Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: [L2] circling game probleempje

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

[L2] circling game probleempje

Timber doet de laatste tijd steeds na een rondje of 4 / 5 bij de circling stoppen. Ze gaat me dan eerst aankijken door met haar koppie naar binnen te lopen. Dus ik in het begin steeds haar naar me toehalen want ik wil immers dat ze op mij let, en dan dus meteen weer de cirkel op, maar Timber blijft dit spelletje langer volhouden dan ik en op een gegeven moment wil ik toch wel dat ze doorloopt, want ze gaat het steeds sneller doen, na 2 rondjes enz enz. Dus heb ik haar weer streng op de cirkel gestuurd, maar ik ben bang dat ze daar weer onzeker van wordt.
    Ik heb volgende week wel weer een lesje en dan zouden we dus naar dit probleem kunnen kijken, maar ik vroeg me af hoe andere mensen hier op het forum mee omgaan. Moet ik nou een keer gewoon mijn punt maken door haar streng de cirkel op te sturen of moet ik haar naar me toe blijven halen tot het kwartje valt. Ik merk even op dat Timber liever lui is dan moe dus het lijkt ook wel of ze aan het zeuren is of ze mag stoppen, dat gevoel krijg ik er nl. bij.

Oh ja en ik werk dus aan de 22ft lijn of @ liberty in een afgezette bak.
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Re: cicling game probleempje

O ja herken dit wel, klinkt een beetje als Amonpraktijken, immers lekker rusten op je schouder terwijl je gekroeld wordt is veel leuker.
    Ik laat hem naar binnen komen als hij te ver naar binnen komt, kroel een keer en stuur hem gelijk de circel weer op.
    Inmiddels is dit euvel al weer verleden tijd, hij loopt nu weer netjes zijn rondjes tot ik hem naar binnen vraag, of van hand te veranderen.
    Bij mij was het dus een tijdelijk euvel, hij kwam er na een tijdje wel achter dat het geen zin had steeds naar binnen te komen, dat hij toch weer terug gestuurd werd, en hij meer kans had sneller bij me te mogen zijn als hij wachtte tot ik hem vroeg.
    Be patient dus Goed voor je EF
    www.crystal-carving.com

Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Amon
    hij kwam er na een tijdje wel achter dat het geen zin had steeds naar binnen te komen, dat hij toch weer terug gestuurd werd, en hij meer kans had sneller bij me te mogen zijn als hij wachtte tot ik hem vroeg.
    Be patient dus Goed voor je EF
    Bij Timber wil dat kwartje dus maar niet vallen
    En aangezien geduld niet mijn middle name is, is het errug frustrerend. Dus nog maar een keer diep adem halen, tot 10 tellen en hopen dat het kwartje gaat vallen......zucht ik geloof dat ik maar goudvissen ga houden
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Volgens het boekje, als hij dat 5 keer doet, moet je hem de 6de keer of de 5de keer niet terug halen, maar gewoon weer op de cirkel steken. Dus het paard kijkt naar jou, je geeft hem weer richting, en doet rustig verder. En uim, niet gefrustreerd geraken, dat is voor niets nodig Frustration begins when savvy ends
    Horses and Live, It's all the same to me...

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Zoals Brenda het doet deed ik het in het begin, en zoals Jarno doet doe ik het nu. Ik blijf er dan heel big smile bij kijken en doe alsof hij een grapje maakt. Gaat ie braaf de cirkel weer op, dan mag hij na een half, of één rondje even naar binnen om wat uitgebreider gekroeld te worden.
    Heel frustrerend als je niet veel geduld hebt, maar je leert er zelf wel een boel van nu. Blijf rustig, probeer er met humor naar te kijken en neem het op in je spel. Het is tenslotte een spel. Raakt je geduld op, wissel dan veel af. Heb het idee dat circling een vrij saaie game is voor ze. Misschien kan je het interessanter maken door een balkje neer te leggen. Dat hij daar overheen kan stappen?
    Ik draai het spreekwoord in Jarno's bericht om, dan heb je iets om naar uit te kijken: Savvy begins where frustration ends. Nét ff een andere invalshoek

Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    wissel dan veel af.
    En daar komt het roofdier (en ex-dressuurmuts) in mij boven Ik wil dan net zo lang doorgaan tot het goed gaat en dat is ik weet het helemaal fout. Timber gaat zich vervelen en wil ermee stoppen, ik raak mijn geduld kwijt en sta daar gefrustreerd. Timber denkt nou gaat ze opgeven want die voelt de frustratie al en de cirkel is compleet (en dan wel een andere cirkel dan die in de game, Timber speelt dus soort circling game met mij )
    Wat afwisseling betreft heb je ook helemaal gelijk lila, Timber is in haar hoofd een adhd-tje en is haar interesse zo weer verloren dus misschien moet ik me energie in andere dingen gaan steken. Grappig ik heb dus een short rightbrained paard (want ze is liever lui dan moe maar ook zo van LB naar RB)........errug leerzaam
    Enne Jarno dat is zeker in het nieuwe L2 pakket dat dat in het boekje staat of heb ik er mega overheen gelezen (heb alleen oude L2 boekjes )

Aangemeld
    Jan 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Timbers
    Enne Jarno dat is zeker in het nieuwe L2 pakket dat dat in het boekje staat of heb ik er mega overheen gelezen (heb alleen oude L2 boekjes )
    Ik dacht in het nieuwe L1 pakket

Aangemeld
    May 2005

Dat verklaart een hoop want daar heb ik ook geen boekjes van
    Was al bang dat ik iets over het hoofd had gezien, maar ik ben opgelucht dat dat niet het geval is

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2006

Bij mijn paardje was het ook zo dat hij steeds terug naar binnen begon te komen sinds hij 'vragend' een knuffeltje kreeg, dat was wel makkelijk, én stoppen én dan nog een knuffeltje ook. Maar op een gegeven moment was er geen vragend snoetje meer, maar meer zoiets van 'nu ja, ik kom even naar binnen en je ziet het toch niet echt hé, helemaal geen 2 vragende oogjes en oortjes mooi naar voor, maar wel hoofd opzij en wat omlaag. Toen ik eindelijk doorhad dat dat disrespect was en geen vraag meer ben ik toch weer een fase hoger gegaan, en hij snapt het wel hoor. Soms als ik bijvoorbeeld 6 rondjes wil, en dat laat ik hem zelden doen, dan komt hij nog wel vragend naar binnen, maar dan kan ik er nog begrip voor opbrengen (waarschijnlijk denkt hij dan dat ik niet kan tellen en heeft hij dan zoiets van 'is het echt zoveel of heb ik iets gemist?'), en dan krijgt hij wel weer een aaitje, goed bezig jongen, maar van het moment dat ik zo'n duf kopje naar binnen zie komen van 'nou, ik vind het wel genoeg' stuur ik hem toch wat kordater terug hoor en dat werkt.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Da's mooi om te lezen, ik denk namelijk ook dat je af en toe wat door de vingers moet kunnen zien als je het idee hebt dat het ook wel even genoeg is geweest. Dat is ook partnership. En je moet nooit arrogant worden en altijd denken: IK bepaal ALTIJD het hoe en wanneer. Als de vraag van je paard redelijk is, dan is het voor hem heel fijn dat hij door jou wordt gerespecteerd.

Aangemeld
    May 2005

Enne ik realiseer met ook eigenlijk dat ik de rondjes misschien wel moet opvoeren ......niet meteen 7 vragen maar steeds een rondje meer. Het is nl. meestal na rondje 4 dat ze begint te "zeuren" of ze nou eindelijk naar binnen mag komen. Dus eerst 5 rondjes dan 6 enz enz.
    Tja met andermans paarden heb ik meestal engelengeduld, maar aan mijn eigen paarden stel ik toch vaak hogere eisen......Ik weet dat dat niet zo eerlijk van me is maar ik weet ook van mezelf dat dat zo is

Aangemeld
    Jan 2006

7 rondjes?? In het Parelliboekje staat letterlijk maximum 4!

Dan moet je ofwel van gang ofwel van richting veranderen, anders wordt je paard dit zo beu als kouwe pap. En met langere lijnen gaan werken eens je paard dit kan.

Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jarno
    7 rondjes?? In het Parelliboekje staat letterlijk maximum 4!

Dan moet je ofwel van gang ofwel van richting veranderen, anders wordt je paard dit zo beu als kouwe pap. En met langere lijnen gaan werken eens je paard dit kan.
    Op de level 2 dvd zegt hij dat aan de 22ft lijn 4 tot 8 rondjes en ook in de roundpen (at liberty). Aan de 12ft lijn maximaal 4, tenminste zo heb ik het begrepen.......

Aangemeld
    Jan 2006

ah, zou wel kunnen, sorry ik dacht dat je met de 12ft lijn werkte

Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jarno
    ah, zou wel kunnen, sorry ik dacht dat je met de 12ft lijn werkte
    Geeft niet hoor Ik had in het topic eigenlijk ook L2 moeten zetten . Ik werkte eerst idd aan de 12 ft en dan deed ik niet meer dan 4 rondjes maar nu is Timber daar dus zo aan gewend dat ze besloten heeft dat er niet meer hoeven, dus volgens mij had ik zelfs aan de 12ft af en toe een (half) rondje meer moeten doen om geen gewoonte aan te leren.

Aldoende leert men

Bladwijzers

Forum Rechten