Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 28 van de 28

Topic: deken afwennen

Re: deken afwennen

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Ik vind dat je rekening moet houden met het feit dat een Arabier een dunner en fijner harenkleedje heeft dan andere rassen. Ik woon vlak bij een Arabierenfokkerij en heb nog nooit een Arabier gezien met een wollig wintervachtje Ã* la Shetlander.

Zaak is dat je gewoon je paard goed in de gaten moet houden - wat is er in hemelsnaam mis mee om een paard een dek op te doen als-ie het écht koud heeft?
    De menselijke temperatuurgevoeligheid hoeft geen maatstaf te zijn en een dekje op als 't regent of wat killer wordt zal ik ook niet doen. Maar, zeer lage temperaturen in combinatie met ijzige wind: dan gaat er bij ons een dek op.
    Ik denk dat wanneer je je paard laat wennen (dus zomer en herfst) die dikke vacht vanzelf groeit.

@Marianne: ik ben jaloers op jouw uitzicht

En wat betreft de arabierenfokkers: ik denk dat dat ook geldt voor een doorsnee handelsstal, die mensen hebben niets met weidegang, hoogstens een beetje in de zomer, maar verder is het vooral veel tutten...
    Een arabier kan prima tegen de winter, in de woestijn is het overdag +40 en 's nachts -40. Daarnaast staan de poolse en russische arabieren ook gewoon buiten (zelfs in de winter) dus het kan heus wel.

Denk inderdaad dat het een kwestie is van goed kijken naar je paard, maar niet te snel in willen grijpen, wanneer ze een schuilstal hebben kunnen ze uit de ijzige wind gaan staan bijv.

Ik zou mijn paardje gewoon buiten laten vanaf nu en kijk maar eens hoe snel een vacht groeit.
    Bij Dhariyat zag ik in 2 dagen verandering!! en hij zal het best even koud gehad hebben, maar hoe moet hij anders het signaal krijgen dat hij vacht aan moet maken?

Kijk ook eens op paardnatuurlijk.nl. Zij hebben meerdere volbloeden zomer en winter zonder deken buiten lopen.
    Volgens mij staat daar ook info over het zweten van paarden. Dat wanneer ze niet stil staan ze ook wel bezweet kunnen blijven...
    Kan me voorstellen dat dat een probleem is in de winter, ligt natuurlijk ook aan wat je doet met je paard...
    Let's pretend we're just 2 people and you're not better than me

Haha, op paardnatuurlijk zul jij mij niet gauw aantreffen. Ik ben het met een aantal zaken daar totaal niet eens en volg mijn eigen inzichten. Overigens wordt bij mijn Arabierenburen niet getut - de paarden staan op 10 ha 24/7 buiten. Het zijn wedstrijdpaarden - hebben in de winter wel dekens op. Van tutten is geen sprake!
    Op deze stal staat o.a. Krihm Ox XX, een van de beste sport-Arabieren en meest bekende dekhengst ( althans in de sport).
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Haha, op paardnatuurlijk zul jij mij niet gauw aantreffen. Ik ben het met een aantal zaken daar totaal niet eens en volg mijn eigen inzichten. Overigens wordt bij mijn Arabierenburen niet getut - de paarden staan op 10 ha 24/7 buiten. Het zijn wedstrijdpaarden - hebben in de winter wel dekens op. Van tutten is geen sprake!
    Op deze stal staat o.a. Krihm Ox XX, een van de beste sport-Arabieren en meest bekende dekhengst ( althans in de sport).
    Ohw ja, maak me nog lekkerder met Krihm in de buurt
    Haha, stoer hoor.
    Maar dan nog zal het een kwestie zijn van geen dikke wintervacht willen bij de (je zegt het al) sportpaarden. Want dat is wsl gewoon vervelend in de winter.

Het is altijd goed om je eigen inzichten te volgen!! Bedoelde de info van paardnatuurlijk over koud hebben en hoe de vacht werkt. Denk dat dat bij elk paard hetzelfde is, was genoemd om een voorbeeld te geven, niet zozeer om te propoganderen hoor
    Let's pretend we're just 2 people and you're not better than me

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Ik kom net van bij ons Regeltje, een arabje dus. Ze staat in de zomer (april - oktober) 24/24 buiten en kan wel in haar schuilstal.

ZE STOND TE RILLEN!

Het regent hier pijpenstelen (zeggen ze dat in Nederland ook?) en waait enorm. Ze stond dus wel in haar schuilstal terwijl alle andere BWP en een poolse arab buitenstonden. Ze is alleen uit haar stal gekomen om ons te begroeten toen we thuiskwamen. Haar schuilstal staat 100 meter van ons huis en ze kan door de wei tot aan ons huis komen. Ze is dus daar blijven wachten tot ik terug buiten kwam om haar eten te geven. Ik ben dus thuisgekomen, zelf iets gegeten en dan naar haar gegaan. Ze heeft dus echt maar 20 minuutjes in de regen gestaan. Ze is met mij terug naar de schuilstal gegaan en daar stond ze dus te rillen, staart tussen haar benen achterhand helemaal onder in en rillen maar. Ik heb ze proberen droog te wrijven met stro, ze voelde wel niet echt kou aan.
    Ik twijfel dus echt aan de dekenloze winter. Wat denken jullie heirvan?
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Lastige vraag. Lodash, mijn araabje, staat al jaren 24/7 buiten. oorheen paddock met weidegang, nu 24/7 buiten. Nu met de regen gaat het wel goedf met hem, maar in het voorjaar helemaal niet. Hij gooit zijn vaht er nogal vroeg uit, daarna kwam heftige regen en nachtvorst en mijn paard had het koud. Hij stond ook steeds te bibberen. Toch maar regendeken opgedaan....

Overigens heeft hij bij de overgang herfst naar winter geen problemen, bij hem is het elke keer in de lente lastig.

Volbloed arabische haarbal:

May the horse be with you!

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Dat is idd een aardig pakje haar.
    Ik zie wel hoe het loopt, als het echt mis gaat dan komen de dekens weer terug uit de kast.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Ik vind dat je rekening moet houden met het feit dat een Arabier een dunner en fijner harenkleedje heeft dan andere rassen. Ik woon vlak bij een Arabierenfokkerij en heb nog nooit een Arabier gezien met een wollig wintervachtje Ã* la Shetlander.
    He echt wel. Check mijn arab in de winter . Net een arabische ijslander, afgelopen jaar had hij haren van enkele cm's lang
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Realmagic
    heb zonder geprobeerd maar dan heeft tie zo'n megavacht dat tie na het rijden echt een paar uur nat blijft,aangezien ik geen tijd heb om zolang te wachten.gewoon weer deken op en meestal scheer ik hem 1 keer per winter maar dat stel ik zolang mogelijk uit.
    het zal voor iedereen verschillend zijn denk ik ligt er ook aan wat je met je paard doet denk ik.
    Nou, ik doe erg veel met mijn paard (6x per week rijden, veel buitenritten maar ook bijna dagelijks dressuurwerk, waarvan een keer of 2 per week f]/images/smilies/.gif[/img]
    In de winter wordt het een mooie beer en zweet ze dus ook regelmatig heel erg. Na het rijden stap ik net zolang uit tot ik voel dat ze onderhuids afgekoeld is, haar vacht is dan nog goed nat. En dan gaat ze zo de wei op. En nog geen kuchje hoor, terwijl dat in het verleden met dekens wel anders was 's winters
    Dat uitstappen kost ongeveer een kwartier tot 20 minuten, that's all. Dat is maar een beetje langer dan je normaal zou uitstappen, toch?

Linde afgelopen winter: http://www.mijnalbum.nl/Album=FGCCKYEQ
    De donkerbruine is Linde, de vos is een KWPN-er met dezelfde levensomstandigheden: let op het vachtverschil!
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ &lt;--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2006
    Leeftijd
    44

ja maar ik wil mijn paard droog hebben en dan wordt het iets lastiger.als ik hem nat wegzet wordt tie verkouden.hij is nou eenmaal erg gevoelig.daar kan ik ook niets aan doen.zoals ik het nu doe gaat het goed.
    een dag zonder paardjes is een dag niet geleefd

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Ik heb het vorig jaar ook geprobeerd, en het is mij erg tegengevallen. Ze is heel erg verkouden geweest, ook al had ze ongelimiteerd hooi tot haar beschikking en een ruim afdak. Ze heeft nu alweer een regendeken op, ze begon namelijk al weer wat te hoesten met die nattigheid en winderigheid van de afgelopen maand, maar het gaat nu al weer een stuk beter!
    Jammer, maar ik ben van mening dat het voor Kel beter is mét deken...

Ik kan me voorstellen dat het scheelt als je paard aanleg heeft om verkouden te worden en te hoesten en zo. Mijn schatjes hebben daar tot nu toe gelukkig nooit erg last van gehad. Sterkte allemaal met de kou!

May the horse be with you!

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Tsja, mijn paard hoestte altijd in de winter, had ook altijd een loopneus. Sinds ze dekenloos is is dat helemaal over...
    Ik wil niet zeggen dat het DE oplossing is hoor, maar misschien heb je gewoon pech gehad vorig jaar?
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ &lt;--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Zou kunnen natuurlijk, maar ik ga het er toch niet weer op wagen. Als het weer mis is....
    één winter een hoestend proestend en mager paard vind ik wel genoeg..... En dat ze altijd dekens op had ging er in principe ook niets mis, duzzz...

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten