Hallo iedereen!
ik ben ondertussen iets meer dan een maand met parelli bezig, met Micha, een haflingermerrie.
De eerste drie games duurden ietsje langer voor het begon te lukken, maar na deze drie ging het ineens heel snel vooruit. Ondertussen zit ik tot aan 'follow the rail'. Gisteren ging het nog supergoed, ik heb in één sessie enkele nieuwe lessen kunnen afronden.
Vandaag weer bij Micha en ik begon met de eerste drie games, ik vraag op een gegeven moment om haar voorhand te draaien, porcupine met de stick.... en Micha gaat steigeren!
Ik probeer alles opnieuw, heel rustig, met veel friendly game ertussen, het duurt een half uurtje voordat ze terug normaal reageert. Ze heeft in totaal zo'n 3 keer gesteigerd, en echt heel hoog!
Ze heeft dit nog eens gedaan (gedurende 2 a 3 sessies), toen ik net de eerste drie games geleerd had.
Ik heb het vermoeden dat dit een dominantieprobleem is, ze is totaal niet bang, tijdens de friendly game kan ik haar overal aanraken, met handen of cs... ook nadat ze bv gesteigerd heeft, is ze daarna meteen terug kalm, zolang ik friendly doe. Ze was ook niet gespannen ofzo, ze deed vlotjes achterwaarts en zijwaarts....
Ik heb de indruk dat het ook vooral is tegen de cs, wanneer ik dezelfde bewegingen doe met mijn handen, reageert ze veel minder heftig! Ze wil ook vaak bijten op de cs, of in haar mond nemen en met haar tong aan voelen. Soms wanneer ik driving game met de stick deed voor haar voorhand te bewegen, gaat ze met haar mond open richting cs. Bij porcupine met de stick voor haar achterhand te draaien, stampt ze wel eens met één achterbeen naar de stick.
Wanneer die dingen gebeuren, probeer ik mezelf zo groot mogelijk te maken en probeer ik goed focus te houden, welke beweging ik voor ogen had. maar natuurlijk, als zij vlak voor mijn neus gaat steigeren, gebeurt het wel eens dat ik een stuk achteruitstap. Vandaag heb ik nog geprobeerd om de cs boven haar hoofd te houden als ze steigerde en heb haar één keer geraakt op haar hoofd. Na 3 keer steigeren was het dus wel gedaan, ze deed heel veel licking en chewing, maar bleef nog wel vrij hard protesteren tijdens de porcupine voor de voorhand te draaien (ze schud dan heel erg met haar hoofd, in de hoop dat mijn cs losschiet). Maar uiteindelijk gingen alle games terug en heb ik zelfs nog gereden, wat eigenlijk heel goed ging!
Voor ik met Parelli begonnen ben, was Micha eigenlijk altijd heel vriendelijk, ze heeft me nooit willen bijten, nooit gestampt, nooit naar me gesteigerd, legde haar oren nooit plat. Ik besef wel dat ik haar toen niet altijd volledig in de hand had, ze was nogal drammerig, ging vaak niet opzij als ik dat vroeg, liep voor mij uit, enz.
Nu ik met Parelli ben begonnen, luistert ze al veel beter maar heel af en toe loopt het dus blijkbaar mis, wil ze stampen, steigeren, bijten enz enz. Ik heb de indruk dat ze niet écht wil raken (en eerder naar de cs dan naar mij), maar toch is dit niet goed he...
Hebben jullie nog tips voor mij?
* is dit dominatie? of is het iets anders? (ik ben wel vrij zeker dat ze geen schrik heeft en ze snapt het ook, want heeft het al zo veel goed gedaan)
* wat kan ik nog meer doen als ze gaat steigeren?
* als ik porcupine, voorhand met cs vraag en zij schud met haar hoofd en het lukt me niet om de stick op zn plek te houden, moet ik dan opnieuw beginnen aan fase 1, of gewoon zo snel mogelijk de stick terug plaatsen en verder gaan waar ik gebleven was?
alvast bedankt! Katrien
Bladwijzers