Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 38

Topic: krachtvoergebruik?

  1. #16
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    209

    Re: krachtvoergebruik?

    Nee ik voer Flashy nog niet bij. Ik hou het wel in de gaten. Als ze wat te mager raakt, dan ga ik zeker bijvoeren. Maar als het goed is komt dat pas in de laatste twee maanden ofzo. Ze eet wel meer hooi dan vorig jaar trouwens.

  2. #17

    Re: krachtvoergebruik?

    Royal krijgt 2 keer per dag 2 kilo van een mengsel van musli, sportbrok en haver. Daarnaast krijgt ze een ruif vol hooi, ook 2 keer daags. Overdag staat ze in het land.
    Ze ziet er goed uit, glanst super . Aangezien ze dagelijks ruim een uur aan het werk moet (fanatiek, veel galopwerk e.d.) heb ik niet het idee dat ze teveel krijgt.
    Luv m'n topper -> Royal <-

    ***Wie weet leuke dingen die je met een veulen al kan doen (op wandelen/ poetsen na), pb dan ff!!***

  3. #18
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: krachtvoergebruik?

    Bertje krijgt bijna onbeperkt hooi (hij eet nooit alles op) verder een handje muesli na het rijden als een kleine beloning. verder nog wat supplementen als zeewier, brandnetel, mint, soort olie, maar daar gaan we mee stoppen (moet nog even opgemaakt worden).
    Bertje ziet er super gezond uit voor zijn leeftijd.

  4. #19
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: krachtvoergebruik?

    Vash krijgt 2 1/2 schep ponybrokken van Subli, en onbeperkt goede kwaliteit (voordroog)kuil, en 's avonds ongeveer een kilo wortelen.
    Hij kreeg eerst 2 scheppen Havens onderhoudsbrok of draversbrok (om en om) maar werd daar een beetje ADHD van....Dit gaat super.

  5. #20
    Actief Forumlid Beitsche's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Donkerbroek
    Berichten
    128

    Re: krachtvoergebruik?

    Ik denk dat het per paard verschillend is wat ze nodig hebben.
    Een paard zoals Royal(staat hoger in het bloed) heeft denk ik meer nodig, dan een paard als Beitsche. Beitsche behoort bij de wat sobere rassen(Fries) en heeft aan het handje muesli wel genoeg. Zij wordt al dik van het kijken naar eten. Verder moet je natuurlijk altijd kijken naar de arbeid die ze verrichten.

    Alleen waar ik zo bang voor ben is dat ze niet genoeg mineralen en vitaminen krijgen. Normalweg is het denk ik net zo als bij mensen. Als je een evenwichtige voeding krijgt dan krijg je voldoende vitaminen en mineralen binnen. Maar paarden in de natuur eten behalve gras ook takjes en kruiden. En ze halen bepaalde mineralen uit de grond.
    En het land in NLD heeft die kruiden niet meer, dus dan zouden ze wel eens te weinig binnen kunnen krijgen.(vitamnen en mineralen)
    Omdat ik er zeker van wil zijn dat ze genoeg binnen krijgt heeft ze een zout en een mineralen liksteen.

  6. #21

    Re: krachtvoergebruik?

    Jep, Royal krijgt ook weer een liksteen, en krijgt elke dag over haar voer een poeder met vitamines (geen idee welke zo uit mn hoofd). Daar knapte ze wel van op! En na de winter, als ze door hun reserves heen zijn, krijgt ze (wanneer nodig) een vitaminespuit.
    Luv m'n topper -> Royal <-

    ***Wie weet leuke dingen die je met een veulen al kan doen (op wandelen/ poetsen na), pb dan ff!!***

  7. #22
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: krachtvoergebruik?

    In de Subli ponybrokken die Vash nu krijgt zit gemiddeld zeker de helft meer aan vitamines en mineralen dan in de basissportbrok van Havens, maar er zit veel minder energie in. Een liksteen hangt ook in z'n box en die gebruikt hij ook. Ollie heeft een keer een allergische reactie gehad na zo'n vitamine spuit, kreeg allemaal bulten. Dat durf ik dus niet meer...!

  8. #23
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: krachtvoergebruik?

    Uit nieuwsgierigheid heb ik de dierenarts een keer gevraagd hoe dat nou zit met die vitaminespuiten. Volgens hem is het geldklopperij.
    De meeste vitaminen moeten van dag tot dag worden opgenomen, en een 'overdosis' in 1 keer zorgt voor een onnodige belasting van de nieren en bovendien beland de rest in het stro/weiland in de vorm van een dampend plasje
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  9. #24
    Actief Forumlid werner's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2004
    Locatie
    Duffel (België)
    Berichten
    164

    Re: krachtvoergebruik?

    Aangezien er geen domme vragen bestaan en misschien ken ik het onder een andere benaming maar wat zijn brok/biks en kuil?
    Als je altijd doet wat je gedaan hebt, krijg je altijd wat je gekregen hebt...

    Mensen die ergens in slagen zijn dromers die hebben blijven doorzetten...

  10. #25
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: krachtvoergebruik?

    kuil (volledige naam is kuilgras) is half gedroogd gras wat in plastic verpakt is. Bij de boer werd het op een grote berg gegooid, of in een kuil (vandaar de naam ) en dan bedekt met plastic en vervolgens zand of autobanden erover.
    Zo heb je ook kuilmais, wat veel aan koeien gevoerd wordt.

    Brok/biks/bix zijn kant en klare paardenbrokjes die je bij de voerhandelaar (of welkoop ofzo) kunt kopen.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  11. #26
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.329

    Re: krachtvoergebruik?

    Nog een vraagje over dat kuil: wat is het beste voor een paard: hooi of kuil?

    xxx julie

  12. #27
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: krachtvoergebruik?

    Kuil is minder stoffig (beter voor de luchtwegen van je paard en ze vinden het vaak als ze eraan gewend zijn lekkerder), maar er zitten meer eiwitten in dan in hooi (sommige paarden krijgen er dikke benen van enz.). Bovendine begint het snel te schimmelen omdat eht natter is en er zitten vaak in het voer zonder dat je eht weet al schimmelige stukken wat niet echt goed is voor ej paard.

  13. #28
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: krachtvoergebruik?

    Je hebt kuil ook in ver uiteenliggende kwaliteit. Het kuil wat over het algemeen aan koeien wordt gevoerd, is heel erg zuur en minder geschikt voor paarden. Kuil met een goede kwaliteit is voedzamer als hooi.
    Ikzelf heb voor hooi gekozen, omdat mijn pony nogal snel te dik is.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  14. #29
    Forumlid Dorien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Breda
    Leeftijd
    42
    Berichten
    51

    Re: krachtvoergebruik?

    Mijn paard, engelse volbloed, krijgt onbeperkt hooi, 4 kilo brok, 1 kilo havens muesli zonder eiwitten, scheutje lijnzaadolie. Overdag in de wei. Hij heeft het echt nodig. Heb vaker geprobeerd te minderen, maar binnen een week valt hij dan zo in dat je zijn ribben ziet. (Hij staat 10 uur per dag buiten, halfuur per dag loswerken, uurtje rijden en twee keer in de week naar het bos) Omdat hij zo hoog in het bloed zit heeft hij het dubbele nodig als zijn weide maatje (Fries)

  15. #30
    pasterza
    Guest

    Re: krachtvoergebruik?

    Waldjo krijgt onbeperkt gras/hooi/kuilgras. Deze komen van 'eigen' land (soort natuurgebied) en bevatten diverse soorten kruiden en grassen en worden niet bemest. Naja, eigenlijk wel... de paarden bemesten het zelf Krachtvoer krijgt ie niet, wel een zoutsteen.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •