Pagina 6 van de 10 EersteEerste ... 45678 ... LaatsteLaatste
Resultaten 76 tot 90 van de 138

Topic: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Zowel hier als op HN zijn leuke punten naar voren gekomen.
    Ik ga eens een lijstje maken en eens kijken of ie reageert.

Ik laat wel weten als er reactie komt.
    Nog geen reactie zo te zien

Jôh.. rustig rustig ben nog aan het inventariseren...

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Bij het lezen van strasser heb ik zowieso het idee dat ze qua theorie erg dicht bij de waarheid zit, maar ik twijfel alleen over de weg erheen en de praktische uitvoering...

Waarom vormt Linde een beetje een eendebek aan LV en niet aan de rest? Zijn de krachten van achteren naar voren misschien uit verhouding?
    Dit snap ik dus ook niet, ik ken ook paarden die dit zomaar gekregen hebben, terwijl ze het nooit hadden. Tas is dan wel hoefbevangen geweest, maar dat had ondertussen wel opgelost moeten zijn? Maar bij alles wat fout gaat bij strasser, wordt altijd vermeldt dat de omstandigheden niet goed genoeg zijn, terwijl ze alleen maar beter en beter worden bij mij... Kan je zowieso ooit wel goede hoeven krijgen vraag ik me af? Ik twijfel ook aan die 30 graden, dat vind ik gewoon al een te afgerond nummer, eigenlijk...

Hoe lang moet je de steunsels blijven uitgraven? Het kan toch niet waar zijn dat dat de rest van je paard's leven moet?
    Voor genezing vind ik het prima, maar op de cursus is me dit ook niet duidelijk geworden? Ik snap niet helemaal dat er geen aparte klinische trim en een "gewone" is, daar moet toch wel verschil in zitten? (en waarom leer je op de cursus zo'n drastische trim) Een paard zou alleen last van ontsteking hebben, maar niet van de zool als die maar een paar cel lagen dik is? Dat was een van de dingen die ik dus absoluut niet geloofde. Ook die zool zelf hol maken, ik twijfel eraan of dit echt het hoefmechanisme zoveel verbeterd?

Waarom geen mustangroll? En hoe breed moet dat ding dan zijn? Alleen de teen? De hele hoef? Maar ook daarover wordt door de SHP-gemeenschap getwijfeld en gediscussieerd.
    Bij strasser wordt er toch vanuit gegaan dat het afronden van de wand, zorgt voor een verminderd hoefmechanisme? Ik vind het een beetje raar als je echt een komvorm snijdt, dan loopt het paard uiteindelijk alleen op de hoefwand. Ik vind de argumenten om af te ronden ook logischer, maar die gaan er vanuit dat de zool het meeste draagt, ook in stand...

Ik ben er allemaal nog niet over uit...
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    Ook die zool zelf hol maken, ik twijfel eraan of dit echt het hoefmechanisme zoveel verbeterd?
    .....
    Ik vind het een beetje raar als je echt een komvorm snijdt, dan loopt het paard uiteindelijk alleen op de hoefwand.
    Ik heb het anders gelezen, geleerd en begrepen hoor. Je maakt de zool niet hol, je maakt hem recht van straal tot iets binnen de wand. En dit om te zorgen dat de zool qua dikte geleidelijk verloopt van buiten naar binnen (of andersom, hoe je het ook noemen wilt) zodat kneuzingen zoveel mogelijk worden uitgesloten.

Verder kan ik er nu effe niet op in gaan, ik moet nu echt weg. Tot later!
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Als je hem recht maakt is het toch een soort van kom, met de wand als uiteinde? Het weghalen van de vuilrandjes zorgt ervoor dat bij mijn paard de zool heel hol wordt. Die zitten toch wel heel diep; het einde van die vuilrandjes en de plek waar het steunsel recht wordt..
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Dit is de mail die ik naar Marco heb opgestuurd. Hoop er snel wat van te horen.

Geachte heer Krul,
    ik heb met grote interesse uw site doorgenomen. Daarbij rezen een aantal vragen welke u hopelijk wilt beantwoorden.

1) cit. De hoef wordt via het kroonbeen belast. Vraag: wordt de hoef enkel via het kroonbeen/hoefbeen belast, of werken de meerdere delen van de hoef samen om dit gewicht op te vangen? Dit lijkt me nl. veel waarschijnlijker, omdat je te maken hebt met afwikkeling van de hoef, en de krachten gedurende de afwikkeling telkens op een ander punt liggen.

2) Op het filmpje (zijwaards aanzicht), waarbij je de hoef naar beneden gedrukt ziet worden door een gewicht
    schuift de hoef nogal (waarschijnlijk omdat hij op een glad opp. staat), dit gebeurt in het echt natuurlijk niet. Het plaatje zou er naar mijn mening dan anders uitzien dan nu het geval is.
    Bovendien staat deze hoef helemaal plat op het oppervlak, terwijl in werkelijkheid je te maken hebt met hiellanden en afwikkelen. Ik zet daarom mijn vraagtekens bij dit filmpje. Wat geeft het nu precies aan?

3) cit.Zo is ondermeer aan de hoefwand een veel te grote rol toebedeeld door deze draagrand te noemen.
    Bij mijn weten stamt het woord: draagrand uit de wereld van de hoefsmid. Deze naam geeft het draagvlak voor de ijzers aan, en niet de dragende rand voor het hele gewicht van het paard.
    cit. In werkelijkheid draagt de wand slechts een klein deel van de belasting en komt in werkelijkheid het grootste deel van de belasting op de zool.
    Bij natuurlijk bekappen wordt dit ook zo beredeneerd, dus dit lijkt niks nieuws.

4) Uit onderzoek blijkt dat er geen holle ruimte zit tussen de hoefwand en de hoefbeentakken.
    Als er geen holle ruimte tussen de hoefbeentakken en de hoefwand zit, waarheen bewegen de hoefbeentakken dan? Als die takken dus zijwaards bewegen, dan is het toch logisch dat de hoefwand ook uitzet? Als de hoefwand star zou zijn, zouden de takken geen bewegingsruimte hebben?

5) cit. In de hedendaagse jungle van bekappingsstromingen leek het mij aardig om met duidelijke bewijzen te komen. Alle onderstaande gegevens kan ik met onderzoeks materiaal en foto´s onderbouwen
    Waar vind ik deze onderzoeksresultaten?

6)cit: Het idee dat de lamellen-structuur als een soort flexibele verbinding het hoefmechanisme van de hoefwand mogelijk maakt, berust op een eeuwenoude aanname
    cit. Deze flexibele verbinding speelt echter een grote rol in de doorbloeding (pompmechanisme) van de voet
    Wat is volgens u, het verschil tussen pompmechanisme en hoefmechanisme?

7) cit. De natuurlijke bekappers en eventuele hoefsmeden onder de lezers zullen begrijpen dat gezien dit grote verschil in anatomie en aanname ook hun bekapping verder aangepast dient te worden.Aangezien ik mezelf natuurlijk bekapper noem heb ik de volgende vragen hierover.
    - welk grote verschil in anatomie gaat het hier over? Wij natuurlijk bekappers zijn van mening dat alle delen in de hoef meewerken aan dragen van het gewicht en het onderhouden van het hoefmechanisme. Waar zit ´m nou het verschil in?

- hoe dient de bekapping dan aangepast te worden? Wat dient er anders te gebeuren dan:
    lage verzenen
    kort gehouden steunsels
    bijhouden van de straal
    afronden van de hoefwand
    eventueel maken van kwartierboogjes (indien de zool het toelaat)

8 ) cit. De zool dient aan de randen meedragend te zijn, en de concaviteit van het hoefbeen te imiteren.
    Wordt hier in andere woorden gezegd dat de zool dient te worden holgesneden? Volgende citaat spreekt dit echter tegen:
    Een hoeftrim die zonder veel stress te veroorzaken in een optimale en een bij het paard behorende hoefstand resulteert

9) cit. Een gekookt hoefbeen wat zelfs na deze mishandeling nog perfect hoefmechanisme laat zien.
    Is een hoefbeen na het koken flexibeler of minder flexibel dan daarvoor? Waarvoor is het eerst gekookt?

10) cit. Doel; een optimale en bij het paard behorende hoefstand creëren
    Eigenaar doet zelf geen onderhoud
    Regelmatige bekapping tussen de 4/6 weken

Naar mijn mening zijn deze 3 dingen niet te combineren. Wil je de optimale hoefstand behouden, is het voor onze paarden (die grotendeels op zachte ondergrond leven) noodzaak om minstens eens per 2 weken onderhoud te plegen.

Ik zie graag uw visie op mijn vragen tegemoet.
    Met vriendelijke groet,

Trea Hoex

Trea, ben benieuwd. Ik heb nl. ook al eerder gemaild: (boven zijn reactie op mijn mailtje onder )

Geachte mevrouw van Dijk,

Afgezien van het feit dat ik u niet ken, en ook nog niet als klant heb mogen begroeten. Is het mij niet duidelijk wat u met de kennis wilt gaan doen.

Het a.v. bekappen is namelijk niet een truukje wat jan en alleman maar even moet gaan doen. Zoals ik op de site geschreven heb ben ik geen groot voorstander van de doe het zelf bekappers, waarbij ik de opmerking moet maken dat sommigen van mijn klanten het nu aardig in de vingers krijgen en begrijpen wat en waneer er wat weg moet.

Indien u goed bent ingevoerd in de anatomie is echter vrijwel alle benodigde kennis in de foto's te vinden.
    Heeft u echter vragen betreffende een speciaal paard of afwijking van een bepaalde hoef. U kunt mij altijd op afspraak laten komen waarbij ik u naar relevantie uitleg geef over hetgeen gedaan wordt en met welk gevolg.

Met vriendelijke groet

Marco Krul
    ----- Original Message -----
    From: E.C. van Dijk
    To: lvdijk760@hotmail.com
    Sent: Monday, June 12, 2006 1:39 PM
    Subject: aanpassing bekapping door verschil in anatomie en aanname

Geachte heer Krul,

Kunt u mij uit de doeken doen, wat concreet de aanpassingen aan de bekapping zijn. Zonder uw toestemming, beloof ik het niet verder openbaar te maken.

Wel zal door het verspreiden van deze informatie de omstandigheden voor ons geliefd paard nog meer verbeterd kunnen worden.

In afwachting van uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Lies van Dijk

Oef dat klinkt erg aardig zeg..

Bedoelt hij nou met;
    Indien u goed bent ingevoerd in de anatomie is echter vrijwel alle benodigde kennis in de foto's te vinden.
    , die paar fotootjes op die site? Die zeggen naar mijn mening heel erg weinig. Ik had gehoopt dat ie ergens in zijn kast een compleet wetenschappenlijk onderzoek had liggen, met échte bewijzen..

Nou ja, als ik ook zo´n mail terug krijg, weet ik wel in welke klasse bakappers ik hem voor mezelf kan inscharen.
    Namelijk die van; bekappers die doen voorkomen of ze iets revolutionairs hebben ontdekt, maar het niet willen delen, omdat niet het paard voor hen het belangrijks is, maar de zgn. winst die ze behalen, doordat er mensen zijn die hem als bekapper inhuren, omdat dit verhaaltje op de website wel heel echt lijkt. (maar naar mijn mening gewoon wat geroep in de lucht is..)

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    Als je hem recht maakt is het toch een soort van kom, met de wand als uiteinde? Het weghalen van de vuilrandjes zorgt ervoor dat bij mijn paard de zool heel hol wordt. Die zitten toch wel heel diep; het einde van die vuilrandjes en de plek waar het steunsel recht wordt..
    Volgens mij verstaan jij en ik hele verschillende dingen onder hol. Ik begrijp het woord hol als zo'n rijstkommetje op zijn kop, met van die ronde wanden. Het is namelijk het tegenovergestelde van bol en dat zie ik ook als rond.
    Ik maak dus de zool vanuit de dirtline naar de wand toe recht om zo zo geleidelijk mogelijk van dunne naar dikke zool te gaan.

Edit: crime! Ik heb eigenlijk helemaal geen tijd hiervoor. Ik kom er echt later op terug, in ieder geval dit weekend.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Nou ja, als ik ook zo´n mail terug krijg, weet ik wel in welke klasse bakappers ik hem voor mezelf kan inscharen.
    Namelijk die van; bekappers die doen voorkomen of ze iets revolutionairs hebben ontdekt, maar het niet willen delen, omdat niet het paard voor hen het belangrijks is, maar de zgn. winst die ze behalen, doordat er mensen zijn die hem als bekapper inhuren, omdat dit verhaaltje op de website wel heel echt lijkt. (maar naar mijn mening gewoon wat geroep in de lucht is..)
    Jij kunt ook nog gedachten lezen

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hmmm ik vind het anders wel een logische reactie van Marco... Hij is bezig met iets nieuws te ontdekken/bewijzen. Als dan een volkomen vreemde het naadje van de kous wilt weten, snap ik best dat hij dat niet volledig uit de doeken wil doen. Ik vind zijn reactie dan ook gewoon professioneel...

In NL zullen er veel personen volkomen vreemd voor hem zijn. Ik wacht rustig af wat voor email Trea terug krijgt.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Hmmm ik vind het anders wel een logische reactie van Marco... Hij is bezig met iets nieuws te ontdekken/bewijzen. Als dan een volkomen vreemde het naadje van de kous wilt weten, snap ik best dat hij dat niet volledig uit de doeken wil doen. Ik vind zijn reactie dan ook gewoon professioneel...
    Dan had ie het niet met zoveel bombarie op zijn website moeten zetten zonder enige toelichting lijkt me zo...

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Eh ja, daar kan ik inkomen maar dan moet ie niet op die site zetten dat je hem met vragen kunt mailen he! En dan zo'n antwoord terugsturen.. nee

Pagina 6 van de 10 EersteEerste ... 45678 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten