Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 30

Topic: 3000m2 genoeg voor een haf en een shet?

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

3000m2 genoeg voor een haf en een shet?

ik heb een stukje wei gevonden misschien om te huren, maar nu wil ik graag van jullie weten of het wel genoeg is om er heel het jaar op te kunnen staan... het is een stuk van 50 bij 60 meter. Ik wil er graag Shakira (haf) en een shetje op zetten. is dit genoeg?

groetjes Elianne

ps; ik heb net gebeld en het kost 400 euro voor een half jaar om dat te huren, dus redelijk betaalbaar ( ik weet niet eens of het duur is). En voordeel sosse of ibbeltje mag mee, 1 van de twee.

Ik zit alleen met de winter dat is wel een probleem...

en grote vraag, wat komt er allemaal bij kijken bij een wei?
    misschien denk ik er dan wel te makkelijk over.
    The darkest hour is befor it get light!!!

Re: 3000m2 genoeg voor een haf en een shet?

Ik denk dat het te klein is.

Het stuk land waar Walter en de 2 ponies op staan is ongeveer 1 hectare (10.000 m2). Het lijkt er op dat dit goed te doen is, maar ik denk dat ook veel afhangt van je indeling. Ik zou het minimaal in 2 stukken verdelen ivm omweiden. Verder moet je een stuk hebben waar ze in de winter kunnen staan, dat gaat in feite nog van je wei af.

Wat er allemaal komt kijken bij een wei is afhankelijk van de staat van de wei. In mijn geval moest ik bijna de hele omheining vervangen. Verder is het een kwestie van bemesten, eventueel gras bijzaaien en eventueel onkruid spuiten, bijvoorbeeld.

Verder de vraag: is er stromend water of een put oid. Is er electriciteit en schuilgelegenheid?

Als je de wei in twee stukken mag delen zodat je kan verweiden, dan kan het een heel leuk stukje zijn.
    Een haf en een shet moet je beiden aardig schraal houden, dus dat is een voordeel.
    Je zult waarschijnlijk bij moeten gaan voeren en vooral in de winter.

Het onderhoud ligt er maar helemaal aan wat de verhuurder wil en er zelf aan doet.
    Wij hebben aardig wat werk aan de weilanden, onkruid bestrijden, bloten, slepen en natuurlijk heiningwerk en bemesten en in het voojaar weer doorzaaien.
    Wij hebben ook 100ha en eigenlijk allemaal voederariaal en weidegang voor de koeien.

Maar er zijn ook weilanden(wij noemen dat vogeltjesland) daar word niets of weinig aan gedaan, de voedzaamheid van het gras is dan ook minder hoog.

Ik denk dat je best een leuk stekkie kunt maken daar, is het mogelijk om een schuilstalletje te maken?

Aangemeld
    Apr 2005

ja ik wil een schuilstalletje plaatsen en dat mag ook, maarja ik ga van de week eens kijken en dan maak ik wel foto's ook.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Lijkt me erg krap hoor.

Zeker als je ze jaar rond erop hebt lopen.
    De bodem maakt ook erg uit, Zit je op zand, dan is de afvoer veel beter, en is het in de winter over het algemeen droog. ZIt je op klei, dan wordt het een grote modderbende.

Verder goed uitzoeken of je een vergunning voor de stal nodig hebt! ZOnde als hij staat en je moet hem weer afbreken.

Waar laat je je spullen? Is er licht, hoe is de omheining?
    Is er water?

Hoe ga je het land onderhouden? SLepen ,bemesten etc

Geweldig! Of het te krap is?? Geen idee, maar ik zou zeggen; is het voor de winter te weinig gras, of wordt het te nat.. zet dan een stukje af voor de winter, ze verlopen het dan maar kapot (boeien) en voer ze gewoon lekker hooi bij.
    Het lijkt me uniek in jouw situatie

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Ik zou eerlijk gezegd niet weten of het veel of weinig is, maar voor jou moet dit wel ideaal klinken, ik bedoel jij zegt zelf heel de tijd dat er niets te krijgen is in jouw omgeving. Dus is dit al beter dan niets!

Inderdaad wel goed kijken naar de mogelijkheden voor water, schuilstal etc...
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Actief Forumlid Cheyenne's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door haflingergek
    ik heb een stukje wei gevonden misschien om te huren, maar nu wil ik graag van jullie weten of het wel genoeg is om er heel het jaar op te kunnen staan... het is een stuk van 50 bij 60 meter. Ik wil er graag Shakira (haf) en een shetje op zetten. is dit genoeg?

groetjes Elianne

ps; ik heb net gebeld en het kost 400 euro voor een half jaar om dat te huren, dus redelijk betaalbaar ( ik weet niet eens of het duur is). En voordeel sosse of ibbeltje mag mee, 1 van de twee.

Ik zit alleen met de winter dat is wel een probleem...

en grote vraag, wat komt er allemaal bij kijken bij een wei?
    misschien denk ik er dan wel te makkelijk over.
    Ik denk dat het een beetje klein is, maar beter dan niets.
    400 euro voor een half jaar vind ik vreselijk duur! Ik betaal voor een wei van 1ha30 250 euro voor een héél jaar. Mijn andere wei is wel duurder, ook 250 euro, maar maar een halve ha.Ik betaal dus 500 euro per jaar voor 1ha 80. Ik woon wel in België misschien liggen die prijzen anders??

Bread may feed my body, but my horse feeds my soul...

Aangemeld
    Apr 2005

na anthemans reactie zie ik het somber in...

maarja ga eens goed kijke en overlegge van de week..
    en wat dieles wel niet zeggen, wany stel dat het doorgaat moet ik er eind volgende week al naar toe

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Cheyenne
    400 euro voor een half jaar vind ik vreselijk duur! Ik betaal voor een wei van 1ha30 250 euro voor een héél jaar. Mijn andere wei is wel duurder, ook 250 euro, maar maar een halve ha.Ik betaal dus 500 euro per jaar voor 1ha 80. Ik woon wel in België misschien liggen die prijzen anders??
    Belgie is veel goedkoper met dit soort dingen.

Ik betaal voor mijn hectare 600 euro per jaar en dat is ver onder de prijs. De eigenaar betaalt er namelijk 160 euro per maand aan hypotheek op. De prijs die ik betaal, is de prijs die de eigenaar betaalt voor haar pachtgrond in Duitsland.
    [size=99px]snappen jullie het nog? [/size]

en wat dieles wel niet zeggen, wany stel dat het doorgaat moet ik er eind volgende week al naar toe
    Waarom zo somber? Kijk eerst maar eens hoe het nu echt zit allemaal, hoe staat de omheining ervoor, wie verzorgt het onderhoud etc etc. Daar hangt het uiteindelijk vanaf toch?

Als je het landje volgende week al krijgt, wil dat toch niet zeggen dat je er meteen al naar toe moet? Het zal toch ook wel de nodige tijd kosten om het schuilstalletje te bouwen en een degelijke (koudbloedproofe) omheining te maken??
    Een telefoontje naar de gemeente en je wéét het antwoord op de vraag of je er een schuilstal mag maken. Water kan je ook brengen in jerrycans hoor. Zo doen wij dat al jaren, en dat gaat prima.

Actief Forumlid Cheyenne's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendytje
    Belgie is veel goedkoper met dit soort dingen.

Ik betaal voor mijn hectare 600 euro per jaar en dat is ver onder de prijs. De eigenaar betaalt er namelijk 160 euro per maand aan hypotheek op. De prijs die ik betaal, is de prijs die de eigenaar betaalt voor haar pachtgrond in Duitsland.
    [size=99px]snappen jullie het nog? [/size]
    Wow, dan hoop ik dat jullie lonen ook hoger liggen, zo'n prijzen zou ik niet kunnen betalen!

Bread may feed my body, but my horse feeds my soul...

Wow, dan hoop ik dat jullie lonen ook hoger liggen, zo'n prijzen zou ik niet kunnen betalen!
    Waarom denk je dat ik maar 1 paard heb, en weer onderverhuur aan iemand met 2 ponies?

Aangemeld
    Apr 2005

ik ben er net langsgefietst en het is maar een heel klein stukje... de omheining moet het een en ander aangedaan worden, ook staan er planten rondom de wei die schadelijk zijn voor paarden, zoals een conifeer en aangezien een haf alles eet

ik bel ze van de week nog eens op en vraag dan nog eens een paar dingen na, maar zoals ik het nu bekijk zijn er meer na dan voordelen voor mij, het grootste voordeel is dat ik een shetje kan houden! het grootste nadeel is de grote verantwoordelijkheid en de eenzaamheid!

xxx
    Elianne

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten