Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: kleine treshholds...

  1. #1
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    kleine treshholds...

    Heb pas de eerste twee dvd's gekeken van het nieuwe level 2, het was even een eyeopener dat ik alle kleine treshholds van m'n paard negeer. (Is wel logich opzich, want als je je daar mee moet gaan bezig houden, kom je dus echt nergens )
    Ik heb het dus uitgeprobeerd, zone 3/5, ging matig. Toen kwam ik erachter dat ze zelfs uit zone 1 leiden ze nog kleine treshholds heeft. De eerste is een meter van het erf af en elke meter is een nieuwe (piepkleine) treshhold. We zijn ongeveer 20 meter gekomen . Wie heeft dit ook?? Dat je paard niet echt right-brained meer is, maar eigenlijk bij elke meter een treshhold heeft. Ze is zo unconfident
    Met een ander paard kan ik makkelijk een buitenrit maken, zelfs alleen als ik gewoon wat meer push... maar da's niet de bedoeling. Hoe lossen jullie dit op?? nog ideen om wat sneller curiousity te krijgen? Ik ben er nu een paar dagen mee bezig geweest, maar ik vrees dat het kleinste rondje een meerjaren-plan gaat worden
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  2. #2

    Re: kleine treshholds...

    ik ben benieuwd naar de suggesties, want ik kom al weken nergens meer, het weiland en de boerderij, verder gaat ie niet meer, sinds ie door heeft dat ik rekening houd met zijn tresholds en hem niet meer push......

  3. #3
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    55
    Berichten
    10.548

    Re: kleine treshholds...

    zal wel een gevalletje: "takes the time it takes" zijn Ik heb er vandaag een kleine 20 minuten over gedaan om het hek van het erf door te komen!!! Aproach en retreat en heeeel veel geduld... ik heb alle blaadjes aan de bomen geteld (heerijk zo'n Startrekk met knop... lekker relaxed zitten en stoer op de knop leunen... ) ... en 'ineens' liep hij er zo door!
    tja... de volgende treshold was al binnen 5 meter... daar hebben we gewoon even stil gestaan.. (lees: ik heb rustig afgewacht tot hij stil kon staan met zijn hoofd richting 'eng' zonder omdraaien of achteruit) .. en toen zijn we terug gegaan en heb ik em lekker het land opgegooid!
    Bruut loopt gelukkig wel 'confident' mee als er andere paarden mee gaan... dus buiten rijden doen we voorlopig niet alleen... daar zal het wat ons betreft wel op neer komen...

  4. #4
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: kleine treshholds...

    Tamara heeft dit ook, om de zoveel meter een threshold, dan staat ze stil en gaat dat hoofd omhoog, oortjes erop en is ze wat gespannen. Gek genoeg wordt ze alleen maar zenuwachtiger als ik op zo'n moment approach & retreat ga doen in de vorm van de YoYo Game of als ik blijf wachten tot ze weer rustig wordt (want dat laatste gebeurt dan dus niet, ze gaat zichzelf dan juist nog meer opfokken). Als ik zelf vanuit zone 1 leidt en gewoon door loop en haar netjes meevraag wordt ze vaak weer rustiger. De Circling Game spelen op een moment waarop ze lichtelijk right-brained wordt werkt bij haar veel beter (eigenlijk ook een vorm van approach & retreat). Op die manier 'circelen' wij dus lekker op ons gemakje het erf af

    Ik denk dat het per paard ook heel erg kan verschillen. Tamara wil graag haar energie kwijt kunnen, ze wil lopen als ze iets ziet wat mogelijk gevaarlijk is. En de Circling Game helpt haar om die energie kwijt te raken, rustiger te worden, het 'gevaar' langzaam te benaderen en daarmee komt die curiosity ook weer terug...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  5. #5
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: kleine treshholds...

    Zo nu en dan hebben Fen en ik ook zo'n dag, ik moet zeggen dat ik dan gewoon een beetje valsspeel.
    Ik begin de wandeling of rit gewoon in zone 1 en als ze een tikje rb is dan doen we vooral stick to me. Daar word ze heel oplettend en rustig van.
    Als we een eind van huis zijn is ze meestal wel oke als ik opstap, ze wil gewoon de eerste paar honderd meter niet graag van huis weg. Maar zijhn we eenmaal onderweg dan kan ze er van genieten, net als ik eigenlijk. Ik heb soms ook geen zin een bepaald ding te doen, maar ben ik eenmaal bezig dan is het lang zo erg neit

    Maar dit doe ik met de kleine tresholds, als er een grote is dan ga ik op een dag waarop mijn EF hoog is lekker lang oefenen in zone3
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  6. #6
    Actief Forumlid ilseb's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    Hulst
    Berichten
    110

    Re: kleine treshholds...

    Toevallig heb ik gisteren met Cody een klein buitenritje gedaan en we zijn ook heel veel treshholds tegengekomen (de eerste was nog op het erf), maar Cody blijft wel heel kalm. Hij is erg leftbrained en voornamelijk een "short horse"; als hij een treshhold bereikt, neemt hij eerst hele kleine stapjes en dan gaat hij stilstaan. Als ik hem eventjes laat staan tot hij wat meer ontspant en hem dan vraag door te lopen, doet hij dat ook gewoon. Het gaat niet snel en we hebben heel veel stilgestaan, maar ik ben uiteindelijk toch voorbij een boerderij geraakt met een blaffende hond die vanonder een heg sprong, een vrouw die het gras maaide, en pauwen die rondfladderden en veel lawaai maakten. daarna nog een stukje verder gelopen en terug naar huis gegaan. Het was voor het eerst dat ik me tijdens een buitenritje helemaal veilig voelde en totaal geen angst had. Level 2 is fantastisch; nu laat ik mijn paard het tempo bepalen, hou ik rekening met zijn treshholds en rij ik lekker ontspannen met een los teugeltje rond. Het touwhalster zit onder het hoofdstel met een touw dat vastzit aan mijn zadel, dus als het nodig is, kan ik gewoon afstappen en te voet verder gaan. Heel geruststellend allemaal. Ik dacht echt dat ik nooit alleen op buitenrit zou gaan...

  7. #7
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: kleine treshholds...

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door ilseb
    Toevallig heb ik gisteren met Cody een klein buitenritje gedaan en we zijn ook heel veel treshholds tegengekomen (de eerste was nog op het erf), maar Cody blijft wel heel kalm. Hij is erg leftbrained en voornamelijk een "short horse"; als hij een treshhold bereikt, neemt hij eerst hele kleine stapjes en dan gaat hij stilstaan. Als ik hem eventjes laat staan tot hij wat meer ontspant en hem dan vraag door te lopen, doet hij dat ook gewoon.
    da's een beetje het probleem bij tas. Ze doet het namelijk wel, maar is dan niet left brained. Ze is echt extreem right brained geweest, maar dat is er ondertussen bijna helemaal uit, ze flipt nooit meer. Stilstaan werkt niet, dan wordt ze alleen maar onrustiger.
    Ik las ergens over circling game, maar linda zei op de video dat dat het enige is wat je nooit moet doen. Heb ook al eens een mailtje gestuurd naar eddy daarover, die zei dat ook. Had het zelf ook al ondervonden
    Heb gister zelfs ondervonden dat ze zelfs van het lopen in de squeeze game niet veel rustiger wordt, heb wel een fantastische arrow ondekt, die heel goed werkt: put your nose on something
    Is weer typisch zoiets waarvan ik dacht, da's te simpel, dat werkt echt niet. Het werkt dus echt heel goed! Ze wordt er zelfs een beetje nieuwsgierig van, ben zigzaggend over het pad gegaan, van boom naar boom
    je verlegd je focus gewoon naar dichtbij, ipv veraf, wachtend op een treshhold.

    Verder is het vast wat nienke zeg: take the time it takes...
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  8. #8
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: kleine treshholds...

    Aramis is ook zo, hij heeft zelfs elke halve meter een treshold, ik houd hier wel rekening mee in de zin van dat ik hem niet push zodat hij over de rooie gaat.
    Maar ergens heb ik ook iets van: ik ben jou leider, en als ik zeg dat er geen gevaar is, is er dat ook echt niet. Als ik hem zou laten doen gingen we na 2 meter terug naar huis. Tresholds, oké, maar leideschap zou deze moeten overstijgen denk ik.

  9. #9
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: kleine treshholds...

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skey
    Maar ergens heb ik ook iets van: ik ben jou leider, en als ik zeg dat er geen gevaar is, is er dat ook echt niet. Als ik hem zou laten doen gingen we na 2 meter terug naar huis. Tresholds, oké, maar leideschap zou deze moeten overstijgen denk ik.
    Ja precies, dat is dus wat ik ook denk bij het lezen over tresholds! Nu moet ik zeggen dat ik het nieuwe L2 pakket niet heb en dus niet precies weet wat er daarover geschreven staat.
    Maar waarom zou je bij elke treshold zo lang moeten blijven stilstaan (of games te doen) tot je paard zelf besluit dat hij er wel langskan? Ik doe dat met Atli eigenlijk nooit. Als hij ergens echt niet langs durft, dan laat ik hem kijken, wat dichterbij gaan, snuffelen, nog wat kijken en dan er langs gaan. Als hij wat minder erg gespannen is van iets engs, dan zeg ik gewoon meteen: komop, loop maar door hoor, niks aan de hand. Jaaa goed zo, braaf paard. Ik zie eigenlijk ook niet wat er mis mee is, want ik ben toch, zoals Skey ook al zegt, de leider die aangeeft dat er niets aan de hand is?

  10. #10
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: kleine treshholds...

    t'is inderdaad een hele andere invalshoek dat nieuwe level 2, maar dat want versus make spreekt mij heel erg aan. Ik kan tas overal langs krijgen, ze wordt niet meer echt right brained, maar ze zal nooit zeker vanzichzelf worden op die manier. In het nieuwe level 2 is confidence hét hoofddoel van een right brained paard.
    Ik had hier eerst ook een beetje moeite mee, maar ik merk wel dat het een hele fijne manier van werken is. Ik heb het nu al een paar jaar op de oude manier gedaan, maar ze heeft nog steeds tresholds, zelfs op het erf...die spanning gaat ook niet meer weg, dus echt lekker rijd ik niet in m'n eentje.
    Ik vond dit ook wel een mooie: "good leaders don't push their followers over the edge".
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  11. #11

    Re: kleine treshholds...

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    loop maar door hoor, niks aan de hand. Jaaa goed zo, braaf paard. Ik zie eigenlijk ook niet wat er mis mee is, want ik ben toch, zoals Skey ook al zegt, de leider die aangeeft dat er niets aan de hand is?
    Ik vind de tresholds ook weer zo'n mooi voorbeeld van: niet het doel is belangrijk, maar de weg ernaartoe.

    De bedoeling van het overwinnen van tresholds (ook de kleine) is om je paard dapperder te maken. Door rekening te houden met álle tresholds die je paard tegenkomt, laat je je paard weten via de "paardse"manier (approatch en retreat) dat tresholds er zijn om overwonnen te worden.

    Doe je dat via de mens-methode (door te zeggen: "kom op nou, stel je niet aan, er is niets om bang van te zijn) laat je ten eerste je paard weten dat je hem niet serieus genoeg neemt (want hij IS bang en unconfident, al roep je nog zo hard), en ten tweede leert ie er niet van dat tresholds niet eng zijn, want de volgende keer is het nóg eng. Hij heeft er niks bij gewonnen, alleen maar verloren, want hij is er tegen zijn zin in, langs gemoeten, heeft dit waarschijnlijk gedaan in RB toestand (ook al is het nog zo minimaal) en de volgende keer is de treshold nog gewoon dáár!

    Door de tresholds echt serieus te nemen, win je uiteindelijk een heleboel.

    Maar misschien heb ik makkelijk praten, want zowel met Enya als met Amy heb ik weinig tresholds. En dÃ*e we hadden, hebben we overwonnen. Enya had het bij die groene bakken waar dode dieren onder liggen en Amy met trekkers en vrachtwagens, en dan spreek je duidelijk van een andere situatie dan wanneer je paard bij ieder blaadje stilstaat.
    Maar het werkt écht! Neem de treshold van je paard serieus en je wint allebei. Dit is het eerste jaar (sinds de vier jaar dat ik Amy rijd) dat we gewoon doordeweeks naar buiten gaan. Vandeweek zelfs op een hele grote roze wolk omdat we zomaar een bermrit van 5 km hebben gemaakt zonder zadel (en weet je hoeveel trekkers je tegenkomt op een mooie zomeravond langs die landwegen??). Dit deed ik eerst echt nooit, want dan kon ik er al na 20 meter af om de rest van de route te moeten lopen. En toen ik de straat uitwas kwam ik erachter dat ik op blote voeten was, dus hád ik eraf gemoeten, dan hadden we feest gehad.

    Dit is voor mij het ultieme genot van paarden hebben aan huis, dat je 's avonds buiten zit, je paard ineens voor je neus komt bedelen om aandacht en je ook kunt zeggen: oké, let's go! Je doet een touwhalster om, springt erop (via het blokker krukje ) en rijd met blote voeten de avondzon tegenmoet, zonder angstkriebels in je buik en de gedachte in je hoofd: "wat als.."

    Enya heeft overigens haar groene bakken fobie ook overwonnen door: put youre nose on something te spelen. Dat was mijn doel van het spel, en we hebben vooral in het begin, vele uren doorgebracht bij die groene dingen. Maar hoe vaker ze de game won, hoe meer vertrouwen ze kreeg en hoe sneller ze haar neus erop duwde. Het is voor mij het ultieme lb-denken als ze dát doen, want een unconfident rb-paard duwt zijn neus niet tegen het object waar ie bang voor is.

  12. #12
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: kleine treshholds...

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Maar het werkt écht!
    Trea, ik zou hier liever van maken: "voor veel paarden werkt het echt".
    Het werkt net tegenover gesteld voor die vlekkie van mij. Ik heb het een paar keer geprobeerd en de tresholds die hij had werder erger, en erger, tot hij bang was om de wei uit de komen.

    Nu heeft hij een treshold, hij stopt, ik stop met wat ik aan het vragen was, en even later vraag ik of hij door wil gaan. Nee, nog niet, oké, dan wachten we even en dan vraag ik terug.
    Natuurlijk is dit al een soort van rekening houden met trshoilds, en dat doe ik ook echt, maar als ik de games er ga spelen wordt hij right brained. Ik denk dat dat komt omdat hij dan het gevaar niet meer kan bekijken en er zijn aandacht niet kan bijhouden.
    Gewoon even stoppen en dan weer doorgaan werkt voor hem wel.

  13. #13
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    55
    Berichten
    10.548

    Re: kleine treshholds...

    Skey! Je HOEFT ook de games niet te spelen om rekening te houden met de tresholds! De games kÃ*n je spelen als je paard erg onrustig en RB wordt van een treshold. Bruut (en ook het paard van Linda op de L2 DVD) gaat ook alleen stilstaan. hoofd omhoog, oortjes erop... verder niets... als ik 'te vroeg' vraag doet hij een stapje achteruit... wacht ik geduldig en let ik goed op de signs, gaat op een goed moment zijn hoofd wat zakken en als ik dan vraag, doet hij een stapje en soms meer! De ene keer vraag ik een paar keer (en wacht steeds tussendoor) en krijg ik steeds kleine stapjes, de andere keer is even wachten en één keer vragen voldoende om de treshold te overwinnen!

    Wat jij doet is in mÃ*jn ogen tresholds overwinnen hoor!!!

  14. #14

    Re: kleine treshholds...

    Skey, tresholds herkennen en ermee omgaan, daar is inderdaad geen standaart methode voor. Nienke zegt het al. Denk nou niet dat je eindeloos games moet gaan spelen bij een treshold, want dan ga je aan de essentie voorbij.
    Je kent je paard toch? Je wéét toch waarmee je hem kan afleiden? Approatch en retreat betekent zoveel méér als letterlijk toenaderen en afstand nemen. Als jij in staat bent om zijn aandacht 1/10 van een seconde weg te nemen van de treshold dan wás dat een retreat, al was het omdat je uit je zak een stukje appel haalde. Je kan hier heel creatief mee omgaan. Heb je het nieuwe pakket? Ik denk écht dat het voor ieder paard werkt, maar het kan heel goed zijn dat je eerst door het donkerste uur moet, eer het weer licht wordt (om het zo maar even te zeggen).
    Ik heb bij Enya ook wel eens gedacht; jeeeee het lijkt alleen maar erger. Bren kan dat bevestigen, want ik heb het er met haar wel eens over gehad.

    Maar ik zie het als een investering in de toekomt. Het hele treshold-verhaal is een stukje psychology eerste klas.

    Oo, en vergeet vooral jezelf niet even goed onder de loep te nemen! Wat zijn jouw gevoelens en gedachten op het moment van het naderen van een treshold? Onderschat die psychologie al helemaal niet!
    Paarden -----» spiegels!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •