Op vtm was gisteren avond bij Recht van Antwoord een debat over het al dan niet kortwieken van de staart bij trekpaarden. Jammer dat ik het nu pas zag... (heb wittekerke op video gekeken en daarachter kwam recht van antwoord)
Een fokker van Belgische trekpaarden beweerde dat trekpaarden een hele zware staart hadden waardoor uitwerpselen in de staart blijven hangen, en langs de benen vallen, wat dan zou zorgen dat er meer vliegen op de paarden zitten en uiteindelijk zou zorgen voor Infecties.
Bovendien vond deze fokker dat blokstaarten een traditie zijn! Hij beweerde dat hij zijn paarden met lange staart (is sinds 2001 verboden om in België staarten van welk dier dan ook te couperen tenzij om medische redenen, erkent door een erkend veearts). niet verkocht krijgt, dus gaan ze minder paarden fokken of brengen paarden die niet verkocht raken naar de slacht waardoor het ras met uitsterven bedreigd wordt....
Nuja ik heb er serieus mijn bedenkingen over. Ik vond die fokker nogal kortzichtig. Een paard is nu eenmaal gemaakt door moeder natuur, en bij mijn weten is het toch niet de bedoeling dat paarden infecties kunnen oplopen als ze hun behoeften doen... Bovendien viel het me op dat deze fokker niet eens de echte reden noemde waarom paardenstaarten kortgewiekt werden... Niet uit traditie volgens mij, maar wel als voorzorgsmaatregel tegen ongevallen in de Landbouw (zoals Jaak pijpen zei). Als hij dat had gezegd had 'k meer sympathie gehad en kon 'k erin komen waarom hij per sé wou dat zijn paarden een kortgewiekte staart hebben. Zoals hij het nu uitlegde leek het me enkel maar om het geld te doen zonder dat er rekening wordt gehouden met de natuur van het paard....
Is er nog iemand hier die dat debat gezien heeft?
Bladwijzers