Ik heb dus het afgelopen weekend meegedaan aan de L2/3 cursus in Lunteren, die gegeven werd door Eddy Modde.
En ik heb weer een hoop geleerd! Toen ik 's avonds thuiskwam vroeg ik me af wat ik nou eigenlijk geleerd had en of het wel zoveel was, maar nu ik mijn aantekeningen nogmaals heb bestudeerd, zie ik dat ik ik toch wel heel erg veel tips heb gekregen om dingen beter te doen en om meer progressie te maken. Ik ben wel blij dat ik tussendoor aantekeningen heb gemaakt, want er wordt zoveel verteld dat ik dat anders voor een groot deel al weer kwijt zou zijn voor ik thuis was!
We hebben heerlijk met de paarden gespeeld in het zandgat; een prachtige, enorme open plek (met gras) in het bos, vlak bij de cursuslocatie. Wat vrijwel iedereen wel merkte, was dat dingen die thuis goed gaan ineens op zo'n vlakte met ook nog eens een heleboel andere paarden erbij een stuk minder goed gaan. Dat was af en toe wel een beetje frustrerend, want tijdens de cursus werden als je dat wilde je L2 taken beoordeeld en sommige dingen die thuis wel goed gingen, gingen nu dus niet. Maar ach, dan film ik die nog wel!
Ik heb m'n L2 dus nog niet gehaald en er zijn denk ik 3 taken die nog niet goed genoeg waren. Er was helaas geen tijd om alle taken te beoordelen (of ik had nog veel langer moeten blijven zondagavond, en dat trok ik niet meer), maar de taken die Eddy niet gezien heeft gaan wel lukken (zoals opzadelen, en yoyo's rijden). De 3 taken die waren afgekeurd waren het hold the tongue (ik kan hem wel vastpakken, maar niet lang genoeg eruit halen), lead the front leg (Atli loopt meer stappen dan ik vraag) en de galopwissels. Nou had ik ook wel al verwacht dat die wissels niet zouden lukken; Atli heeft pas sinds een tijdje zijn rechtergalop teruggevonden (zowel met grondwerk als onder het zadel), waarschijnlijk doordat hij nu eindelijk goed op zijn voeten staat en omdat ik nu meer gymnastiserend werk met hem doe, waardoor hij nu best soepel is (in elk geval wel voor een 5-ganger IJslander). Maar ik voel zelf nog niet altijd goed welke galop hij nu neemt, met name omdat zijn rechtergalop nogal hobbelt en erg aanvoelt als overkruist, en hij bovendien ook nog allerlei galopvariaties kent (gelopen galop, hobbelgalop, draf met een galophuppel enz.) waardoor het zeker in de bak best lastig is om een goede galop te krijgen.
Maar ik ben tijdens de cursus nog niet eens toegekomen aan de galopwissels, want het inbuigen en laten onderstappen vanuit draf ging nog niet goed genoeg. Vooral het juist laten onderstappen in de overgang is van belang, want dan zijn de achterbenen in de juiste positie om in de andere galop aan te springen. Atli gaat wel terug naar stap en ik kan zonder problemen van richting veranderen en weer aandraven, maar hij moet dus leren onderstappen als voorbereiding op het in galop aanspringen. Ik heb wel veel tips meegekregen om hier thuis mee aan de slag te gaan, dus dat ga ik dan ook doen!
Oh en ik was ook nog even heel erg trots op mijn Atli! 2 Jaar geleden was ik ook in het zandgat, voor een cursus met Urs Heer. Atli trok toen heel erg naar de andere paarden toe en had zeker niet alleen in het zandgat kunnen achterblijven als de andere paarden vertrokken. Maar nu wel!Ik wilde aan het einde van de les nog even aan Eddy vragen om ergens naar te kijken. De rest was al vertrokken, alleen Eddy, een toeschouwer en ik met Atli waren nog in het zandgat. Ten eerste bleef Atli al keurig stil staan toen ik met Eddy aan het praten was. Vervolgens deed hij keurig wat ik vroeg (onder laten stappen van de achterhand), zónder tegen te hangen of erg naar de andere paarden te willen. En tot slot, als klap op de vuurpijl, kreeg ik hem nog vrij rustig het zandgat uitgereden (daarvoor moet je een aardige berg op rijden). Hij wilde wel graag in volle galop omhoog scheuren, maar telkens als hij harder wilde, liet ik hem zijwaarts tegen de berg opgaan en als hij dan ontspande, mocht hij weer rechtuit stappen. Wilde hij weer versnellen, liet ik hem weer zijwaarts gaan. Na een paar keer had hij het door en ging hij stevig stappend maar niet meer drammend de berg op.
Ik ben echt zoooo trots op hem (en mezelf!), dat hij nu best rustig zo met mij alleen achter kan blijven!
Zooooow en nu ga ik verder met uitrusten van dit vermoeiende, maar leuke weekend!![]()
Bladwijzers