Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Wegrennen bij Circling Game linksom

  1. #1
    Actief Forumlid dorine's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Leeftijd
    35
    Berichten
    119

    Wegrennen bij Circling Game linksom

    Hallo allemaal,

    Mijn Parelliwerk vordert nogal langzaam ivm slechte ondergrond (geen bak ook), weinig naar mijn verzorgpaard Kira kunnen gaan en vaak toch ook de voorkeur geven aan undemanding time. Daarnaast heeft Kira ook nu veel te veel energie waardoor ik het niet altijd veilig vind om te gaan parellien (omgekeerde wereld I know).

    Kira is een LB-E Tinkermerrie. Zoals ik al zei heeft ze met dit weer veel te veel energie. Ik laat haar wanneer het weiland het toelaat altijd eerst uitrazen op de weide; ik sta dan in het midden en laat haar rennen door middel van het verhogen van mijn energie.

    Nu bood ze echter dit weekend aan om te gaan parellien (oftewel: ik klik de lead rope eraan en madame begint meteen op een cirkeltje te lopen --> cirling game = rechtsom). Ik maak hier dan ook gebruik om. Ik kwam er echter achter dat we eigenlijk altijd rechtsom doen en nooit linksom, dus ik wilde nu ook linksom gaan doen (met wat andere oefeningetjes tussendoor). Het probleem was dat ze wegrent (en het touw dus uit mijn hand trekt) wanneer ik haar linksom op de cirkel zet. Waarschijnlijk is dit de combinatie moeilijk + teveel energie.

    Ik heb toen geprobeerd om eerst de shortrange linksom te doen en toen die lukte de long range linksom. Ik kreeg het echter niet voor elkaar haar 2 rondjes te laten circlen zonder dat ze weg rende. Het heb ''de sessie'' uiteindelijk positief afgesloten door games te doen die ze wel goed kan.

    Wat kan ik doen om het te verbeteren? Rechtsom long range gaat dus perfect. Ik vraag nooit meer dan 2 rondjes. Moet ik haar afstraffen voor het wegrennen? Zo ja, hoe dan? Ik laat haar nu even rennen en vraag haar dan weer bij me, terwijl ik laat merken dat ik niet boos op haar ben.

    Wat kan ik verder doen? En klein stukje afzetten zodat ze niet kan wegrennen kan niet en vind ik bovendien symptoombestrijding.

    Ik geef haar trouwens altijd (imo) genoeg tijd om het geleerde te verwerken.

  2. #2
    Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    achtmaal
    Leeftijd
    48
    Berichten
    1.616

    Re:Wegrennen bij Circling Game linksom

    Had vanmorgen een heel stuk getypt toen mijn pc vastsloeg. Niet grappig.

    Ken dit maar al te goed. Loop al weken bij tijd en wijlen achter m'n paard aan. Maak het gedrag wat je niet wilt moeilijk en het gedrag wat je wel wilt makkelijk.
    Rukt hij zich los laat 'm dan lopen en dan bedoel ik hard en 'm pas laten stoppen als hij wil disengagen. Reageert hij niet genoeg laten lopen en snel. Zorg ervoor dat hij zichzelf in de tussentijd niet kan belonen, dus stilstaan of eten omdat jij niet snel genoeg bent.

    Toch zou ik terug gaan naar een kleiner afgezet stukje grond. Je leert 'm nu dat hij zich kan losrukken en dus moet je terug om de band beter te krijgen en het disengagen beter te krijgen. Het is echt geen luxe om dat te doen.
    Zie het teruggaan naar een kleiner stukje om te werken niet als syptoombestrijding maar eerst zorgen dat het daar goed gaat. Je paard moet in die kleine ruimte echt met zijn hoofd naar binnen gericht zijn en dan kun je verder de ruimte uitbreiden.

  3. #3

    Re:Wegrennen bij Circling Game linksom

    Al nagedacht of het iets lichamelijks kan zijn?

    Kan het zijn dat Kira scheef is en dat ze niet graag linksom loopt..

    Just my 2 cents
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  4. #4
    Actief Forumlid dorine's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Leeftijd
    35
    Berichten
    119

    Re:Wegrennen bij Circling Game linksom

    Ik laat haar zeker doorlopen als ze zich heeft losgerukt. Met disengagen bedoel je in dit geval omdraaien / stoppen? Het disengagen vlak voordat ze zich lostrekt gaat m.i. niet omdat ze het doet achter mijn rug en ze is al weg voordat ik er erg in heb. Maar ik vind het ook belangrijk dat ze laat zien als iets niet lukt, en dat ze niet alles klakkeloos van mij hoeft over te nemen; ze moet in staat zijn om bv pijn te uiten. Daarom heb ik een beetje een probleem met straffen door middel van laten lopen.

    Scheef is ze inderdaad maar zou dat zoveel moeilijkheden opleveren op de long range cirkel? Aangezien het op de short range cirkel wel goed gaat, en dat lijkt me meer belastend dan op de grote cirkel.

  5. #5
    Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    achtmaal
    Leeftijd
    48
    Berichten
    1.616

    Re:Wegrennen bij Circling Game linksom

    Als ze het achter je rug doet, waarom draai je dan niet mee. Kijken of ze het dan nog doet. En zo ja, probeer het losrukken te voorkomen.
    Loopt ze met haar hoofd netjes naar binnen of heeft ze het naar buiten gericht?

  6. #6
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Wegrennen bij Circling Game linksom

    FF een vraagje hoor: de circling game lukte linksom eigenlijk nooit en nu heb je in 1 sessie al vooruitgang geboekt van short range linksom, naar long range linksom, alleen nog geen volle 2 rondjes...
    Op mij komt dat over alsof je misschien iets te snel gaat. Dat het rechtsom lukt, betekent niet dat het linksom ook in 1x net zo goed moet gaan.

    Je paard heeft rechtsom duidelijk binnen haar comfort zone liggen (mentaal dan wel fysiek), maar linksom nog niet. Probeer haar te begeleiden in het aanleren van linksom lopen. Dus vanuit de short range de afstand groter maken, maar nog wel tijdelijk meedraaien. En besteedt tussendoor veel aandacht aan je porcupine game op het halster, dat ze makkelijk wijkt

    Verder zeg je dat je nooit meer dan 2 rondjes doet rechtsom, daar zou ik ook aan gaan werken, dat je minimaal 4-6 rondjes kunt vragen. 2 rondjes is goed in het begin, maar te weinig voor je paard om een patroon in te vinden. Probeer zowel rechtsom als linksom het aantal rondjes te vergroten (linksom bijv. van een halve naar 3 kwart, rechtsom bijv. van 2 naar 3)

    Ook een goede oefening is de figure-8, waarbij je je paard leert om pionnen heen draaien. Ik gebruik die pionnen daarna graag op de cirkel, om omheen te disengagen en weer op de cirkel te sturen. (Zie ook mijn les-dagboek)
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  7. #7
    Actief Forumlid dorine's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Leeftijd
    35
    Berichten
    119

    Re:Wegrennen bij Circling Game linksom

    Misschien ga ik inderdaad te snel. Het is niet dat linksom eerder helemaal niet lukte, volgens mij is het wel eerder gelukt maar heb ik dat gewoon te weinig gedaan. Ik zal eens proberen met meedraaien en de afstand kleiner maken. Volgens mij heeft ze haar hoofd gewoon recht, dus niet naar binnen maar ook niet naar buiten. (Behalve dus als ze zich lostrekt.) Ik zal proberen om daar ook meer op te letten.

    Twee rondjes doe ik bewust omdat ik anders bang ben dat het te saai voor haar wordt. Maar misschien moet ik inderdaad meer rondjes vragen. Ik zal het proberen! Thanks tot zover!

  8. #8
    Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Huizen
    Leeftijd
    44
    Berichten
    26

    Re:Wegrennen bij Circling Game linksom

    Ik had dit probleem ook op de rechterhand en niet op links.
    Bij Boriz komt het volgens mij niet echt door niet willen, maar omdat hij lichamelijk echt een stuk stroever is aan die kant en daardoor wat onzeker. Ik probeer in stap hem daarin begeleiden door contact met hem te houden via het touw.
    Als hij rechtdoor wil komt er iets druk op het touw en wenk ik hem daarmee naar binnen (dus niet trekken). Als hij dan zijn nek buigt, leid ik hem weer verder op de cirkel en moedig hem zachtjes aan. Dat werkt goed en maakt dat hij telkens iets verbeterd. Ik denk dat het hem bevestigd dat hij wel goed zit.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •