Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 39

Topic: Pinch the neck (needle preparation)

  1. #1
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Pinch the neck (needle preparation)

    Ik wil nu toch eindelijk eens serieus gaan toewerken naar mijn L2 examen dus ik ben eens aan het kijken welke van de examenoefeningen we al kunnen. Gelukkig kan ik er een heel aantal al wegstrepen, maar wat Atli echt niet leek te begrijpen, was het Pinch the Neck gebeuren. Ik heb het nieuwe L2 pakket niet, maar wat ik begreep uit de podcast over dit onderwerp en uit wat er staat bij de exameneisen, moet ik in Atli's hals in een velletje knijpen, en dan moet hij zijn hoofd mijn kant op buigen (lateral flexion).

    Wat ik deed om het hem aan te leren: knijp zacht in velletje, knijp ietsje harder, breng hoofd naar binnen met andere hand, direct release en aaien. Oh ja en ook beginnen met aaien natuurlijk . Na zo'n 20 keer proberen reageerde hij nog steeds totaal niet, maar hij raakte wel geïrriteerd door dat geknijp in zijn nek. Hij begon weg te lopen en zijn aandacht was echt foetsie. Nog een paar keer geprobeerd, na eerst even wat anders gedaan te hebben, maar hij snapte er echt niks van.

    Hoe hebben jullie dit aangeleerd? Ging dat ook zo moeizaam? Staan er in het nieuwe L2 pakket nog tips hiervoor misschien?

  2. #2
    Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Druten
    Berichten
    6.889

    Re: Pinch the neck (needle preparation)

    Heb het nieuwe pakket helaas niet. Maar bij Timber ging het aanleren redelijk makkelijk (het gaat nog niet vlekkeloos hoor). Ik heb de boekjes niet dus heb zelf maar wat verzonnen. Ik heb mijn vinger tegen haar nek gelegd en ben de fases doorgegaan. Op een gegeven moment vond ze het irritant en draaide ze haar hoofd naar me toe van "kappen nou".

    Het enige waar ik een raar gevoel bij heb bij deze oefening is dat ik haar juist leer tegen druk in te komen Misschien ligt dat aan mijn manier hoor......Ze gaat in ieder geval niet tegen mijn vinger hangen en maakt wel een duidelijke beweging mijn kant op, dus misschien is het gevoelsmatig.
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

  3. #3
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: Pinch the neck (needle preparation)

    Ja dat vond ik idd ook een raar gevoel, dat hij tegen je druk in moet komen! Maar volgens mij is het toch echt zo de bedoeling, omdat op die manier de halsspier ontspant en je er zo makkelijker een naald in kunt jassen.

    Het rare bij Atli is dat hij het wel een paar keer toevallig goed deed (idd een keer om geïrriteerd naar me te kijken, en ook een keer toen er toevallig wat te zien was aan die kant), maar dan legt hij daarna toch niet de link tussen die kant op kijken en het verdwijnen van de druk in zijn nek...

  4. #4
    Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Druten
    Berichten
    6.889

    Re: Pinch the neck (needle preparation)

    Ik blijf het een moeilijke oefening vinden mede dankzij het tegenstrijdige gevoel dat je er bij hebt (ben blij dat jij dat ook had, dacht al dat het aan mij lag). Ik kan de gedachte er achter wel volgen, maar het leek mij zo verwarrend de ene keer voor een vinger wegdraaien en de andere kant er naar toe komen. Nou moet ik zeggen dat Timber op best ligte druk porcupine doet, maar bij deze oefening niet wegliep voor mijn druk.

    Timber snapt het dus wel redelijk als ik op de grond sta, maar zodra ik er op zit heb ik ook wat jij zegt bij Atli. Een paar keer toevallig omkijken en ook als er even iets gebeurt aan die kant.....dan ziet ze ook het verband niet tussen omkijken en wegvallen van de druk.
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

  5. #5
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: Pinch the neck (needle preparation)

    Doe jij de needle preparation dan ook als je op je paard zit? Of heb je het hier over het aanleren van lateral flexion???

  6. #6
    Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Druten
    Berichten
    6.889

    Re: Pinch the neck (needle preparation)

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Doe jij de needle preparation dan ook als je op je paard zit? Of heb je het hier over het aanleren van lateral flexion???
    Tja ik denk dat ik het dan meer in de vorm van lateral flexion gebruik inderdaad

    Ik probeerde het eigenlijk voor de grap en toe merkte ik dat ze het dan niet snapt.....ook al doe ik het op dezelfde plek

    Vind het trouwens jammer dat er in het oude pakket niks over te vinden is......of heb ik verkeerd gekeken?
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

  7. #7
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: Pinch the neck (needle preparation)

    Nee het staat idd niet in het oude pakket! Dat heb ik nl. wel en dat heb ik ook al helemaal doorgewerkt, dus ik kan je met zekerheid zeggen dat het daar niet in staat.
    Ik vind het ook een wat onzinnige oefening eigenlijk. Straks heb ik Atli hopelijk op de één of andere manier zo ver dat hij het bij mij doet, maar ik vraag me dan af of hij het bij een DA ook zal doen, als die daar met z'n spuit aankomt... Bovendien spuit de DA de inenting in elk geval altijd in zijn borstspier, ik heb Atli volgens mij nog nooit in zijn hals laten enten! En verder heb ik hem tot nu toe gelukkig nog nooit ergens voor hoeven laten prikken...

    Is dat vermaledijde vliegende galopwisselsgedoe eindelijk uit het examen, krijg je er een andere superlastige opdracht voor terug.

  8. #8

    Re: Pinch the neck (needle preparation)

    Even off-topic: Ik ben blij dat er nog meer mensen het woord "vermaledijd" in ere houden

    En deze oefening heb ik nog amper gedaan, maar ik zag op de dvd's dat ze het met een prikkend ding deed, een tandenstoker of zoiets.

    En zeker weten dat mijn paarden dat echt niet zo doen als er een DA komt met een spuit. Dat ruikt namelijk vies, dus dat is een nieuwe oefening...

    May the horse be with you!

  9. #9
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: Pinch the neck (needle preparation)

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Even off-topic: Ik ben blij dat er nog meer mensen het woord "vermaledijd" in ere houden
    LOL!!!!!!

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    En deze oefening heb ik nog amper gedaan, maar ik zag op de dvd's dat ze het met een prikkend ding deed, een tandenstoker of zoiets.
    Volgens mij zag ik op de podcast dat Pat het eerst met zijn vingers deed (velletje knijpen) en later met een tandenstoker. Maar hij mompelt soms nogal onverstaanbaar en wat hij nou precies met zijn handen doet kun je op dat kleine filmpje ook niet zien..

    Maar goed, ook al doe je het direct met een tandenstoker, het effect gaat bij Atli hetzelfde blijven vrees ik... Hij vindt die pijnprikkel wel irritant, maar het motiveert hem nauwelijks om te zoeken naar hoe hij ervan af kan komen. En dan breng ik wel zijn hoofd naar binnen om hem te helpen ervaren dat dát de oplossing is, maar dat moet je echt minstens 100 x doen voor hij het snapt, misschien nog wel vaker... En dat is nogal frustrerend, want ondertussen sta ik hem wel pijn te doen...

    En zeker weten dat mijn paarden dat echt niet zo doen als er een DA komt met een spuit. Dat ruikt namelijk vies, dus dat is een nieuwe oefening...
    Ja precies!

    Maar ja, ik wil graag mijn L2 gaan halen dus ik zal er toch aan moeten geloven om dit te kunnen (of eigenlijk: Atli dan...).

  10. #10
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: Pinch the neck (needle preparation)

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    En dan breng ik wel zijn hoofd naar binnen om hem te helpen ervaren dat dát de oplossing is, maar dat moet je echt minstens 100 x doen voor hij het snapt, misschien nog wel vaker... En dat is nogal frustrerend, want ondertussen sta ik hem wel pijn te doen...
    Misschien stimulerend voor zijn leercurve om voerbeloningen hier in te passen?

    velletje pakken --> hij draait hoofd naar je toe of jij helpt hem een handje --> vel los + ja braaf + snoepje?

    Misschien niet helemaal volgens de Parelli code maar vast effectiever dan nu
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  11. #11
    Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Druten
    Berichten
    6.889

    Re: Pinch the neck (needle preparation)

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Bovendien spuit de DA de inenting in elk geval altijd in zijn borstspier, ik heb Atli volgens mij nog nooit in zijn hals laten enten!
    Daarbij staat Timber gewoon mee te kijken met de DA........"wat ga je met dat ding doen , oh steek je die in mijn borst, ok vooruit dan maar".

    Een van de weinige dingen waarbij mijn draakje altijd al braaf is geweest

    En wat je zegt Karianne de spuit en de DA ruiken vaak raar dus misschien kunnen we beter op die lucht gaan oefenen
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

  12. #12
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: Pinch the neck (needle preparation)

    Belonen met voer, daar ben ik niet zo'n voorstander van met Atli. Ik heb dat tijdens de Wimweek geprobeerd, omdat er wel meer oefeningen zijn waarbij ik graag nét wat meer inspanning van Atli zou willen hebben. Maar hij wordt er zo vreselijk irritant van! Hij blijft dan de hele tijd happen en zoeken naar waar het eten is, waarbij hij totaal niet meer let op wat ik nou eigenlijk van hem vraag. Uiteraard geef ik hem niks als hij zo doet, maar dat was voor hem geen reden om ermee op te houden...

  13. #13
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: Pinch the neck (needle preparation)

    Maar hij wordt er zo vreselijk irritant van! Hij blijft dan de hele tijd happen en zoeken naar waar het eten is, waarbij hij totaal niet meer let op wat ik nou eigenlijk van hem vraag. Uiteraard geef ik hem niks als hij zo doet, maar dat was voor hem geen reden om ermee op te houden...
    Dat lijkt me een logische reactie. In het begin hebben ze helemaal niet door waarom ze het eten krijgen. Borus was in het begin ook zo (dribbelt om me heen, oren plat, happen) maar zélfs bij Borus kreeg ik het eruit. Het is geen Plug-in-and-play verhaal, maar je moet doelgericht werken aan het je paard bijbrengen dat eten verdiend moet worden.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  14. #14
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: Pinch the neck (needle preparation)

    Tja daar heb ik een week aan gewerkt (dagelijks), en toen was ik het zat!
    Net als met het bit in doen. Tip van Wim: neem het bit in je hand, tegelijk met wat lekkers, zodat je paard het bit inhapt met het lekkers. Nou dat heb ik 2 x gedaan, en daarna zat Atli de hele tijd te happen toen ik het met hoofdstel aankwam, en lette hij helemaal niet meer op wat ik nou precies deed met dat hoofdstel. Hij zocht alleen nog maar naar het eten, en bleef dat nog tig keer doen, ook toen ik allang geen eten meer gaf met het indoen van het bit.
    Nee, Atli en voerbeloningen, dat is niks...

  15. #15
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: Pinch the neck (needle preparation)

    Heb je het wel gekoppeld aan een stembeloning dan? Sjo krijgt van mij alleen iets als daar een JA Goedzo ofzo aan vooraf is gegaan. Ik heb er eiegnlijk geen problemen mee gehad. Maargoed ieder paard is anders .
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •