Pagina 8 van de 10 EersteEerste ... 678910 LaatsteLaatste
Resultaten 106 tot 120 van de 143

Topic: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

  1. #106

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Ik heb dat niet geschreven he! Dat je t even weet, ik haalde dat slechts aan van iemand anders.

  2. #107

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
    Dat gevoel had ik dus ook heel sterk.

    Het sluiten van de groeischijven gebeurt ook niet op kalendertijdstippen, het ene paard is vlotter dan het andere. Ook verschillende rassen zijn hier anders in.
    Maar Trea heeft het erover dat dit wel zo is, whaaaaaa hoe zit het nou!!!
    Het komt er gewoon op neer dat gedurende de lichamelijke groei van het paard (dus tot het moment dat het paard lichamelijk uitgegroeid is) de verbening van de kraakbeenschijven blijft doorgaan. Dit zal met scheuten gepaard gaan, en staat ook onder invloed van hormonen.

    Maar eigenlijk zijn die scheuten niet belangrijk, waar het om gaat is dat het volledig uitgehard is, als het paard lichamelijk volgroeid is. Dan pas is het skelet in staat om gewicht te dragen, zonder dat de flexibiliteit van niet volledig uitgeharde groeischijven hieronder lijden.

    Je kan je voorstellen dat hoe eerder je het skelet gaat belasten, hoe flexibler het kraakbeen rond de wervelkolom nog is, hoe meer risico op blijvende gevolgen. Dus er is weldegelijk een verschil of je nu wacht tot 3 of tot 4 jaar. Immers in dat jaar is het kraakbeen verder verbeend dan het met drie jaar was.

    ° in het volgroeide skelet kunnen twee types beenweefsel teruggevonden worden :
    - hard, compact, corticaal been : vnl. ter hoogte van de schacht van de lange beenderen (diafyse), rond de centrale mergholte
    - trabeculair, spongieus (Eng.: cancellous) been : netwerk van dunne beentrabekels die kleine holten omsluiten waarin zich het witte of rode beenmerg bevindt. Terug te vinden ter hoogte van de wervels, de uiteinden van de lange beenderen en in de meeste korte beenderen. Gedurende het ganse leven vindt bij beide beentypes zowel appositionele groei als beenresorptie plaats : bij het jonge dier resulteert dit in lengte- en breedtegroei, bij het volwassen dier verandert de hermodellering nog weinig aan de uitwendige vorm van het been.
    Nu is echter de vraag; wanneer is het kraakbeen nu volledig verbeend? Men zegt dus: rond de 7 jaar. Onderzoeksresultaten heb ik hierover niet kunnen vinden, maar het lijkt me een mooie lijdraad. Je kan er natuurlijk je eigen "wensgedachten" aan toevoegen, maar zolang er artikelen rondgaan, waarin dit geschreven wordt, en het is uitzonderlijk dat je telkens die leeftijd van 7 jaar tegenkomt, ben ik geneigd me daaraan vast te houden.

    Het viel me op omdat Vash tussen de paints stond, dat die al "klaar" leken toen ze 1 1/2 á 2 waren, mooi rond en groot al met de goede proporties, en Vash was een "leleke staak", echt nog helemaal niet in verhouding
    Dit citaat van Lila, kan ik dan ook niet volgen. Uiterlijk volgroeidheid zoals sommige paarden "lijken" heeft niks te maken met verbening van groeischijven (dat proces zie je immers niet) maar een gevolg van spierbouw. En iedereen weet dat een quarter/paint qua spierbouw heel anders in elkaar zit dan een kwpn-er

    Ik kan me ook voorstellen dat rond het 5e jaar de kraakbeenschijven van dusdanige kwaliteit zijn dat belasting mogelijk is, mits goed gedoseerd.

  3. #108
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Het viel me op omdat Vash tussen de paints stond, dat die al "klaar" leken toen ze 1 1/2 á 2 waren, mooi rond en groot al met de goede proporties, en Vash was een "leleke staak", echt nog helemaal niet in verhouding
    Dit citaat van Lila, kan ik dan ook niet volgen. Uiterlijk volgroeidheid zoals sommige paarden "lijken" heeft niks te maken met verbening van groeischijven (dat proces zie je immers niet) maar een gevolg van spierbouw. En iedereen weet dat een quarter/paint qua spierbouw heel anders in elkaar zit dan een kwpn-er.
    Da's p'cies wat ik bedoelde te zeggen! Het gaat om de binnenkant. Paarden die er "klaar" voor lijken hebben soms toch meer tijd nodig.

    En voor wat betreft belasting op te jonge leeftijd, daar kunnen heel wat Oostduitse turnmeisjes die nu volwassen zijn je een verhaal over vertellen....Die meiskes hebben op later leeftijd allerlei klachten aan het skelet, door de te vroege belasting!

  4. #109

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Er zijn op i-net ook wel artikels die beweren dat het juist goed is om paarden ('k zeg maar paarden, ik niet precies wat het was; spieren/gewrichten/oid) op lage leeftijd, dus 2-3 jaar, licht te belasten zodat ze zich beter ontwikkelen.
    Aan de andere kant zou je adhv andere artikels stellen dat grote, laatbloeiende paarden op hun 8ste (of was het hun 10de?) "pas" volledig uitgegroeid zijn.


    Wim is op haar 3,5 ook door mij verkeerd ingereden, toen ik nog niet nadacht en een domme gans was. Mentaal was er dus helemaal niet klaar voor en dat krijg ik nu geloof ik op mijn bordje terug; ik krijg maar zelden toestemming. Ook al gaat het steeds beter en vind Wim het rijden nu wel leuk. Ze is nu 5, in die tijd hebben we eigenlijk weinig gedaan qua werk, op het moment doen we met rijden nog minder dan toen ze 3 was, dat zegt overigens meer over hoe we nu rijden dan he. Aan de andere kant is ze in de 1,5 jaar voornamelijk rechtuit rijden wel perfect te rijden (voor mij)

    Als ik het overnieuw had mogen doen, dan was ik er geloof ik dit jaar 'echt' mee begonnen (vreemd idee) in de zin van, langer dan 5 minuten erop zitten. Maar ik kan daarnaast dan ook op andere paarden rijden wat dus volgens mij wel wat uitmaakt, dan zou ik ook niet zo nodig hoeven.


    Ik meende trouwens dat je je paard beter kan belasten door voor de wagen te zetten dan door te rijden. Die belasting is minder belastend oid.. mocht ik het goed hebben dan he.

  5. #110
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Fijn, zo'n onderwerp. Ontdek hem nu pas, jammer...
    Me even door de 6 pagina's heengewerkt.

    Pfff, zucht... als ik dit allemaal zo lees, waar ben ik dan helemaal mee bezig... Dat schoot er door mn hoofd.
    Shanna is zadelmak. Niks mis mee, paard mag toch wel gedesinsibilisized zijn wat het zadel betreft.
    Maar oefenen met hangen, op rug hangen, opstappen en de pre-fligth-checks, die schijn ik na het lezen van deze discussie beter uit te kunnen stellen. btw Shanna is nu 3,5 jaar.

    Mn verstand zegt: MEE EENS! Voluit hoor, echt! Shanna staat nog scheef dus is nog in de groei. mn hart zegt: nee, echt??? Fluistert het bijna...
    Tot nu toe heb ik eigenlijk steeds het idee gehad dat ik er goed aan deed om shanna alle dingetjes alvast te leren in 5 min 3 keer per week, zodat ik over een jaartje klaar was voor het echter werk... Ondanks dat ze nog niet volgroeit is, had ik niet het gevoel (jaja, gevoel ja, weet dat gevoel niet genoeg is om een besluit te nemen) dat ik shanna lichamelijk zou kwetsen door haar rug een paar minuten per week te belasten.

    Hoewel ik nog steeds mn twijfels heb over de waarde die ik moet hechten aan een enkel onderzoek, vind ik dit een te belangrijk onderwerp om als "onbewezen dus onbelangrijk" af te doen.

    Wat ik wel even aan de kaak wil stellen is iets wat ergens in het voorgaande ook werd gezegd, maar waar niet op werd gereageert.
    Kunnen goed getrainde rugspieren het tekort aan verkalkte schijven, niet opvangen? Zeker als je het hebt over voorbereidend rijden (kleine oefeningen, paar minuten) en je paard dus niet langdurig belast?

    Er werd ergens gesteld dat Wimmen slecht was voor een jong paard. Waarom? En zou dit dan ook gelden voor een leeftijd als Shanna?

    Vuur nu geen commentaar op me af van: had dan geen 3 jarige gekocht. Ik was misschien wel wijzer dan haflingergek destijds, maar krijg nu het gevoel alles onderschat te hebben. Ik ben niet van plan Shanna over te belasten, maar ben ook niet van plan dingen te doen "omdat mensen zeggen dat dat zo moet".

  6. #111
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    ´wil me er ook tegenaan bemoeien.

    Wat ik mis in de hele discussie: WAT VIND JE PAARD ERVAN???

    Je kunt wel leuk wachten totdat je paard 6 jaar is ,maar tot die tijd je paard als grasmaaier inzetten ,daar zie ik totaal geen brood in.

    OK; ik ben niet van de wetenschappelijke onderbouwingen.
    Maar uit eigen ervaring weet ik dat paarden heel graag wat voor je doen.

    Andor wilde maar wat graag met ons mee op een buitenrit van een kwartiertje.
    Merrit vindt het ronduit stom als ik kom en hij heeft niks te doen. Dan dringt zich aan me op: NU IKKE!!!!!

    Paarden willen mentaal bezig gehouden worden. Uiteraard is het ene paard veel eerder rijp dan het andere paard. Je merkt toch aan je paard dat hij graag voor je iets wilt doen? Hij wil over het algemeen ook belangrijk gevonden worden ,hij wil laten zien dat hij je begrepen heeft. Daar heb je echt geen grasmaaier voor nodig.

    Mijn visie is dan ook dat je echt niet tot je 6de moet wachten voordat je wat gaat doen.
    En logisch dat ik praktijken van met 2 inrijden en op hun 3de al proeven moeten rijden en op hun vierde het Z in moeten , ronduit belachelijk vindt.

    Maar ik denk echt dat je je paard tekort doet als je hem tot zijn 6de als grasmaaier in de wei laat staan.

  7. #112
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    kan ik me in vinden. Hoewel ik denk dat als je grondwerk blijft doen vanaf zijn 3e tot zijn 6e jaar hij zich daar opzich niet tekort gedaan door zal voelen. Weet hij veel dat bij andere paarden er een mens op zijn rug gaat zitten. Rijden maakt niet dat een paard zich belangrijk voelt, aandacht wel, en dat kan in alle soorten en maten.

    Wat zou Shanna ervan vinden als ik op haar rug kroop? Prima volgens mij. Ik denk dat ze het heerlijk vind dat ze dan (ehh, liever niet meteen) samen met mij kan rennen en ik het nog bijhou ook, haha! nu moet ze, als ze harder wil dan stap, altijd om me heen gaan, dan kunnen we samen op weg.

    Mn gevoel zegt mij dat Shanna er mentaal wel aan toe is. Maar ja, fysiek? Dat is hier de grote vraag...

  8. #113
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Je paard heeft er geen weet van dat de kraakbeenschijven in zijn rug nog niet volgroeid zijn... Hij kan er best mentaal aan toe zijn maar dat zegt niks over zijn lijf. De pijn van te vroeg inrijden komt pas veel later dus die relatie kunnen mensen vaak niet eens maken laat staan je paard.

    Met parelli en wim-oefeningen (die voor lichamelijke training beter zijn dan Parelli oefeningen..) kun je je paard al zo goed voorbereiden op zijn leven als rijpaard. Je kan genoeg voorbereiding doen en leuke ofeningen op de grond om jouw en je paard jaren bezig te houden bij wijze van spreken.

    Is dat niet het 'offer' zeg maar wat je moet brengen als je een jong paard koopt? Toen ik een paard ging kopen heb ik er ook nog aan gedacht om een jong dier te kopen vanuit financiele overwegingen maar ik wist dat ik graag wilde rijden en heb dus ook gekozen voor een leuke fjord ipv een een rijpaard/anda/..veulen ofzo.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  9. #114
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    jawel, en ik denk dat ik ook wel bereid ben dat offer te brengen als het nodig is (wil dit toch echt eens dieper uitzoeken dan een discussie gebaseerd op 1 mening/onderzoek) Maar wat ik mij afvroeg is of je de rugspieren van je paard dmv wimoefeningen niet dusdanig kunt trainen dat je paard zijn rug (ondanks eventuele niet volgroeide kraakbeenschijven) jou wél 5 minuten 3 keer per week kan dragen.

  10. #115

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Ik denk dat het trainen van de spieren van een paard een voorwaarde is voor een volwassen volgroeid paard om een ruiter correct te kunnen dragen. Hoe ver moet je dan wel niet trainen om een onvolgroeid paard 'gezond' te houden?
    Om even een voorbeeldje te geven; Nevzorov zegt dat hij pas op een paard klimt als het paard op de grond heeft geleerd te verzamelen in bijv een piaffe. Dan is het paard sterk genoeg om het ruitergewicht goed te kunnen dragen.

    Hoeveel paarden ken jij die voor hun 6e jaar al een goed uitgevoerde verzamelde piaffe kennen?

  11. #116

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Maar ik denk echt dat je je paard tekort doet als je hem tot zijn 6de als grasmaaier in de wei laat staan.
    Eeeeh.. nooit gehoord van grondwerk, Parelli, wandelen, langs de fiets, meenemen als handpaard naast een ander paard?? Net of je niks anders met een paard kan doen als rijden..
    Vind dit wel een heel "normal gedachte"

  12. #117
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    ´wil me er ook tegenaan bemoeien.

    Wat ik mis in de hele discussie: WAT VIND JE PAARD ERVAN???
    Ik denk dat je daar moelijk vanuit kunt gaan. Ik heb zelf nooit paarden ingereden behalve mn huidige Borus, die op 3,5 jarige leeftijd voor het eerst een ruiter op zn rug kreeg. Maar een paard van 6 staat een stuk steviger in de schoenen dan een jonky van 3/4. Jongere paarden accepteren nieuwe situaties vaak een stuk makkelijker. Een kennis van me rijd beroepsmatig paarden in en hij vind een paard van 6 veeeel moeilijker in te rijden dan 1 van 3.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  13. #118
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    hm, fitna, dat ben ik niet met je eens hoor. als ik 3 jaar wacht met inrijden dan stap ik zo op. want dan is mn vertrouwen al zo groot tussen shanna en mij.
    een "inrijder" houdt meer rekening met geld en tijd, dan met het welzijn van het paard denk ik.
    PS. ken jou kennis niet, en bedoel dit dan ook niet persoonlijk

  14. #119
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Maar wat ik mij afvroeg is of je de rugspieren van je paard dmv wimoefeningen niet dusdanig kunt trainen dat je paard zijn rug (ondanks eventuele niet volgroeide kraakbeenschijven) jou wél 5 minuten 3 keer per week kan dragen.
    Tuurlijk kun je rugspieren sterker maken met oefeningen uit Klassieke dressuur (daar zijn ze tenslotte onder andere voor). Ik heb echter geen idee of dat kan compenseren.

    De vraag blijft waarom wil je 5 minuten, drie keer per week erop zitten?

    @Pais; daar ben ik het ook niet mee eens. Veel 'inrijders'zeggen dit, omdat op de manier waarop ze inrijden een jong (lees minder sterk -mentaal en fysiek) makkelijker te beinvloeden is. Met de hoeveelheid grondwerk (voorbereiden totaan piaffe als je zou willen zoals Marleen al zei) bouw je zoveel op dat erop stappen nog maar een kleine stap is. Zo doen vele klassieke rijscholen het tenslotte al eeuwen. Er stond laatst nog ene stukje in de bit ofzo van een klassieke rijschool ergens waarbij de stalmeester op een paard stapte, wat rondreed door de bak en galopwissels vroeg, die het paard prachtig maakte. Het dier was pas net onder het zadel maar jaren voorbereid en rechtgericht op de grond. Dat bedoelde ik ook met mijn verhaal (misschien wat idealistisch) over op de grond voorbereiden tot piaffe etc zodat je uiteindelijk heel wat jaren bespaart en je paard heel lang mee kan omdat zijn botstructuren goed ontwikkeld zijn.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  15. #120

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Wat ik mis in de hele discussie: WAT VIND JE PAARD ERVAN???
    Wat vind je paard van een hapje taxus? (heerlijk hoor, neem dat van mij aan)
    Of een doos suikerklontjes?
    In volle galop ongetraind door mul zand uit z'n dak gaan?

    Ik denk dat paarden niet altijd weten wat goed voor ze is..

Pagina 8 van de 10 EersteEerste ... 678910 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •