Pagina 5 van de 10 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Resultaten 61 tot 75 van de 143

Topic: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

  1. #61
    Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    In het noordoosten van Nederland
    Berichten
    6.118

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Ik heb nu net even het het artikel gelezen dat Reban had gepost.
    Ben ik nu vergeetachtig?? Ik kan me namelijk niet herinneren dat ik een artikel hier neer gezet heb

    Waarschijnlijk een hele opmerking/ vraag, maar ik stel hem toch

    Er wordt gesproken dat eerst de groeischijven zover moeten zijn. En dat belasting schadelijk kan zijn. Maar! Als jij grondwerk doet of iets anders dan 'belast' je die groeischijven toch min of meer ook?? Je maakt dan wel de spieren sterker maar naar mijn idee, misbruik je de groeischijven dan ook.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

  2. #62
    Actief Forumlid sarleen's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Oedelem(B)
    Berichten
    303

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Sorry Reban maar het was het artikel van Marleen.

    En in het artikel stond dat enkel de groeischijven in de rug gelijk lopen met het gewicht en dus niet veel gewicht/belasting kunnen hebben. Al de andere groeischijven kunnen deze belasting beter verdragen.

    Maar Reban, als ik dit goed versta zou jij dan ook wachten tot 6 om met parelli grondwerk te beginnen???????
    Mvg Stefanie


    Paarden geven ons de vleugels die ons ontbreken.

  3. #63

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Grondwerk lijkt volgens mij meer op de beweging die de paarden zelf ook al maken in de wei. Zo lang met mate toegepast lijkt me dat niet te vergelijken met het ruitergewicht op de rug.

  4. #64
    Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    In het noordoosten van Nederland
    Berichten
    6.118

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Maar Reban, als ik dit goed versta zou jij dan ook wachten tot 6 om met parelli grondwerk te beginnen???????
    Ik vraag me dus af of grondwerk schadelijk is voor de groeischijven?
    Je bootst mischien wel de natuurlijke bewegingen na van een paard. Maar met grondwerk doe je in principe dezelfde bewegingen als met rijden, alleen er zit niemand op het paard.

    Als we het dan over de juiste ontwikkeling van het paard hebben, moet je denk ik ook geen grondwerk doen, want volgens mij belast je dan ook de groeischijven.

    Ik weet het niet hoor, maar dit spookt door mijn hoofd.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

  5. #65
    Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Kerkdriel
    Berichten
    2.735

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
    Maar Reban, als ik dit goed versta zou jij dan ook wachten tot 6 om met parelli grondwerk te beginnen???????
    Ik vraag me dus af of grondwerk schadelijk is voor de groeischijven?
    Je bootst mischien wel de natuurlijke bewegingen na van een paard. Maar met grondwerk doe je in principe dezelfde bewegingen als met rijden, alleen er zit niemand op het paard.

    Als we het dan over de juiste ontwikkeling van het paard hebben, moet je denk ik ook geen grondwerk doen, want volgens mij belast je dan ook de groeischijven.

    Ik weet het niet hoor, maar dit spookt door mijn hoofd.
    nou paarden spelen ook in de wei, en of wij nu een beetje in de bak met ze spelen of ze spele zelf met andere paarden, denk niet dat dat erg veel verschil maakt. natuurlijk lopen ze geen 5 rondjes cirling-game en 20 passen achteruit, maar daar houd ik en moet je gewoon rekening mee houden dan is er denk niks mis mee. en vooral lekker op de weg wandelen is alleen maar goed.
    dat is mijn mening dan, het is geen feit!
    The darkest hour is befor it get light!!!

  6. #66
    Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    In het noordoosten van Nederland
    Berichten
    6.118

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Het is gewoon een heel moeilijke discussie, want wanneer is het teveel en schadelijk??

    'Gewoon' spelen klinkt inderdaad niet schadelijk, maar als we het dan over gymmen en wimmen hebben dan vraag je toch wel iets anders van een paard.

    Dus waar is de grens????
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

  7. #67

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Uiteindelijk zal iedereen zelf moeten bepalen waar de grens ligt denk ik. Daar zijn bij mijn weten gewoon geen wetenschappelijke richtlijnen voor.
    Uiteindeljk komt het allemaal aan op je eigen inzicht!

  8. #68
    Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Kerkdriel
    Berichten
    2.735

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    het is inderdaad heel moeilijk en daarom ga ik vooral op mijn eigen gevoel af en natuurlijk kijk ik goed naar Shakira (hoe moeilijk het ook is om signalen van haar op te vangen want meestal doet ze toch wel alles wat je van haar vraagt) dus moet ik mezelf goed handhaven.

    Bij wandelen weet ik tenminste zeker dat het niet schadelijk is en daarom doen we het ook zo graag,

    maar het blijft heeeeeeel moeilijk deze discussie
    The darkest hour is befor it get light!!!

  9. #69
    Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    In het noordoosten van Nederland
    Berichten
    6.118

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Sorry dat ik nu een beetje stekelig ga reageren maar..........

    Ik haal even Trea's woorden terug, want 'zo' voelt het nu voor mij:

    Mensen vergoedelijken het voor zichzelf door te zeggen: "het voelde goed". Nou sorry, ik denk niet dat je kunt "voelen" of het over 20 jaar voor je paard goed voelt. Sterker, ik denk dat je paard het zélf nieteens kan voelen.
    Dus eigen inzicht???? Als je geen goed eigen inzicht hebt dan ga je al nat!! Wij kunnen dit niet zien aan een paard!! Het is gewoon frusterend zo moeilijk als dit is, want als je het gewoon echt zeker wil weten moet je er nooit op gaan zitten
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

  10. #70
    Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Kerkdriel
    Berichten
    2.735

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Nou eigelijk kun je het paard beter in de natuur in een kudde in amerika zetten, dan weet je tenminste zeker dat het goed voor hem is... zo komt het nu op mij over en dat is natuurlijk ook zo.

    het lijkt nu een beetje alsof wat wij doen (voelen) nooit goed is voor een paard, mischien is dat ook wel zo want paarden horen niet tussen 4 hekjes. Toch doen we het wel, eigenlijk ook een soort egoisme van ons. Nou we willen ook op ons paard zitten en dan komt te vraag wanneer, nou volgens mij is die vraag niet te beantwoorden omdat op een paard zitten helemaal niks natuurlijks en goeds voor het paard is... dit is dus inderdaad erg frusterend en om dan toch maar een keus te maken ga ik op mijn eigen gevoel af ja (al kan ik niet met feiten aantonen dat dat gevoel ook het goede gevoel is) en over dat gronwerke maak ik me minder druk... als ik shak met de friezen zie spelen is dat niks vergeleken bij wat ze bij "moet" doen.
    The darkest hour is befor it get light!!!

  11. #71
    Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    In het noordoosten van Nederland
    Berichten
    6.118

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Juist omdat het allemaal zo ingewikkeld en onnatuurlijk is krijgen we gemiddelde leeftijden etc....

    En toch Elianne is het 'gewone' spelen en het gymmen en wimmen in mijn ogen iets anders.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

  12. #72
    Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Kerkdriel
    Berichten
    2.735

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
    Juist omdat het allemaal zo ingewikkeld en onnatuurlijk is krijgen we gemiddelde leeftijden etc....

    En toch Elianne is het 'gewone' spelen en het gymmen en wimmen in mijn ogen iets anders.
    heb je allemaal wel gelijk in, maar het is toch niet goed denk ik... in ieder geval niet het is niet natuurlijk... waar we toch wel het meeste naar streven ondanks dat het nooit echt mogelijk is bij ons.

    En ik vind gymmen en wimmen ook iets heels anders dan het "gewone" spelen, maar wimmen enzo daar begin ik nog lang niet aan!
    The darkest hour is befor it get light!!!

  13. #73
    Actief Forumlid sarleen's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Oedelem(B)
    Berichten
    303

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Hoi,

    Nu ja er zijn 3 soorten paardenmensen in de wereld. Je hebt diegene die gewoon slecht bezig zijn, je hebt diegene die proberen goed te doen in het mate van het mogelijk en dan heb je diegene die er alles aan doen om het paard niet in de weg te steen.

    Ik vind de gulden middenweg de beste oplossing. Want iemand die slecht bezig is is zowiezo al niet goed. Maar de mensen die proberen alles zo goed mogelijk te maken voor het paard moeten eigenlijk al helemaal geen paard houden - zelfs geen enkel dier -. Want alles wat je met een paard doet is in strijd met de natuur.

    Ik ga volledig mee met haflingergek dat je zelf moet bepalen wat goed is en wat niet goed. Je moet je ook laten leiden door meningen van andere mensen maar de slotbeslissing valt bij jezelf.

    En stel je nu ook eens voor. Mensen die in de sport willen gaan : endurance bijvoorbeeld. Je begint met parelli grondwerk op 6 jaar. Op 7 jaar maak je je paard zadelmak. Je dient alles traag op te bouwen dus je kan pas tegen de leeftijd van 10 jaar de grotere wedstrijden meedoen. Dit betekent dat je welgeteld 5 jaar kan geniet van de wedstrijden die je doet omdat je paard op zijn 15de al voorbij zijn hoogtepunt is.

    Ik besef ook dat er zoveel meer is dan de sport alleen, en ik vind grondwerk ook enorm fijn om te doen en ik weet ook dat je paard op 15 jaar zeker niet versleten is.

    MAAR dit betekent wel dat de paardensport moet stoppen. Geen jumpings meer geen dresuur meer want een paard volledig tot in de top rjden in 5 jaar tijd is niet mogelijk. Als wedstrijdruiter lijkt er mij dan niet veel plezier meer te zijn.

    Dit klinkt nu wel heel erg normal maar het werkt wel zo in de paardenwereld. Er zijn niet erg veel mensen die enkel blij zijn met grondwerk en met gewoon wat wandelingen van een uurtje door het bos.

    Dus de conclusie is dat - als dit nu bijvoorbeeld een wet zou zijn - er bijna geen enkel mens nog een paard heeft of het paard doet dienst als graasmachine.

    Dus ik blijf bij mijn standpunt dat je moet proberen de gulden middenweg te vinden tussen wat je wil bereiken en wat je paard aankan. Alhoewel dit ook weer dubbelzinnig is. En ik denk echt wel niet dat je paard kapot gereden is als je hem op 3 jaar inrijd en gedurende een jaar enkel maar stapt gedurende gemiddeld een uurtje en dit 1x in de week. Dit kan ik gewoon niet geloven. Je kan tussen 3 en 6 jaar gewoon de rustige bosritjes doen van een uurtje en na het 6de jaar kan je dan meer beginnen doortrainen.
    Dan heb je naar mijn gedacht wel een mooie toekomst als je bijvoorbeeld in de competitie wil gaan.

    Want wees nu eerlijk ook nh mensen hebben wel eens de lust om een wedstrijdje mee te pikken, en we vinden het ook fijn als we dan niet als laatste eindigen.
    Mvg Stefanie


    Paarden geven ons de vleugels die ons ontbreken.

  14. #74
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Akersloot (Noord-Holland)
    Berichten
    666

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    Hoe actueel: Wij hebben op stal net nieuw hafje gekregen van 3 jaar. De eigenaren worden door ons allen niet geaccepteerd omdat wij het diertje echt te jong vinden om te berijden (in dit geval; pony heeft ook nog eens een behoorlijke groeiachterstand en ziet er erg ongezond uit. Hij lijkt pas 2 !). Heel erg om onder je ogen te zien gebeuren !

    Er staat deze maand ook een interessant artikel in de bit, ik meen door S. Radke. Deze zegt m.i.: tot 6 jaar wachten met het echte werk, wel inrijden/zadelmak maken op jongere leeftijd. Maar hierin zit nu net het probleem: wat is rijden ? Dezelfde misvatting kom je ook vaak tegen wanneer een dierenarts "wel in beweging houden" voorschrijft. De een gaat dan wandelen met zijn paard en de ander maakt een buitenrit van 3 uur !

  15. #75
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

    1 persoon meent dus dat het slecht is om te rijden voor een paard 6 jaar is en wij nemen dat hier allemaal aan?
    Die Deb Bennet heeft een stel artikelen geschreven die alleen maar in simpele tijdschriften gepubliceerd zijn, niet eens in een fatsoenlijk gerenomeerd journal.
    Hier vind je die lijst: http://www.equinestudies.org/publications.html
    Er staat overiges geen enkel artikel tussen dat puur over de epyfisair schijven gaat.

    Persoonlijk vind ik zoiets dus niet bepaald betrouwbaar. Je mag het zeker in je achterhoofd houden, maar voor waar aannemen zou ik het zeker niet.

Pagina 5 van de 10 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •