Pagina 8 van de 10 EersteEerste ... 678910 LaatsteLaatste
Resultaten 106 tot 120 van de 138

Topic: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

  1. #106

    Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

    Zo vind ik de 30 graden lijn weer logisch. Een hoefbeen nagemeten, laat zien dat als het hoefbeentje grond-parallel moet zijn, een precieze hoek van 30 graden ontstaat. Als je dus het hoefbeen daadwerkelijk grondparallel wilt krijgen zul je de hoef ook in het 30 graden model moeten zetten.

    Daarnaast geeft dus niet elke zool aan hoe het hoefbeen loopt, kijk maar naar volle zolen, dan staat je hoefbeen toch mooi NIET grondparallel!

  2. #107

    Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf

    Wat wel weer veranderd is met strasseren, ten goede: de tenen werden in europa best lang gelaten als de 30 graden bereikt was, in de USA niet. Suus d'r tenen zijn nu kittig ingekort en ze loopt nog weer veel beter. Kan ineens haar onderrug beter gebruiken...
    Vertel, vertel! Wie heeft dat bij jouw Suus gedaan? Hoe meet ik dan nu met mijn plexi hoe lang haar tenen het best kunnen zijn?

    Ben heel benieuwd!

  3. #108

    Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marleendenarend
    Zo vind ik de 30 graden lijn weer logisch. Een hoefbeen nagemeten, laat zien dat als het hoefbeentje grond-parallel moet zijn, een precieze hoek van 30 graden ontstaat. Als je dus het hoefbeen daadwerkelijk grondparallel wilt krijgen zul je de hoef ook in het 30 graden model moeten zetten.

    Daarnaast geeft dus niet elke zool aan hoe het hoefbeen loopt, kijk maar naar volle zolen, dan staat je hoefbeen toch mooi NIET grondparallel!
    Dat ben ik niet met je eens. Want in de praktijk zie je dat die volheid van de zolen juist niet achteraan in de hiel/steunselrand zit. Je kan dus gewoon lager zetten.

  4. #109

    Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fred
    De "rechte hoefas" waar zoveel sprake over is... is er niet. Althans niet in de zin waar zoveel sprake over is, dus lateraal gezien. Simpelweg als het paard steun neemt op die voet zal de (laterale)hoefas er anders uitzien dan in de onbelaste fase.
    Wat voor mij wel belangrijk is, is de dorsale hoefas (in concreto de hielen gelijk!) Ik weet dat er heel wat mensen zijn die daar geen erg in hebben, maar mij lijkt het logisch dat een paard zowel mediaal als lateraal dezelfde hielhoogte moet hebben, tenzij er sprake is van een arthrodese (dan kan dit gewricht gecompenseerd worden door een verschil in hielen) Men vergeet nog al te vaak dat de gewrichten in de ondervoet scharniergewrichten zijn. Mochten het kogelgewrichten geweest zijn dan zweeg ik - want dan maakt het ook niet uit....

    ivm de 'flexibiliteit' van het hoefbeentje... volgens faculteit diergeneeskunde in Gent zou dit hoefbeen idd "flexibel" zijn... met name 2 tot 4 micrometer bij impact (geen millimeters!)
    Uiteraard eens gedisecteerd kun je het hoefbeen wellicht nog verder geforceerd plooien. Naast het feit dat het hoefbeen zich volledig vooraan in de hoefcapsule bevindt kan er onmogelijk sprake zijn van 2 to 3 mm 'flexibiliteit'. Daarnaast vind ik bepaalde andere stelling zeer merkwaardig en vooral niet onderbouwd.

    My .2$

    Fred.
    Hier begrijp ik geen hol van. Je klinkt als een dokter..

  5. #110
    Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Achterhoek
    Berichten
    1.136

    Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

    [quote="trea"]Hier begrijp ik geen hol van. Je k]



    (niet weer verkeerd opvatten hè? Ik vond het gewoon een ontiegelijk leuke uitspraak
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

    The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

  6. #111

    Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    [Dat ben ik niet met je eens. Want in de praktijk zie je dat die volheid van de zolen juist niet achteraan in de hiel/steunselrand zit. Je kan dus gewoon lager zetten.
    Laat ik het dan anders formuleren. Er zijn nogal wat mensen die denken dat ze de zool volgen, maar niet goed kunnen onderscheiden wat overgroeid steunsel is en wat zool. Dat zit dus wel achterin. Ik zie vaak foto's van paarden, waarbij gezegd wordt dat ze de zool netjes volgen, maar waar enorme steunsels op zitten, waardoor de paarden alsnog veel te hoge hielen hebben. Combineer dat beeld met een 'opgevulde' zool omdat er door de te lange steunsels geen slijtage plaatsvindt en dan snap jij ook wel wat ik bedoel met mijn vorige reactie.

  7. #112

    Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

    Ah oké, maar dan ontstaat de foute hoefas door verkeerde bekapping. Ander probleem dus

  8. #113
    Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Achterhoek
    Berichten
    1.136

    Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ah oké, maar dan ontstaat de foute hoefas door verkeerde bekapping. Ander probleem dus
    Of door verkeerde steunselgroei
    Dit is een mooi kip-ei voorbeeld
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

    The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

  9. #114

    Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ah oké, maar dan ontstaat de foute hoefas door verkeerde bekapping. Ander probleem dus
    Ja daar heb jij dan weer gelijk in.

    Helaas is het wel een veel voorkomend probleem. Mensen zouden misschien beter moeten bestuderen hoe de verschillende weefselstructuren eruit zien, zodat ze de volg-zool-theorie ook echt goed kunnen toepassen. Zou enorm(e steunsels) schelen!

  10. #115

    Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

    Hoi,

    [quote="trea"]Hier begrijp ik geen hol van. Je k]

    Euh... wat begrijp je er niet aan ? het stuk over de hoefas of over de "flexibiliteit" van het hoefbeen ?
    Ik kan het denk ik niet anders formuleren... maar bij interesse doe ik mijn best om het op een andere manier uit te leggen

    Groetjes,
    Fred.
    We should not only use the brains we have, but all that we can borrow - T.W. Wilson

  11. #116

    Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

    Oké, ik zal me even anders formuleren. Als je de woorden: mediaal lateraal dorsaal concreto arthrodese gedisecteerd micrometer bij impact vervangt door spreektaal dan kan ik er misschien iets meer mee. Ik weet niet hoe het met de andere lezers zit, maar ik ben niet goed in begrijpen van moeilijke woorden (vandaar mijn opmerking dat je op een dokter lijkt, want als die gaat uitleggen wat je mankeert, praat hij ook altijd zo ingewikkeld)

    Naast het feit dat het hoefbeen zich volledig vooraan in de hoefcapsule bevindt kan er onmogelijk sprake zijn van 2 to 3 mm 'flexibiliteit'. Daarnaast vind ik bepaalde andere stelling zeer merkwaardig en vooral niet onderbouwd.
    Verder weet ik niet echt op welk bericht je nu reageert (ik vermoed op de site van Marco, maar het kan ook zijn dat je reageert op de discussie over de zool volgen en volgelopen zool) en zou ik graag onderbouwing zien voor jouw stelling over jouw stelling: dat er onmogelijk sprake kan zijn van 2 tot 3 mm flexibiliteit.
    En welke andere stellingen vind je niet onderbouwd?

  12. #117

    Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

    Een beetje aangepast:

    De "rechte hoefas" waar zoveel sprake over is... is er niet. Althans niet in de zin waar zoveel sprake over is, dus vanop zij gezien. Simpelweg als het paard steun neemt op die voet zal de (van opzij geziene) hoefas er anders uitzien dan in de onbelaste fase.
    Wat voor mij wel belangrijk is, is de hoefas van voren gezien (eigenlijk wil dit zeggen dat de hielen gelijk moeten zijn!) Ik weet dat er heel wat mensen zijn die daar geen erg in hebben, maar mij lijkt het logisch dat een paard zowel aan de binnenkant als aan buitenkant dezelfde hielhoogte moet hebben, tenzij er sprake is van een arthrodese (dat kan ik niet anders zeggen, maar een arthrodese is het vastzetten van een gewricht dmv een ijzeren staaf - in geval dit gewricht scheef is vastgezet, dan kan dit gewricht gecompenseerd worden door een verschil in hielen te laten) Men vergeet nog al te vaak dat de gewrichten in de ondervoet scharniergewrichten zijn. Mochten het kogelgewrichten geweest zijn dan zweeg ik - want dan maakt het ook niet uit....

    het andere stuk verduidelijk ik ook nog wel, maar wellicht vannacht of morgen

    Groetjes,
    Fred.
    We should not only use the brains we have, but all that we can borrow - T.W. Wilson

  13. #118

    Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

    Dank je Fred. Zo is het voor mij volkomen begrijpenlijk. Ik ben het hierin ook helemaal met je eens.

    Ik wacht op het vervolg. Neem je tijd, ik ben er morgen ook, en overmorgen en dan en dan..

  14. #119

    Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marleendenarend
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf

    Wat wel weer veranderd is met strasseren, ten goede: de tenen werden in europa best lang gelaten als de 30 graden bereikt was, in de USA niet. Suus d'r tenen zijn nu kittig ingekort en ze loopt nog weer veel beter. Kan ineens haar onderrug beter gebruiken...
    Vertel, vertel! Wie heeft dat bij jouw Suus gedaan? Hoe meet ik dan nu met mijn plexi hoe lang haar tenen het best kunnen zijn?

    Ben heel benieuwd!
    Wat heeft dat met haar gedaan? Omdat haar hoeven nog niet goed zijn, nog onderweg zijn naar goed, zaten er nogal lange tenen aan (dat delen we dan duh). Daar moet ze dan haar hele zelf over afrollen, dat is wat raar en onnatuurlijk. Daar zat ik dus al soort mee. Dat zag er niet goed uit. Nu ziet het er normaal, logisch en natuurlijk uit.

    Hoeveel de tenen ingekort kunnen/mogen/moeten worden weet ik gewoon niet, dat laat ik liever aan Karen over. Maar het is een ander loopje en een ander paard, that's for sure.

    Ohja en ik hou jullie op de hoogte van de Marco belevenissen...

    May the horse be with you!

  15. #120
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

    Ik had dit topic nieteens geopend omdat ik te weinig afweet van bekappen om mee te praten, maar;

    Morgen komt Marco Fjolnir bekappen! Ik ga proberen foto`s te maken en te plaatsen.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Pagina 8 van de 10 EersteEerste ... 678910 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •