg ziet, of wellicht dat jij er zelf nog niet duidelijk genoeg in bent?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Tja, ik probeer (lees ook, "ik probeer" want er valt altijd wat aan bij te spijkeren lijkt me) om heel duidelijk life up, life down te doen. zeker na de tips uit dit topic. Ik sta regelmatig gapend bij mn paard, voel me soms net een aardappelzak of een ingezakt pudding. Soms helpt dit inderdaad, maar vaak dan verzint shanna toch iets "om te gaan doen" terwijl ik echt op rust sta. Dan gaat ze achteruit, of linksom de circling beginnen, meestal die 2 games.
    Vandaag bedacht ik mij dat ze dat misschien doet om mij in beweging te krijgen. in dat geval lukt het haar wel, want ik corrigeer haar dan meteen. Heeft zij weer een gunselpoint gewonnen. Zou een paard zover denken?

Vandaag lukte trouwens wel 2 rondjes zelfstandig stap bij de circling, zelfs met zadel op. Dus er zit vordering in. Of zou het aan de warmte liggen?
    Gek is dat, heel vaak als ik een topic start over iets dan gaat het gedurende die week ook meteen beter. Gewoon omdat ik er dan zelf ook meer mee bezig ga denk ik...

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Het klinkt ook een beetje alsof Shanna gewoon een hoge playdrive heeft, en lang stilstaan voor haar vervelend is. In dat geval: lekker bezig houden! Kijk dan hoe lang ze stil kan staan zonder jou in beweging te brengen, en probeer dat moment dan net voor te zijn door iets te gaan vragen.
    Speel je op gras? Wil ze ook niet even grazen als rustmoment (friendly) na een spelletje?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten