Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 38

Topic: krachtvoergebruik?

  1. #1

    krachtvoergebruik?

    Ik las op paardnatuurlijk dat ook paarden daar geen krachtvoer kregen.
    Enkel hooi en/of gras.

    Hoe zit dat bij jullie?

  2. #2
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: krachtvoergebruik?

    Hoi classic, ik geef mijn paard alleen wat muesli als ik wat met hem gedaan heb. In principe hebben paarden en ponies waar licht tot matig mee gewerkt wordt, voldoende aan hooi/gras. Aangezien mijn IJslander echter niet onbeperkt hooi/gras kan eten omdat hij dan veel te dik zou worden, voer ik hem dus na het rijden/spelen wel wat bij met muesli (en zeewier) zodat ik zeker weet dat hij voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt.

  3. #3
    Actief Forumlid Annemeik's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Lunteren en zaandijk
    Berichten
    113

    Re: krachtvoergebruik?

    Hoi Classic,

    wij voeren onze paarden sportbrok (de 1 2x per dag 1,5 kg, de ander 2x per dag 2 kg), goed kuilvoer en s'avonds bietenpulp met zemelen (de 1 1/3 van de emmer, de ander 2/3 van de emmer). Verder voeren wij biotine en Vit ESL van de paardendrogist.

    Dit lijkt niet echt paard natuurlijk, maar ze komen allebei ruim 4 uur buiten op het land en 2 uur in de paddock. Het voer hebben ze gewoon nodig voor het werk dat ze leveren (dressuur en eventing).

    groetjes,

    Annemeik.
    One just has to face it - riding isn't natural to the horse. *Theresa Sandin* <!-- w -->http://www.sustainabledressage.net<!-- w -->

  4. #4
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: krachtvoergebruik?

    Hai
    Mijn pony krijgt alleen hooi en overdag staat hij in een goedgevuld weiland.
    Verder een zoutblokje voor de mineralen en een paard handjes brok sochtends en savonds, omdat ik het niet leuk vind als de andere paarden gevoerd worden en hij niets krijgt.
    Hij wordt zeer licht recreatief bereden.

    Groetjes
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  5. #5
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    255

    Re: krachtvoergebruik?

    Pride krijgt al 3/4 jaar geen brok of muesli meer. Hij krijgt voeding zoals die ook op deze site te lezen is:

    http://www.ruralheritage.com/vet_clinic/

    Dat houdt dus in dat hij zijn energie uit vet/olie haalt ipv suikers. Hierdoor is er veel minder kans op spierproblemen, is er een groter uithoudingsvermogen etc etc. In de praktijk houdt dit in dat hij 0,5 liter zonnebloemolie per dag krijgt. Dit meng ik door lucerne of bietenpulp. Verder krijgt hij onbeperkt hooi. ( een voerhek met zo'n grote hooibaal )
    In die olie zitten ook nog eens veel meer calorien dan in brok dus hij krijgt voldoende binnen. We rijden dressuurwedstrijden en in de zomermaanden endurances.

  6. #6

    Re: krachtvoergebruik?

    Die van mij krijgt een handje biks en een handje maiskorrels per dag, verder alleen hooi en gras (buiten).
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

  7. #7
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: krachtvoergebruik?

    Sjo krijgt zemelen met Urzonne (losse kruiden) als 'krachtvoer'. Verder is het hoofdbestanddeel van zijn menu hooi en de 4 sprietjes gras die nog leven in de wei. Zo'n één a twee keer in de week ga ik een uurtje lunchen met hem (gras eten op openbare grasstrook voor het bos..alleen hij dan he, ik ben niet zo dol op gras )

    Wat betreft het harde werk waarvoor je zou moeten voeren. Er zijn weer nieuwe boekjes uit met voedernormen aangepast op het soort werk wat je paard moet verrichten. Je zal verbaasd zijn als je zo'n schema invuld.
    Ik heb hem ingevuld voor het werk wat Sjo doet, veel naar buiten 50% stap en de rest draf en galop..beetje heuvelwerk en dit voor gem 2 uur per keer zo'n 1 a 2 keer in de week. Daarnaast ook rijden in de bak (met veel galop) en wat grondwerk. Grappig genoeg was de energiebehoefte van mijn paard hoger dan die van het wedstrijd springpaard van het meisje wat achter mij zat.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  8. #8
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: krachtvoergebruik?

    Shaf krijgt 2 x daags 1 soeplepel bix (basisbrok) en 1 soeplepel structuurmuesli, met paardenbloemen dus

    Op dit moment is hij niet meer mager met een dikke buik, maar de dikke buik is nog steeds niet echt afgenomen (moet zeggen dat ik het ook niet heb gemeten )

    Weet ook niet zo goed waarom ik deze hoeveelheid geef. De muesli vind ik vooral zelf lekker ruiken Ik heb me nog niet verdiept in voer, weet alleen dat grote hoeveelheden krachtvoer niet goed zijn, maar vind zelf dat alleen gras te beperkt is qua mineralen e.d.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  9. #9
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    209

    Re: krachtvoergebruik?

    Ik voer flashy afhankelijk van de hoeveelheid arbeid dagelijks een halve tot driekwart maatbeker (zo eentje die je in de keuken gebruikt) Marstall Champion. Daardoorheen meng ik een schep multi basis vitaminen en mineralen. Verder veel wortels en hooi naar behoefte. Daar doet ze het prima op. Ze glanst en ziet er goed uit.

  10. #10
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: krachtvoergebruik?

    Voer je Flashy nog extra bij omdat ze drachtig is?
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  11. #11
    Actief Forumlid Beitsche's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Donkerbroek
    Berichten
    128

    Re: krachtvoergebruik?

    Beitsche krijgt per dag ongeveer 3 a 4 keer per hooi of kuil.

    Ze staat van ongeveer 10 uur tot 4 uur buiten.
    Verder ben ik 5 keer per week bezig met parelli. Dit houdt bij mij in dat we 30 tot 45 min. bezig zijn met grondwerk en 30 tot 45 min. bezig zijn met het rijden. Een keer per week ga ik op buitenrit en ben ik ongeveer 1,5 uur weg. Ze heeft dus een dag per week vrij.

    Als ik gereden heb krijgt ze wat brood, wat wortels of wat muesli
    (een handje)
    Verder heeft ze een zoutblok en een mineralenblok in haar stal.

    Ze ziet er echt super uit en ze heeft een ontzettend mooie glans

    Toen ze afgelopen zomer wat de dik was, glansde ze veel minder, maar nu haar voedeing wat meer in evenwicht is en zij niet te mager en niet te dik is, heeft ze echt een hele diepe glans.

    Dus volgens mij is ze wel gezond en heeft ze absoluut geen brok nodig.

  12. #12
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: krachtvoergebruik?

    Beitsche glanst inderdaad super! Dat zie je ook zo goed bij een zwart paard

    Shaf glanst in de zomer wel een beetje zilverachtig. Nu is hij meer modderig Hij is trouwens wel een klein beetje vetter geworden, eindelijk! Hij krijgt nu vrijwel onbeperkt kuil (ze krijgen 's ochtends en 's avonds zo veel dat er net wat over is bij de volgende voerbeurt.) en omdat hij de baas is vreet hij ook het meest
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  13. #13
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: krachtvoergebruik?

    2x 1/2 kg bix/muesli per dag voor een KWPN-er van ca. 1.65 en daarnaast 1/3 pak goed weidehooi, 1e snede en 2 a 3x per dag een strookje gras.
    De bix is van de natuurlijke weg (100% kruiden) en de muesli is Havens reform kruiden muesli.

    Advies van dierenartsen en voederfabrikanten is 1kg krachtvoer is voldoende om te voorzien in alle dagelijkse behoeften op het gebied van vit. en mineralen.
    Energie haalt hij uit hooi en gras.

    Toen hij voorheen maar 1/3 kg per dag kreeg voerde ik een compleet voedingssupplement van Pavo bij. Maar van voedingssupplementen is nog steeds niet echt goed aangetoond (ook bij mensen niet) of de stoffen daaruit evengoed worden opgenomen als in een voeder.

    Ik durf niet het risico te nemen dat al zijn behoeften zouden worden voorzien door het eten van hooi en een liksteen bijvoorbeeld. Niet met hooi wat uit een 'gewone' Nederlandse wei komt.

  14. #14

    Re: krachtvoergebruik?

    Oh, het is dus niet zo dat jullie ze enkel op gras of hooi hebben staan.
    Cornelie, ik denk niet dat zonnebloemolie vergelijkbaar is met krachtvoer?
    Hoeveel vitamines, eiwitten, fosfor ed zitten daar in?

  15. #15
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    209

    Re: krachtvoergebruik?

    Nee ik voer Flashy nog niet bij. Ik hou het wel in de gaten. Als ze wat te mager raakt, dan ga ik zeker bijvoeren. Maar als het goed is komt dat pas in de laatste twee maanden ofzo. Ze eet wel meer hooi dan vorig jaar trouwens.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •