Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Mening ligging van Startrekk

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Mening ligging van Startrekk

Ik heb een Startrekk overgenomen die ik nu eerst twee weken probeer. Ik vind hem fijn zitten en hij lijkt ook mooi stil op Pjelk te liggen. Vrijwel ieder zadel schuift op hem naar voren maar deze niet. Dat is dus erg positief. Maar ik vroeg me af of hij verder ook goed ligt en ben dus eens gaan kijken wat de zweet afdruk was na een volle dag rijden (laatste dag trektoch en warm weer). Ik vond de zweetplekken heel gek verdeeld, een kleine ronde plek voor en en een groter deel achter en in het midden, recht onder mij, een heel stuk droog.

Ik dacht eerst dat het zadel alleen op de zweetplekken drukte. Dat leek me niet goed omdat er dan op de schouder veel puntsbelasting lijkt te zijn.
    Maar vanochtend sprak ik Fitna die zei dat er op een druge plek juist wel druk is en dat het zweet er dan als het ware door de druk uitgeperst wordt. Dat zou dan wel weer goed zijn omdat de droge plek vrij groot is en de druk dan dus goed verdeeld wordt.

Maar wat vinden jullie? Is het waarschijnlijk dat er inderdaad de meeste druk op het droge stuk is? en als dat zo is, ligt het zadel dan goed?

Re: Mening ligging van Startrekk

Ik dacht altijd dat de zweetplekken de drukplekken aangeven. Daarom is het zo belangrijk dat de ruggegraat droog blijft.

En tsja, dan ziet het er niet best uit voor het zadel.
    WElke kussens heb je er onder, heeft de vorige eigenaar lang met deze kussens gereden?

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Ik heb toevallig van de week met Don (van Buitenzinnig) mijn zweetfotoos besproken , omdat ik twijfelde over het zweetpatroon van Andor.

Bij Andor dus hetzelfde verhaal over het dragen van mij en daar dus precies droog zijn.

Waar je zit, is de minste beweging. Waar de schoft zit en de lendenen, is meer beweging.

Een kleine qoute uit haar bericht:

Het is niet alleen druk wat je ziet maar ook bewegingszweet....schouders en lendenen wiegelen tijdens het lopen, schuren (nou ja) langs de pad en dat geeft zweetplekken...

Overigens vind ik wél dat op je schoft weinig zweet te zien is. Welke maat pommel zit erin? 4 denk ik ?
    Bij mij draagt hij veel meer op de schoft.

edit, fotoos bijgeplakt

Deze is van Merrit , met ST , pommel 4, ligt prima! Probleemloos op trektocht geweest. Deze foto is van afgelopen zondag ,na een korte, maar zeer stevige rit

En deze van Andor ,met de Spirit
    Zelfde omstandigheden

Aangemeld
    Mar 2005

Nee, Pjelk heeft pommel maat 2 . Maar ik weet niet zeker of dat de goede maat is. De pommel is erg smal en valt niet echt om Pjelk heen maar steekt er zo`n beetje bovenuit. Misschien dat daardoor ook de kleine zweetplekken bij de schoft ontstaan zijn. HOe hoort dat egenlijk te zitten bij een Startrekk? Moet de boom wel echt om het paard heen vallen?
    Ik heb ook de maat 4 bij het zadel gekregen. Die is echt superwijd en valt makkelijk om Pjelk heen. Misschien dat ik die ook eens moet proberen om te zien of de druk/zweetplek dan groter is.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mellien
    Nee, Pjelk heeft pommel maat 2 . Maar ik weet niet zeker of dat de goede maat is. De pommel is erg smal en valt niet echt om Pjelk heen maar steekt er zo`n beetje bovenuit. Misschien dat daardoor ook de kleine zweetplekken bij de schoft ontstaan zijn. HOe hoort dat egenlijk te zitten bij een Startrekk? Moet de boom wel echt om het paard heen vallen?
    Ik heb ook de maat 4 bij het zadel gekregen. Die is echt superwijd en valt makkelijk om Pjelk heen. Misschien dat ik die ook eens moet proberen om te zien of de druk/zweetplek dan groter is.
    Volgens mij moet de pommel juist het voorstukje, wat breder is dan de rest, omhoog houden, dus niet langs je paard vallen. Met het weer van afgelopen dagen mag je blij zijn wanneer je paard droge plekken heeft. Zweten is niets meer of minder dan dat het paard zichzelf koelt.

