Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: Belgische trekpaarden: blokstaart of niet

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Belgische trekpaarden: blokstaart of niet

Op vtm was gisteren avond bij Recht van Antwoord een debat over het al dan niet kortwieken van de staart bij trekpaarden. Jammer dat ik het nu pas zag... (heb wittekerke op video gekeken en daarachter kwam recht van antwoord)

Een fokker van Belgische trekpaarden beweerde dat trekpaarden een hele zware staart hadden waardoor uitwerpselen in de staart blijven hangen, en langs de benen vallen, wat dan zou zorgen dat er meer vliegen op de paarden zitten en uiteindelijk zou zorgen voor Infecties.
    Bovendien vond deze fokker dat blokstaarten een traditie zijn! Hij beweerde dat hij zijn paarden met lange staart (is sinds 2001 verboden om in België staarten van welk dier dan ook te couperen tenzij om medische redenen, erkent door een erkend veearts). niet verkocht krijgt, dus gaan ze minder paarden fokken of brengen paarden die niet verkocht raken naar de slacht waardoor het ras met uitsterven bedreigd wordt....

Nuja ik heb er serieus mijn bedenkingen over. Ik vond die fokker nogal kortzichtig. Een paard is nu eenmaal gemaakt door moeder natuur, en bij mijn weten is het toch niet de bedoeling dat paarden infecties kunnen oplopen als ze hun behoeften doen... Bovendien viel het me op dat deze fokker niet eens de echte reden noemde waarom paardenstaarten kortgewiekt werden... Niet uit traditie volgens mij, maar wel als voorzorgsmaatregel tegen ongevallen in de Landbouw (zoals Jaak pijpen zei). Als hij dat had gezegd had 'k meer sympathie gehad en kon 'k erin komen waarom hij per sé wou dat zijn paarden een kortgewiekte staart hebben. Zoals hij het nu uitlegde leek het me enkel maar om het geld te doen zonder dat er rekening wordt gehouden met de natuur van het paard....

Is er nog iemand hier die dat debat gezien heeft?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: Belgische trekpaarden: blokstaart of niet

Nee, heb het niet gezien. Zat helemaal in het debat op de NL tv over het Nederlanderschap....
    Maar couperen is verboden. Punt.
    Die fokker heeft trouwens wel erg rare opvattingen.
    Staart kortwieken als voorzorgsmaatregel tegen ongevallen is gewoon luiheid. Je kan de staart dan ook bandageren, en de de staart de overige 16 uur van de dag los laten hangen.
    Waarom was er hier een debat over als het besluit al jaren geleden is genomen? Ze zijn het toch niet aan het her-overwegen?

pasterza
    Guest

Heb het niet gezien maar zat vroeger wel in de trekpaardenwereld toen ik zelf nog een trekpaard had. De voornaamste reden voor blokstaarten is dat de vroegere landbouwpaarden nogal eens hun staart over de leidsel zwiepten en de leidsel klem kwam te zitten en daardoor onbestuurbaar waren. Dit gebeurde ook met andere paarden, zoals groningers en geldermannen, friezen die eveneens in de landbouw gebruikt werden en werden ook beblokt. Maarja zoiets kun je natuurlijk ook voorkomen...blijkbaar teveel moeite. Invlechten, opbinden, bandageren is overigens geen oplossing, het is de staartwortel die problemen geeft, niet het haar.
    Blokstaarten is zeker al 50 jaar! verboden mits je betrapt werd op het uitvoeren van de handeling. Sinds 2001 is het gehele blokstaarten verboden.
    Een staart zit er niet voor niets aan, anders werd ie wel zonder geboren.
    En traditie? Tradities zijn er om gebroken te worden
    Maagd blijven tot je huwelijk was traditie, oorlogen in de naam van zijn traditie, besnijdenis in bep. landen zijn traditie, trouwen met een door ouders uitgezocht persoon zijn traditie, als vrouw zijnde geen carriere maken maar voor man en kinders zorgen was traditie, zware lijfstraffen op school was traditie, vrijheid om te kiezen was tegen de traditie, stierenvechten zijn traditie,...
    Tradities zijn helemaal niet leuk! Dus waarom behouden we ze dan ?

Quotes die ik op een ander forum geplaatst heb:

Gecoupeerde trekpaarden worden toegelaten aan keuringen als de eigenaar het bewijs kan laten zien, dat het paard in Frankrijk is gecoupeerd.
    Maar dan moet het wel een medische reden hebben. Daar kan ik nog wel bij in komen (Zou alleen niet weten door welke medische reden er een staart verwijderd zou moeten worden maar goed).
    Probleem is dat de meeste paarden een vervalst medisch bewijs hebben en dan heb je nog de jury die liever een beblokstaart paard vooraan zet ookal is ie slechter gebouwd dan het paard met staart die veel beter gebouwd is.
    En als we t toch over paardestaarten hebben...Hoe zit t dan bij tuigpaarden? Ook daar wordt het paard onnodig verminkt! Niet door couperen nee, maar door enkele spieren en pezen in de staartwortel door te snijden om van een hoge staartdracht verzekerd te zijn. Zo'n paard kan dus óók geen vliegen meer verjagen. Of we doen t op een andere manier: gember op de anus smeren, dan houden de paarden ook hun staart mooi hoog. Nou lekker dan hoor .
    Hiermee wil ik niet zeggen dat het bij elke tuiger gebeurd maar wel bij vele. En héél vroeger werden er ook staarten bij tuigers gecoupeerd, dus niet alleen bij trekpaarden! http://home.iae.nl/users/lijssel/nederlnd/kambius2.htm

23-03-04
    http://www.vld.be/desktopmodules/announ ... ageindex=0
    VLD (belgie)

Sinds oktober 2001 is het blokstaarten van Belgische Trekpaarden en het verhandelen van paarden met blokstaart bij wet verboden. Ook de toelating tot deelname op tentoonstellingen, keuringen en wedstrijden van deze paarden wordt door dit verbod onmogelijk. In Frankrijk daarentegen is de ingreep nog steeds toegelaten, terwijl in Nederland de paarden zonder problemen kunnen deelnemen aan prijskampen.
    VLD-Volksvertegenwoordiger Guido De Padt wil aan deze absurde wet een einde maken.

Niet de staart maar wel het schudden met het hoofd, hals en manen en het opwekken van huidtrillingen zijn de wapens bij uitstek van het Belgisch Trekpaard tegen aanvallen van insecten. Bij paarden die niet geblokstaart worden stelt men hygiënische problemen vast.

Met zijn wetsvoorstel wil Volksvertegenwoordiger De Padt er alles aan doen om het Belgisch Trekpaard mét blokstaart in al zijn glorie te herstellen.
    Zou 't 'em dan toch gaan lukken?

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Ik denk niet dat het hem zou lukken! Er zijn teveel tegenstanders tegen blokstaarten. Om een medische reden kan 'k er nog inkomen (vb van een medische reden vind 'k vb als het paard in de draad gezeten heeft en de staart daardoor zo van bloed afgesloten is geweest dat er onherstelbare schade opgetreden is, of als er een infectie is die het couperen noodzakelijk maakt,... Van die dingen)

Hij zegt idd dat het schudden met hoofd, hals en manen en opwekken van huidtrillingen de wapens bij uitstek zijn voor trekpaarden om zich tegen aanvallen van vliegen te verdedigen... wel waarom worden de manen dan wel behouden en de staart niet?! Dus ergens is het gewoon niet logisch. Ik ben blij dat het verboden is!

En het kortwieken als voorzorgsmaatregel is inderdaad luiheid... Je kan inderdaad de staart opbinden of invlechten of bandageren...

Bovendien zorgt de staart ook voor een deel voor het evenwicht van het paard. Waarom dragen zoveel dressuurpaarden hun staart denk je? Als ze dat niet deden vielen ze gewoon om tijdens die moeilijke oefeningen. Natuurlijk ga je niet aan een trekpaard diezelfde dressuuroefeningen te doen, maar toch...

Hier in België is die wet er gekomen. Die is er gekomen door het parlement die door de mensen op een democratische manier gestemd is... Dus een wet zomaar afschaffen gaat tegen alle democratie in...

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door pasterza
    Invlechten, opbinden, bandageren is overigens geen oplossing, het is de staartwortel die problemen geeft, niet het haar.
    Waarom is dat bij "gewone" tuigpaarden nooit een probleem en bij trekpaarden wel (geen idee, vandaar de vraag)?

pasterza
    Guest

Omdat het mennen op een andere manier gebeurd. Paarden die voor de kar lopen, lopen de leidsels horizontaal. Dus kan zo.n paard nooÃ*t de staartwortel over de leidsels krijgen.
    Bij (trek-)paarden die in de land-/bosbouw lopen loopt de boer (schuin)achter het paard. Hierdoor lopen de leidsels schuin naar beneden, waardoor de staartwortel juist heel makkelijk over de leidsel kan komen, even klemmen en paard onbestuurbaar. Fotootje:

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ben benieuwd naar de foto! De vracht ligt erachter en de boer loopt schuinachter. Kunnen ze de teugels dan niet over de rug laten lopen?

pasterza
    Guest

Ging iets mis met de foto, hij komt eraan.
    Als je de teugels over de rug laat lopen zul je je armen omhoog moeten houden, dat houd je niet vol

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

hahaha....nóg meer luiheid hihi. Waarom moeten ze dan hun armen omhoog houden? Nou ja, misschien geeft de foto het antwoord!

dat is geen reden om de staarten eraf te halen, doen ze bij andere rassen die voor de landbouw worden gebruikt (bv. de Noriker) ook niet

ik doe (deed eigenlijk voor ik Parelli ontdekte) met mijn paard ook ploeg- en sleepwerk en de staart zit er nog aan hoor!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Volgens mij een typisch geval van overlevering. Van generatie op generatie en dan zoiets van: ze zullen daar vroeger wel over hebben nagedacht, dus die staart moet eraf. We gaan dat niet uitproberen. Denk ik. Nu wordt de blik op de wereld vergroot door allerlei zaken en dan komt men erachter dat er in een ander land paarden met staarten hetzelfde werk doen! Zoiets denk ik. Leuke foto's van jullie!!

dat is niet mijn paard hoor.... mijn fotos staan hier: http://www.mijnalbum.nl/Album=IGOTQFUP

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

ja, ik weet hoe Morrie eruit ziet gelukkig !! Maar ik vond het gewoon mooie verduidelijkende foto's!

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Vind dat die paarden prachtige staarten hebben... Als ze op die ene foto niet in de weg zitten, waarom moeten ze dan nog afgeknipt worden???!!! Misschien toch maar eens over nadenken.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten