Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Eerste 3 games gaan aardig, maar toch niet verder willen

Actief Forumlid Emmie's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Eerste 3 games gaan aardig, maar toch niet verder willen

Ik ben nu ongeveer een maand bezig met parelli level 1, de eerste 3 games gaan aardig. De voorhand is soms nog wat lastig. En friendly met leadrope nog wat eng. Maar verder gaat het aardig. eigenlijk zou het dus tijd zijn om verder te gaan naar de yo-yo, maar iets houd me tegen om het te doen. Ik weet niet. Volgens mij ben ik bang dat als de yo-yo niet goed gaat, ik weer overnieuw moet beginnen. terwijl ik eigenlijk weet dat het niet zo is. Wat meot ik nu doen, verder gaan of wachten tot mijn gevoelg zegt dat ik verder kan gaan?

Re: Eerste 3 games gaan aardig, maar toch niet verder willen

Jaaaaa goeie vraag! Even vanuit Parelli denkend zegt die altijd:

1) blijf niet te lang hangen in level 1
    2) set it up for succes

Dus zou ik zeggen; doorgaan en de omstandigheden zo creëren dat het wel móet lukken. Vanuit welk oogpunt denk je dat het niet gaat lukken? Ben je bang voor de send, de bringback, scheefgaan?
    De meeste paarden vinden de yoyo-game erg leuk als het kwartje eenmaal gevallen is.

Aangemeld
    Apr 2006

Ik weet niet, meer bang dat hij weer de hele tijd weg gaat rennen. Eigenlijk weet ikdat hij dat doen. Dat zij Evelien ook al toen ze ons les gaf, Willem zijn eerste reactie op wat nieuws is: Rennen. Hij rent nu neit meer weg, ik ben bang dat als het hem weer lukt, hij weer gaat wegrennen. Ook bij de games die hij al kent.

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Ik begrijp dat je daar een beetje bang voor bent maar ik zou toch gewoon verder gaan hoor... Begin gewoon rustig met 1stapje en erna doe je weer iets die heel goed gaat

Lukt het driving game achterwaarts goed?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Die 1e 3 games zijn onwijs belangrijk. Daarin leg je je basis. Je komt er in de volgende games en Levels steeds weer op terug omdat die een gevolg zijn van de 1e 3. Ook omdat je aangeeft er zelf nog niet helemaal in te vertrouwen (van jouw en zijn kant gezien) zou ik zeggen, las een pauze in van een week of 2 (waarin alleen "just spending time" en verzorging, geen bewuste training). Ik ben gek op pauze's in de training omdat dat voor Vash super lijkt te werken. Hij traint namelijk door in die pauzes, want na zo'n break gaat alles veel béter dan ervoor! Bij mij zijn die pauzes extreem lang in een anders ogen, namelijk 6 - 8 weken, maar 2 weken zou genoeg moeten zijn. En speel die 3 games dan nog even een keer helemaal goed door. Waarschijnlijk kan je dan zo door. En idd als die 3 er éénmaal goed inzitten niet te lang blijven hangen in Level 1. Alhoewel, ik hang er nu al bijna een jaar en wij vinden dat prima . Maar dat is maar net wat je doel uiteindelijk is natuurlijk! Succes!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Aangezien ik je paardje ken, en weet waar je bang voor bent, wil ik je toch adviseren om heel voorzichtig verder te gaan.

Bij yoyo zal hij niet snel wegrennen, zolang hij 2 ogen op jou kan richten blijft hij wel bij je.

Probeer stap voor stap het 'driving game vanuit zone 3' uit te breiden. Dus het focussen op een object en daarheen lopen terwijl je hem stuurt als je naast hem loopt (en dan steeds een klein beetje meer naar achter).

En je kunt ook voorbereidende oefeningen doen voor bijv. sideways, zoals voor het hek staan en zijn voorhand driven of zijn achterhand driven. Niet gelijk sideways willen, maar stap voor stap wat voorbereiden, tot je zeker weet dat je onder elke omstandigheid zijn achterhand van je weg kunt drijven zodat hij je weer met 2 ogen aankijkt.

Succes!!
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Apr 2006

Oké ik zal een klein (heel klein) stapje verder gaan. Morgen een heel klein stukje yo-yo gaan doen. En dan maandag weer het zadel uittesten, en dan dinsdag er weer tegen aan.

Bij yoyo zal hij niet snel wegrennen, zolang hij 2 ogen op jou kan richten blijft hij wel bij je.
    Ik hoop dat je gelijk hebt... Want als het Willem 1 keer lukt, blijft hij het proberen...

Aangemeld
    Apr 2006

even een kleine update:

Ik was vandaag in een kwartiertje aardig door de eerste 3 games gegaan, friendly met leadrope gaat al beter. Maar het fijnste was, als hij het er niet mee eens was rende hij niet weg, maar ging een paar passen achteruit zodat hij voor me kwam. Daar was ik al blij mee! Nou eigenlijk ging het allemaal heel aardig, voorhand nog steeds een beetje lastig. Achterhand nog steeds heel goed. En toen dacht ik: waarom ook niet een stukje yo-yo, en wonder boven wonder ging het heel aardig, soms ging hij voorwaarts i.p.v achterwaarts, maar we hebben het 4 keer gedaan en 3 keer ging het heel netjes! Natuurlijk maar 1 of 2 stapjes, maar het is een begin!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Goed!!! Als je voelt: hé het lijkt vandaag wel te lukken , dan is dat de dag om een stapje verder te gaan. Goed gedaan, hartstikke fijn dat je er weer vertrouwen in krijgt!!

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Ik snap je gevoel heel goed hoor, ik ben net zo'n twijfelmuts

Maar dat je het geprobeerd hebt en nu volhouden hé
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Hoi Emmy.

Super dat het gelukt is. Een paar pasjes is in het begin zeker voldoende. Het is al fijn als hij "bij je blijft". Zo'n haflinger kan knap eigenwijs zijn hé.
    Is Willem ook zo lief als hij merkt dat hij het goed gedaan heeft? Ik denk dat dat de beste beloning is. Ik heb nog wel niet zo heel veel ervaring met haflingers maar ze zijn heel erg slim sterk en kunnen zo vreselijk lief zijn. Het is moeilijk om dan streng te blijven nietwaar?

Groetjes en stug volhouden

Nel.
    samen werken

Aangemeld
    Apr 2006

Nou als Willem wat goed doet, ga ik hem uitgebreid aiaen en messtal besluit Willem om dat hij vind dat de beloning: Ik loop naar het hek om te bedelen, veel meer in zijn smaak valt.
    Wat ook een leuke beloning is voor hem: Met zijn mond spelen. Is hij dol op! Toen ik les had van Evelien ging ze dat steeds doen. uiteindelijk had ze zijn tong te pakken. Dat was zo lollig, hij schrok echt flink!

En inderdaad het is zo moeilijk streng te lbijven. Dan is hij bijvoorbeeld weer uit zijn stal ontsnapt, of heeft zich losgerukt, dan rent hij naar het hooi en dan kom ik aanlopen en Willem doet dat zijn kleine oortjes naar voren en kijkt dan zo sgattig! Iederen zegt: STRAF HEM DAN!
    Ik vlieg hem om de hals en beloon hem voordat hij zo slim was om zijn stal open te maken en dat hij neit de weg is opgerent toen hij zich had losgerukt. Iederene vind me gestoord, maar ik kan hem gewoon niet straffen! (Straffen is trouwens ook gewoon totaal niet nodig!)

Aangemeld
    Apr 2006

O ja, over dat stug volhouden. Dat is echt nodig bij hem. Ik zat en keer een uur in de bak, ik wilde dat hij even kwam snuffelen al was het maar 1 s! Maar meneer bleef stug in de hoek staan niks te doen.
    Of ik il hem vangen nadat ik hem even heb losgegooid na het werken. Ik loop naar hem toe. Voor elke pas die ik zet, maakt hij er ook 1. Zo ben je echt uren bezig! Soms is dat zo irri!

Bladwijzers

Forum Rechten