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Lijkt me erg smal voor een Fjord hoor.

Andor had maat 3 en ik wacht op maat 4 voor hem
    Merrit heeft maat 4.

Wat je eens moet doen:

een foto van de voorkant maken. Het gaat om het pommmelboogje. Die moet in een rechte lijn lopen met de schouder.
    Moeilijk uit te leggen. Hij moet de hoek vd schouder volgen eigenlijk.

Hij moet niet over de schouder wegzakken, maar ook weer niet te hoog op die schouder blijven hangen.

ALs maat 4 te groot is ,zou het logischer zijn dat je aan de maat 3 moet.

Aangemeld
    Mar 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Lijkt me erg smal voor een Fjord hoor.

Andor had maat 3 en ik wacht op maat 4 voor hem
    Merrit heeft maat 4.

Wat je eens moet doen:

een foto van de voorkant maken. Het gaat om het pommmelboogje. Die moet in een rechte lijn lopen met de schouder.
    Moeilijk uit te leggen. Hij moet de hoek vd schouder volgen eigenlijk.

Hij moet niet over de schouder wegzakken, maar ook weer niet te hoog op die schouder blijven hangen.

ALs maat 4 te groot is ,zou het logischer zijn dat je aan de maat 3 moet.
    Oh zo! Ja, in dat geval is de maat 2 echt te smal, die is nu veel nauwer dan Pjelks schouder. Ik denk dan inderdaad dat maat drie beter zal zijn. Maar om het zeker te weten ga ik eens foto`s van de voorkant nemen. Sowieso probeer ik het zadel eerst nog even zo (heb het 2 weken op proef voor ik definitief besluit of ik het neem). Als ik het hou bestel ik er dan waarschijnlijk wel een pommel maat drie bij.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Eh... misschien bemoei ik me ergens mee, waar mijn neus niet zou moeten komen . Maar Antheman wil een pommel maat 4 voor Andor, jij hebt een 3 voor Pjelk nodig. Kunnen jullie niet onderling ruilen met de pommels of is dat garantie-technisch niet handig?
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Aangemeld
    Mar 2005

Als ik de Startrekk hou en een maat drie echt de beste maat is en Antheman haar maat 4 nog niet besteld heeft dan is dat wel een goed idee!

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Eh... misschien bemoei ik me ergens mee, waar mijn neus niet zou moeten komen . Maar Antheman wil een pommel maat 4 voor Andor, jij hebt een 3 voor Pjelk nodig. Kunnen jullie niet onderling ruilen met de pommels of is dat garantie-technisch niet handig?
    Nee, gezien de levertijd hou ik maat 3 zelf.

Voor t geval Merrit of Andor terugvalt, dan heb ik tenminste een pommel die een maat kleiner is.

Anders had ik dat allang aangeboden. En mijn pommel is 6 weken geleden al besteld in Duitsland en betaald.

Aangemeld
    Mar 2005

Tjonge, wat een lange levertijd! Ik snap dat je mede daarom je maat drie graag zelf houdt.
    Ik heb vandaag nog eens goed naar de ligging van de pommel gekeken en eigenlijk vond ik hem best mooi overeenkomen met hoe breed Pjelks schouders zijn. Hij is nu volgensmij net een beetje smaller dan Pjelks schouders Maar veel verstand heb ik er niet van dus wat vinden jullie ervan?

Ben ik weer . In plaats van kijken, kun je beter terwijl je in het zadel zit af en toe je hand tussen dek en zadel steken, tijdens stap, draf en galop, dan voel je heel duidelijk of er genoeg ruimte in de kamer blijft zitten of niet.

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Volgens mij nét iets te krap.

Vraag Don anders even om hulp.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Er zijn 2 redenen waarom een plek droog kan blijven, zowel teveel druk, als weinig druk.

Bij mijn zadels was altijd een groot oppervlak bezweet, behalve bij de BF western, daar was een kleine plek achter de schouders droog, waar hij ook pijnlijke plekken kreeg.

Wel/niet zweten is dus niet automatisch goed of fout...
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Ik denk dat het kijken naar de vuilplekken aan de onderkant van je dek betere info oplevert over waar het zadel precies contact maakt.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten