Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: [L1] wie kan mij helpen dit gedrag te interpreteren ?

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

[L1] wie kan mij helpen dit gedrag te interpreteren ?

Vorig weekend dus voor het eerst met L1 begonnen...rustig 30 minuten met je paard zitten, in mijn geval ben ik in de longeerpiste gaan zitten.

Het is niet de bedoeling om jullie in de toekomst te belasten met de voortgang van al onze verder oefeningen echter weet ik niet wat ik hier van moet denken.

Nog even een opmerking vooraf:
    Ginny is een paard dat betiteld word als erg onzeker. In het verleden (bij vorige eigenaren) stond ze te boek als een ' gevaarlijk paard' en werd geregeld in de hoek aan de bakrand met een bezemsteel bewerkt omdat ze niet luisterde. Ze heeft dus aardig wat geestelijke negatieve bagage meegekregen.

Graag jullie hulp: ik zit dus in de piste, tegen de rand aan, op een laag tonnetje.

In de eerste instantie was Ginny (op het oog) rustig, knabbelde aan de weinige grassprietjes die in de piste stonden.
    Echter, van het ene moment op het andere, vanuit het niks, gaf ze een gil en maakte een vreemde bokkesprong, waarna ze een aantal malen VLAK voor me langs draafde. Ondanks met de oortjes naar voren vond ik het erg intimiderend.

Daarna rust, kwam ze heel dicht naar me toe, duwde tegen m'n arm en liep direct weer een paar meter van me af. Sprietjes...en weer naar me toe, duwde me weer aan en gelijk weer weg. Dit heeft ze een aantal maal herhaald.

Op een gegeven moment staat ze aan het ander eind van de piste en komt ineens hard recht op me af gedraaft en stopt pas tot ze bijna tegen me aan stond. Ik schrok me werkelijk rot !! Ze raakte me echter niet aan en bleef over me heen staan (ik zat op een tonnetje dus zij was veel groter). Ik heb haar zachtjes van me af geduwd.

Ze liep weer rustig weg, trok een graspol (met zand) uit de grond, kwam daarmee naar me toe en heeft zeker een aantal minuten mijn hoofd met die graspol bewerkt. Ik kon niet anders dan bedenken dat dit erg intiem en lief voelde.

Verder heeft ze sprietjes staan knabbelen.

Wie kan mij helpen dt gedrag te interpreteren ??

(ps. 's avonds in de stal heb ik gekeken of ik alle vier de hoeven vanaf een kant kon optillen.....geen probleem.)

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Re: [L1] wie kan mij helpen dit gedrag te interpreteren ?

Jouw paard wil gewoon met jou spelen, Ik zou dit zeker als een zeer groot compliment van mijn paard beschouwen mocht hij zo naar me toe komen vliegen. Ook wil hij jou mss wat domineren, maar dat wil ieder paard. Eens je wat meer Savvy hebt om daar allemaal mee om te gaan zul je de tijd van je leven beleven!
    Horses and Live, It's all the same to me...

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Op mij komt dit gedrag over als een test. Testen of je bang bent te maken, testen of je te intimideren bent, testen wat haar gedrag bij jou voor respons geeft en wat jij met haar doet.

Zij is blijkbaar gewend om geïntimideerd te worden en probeert dit ook met jou. Het gekriebel later is lief, maar...
    Een dominant paard nodigt de minder dominante uit tot kriebelen.

Ik lees je bericht dan ook met gemegde gevoelens eerlijk gezegd. Je paard heeft je nu niets gedaan, maar wees voorbereid op het nodige karakter in dit paard. Verder nijg ik naar de gedachte dat dit paard haar dominante positie ten opzichte van jou getest heeft en gezien het kriebelen aan het einde, haar positie als alfa bestendigd heeft...

Ik ben overigens geen expert hoor, anderen weten hier vééél meer van als ik .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Ik zou niet durven zeggen of dit 'spelen' is geweest.. (waarmee ik niet wil zeggen dat Jarno misschien geen gelijk heeft hoor!) .

Zelf denk ik eerder aan 'spanning' - haar voorgeschiedenis lezend denk ik dat ze het als heel vreemd ervaren heeft dat jij daar zo maar zat te zitten - dat kan, zonder dat je het bedoelde - wel eens een hoop stress opleveren.
    En sommige - "dappere" - paarden willen die uitdaging dan wel eens aangaan, of uittesten. Dapper staat tussen aanhalingstekens - als een paard zulk gedrag gaat vertonen is het eerder de 'moed der wanhoop'
    (Tussendoor las ik het berichtje van Jossie - sluit ik me helemaal bij haar mening!)

Dat gaat vast niet makkelijk worden ; als dit paard met een bezemsteel bewerkt is ( schande!!!) dan zul je straks met de carrotstcik met héél veel beleid te werk moeten gaan.

Ik zou ervoor kiezen dat 'zitten bij je paard' nog een paar keer te herhalen - mijn gevoel geeft in dat je met dit paard héél langzaam zult moeten gaan.
    Hou ons alsjeblieft op de hoogte!!!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ga met Marianne en Jossie mee. Hoe oud is Ginny en hoe lang heb je haar, en wat heb je eerst met haar gedaan?
    Het kan zijn dat zij dat dominante gedrag toont uit onzekerheid. Dat piepen doet Vash ook als hij blij is en een sprintje mag gaan trekken, gewoon als een dollen lekker racen. Zou er ook voor kiezen dat zitten nog een paar keer te herhalen, en idd slow te gaan, omdat als ze het idee heeft in een "hoek gedrukt te worden" ze misschien erg dominant gaat reageren, ze schiet dan in de verdediging door haar verleden, niets met jou te maken!
    Je kan je carrot stick meenemen en die gewoon in beeld eerst naast je neerleggen en op een gegeven moment (andere sessie) vast gaan houden alsof ie onderdeel van je is, en er verder nietsmee doen. Dan went ze vast aan dat beeld.
    Uitdaging!

Aangemeld
    Jun 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Ga met Marianne en Jossie mee. Hoe oud is Ginny en hoe lang heb je haar, en wat heb je eerst met haar gedaan?
    Het kan zijn dat zij dat dominante gedrag toont uit onzekerheid. Dat piepen doet Vash ook als hij blij is en een sprintje mag gaan trekken, gewoon als een dollen lekker racen. Zou er ook voor kiezen dat zitten nog een paar keer te herhalen, en idd slow te gaan, omdat als ze het idee heeft in een "hoek gedrukt te worden" ze misschien erg dominant gaat reageren, ze schiet dan in de verdediging door haar verleden, niets met jou te maken!
    Je kan je carrot stick meenemen en die gewoon in beeld eerst naast je neerleggen en op een gegeven moment (andere sessie) vast gaan houden alsof ie onderdeel van je is, en er verder nietsmee doen. Dan went ze vast aan dat beeld.
    Uitdaging!
    Ik heb Ginny nu ongeveer bijna een jaar. Ze is 9 jaar. Ik heb haar eerst met rust gelaten omdat ze een veulen bij zich had en erg uitgemergeld was, kon ze een beetje bijkomen. Een maandje of 4 geleden ben ik begonnen met westernlessen en heb een paar buitenritjes gedaan. Daar ben ik nu dus mee gestopt omdat ze me eraf gegooit heeft en ik besef dat dat niet zomaar is.

Ik neig ook meer te denken dat ze me getest heeft. Ik ga vanavond weer de circel in en ga dan es de body-block uitproberen als ze te dicht bij me komt.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ze heeft jou dus al leren kennen en je hebt bij haar minpunten gescoord . Geduld geduld geduld, want ze zal achterdochtig zijn. Maar gelukkig zijn paarden erg vergevingsgezind en als je het méént zal ze dat zeker gaan voelen. Voorlopig alleen leuke dingen doen. En als je langs het weiland gaat zitten ziet ze je ook hoor. Just being there. In de cirkel geeft haar evengoed weinig keus, snappie? Geweldig dat je het over een andere boeg gaat gooien!! Petje af!

Vind ik ook, helemaal top dat je dit aangevoeld hebt en haar nieuwe kansen gaat bieden. Paarden zijn zeker vergevingsgezind maar lopen ook behoorlijke trauma's op. En dat heeft veel tijd, geduld, liefde en rust nodig.
    Ik zou dus nu ook nog niet eens de body-block willen uitproberen: ga niet in de cirkel, maar naast de cirkel - dan ben je zelf veilig. Laat haar zien dat jullie gewoon heel rustig bij elkaar in de buurt kunnen zijn. Als jij opeens aankomt met body-blocks kan het wel eens zijn dat je paard denkt: oh zie je wel, da's er weer zo één. Je wil geen onderdanigheid, je wil vertrouwen. Háár vertrouwen.
    Laat zien dat je te vertrouwen bent en niks wilt. Wat je NU investeert, betaald zich ooit dubbel en dwars terug.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid Veerle D's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Hoi Ginny,

ik ben het ook met hierboven eens, maar kan het niet ook zijn dat ze op het moment dat ze zo gilde en daarna bokte gestoken was? Ik heb dit ook een paar keer met mijn paard meegemaakt en wist natuurlijk niet wat er aan de hand was, maar toen hij een keer in de wei stond, waar hij de mogelijkheid heeft om naar de stal te rennen deed hij dat.

succes verder met parelli!
    Grote hooinetten voor in de wei! kijk op <!-- w -->http://www.hooinet.nl<!-- w -->

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2006

Ik heb de indruk dat er toch wel dominantie van haar kant over jou is en ik zou zelf wel met body blocks werken, de alfa haar ruimte moet gerespecteerd worden. En zo'n block hoeft helemaal niet agressief te zijn, al ze te onstuimig naar je toe rent kan je als ze dichtbij komt gewoon je arm omhoog steken. Trouwens, als je haar al een jaar hebt en er niet echt veel mee gewerkt hebt, alleen verzorgd en waarschijnlijk ook flink geaaid (friendly game), zal ze jou toch al wel wat vertrouwen, maar ik denk dat je dat vertrouwen wel snel kwijtraakt als je haar micht slaan. Het moeilijke met onzekere paarden is vaak dat als ze eenmaal zekerder zijn, en dat worden ze wel door een jaar friendly game, ze het over een andere boeg gaan gooien: dominatie proberen te verwerven, en dan moet je als mens dat spel toch ook meespelen. Maar ik zou het net als Jarno als een compliment beschouwen dat ze met jou wil spelen.
    Ik zou toch ook eens een osteopaat laten langskomen. Ik heb vroeger met een paard gereden die na even rijden steeds begon te steigeren en bokken, die lanceerde mij er echt af, later bleken het rugproblemen te zijn. En ook bij Nathes, het paard waar ik nu mee rijd waren er rugproblemen, terwijl zijn enige signaal was hoofd omhoogheffen bij opzadelen of zijn hoofd voor zijn romp draaien, allemaal nogal subtiel. Maar voor ik dat doorhad heeft hij nooit iets gedaan, nooit gebokt of gesteigerd, alleen soms wat stroef bij laterale buiging. En nu loopt hij veel soepeler, en geen hoofdje omhoog of opzij bij opzadelen meer. Ik zou toch zeker een fysieke oorzaak laten uitsluiten bij haar.
    Ik ben toch wel benieuwd naar het vervolg...

Aangemeld
    Jun 2006

Tijdens de bewuste 'vliegles' heeft Ginny mij luid en duidelijk laten merken er totaal geen zin in te hebben (het waaide en regende hard). Ze was niet voorwaarts te krijgen, oren plat in de nek en ze maakte zich helemaal rond/trok de rug rond, neus over de grond.
    Ik herkende deze signalen totaal NIET !! Die heb ik dus nu wel the hard way mogen leren, haha...vergeet ik nooit meer !! Ik houd echter wel in de gaten of dit iets lichamelijks mocht blijken.

Ik ben gisteravond weer met haar de circel in gegaan en nu ging het al veel rustiger. Wel tot 3 keer toe een plotse, vreemde bokkesprong inclusief gilletje (merrie, he..), maar niet meer direct gericht op mij. Wel kwam ze op een gegeven moment een knuffel halen...

De 'bodyblock'/wapperen met hand was paraat, heb ik niet hoeven gebruiken
    Gaat dus de goede kant op !!!

ps. wil ik ook nog even vol trots vertellen dat ik haar vanmiddag achterwaards door de poort de wei uit heb gehaald, door super-enge vliegenlamellen heb laten doorlopen (voor het EERST) en ook weer achteruit de stal in heb gezet.

Ik weet niet wat me overkomt !!!!! Ik wou dat ik jaren eerder van NH had vernomen !!

Ik dank jullie voor alle reacties/hulp !!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Goed!!!! Blijf het accent bij je leggen op "rustig aan", want succes smaakt vaak naar meer, maar meer kan in geval van paarden training omslaan naar 3 stappen terug (of erger)! Succes, en houdt ons op de hoogte, leren we allemaal weer van!

Bladwijzers

Forum Rechten