Pagina 9 van de 10 EersteEerste ... 78910 LaatsteLaatste
Resultaten 121 tot 135 van de 143

Topic: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

  1. #121
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    hm, fitna, dat ben ik niet met je eens hoor. als ik 3 jaar wacht met inrijden dan stap ik zo op. want dan is mn vertrouwen al zo groot tussen shanna en mij.
    een "inrijder" houdt meer rekening met geld en tijd, dan met het welzijn van het paard denk ik.
    PS. ken jou kennis niet, en bedoel dit dan ook niet persoonlijk
    Maar het verschil in vertrouwen verschilt niets, wanneer je je paard bijvoorbeeld 2 jaar voor het inrijden hebt (of je paard nou op 3 of 6 wordt ingereden).
    Die gast heeft idd altijd haast, en heeft amper een vertrouwensband met betreffende paarden, bij de 3 noch 6 jarige....
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  2. #122
    Actief Forumlid allegro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    228

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Ik heb mijn haffie ingereden op zijn derde jaar en zou het bij een eventueel toekomstig paardje ook weer zo doen. We zijn heel rustig begonnen met stapritje van zo'n vijftien minuutjes (dertien jaar geleden al bitloos!!). Lekker buiten en rechtdoor.
    En toen ie zes werd zijn eerste duinritje. Ik heb hier absoluut een goed gevoel over. Hij is nu zestien en gaat nog steeds graag mee op stap.

  3. #123
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Maar ik denk echt dat je je paard tekort doet als je hem tot zijn 6de als grasmaaier in de wei laat staan.
    Eeeeh.. nooit gehoord van grondwerk, Parelli, wandelen, langs de fiets, meenemen als handpaard naast een ander paard?? Net of je niks anders met een paard kan doen als rijden..
    Vind dit wel een heel "normal gedachte"
    Volgens mij begrijp je me verkeerd.

    Natuurlijk moet je eerst andere dingen doen voordat je erop gaat zitten. Andor was 2,5 jaar en ik heb me gek gewandeld, gefietsten gehandpaard met hem. Hij was 4 toen ik erop ging , 10 minuten in de week.

    Ik reageerde zo, omdat ik begreep dat er inene een tendens op ging dat parelli ook niet goed was je 6 de. Ik begreep een beetje dat de gedachte was dat je het paard helemaal met rust moest laten.
    Ik heb even wat qoutes op een rijtje gezet.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sarleen

    Maar Reban, als ik dit goed versta zou jij dan ook wachten tot 6 om met parelli grondwerk te beginnen???????
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
    Maar Reban, als ik dit goed versta zou jij dan ook wachten tot 6 om met parelli grondwerk te beginnen???????
    Ik vraag me dus af of grondwerk schadelijk is voor de groeischijven?
    Je bootst mischien wel de natuurlijke bewegingen na van een paard. Maar met grondwerk doe je in principe dezelfde bewegingen als met rijden, alleen er zit niemand op het paard.

    Als we het dan over de juiste ontwikkeling van het paard hebben, moet je denk ik ook geen grondwerk doen, want volgens mij belast je dan ook de groeischijven.

    Ik weet het niet hoor, maar dit spookt door mijn hoofd.


    [quote="Réban&Kabriche"]Het is gewoon een heel moeilijke discussie, want wanneer is het teveel en schadelijk??

    'Gewoon' spelen k]

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sarleen
    En stel je nu ook eens voor. Mensen die in de sport willen gaan : endurance bijvoorbeeld. Je begint met parelli grondwerk op 6 jaar. Op 7 jaar maak je je paard zadelmak. Je dient alles traag op te bouwen dus je kan pas tegen de leeftijd van 10 jaar de grotere wedstrijden meedoen. Dit betekent dat je welgeteld 5 jaar kan geniet van de wedstrijden die je doet omdat je paard op zijn 15de al voorbij zijn hoogtepunt is.
    Vandaar dat ik zo reageerde . Als je mijn vorige tekst doorleest, zul je ook nergens lezen dat ik het over rijden heb, maar over iets doen.



    Na het topic nog eens doorgespit te hebben, lees ik nu dat Jossie ook het punt aanhaal, wat ik bedoel:
    En over de mentale belasting schreef jossie al eerder:
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Wat mij betreft is niet alleen de botontwikkeling bepalend voor het wanneer, maar ook de mentale ontwikkeling (is het paard er geestelijk aan toe?) en dat is normaal gesproken voor ieder paard verschillend. De eigenaar of degene die veel tijd spendeert met het paard in kwestie kan dat moment best bepalen lijkt me (tenzij het gezonde verstand niet gebruikt wordt ).

    Dat is mijn punt. Daarmee bedoel ik, ongeacht welke leeftijd je gaat grondwerken , wandelen, fietsen , handpaarden of rijden , dat je paard er aan toe moet zijn. De een is nu eenmaal eerder rijp dan de ander. Toen Andor net bij me was , was hij duidelijk veel te jong van geest. Hij kon nog geen voetje geven. Wandelen was een drama, en verder was hij gewoon "sullig" en erg lomp.
    Dat is ook wat ik bedoel met : wat vindt je paard er eigenlijk van.
    Is ie er aan toe of nog niet. Het getuigd alleen maar respect als ik hier lees dat mensen wachten met erop gaan zitten omdat het paard er nog niet klaar voor is. Daar zal de grote boze buitenwereld vast raar tegenaan kijken als je er met 5 jaar nóg niet op zit.

    Trea , ik hoop dat het je iets duidelijker is geworden. Ik heb dan wel iets in mijn hoofd zitten ,maar op pc zetten vind ik nogal moeilijk.
    Daarnaast wil ik aangeven dat ik een hekel heb aan het woord "Normal".
    Iedereen is normaal hier dacht ik.
    En verder vind ik het ook jammer dat je me mijn tekst op deze manier dus helemaal verkeerd heb begrepen. Je weet ondertussen genoeg van me ,dat ik heus wel meer doe dan rijden alleen.

  4. #124

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Ja, nu begrijp ik het. De term; "tot zijn 6e als grasmaaier op de wei zetten" , was misleidend in dit geheel. Ik kon er niet uit opmaken dat je daarmee bedoelde dat je met het paard iets zou doen, behalve laten grasmaaien.

    En wat er met normal bedoeld wordt is iets anders dan "normaal", zoals je wellicht best wel weet, maar duidt een iets andere manier van omgaan met paarden aan, dan de gemiddelde paardenhouder

  5. #125
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ja, nu begrijp ik het. De term; "tot zijn 6e als grasmaaier op de wei zetten" , was misleidend in dit geheel. Ik kon er niet uit opmaken dat je daarmee bedoelde dat je met het paard iets zou doen, behalve laten grasmaaien.

    En wat er met normal bedoeld wordt is iets anders dan "normaal", zoals je wellicht best wel weet, maar duidt een iets andere manier van omgaan met paarden aan, dan de gemiddelde paardenhouder
    Dan is dat opgehelderd

    ik weet héél goed wat je met normal bedoeld en dat vind ik echt een rot woord.

  6. #126
    Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Alphen aan den Rijn
    Berichten
    348

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Hallo

    Ik heb zelf 2 paarden/pony's. Waarvan er 1 twee jaar is en de ander 14.
    Mijn tweejarige ga ik pas laat inrijden. Op zijn vijfde jaar wil ik het een en ander gaan starten en wanneer hij dan zes is kan we beginnen met spieropbouw en conditieopbouw.

    Tot die tijd leer ik hem stap voor stap allerlei andere dingen en daar neem ik ook ruim de tijd voor. Belangrijke dingen zoals leiden, voetjes geven en stilstaan daar hebben we wel vaak mee geoefend, omdat dat handig is om te kunnen in de omgang met mensen (vanuit het paard gezien dan). Verder heb ik nog jaren de tijd, dus waarom zouden we haasten?
    Rijden kan ik toch al wel, maar dat vind ik ook niet het allerbelangrijkste.
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

  7. #127

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Wauw, zes jaar oud?
    Er staat in het boek van Pat dat je met 2 jaar er een paar uur op kan gaan zitten, half jaar terug het land in, dan weer een paar uur, en zo opbouwend tot het paard echt verder ingereden kan worden, als ik het goed heb rond 4.5 jaar.
    Er staat ook in dat een paard voor zijn zesde (of zevende??) levensjaar ingereden moet worden maar dat kan ik ook gehersenspinseld hebben hoor.

    Maar fijn, dat hoeft natuurlijk geen heilige manier te zijn.
    Ik denk dat het voornaamste probleem is dat sommige paarden met 4 jaar al L dressuur lopen, of met 6 jaar al in de ZZ klasse springen zitten, tsja, dan ben je een beetje overdreven bezig denk ik.
    Volgens mij kan je best met 3.5-4jr beginnen met inrijden en gewoon lekker rustig aan, spieren, conditie en vertrouwen opbouwen. Lekkere buitenritjes en niet te veel in de krul trekken.
    Wanneer je dan toe bent aan meer is het paard waarschijnlijk al een jaar of zes.

    Maar fijn, ik klets nogal makkelijk hoor, mijn paardje is 1 jaar en ik zie mezelf er nu al op zitten, haha. Dus ik moet mezelf straks heel hard mijn eigen filosofie inprenten!!

    Het belangrijkst is dat je goed kijkt naar wat je paard aan kan! Wanneer je een goede band hebt met hem (en wellicht goede begeleiding van een instructeur) zie je dat vanzelf.

    Succes
    Let's pretend we're just 2 people and you're not better than me

  8. #128
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    hoe rijm je dat dan met het wetenschappelijk onderzoek waar het hier oer gaat? met het feit dat de groeischijven nog niet sterk genoeg zijn. lijkt me niet dat je daar zomaar even over overheen kunt kijken. een paar keer zitten, is toch 60/70kg op een zwakke rug.

  9. #129
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Het is niet echt wetenschappelijk onderzoek Sandra.. Zoals Elise al zei heeft de mevr van dit artikel het niet gepubliceerd in een wetenschappelijk tijdschrift maar in een soort van Amerikaans blaadje van het arabieren stamboek. Ik kan het officielle engelse artikel nergens vinden, dus de vraag is of ze er uberhaupt onderzoek naar gedaan heeft of dat het gewoon een statement is. Wat natuurlijk niet betekent dat het niet waar is, het zou best kunnen maar het is niet bewezen.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  10. #130

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    met woest wachten wij tot hij 4 jaar is en dan wordt er pas een zadel op hem gelegt, milano (andere haf ook 3) heeft al een zadel opgehad bij vorige eigenaar maar bij ons gaat dat niet door, we wachten tot ze vier zijn.. waarom?

    omdat het normaal gezien (in de meeste boekjes staat het) ze met een haflinger wachten tot 4 jaar, en aangezien we nog twee andere hafjes zijn van 14 en 22 waar we nog op kunnen rijden preseert het niet, persoonlijk zou ik niet tot 6 wachten !!

    tegen die tijd is je paard normaal op z'n toppunt, maar ook niet VOOR drie met "acht 1x dat zadeltje erop" dat doe ik dan ook niet, het moet echt DRIE zijn!


    maar dat is mijn mening
    Doe je best en vergeet de rest Alles komt op zijn pootjes terecht!

  11. #131
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Een paard is met 6 op zijn toppunt? Waar heb je dat gelezen?

    Een paard kan gemiddeld toch zeker 25 jaar worden, beetje raar als hij dan met 6, voor hij eigenlijk volledig uitgegroeid is, al op zijn toppunt zou zitten.

    Er is ook nogal een verschil of je er een paar keer een zadeltje op legt om je paard hier spelenderwijs aan te wennen, of dat je er ook gelijk op gaat zitten. Maar als je denkt dat je jezelf niet kan beheersen wanneer je weet dat hij zadelmak is, dan kun je hem inderdaad maar beter niet zadelmak maken.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  12. #132

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Walter heeft toen hij 2,5 jaar was weleens een zadeltje op gehad en dat kan toch echt geen kwaad. Dat barefootje weegt niks.

    Haflingers zijn trouwens qua ontwikkeling echt niet trager of sneller dan andere paarden. Net als paints en quarters waarvan vaak beweerd wordt dat ze vroeger ontwikkeld zouden zijn.

    En tsja, welke leeftijd nu echt het beste is om te beginnen? Wetenschappelijk bewijs lijkt er niet te zijn, maar voor het derde jaar lijkt me sowieso veel te vroeg. Maar ik denk dat ik er wel op zit voor hij vier jaar is. Geen zware arbeid, dat lijkt me dan weer teveel gevraagd!

  13. #133

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Wij kijken vanaf het najaar van het 3e jaar hoer het paard er lichamelijk en geestelijk aan toe is en gaat het goed dan beginnen we rustig. Wordt het niet verkocht zal het na het inrijden heel langzaam doorgereden worden, we hebben altijd tijd te kort dus zal 1x per week rijden worden en verder wel nog 2 keer ofzo aandacht en/of grondwerk wat ik veel belangrijker vind dan het hele rijden. Je hebt natuurlijk ook nog het verschil in soorten paarden. Wij fokken nrps en shetpony's. De shetlanders beginnen we meestal pas veel later mee als we daar al wat mee doen en de nrps zijn de oudste nu 2 dus volgend jaar. Wel zijn er tussen door pony's opgevangen/aangekocht en beleerd. Het zij als 3 jarige, of 12 jarige of 16, maar niet eerder. Verder worden er dus veel stumperts opgevangen en die kun je meestal niet rijden en kan het wel moet je genieten van iedere seconde die je erop kan rijden. Het wordt dan ook alleen gedaan als het paard er plezier in heeft en na overleg met dierenarts en instructeur.

  14. #134
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendytje
    Haflingers zijn trouwens qua ontwikkeling echt niet trager of sneller dan andere paarden. Net als paints en quarters waarvan vaak beweerd wordt dat ze vroeger ontwikkeld zouden zijn.
    Waarom zijn mij twee jonge Haflingers (vijf en vier jaar) dan door rust nog vijf cm gegroeid en lichamelijk verder ontwikkeld dan de Haflingers van dezelfde leeftijd die vanaf drie al onder zadel zijn?
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  15. #135
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    hoe weet je dat dit door rust is gebeurd? Kan dit niet gewoon aanleg zijn geweest?

Pagina 9 van de 10 EersteEerste ... 78910 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •