Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Leren bitje

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Leren bitje

Ja hoor ik heb een vraag over een bit, hoe is het mogelijk hihi.
    Maar welliswaar over het leren Hempfling bitje.
    Gaat n.l. om het volgende. Amon heeft nu een sidepull erbij (voor de zondag ). Gaat perfect, er is alleen 1 maar, hij vindt de teugels enorm lekker. Aangezien ik met een los teugeltje rij en wandel zwabberen die naast zijn mond. Hij hengelt dan de zijkant naar binnen en knaagt erop dat het een lieve lust is. Hij is nog erger als mijn honden
    Gevolg is dat na 2x rijden de teugels eruit zien als een uitgekauwd bot. Hier ben ik dus niet echt blij mee. Maar wat dan.
    Nu heeft Therese een leren Hempfling bitje, heeft iemand daar ervaring mee, en zou het een oplossing zijn om die in zijn mond te hangen. Evt. los en dan de teugels gewoon vast aan de sidepull ringen. Dan kan hij legaal knagen en blijven mijn teugels heel. Hoop ik, als hij die er ook niet bij propt Lukt dat niet en moeten de teugels aan het bitje, wat doet dan een leren bitje in een paardenmond?
    Vindt hem zowiezo erg knagerig de laatste tijd, niet happerig maar echt op touwen knagen. Komen er nog tanden door bij een 7 jarige, want daar heb ik ookal aan zitten denken.
    Afijn ik heb dus weer een typische Amon uitdaging
    www.crystal-carving.com

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Re: Leren bitje

Kan het ook zijn dat hij kangeriger is dan anders omdat jullie de laatste tijd zo´n mega ontwikkeling doormaken??? Ik denk dat er nogal wat gebeurt in dat koppie.. en aangezien hij er dat niet (meer) op een fysieke manier uitgooit... zou het me niet verbazen als hij er extra van is gaan knagen...
    Ik denk dat een leren bitje (of wat dan ook) waar hij legaal zijn energie op kwijt kan, niet eens zo´n slecht idee is!!

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Stomme is met de clipteugels geen last tijdens het rijden, maar die leren teugels zwabberen meer lijkt wel, en die wil en moet en zal hij in zijn mond hebben
    Als we wandelen dan heeft hij ook graag zijn leadrope in zijn mond. Het is niet het bijterige of happerige wat hij in het begin had, dit is echt kauwen, dus vandaar dat ik me afvroeg of er nog iets doorkomt op de leeftijd, hengstetandje ofzo. Haken kunnen het niet zijn, tandarts is maandje geleden geweest.
    Maar zijn voorkeur lijkt dus uit te gaan naar de leren teugels, vandaar dat Therese met dat leren bitje aankwam. Maar weet helemaal niet wat zo'n bitje in een paardenmond doet, wordt daar net zo mee gereden als met gewoon bit.
    www.crystal-carving.com

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Ik heb ook een leren bitje.....bij Est blijft 'ie niet zitten zonder de teugels op druk te houden, die heeft niet zoveel kin
    En Timber vindt het ook niks eigenlijk.....Ik kan mijn paarden er alleen mee rijden met hoofdstel anders spugen ze 'm weer uit. Maar di evan mij zijn ook niet erg knagerig dus misschien is het wat voor Amon (tip: wel even kijken of hij een kin heeft zdat het bitje in zijn mond blijft )

Even op je laatste vraag....Lieneke bij ons op stal kan er wel mee rijden met een losse teugel en ik dus niet dus dat ligt aan het paard denk ik. Je kunt er volgens mij wel gewoon mee rijden, maar als je paard het gewoon in zijn mond vasthoudt kun je er ook met een lang teugeltje mee rijden.
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Hoi Bren, heb geen leren bitje maar wel een zeer kauwerig paard. Net als Amon pakt Pathos bij het wandelen steevast z'n touw in z'n mond en als het even kan loopt hij daar dan ook nog enthousiast mee te zwaaien (als er nog een lekker lang stuk om te zwaaien is gaat hij zo ook met zichzelf de yoyo game doen, maar dit terzijde). Ook leren teugels zijn prachtige kaakspiertrainers en worden daar met overgave voor gebruikt.
    Maar: als Pathos voorop wandelt (ik in zone 3 of 5) wordt de omgeving veel spannender en is het touw totaal niet meer interessant. Ook tijdens de les laat hij de teugels met rust. Echter zodra we gaan uitstappen grijpt hij naar de teugels. Naar mijn idee kauwt Pathos alleen als er niet genoeg andere dingen zijn om 'm bezig te houden (rij-oefeningen of de Grote Wereld voor z'n neus zonder mij als buffer). Misschien is het kauwen van Amon ook wel iets dat hij ontwikkeld heeft omdat hij intussen zo gewend is aan het wandelen en het rijden dat hij voor zichzelf een nevenactiviteit zoekt?

Hahahaha sorry, ik kan er niks aan doen, maar ik heb beeld!! Amon die tijdens het rijden de hele tijd zijn bitje eruit spugt.. Brenda die iedere keer braaf afstijgt en Amon zijn tut (nee sorry, bit), terug in zijn mond schuift als een kloekend moedertje

Mmm misschien tóch iets zinnigs.. het lijkt me symptoombestrijding wat je gaat doen. Misschien is het handiger de oorzaak van zijn knabbelgedrag te achterhalen.

Heeft ie een liksteen? Gooi wat stukken hout in de wei (jaa ik weet het, lastig bij jullie op pension)
    Paarden gaan rare dingen doen als ze mineralen/zouten tekort hebben..
    Bij ons wordt de witte liksteen momenteel intensief gebruikt, sinds ze op wei staan.

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Hij heeft zijn eigen lekkere roze liksteen, en daar maakt hij ook driftig gebruik van.
    Het is ook symptoom bestrijding, en ik ga er ook vanuit dat dit een fase is, alleen een hele dure, vandaar zijn tijdelijke tut
    Misschien vindt hij leer wel extra lekker om op te kauwen, al die leerolie pfff.
    Maar hij heeft altijd wat gehad met zwabberende dingen, denkend aan de yoyo game en de clip.
    Oraal ingesteld paardje, alleen nu wel wat extremer sinds die leren teugels.

@Sannie, het klopt dat als hij druk aan het werk is tijdens het rijden dat hij even geen tijd heeft om te kauwen, maar zodra de rust er weer is dan gaan we weer. Heb het ook op foto staan, alleen niet hier op de laptop. Zal ze morgen eens plaatsen.

@Timber: Amon heeft een kin
    www.crystal-carving.com

Ik heb even gezocht, want ik meende dat er al eens een topic over was: http://137.224.239.40/nh/forum/viewtopic.php?t=3017
    En op deze site vind je ook info en foto's over lederen bitten: http://www.trekkingsaddles-webshop.com/ ... t_bea.html

Ik bedacht me: hoe je ook bekijkt, het blijft een bit wat je in zijn mond doet ook al rij je er niet mee. Ik las dat je misschien overweegt om de teugels eraan te maken en dan rijd je er wél mee.

Eventuele andere opties zijn:
    1) laat hem vóór en na het rijden knabbelen op iets wat hij heel lekker vind (leer dus in dit geval) en wees tijdens het rijden heel consequent in het: néé! (Je mág aan een bepaalde behoefte voldoen, maar niet nu), snap je? Net zoals je het gras eten tijdens rijden gewoon niet altijd kunt toestaan.

Omdat jij zegt dat het geen mineralentekort is, ga ik ervan uit dat het een gedragsvorm is. Bovendien vind hij leer erg lekker, want als je de touwteugels hebt hangen heeft hij minder de neiging tot. Waarom zou je toegeven aan deze gedragsvorm tijdens het werk? Het is aan jou om hem daar op acceptabele wijze mee om te leren gaan.

2) Neem iets meer spanning op de teugels zodat ze minder flapperen en de neiging er minder is

3) vervang je leren teugels tijdens deze "fase" gewoon weer tijdelijk voor je touw-clipteugels

Ik denk eigenlijk zomaar (goh waar zou ik dat vandaan hebben? Misschien van jouzelf ) dat deze oplossing, om een leren bitje te gebruiken, jou niet gaat bevallen. Je hebt immers de belofte aan Amon gedaan om nooit meer iets in zijn mond te hangen tijdens rijden. Er zijn, denk ik, best nog andere oplossingen.

Het zou toch te gek zijn dat je hem een bit gaat inhangen om aan zijn knabbelzin toe te geven? Wat is dan het volgende?

O, en ik wil nog even toevoegen dat leer niet altijd zo vriendelijk is als het eruit ziet. De neusriem van Enya's glücksrad is van soepel leer. Ik heb het al een paar keer ingevet, en toch krijgt ze een soort van "blaartjes"op de neus. Een irritatieplek. Ik heb er een neopreen kussentje onder gelegd om het leer van de huid af te houden. (Dit gewoon ter info )

Deze quote vond ik op het haflingerforum
    Een nadeel: als je een paard hebt wat graag en hard op het bit kauwt, wordt het een dure aangelegenheid: ze kunnen zo'n bit namelijk makkelijk doorkauwen . Een paard van een vriendin van mij deed dat, daar was het dus geen goede optie voor.

Hihi, kan je merken dat ik het erg druk heb op mijn werk??

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Tsja dat is het dillema, uiteraard, wordt het steeds een NEE , mag niet Amon. Maar ja sneaky als hij is je wandeld met hem naar de bak en voor je het weet hangt die teugel er weer in haha.
    Heb hier wat foto's van de draak.

Even staan te kletsen, kauw kauw. Inderdaad een rust moment.

Therese stijgt op, en heeft niet eens door. Want het zit overdwars door zijn mond als een bit

En hier dacht ze dat ze wel even die teugels zomaar terug kreeg, dus niet he, pitbull Amon.

Maar ook nog even een mooie foto zonder knaagwerk

Ben het helemaal met je eens hoor Tré, als ik het bitje een simpele oplossing vondt dan had ik het verhaal hier niet neer gezet.
    Maar aangezien deze teugels maar een paar dagen knaagwerk kunnen velen en dan toch echt naar de filistijnen zijn, ga je toch denken, (wetend dat de portomonee geen nieuwe teugels kunnen bolwerken) hoe dit op te lossen zodat hij zijn rust heeft, en mijn teugels heel blijven.
    Wordt vervolgt....

O en hoeveel pepermuntjes gingen er in tijdens het speurwerk en schrijven van dit stuk haha, jij draait dubbele diensten joh, daar werken en ons helpen.
    www.crystal-carving.com

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Hoi Brenda, Amon klinkt al net zo speels als Pathos. Vandaar ook dat ze zich binnen 10 seconden gaan vervelen --> knagen. Ik heb wel ontdekt dat Pathos ook andere dingen dan op z'n teugels kauwen leuk vindt. Als ik een object (bal, stoel, ton, pion, stalgenoot, instructrice ) in de bak zet gaat hij daar steeds heen, blijkbaar vindt hij het enorm leuk om een doel te hebben. Dus bied hij zelf steeds aan om naar een bepaald object te gaan (of dramt door tot we daar zijn). Als ik 'm na een oefening even rust geef wandelt hij, als er iets staat, meteen naar z'n verkozen object en likt dat af, tilt het op, gooit het om, zet er een voet op of weetikveel, maar hij heeft dan dus iets anders te doen en kauwt niet op z'n teugels. Ook leuk is om naar bijv. een pion te rijden en te kijken of 'ie dat ding een paar meter mee wil nemen, of aan de ruiter wil geven.
    Het helemaal uitstappen na het rijden doe ik buiten (afleiding zat) of helemaal los, dan valt er niks te kauwen (of hooguit mijn jas )

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Tsja, mijn ervaringen met een leren bit zijn niet echt super terwijl Fen ook zo'n leerknager is. Om die reden kwamik ook met een leren bit aanzetten maar ze had er echt een hekel aan.
    Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik er ook echt mee reed toen, dus kinrimpje vast (ook een bakstuk achter haar oren langs just in case) en ik gebruikte hem ook weleens als rem of stuur. Ze was er best hard op.
    Terug op touwhalster geen vuitlje aan de lucht, alhoewel ik toen een tijdje met leren teugels ana het touwhalster reed. Toen was er uiteraard nog wel een vuiltje

Nu heb ik gewoon touwteugels met clipjes aan mijn touwhalster en dat gaat het best. Dus ik kan je enkel adviseren om die ook (tijdelijk) aan je sidepull te maken als je geen geld hebt voor nieuwe teugels
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Ach, Nacino doet dit ook ALS de teugels van leer zijn (ik zelf heb geen leren maar Wim wel ). De meeste paarden houden nu eenmaal van knabbelen op leer. Wie weet vind hij zo´n leerbitje (wat volgens mij zeker niet van Hempfling is, maar voest gebruikt het en volgens mij is het een idee van Meroth) wel helemaal het einde
    Just try it zou ik zeggen, je merkt snel genoeg wat hij er van vindt!

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Ja ach zoals altijd bij Amon zijn dit vlagen, het is nieuw, het zwabbert, en het smaakt lekker, dus orale Amon zal zeker zijn kans wagen.
    Ik zie het ook niet echt als probleem, immers tijdens het rijden heeft hij zijn hoofd gelukkig niet bij die teugels, maar ja de rust momenten, jammie.
    Kijk het wel even aan, deze teugels zijn toch al niet meer showbaar, en mocht het op gegeven moment over zijn (want uiteraard krijgt tie hele erge schwiegermutterblikken) dan maar eens aan nieuwe teugels denken.
    Mochten ze voor die tijd sneuvelen dan de clipteugels er maar aan, alleen is het geen zondagse outfit meer
    www.crystal-carving.com

Actief Forumlid allegro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004

even off-topic, mooie sidepull!! Waar heb je die vandaan als ik vragen mag?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten