Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: is Parelli wel met westernrijden te combineren ?

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

is Parelli wel met westernrijden te combineren ?

Misschien een hele domme vraag, voor ieder duidelijk echter voor mij/ons niet en ik zit er behoorlijk mee.

Ik heb Ginny nu ongeveer een klein jaartje en ben een tijdje geleden met westernrijden begonnen. Laatst heeft ze me eraf gebokt, waardoor ik besefte dat er iets niet goed zit en ga het proberen met Parelli.
    Nu heb ik de intro en eerste les gezien en:

-BAAL ALS EEN STEKKER dat ik hier nooit eerder van heb gehoord;

-voel me SCHULDIG omdat ik vorige week m'n instructrice op Ginny heb laten rijden en die heeft haar niet zachtzinnig aangepakt....nu ik de intro en eerste les heb gedaan en gelezen krijg ik er gewoon pijn in m'n maag van
    Maar, beter laat dan nooit tot bezinning komen, dat laat ik dus nooit meer gebeuren. Ik ga lekker aan de slag met Parelli.

Maar nu mijn vraag: bij het westernrijden is men niet altijd zachtzinnig, er worden sporen gebruikt, ik moet nog wel een van m'n instructrice een flinke ruk aan het bit geven e.d.. Valt het westernrijden eigenlijk wel te combineren met PP ?
    Op dit moment kan ik me niet voorstellen hoe.....

(ps. mijn instructrice doet PP af als een middel om mensen poen uit de zak te kloppen en 'paarden moeten gebroken worden')

edit: spelfoutje

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: is Parelli wel met westernrijden te combineren ?

Parelli is te combineren met álle disciplines. Het roer gaat om, dat heb je na het zien van de intro en de 1e les op de DVD al gezien, en een beetje kunnen "ruiken" aan wat er dan mogelijk is. Je zegt dat men bij het westernrijden niet altijd zachtzinnig is, ook dat geldt voor alle disciplines, maar gelukkig zijn er ook veel mensen binnen die disciplines die wél zachtzinnig zijn hoor. Parelli is niet persé zachtzinnig, het is gewoon een manier van omgaan mét je paard, leren te luisteren en te kijken naar zijn signalen en dan het "gesprek" aangaan.
    Het is dus zeker te combineren met westernrijden, maar het is misschien nÃ*et te combineren met je huidige instructrice . Laat dat je niet weerhouden!! Volg je hart. Succes hoor!!

Aangemeld
    Jun 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Parelli is te combineren met álle disciplines. Het roer gaat om, dat heb je na het zien van de intro en de 1e les op de DVD al gezien, en een beetje kunnen "ruiken" aan wat er dan mogelijk is. Je zegt dat men bij het westernrijden niet altijd zachtzinnig is, ook dat geldt voor alle disciplines, maar gelukkig zijn er ook veel mensen binnen die disciplines die wél zachtzinnig zijn hoor. Parelli is niet persé zachtzinnig, het is gewoon een manier van omgaan mét je paard, leren te luisteren en te kijken naar zijn signalen en dan het "gesprek" aangaan.
    Het is dus zeker te combineren met westernrijden, maar het is misschien nÃ*et te combineren met je huidige instructrice . Laat dat je niet weerhouden!! Volg je hart. Succes hoor!!
    dank je voor je reactie ! Hmmmm...hier moet ik echt even over nadenken..

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

trekken, sleuren, boos worden,... allemaal tekenen van onmacht.
    Met Parelli is dit verleden tijd, of je nu western, dressuur of jumping rijdt
    Horses and Live, It's all the same to me...

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

PNH is net als lila al zei super te combineren met welke tak van sport dan ook. Het is alleen jammer dat mensen het vaak af doen al onzin omdat ze het niet (willen) begrijpen. Soms denken ze ook dat het paard veel te vaak zijn zin krijg in PNH, maar dat is niet zo. Je moet streng maar rechtvaardig zijn en duidelijk zonder dat je je paard breekt.......een trots paard is naar mijn mening altijd vele malen mooier dan een gebroken paard.
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Ik ben een echte Parelli freak, maar heb ook westernles, alleen wel via de Old school western manier. En ik rij niet met spoor en ook niet met bit. Het eerste niet omdat dat niet meer nodig is als je eenmaal met fases hebt leren rijden, en het bit is een eigen keuze. Ben van mening dat ik hetzelfde kan bereiken zonder.
    Dus Parelli is prima met western te combineren, maar het is wel van belang welke instructeur/trice je hebt.
    www.crystal-carving.com

Parelli is prima te combineren met western, maar niet met jouw instructie als ik het zo lees (zo komt het tenminste op mij over).
    Ik heb ook wel westernlessen gehad, maar een ruk aan het bit of prikken met de sporen was daar echt uit den boze. De ene instructrice werkte zelfs ook met de principes van NH.

Aangemeld
    Jun 2006

Dank allemaal voor jullie reacties. Jullie hebben me zeker aan het denken gezet....of ik moet m'n huidige instructrice duidelijk maken niet op deze manier door te willen gaan of ik moet een andere instructeur gaan zoeken.

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Klinkt bot, maar ik denk niet dat je haar door een opmerking verandert, je bent zo of je bent niet zo. Een mens kan veranderen, maar doorgaans gebeurt dat niet door een opmerking.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Aangemeld
    Jun 2006

[quote="Réban&Kabriche"]K]

ik ben bang dat je precies de spijker op, in dit geval 'haar' kop raakt...

Actief Forumlid ilseb's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Ik weet niet wie je instructrice is, maar ik raad je aan een andere te zoeken. Niet alle instructeurs in de westernsport zijn zo. Ik rij ook western in combinatie met parelli en dat gaat prima. Alleen als je wedstrijden wilt doen, dan zul je wel met bit (en eventueel sporen) moeten rijden. Dan gaat het erom dat je weet hoe je ze gebruiken moet. Ook dat kan prima. Maar leer dan wel eerst rijden op de Parelli manier.

Aangemeld
    Jun 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door ilseb
    Ik weet niet wie je instructrice is, maar ik raad je aan een andere te zoeken. Niet alle instructeurs in de westernsport zijn zo. Ik rij ook western in combinatie met parelli en dat gaat prima. Alleen als je wedstrijden wilt doen, dan zul je wel met bit (en eventueel sporen) moeten rijden. Dan gaat het erom dat je weet hoe je ze gebruiken moet. Ook dat kan prima. Maar leer dan wel eerst rijden op de Parelli manier.
    Ga ik doen...

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Ik combineer ook western met parelli. (heb ondervonden dat het parellirijden eigenlijk westernrijden is)
    Maar ik heb goed gezocht naar een trainster die bij mij en mijn principes past.
    Anders zou ik er niet eens aan begonnen zijn.
    Veel westerntainers (sters) gebruiken NH princiepes, t'is questie van zo iemand te vinden in jou buurt.

mijn instructrice ......[..] en 'paarden moeten gebroken worden'
    Oh ja? Dat ziet ze helemaal verkeerd hoor!
    Instructrices als deze moeten gebroken worden, het liefst in 100duizend stukjes.
    Wég met dat mens, ga eerst gewoon lekker Parelliën.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Niet mee eens, ik ben nou weer typisch iemand die kansen wil bieden. Zelf ben ik ook door een ervaring "omgegaan" en met Parelli begonnen. Ben nog altijd dankbaar voor diegene die me dat inzicht heeft gegeven. Geef haar een keus of ze het wil proberen!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten