Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 28

Topic: deken afwennen

deken afwennen

Hoi, Ik heb een Arabier gekocht. Ze is 14 jaar. Ze heeft altijd bij het minste regenbuitje al een regendeken opgehad, werd in de winter geschoren en met Zwitsal gewassen. Ze had zomerdekens, winterdekens en ga zo maar door.
    Ik wil hier van af en gewoon haar eigen vacht weer zijn functie laten vervullen.
    Nu kan ze bij mij de hele zomer en herfst er aan wennen om zonder dekens om te lopen en dus haar vacht weer op een natuurlijke manier ontwikkelen en als ze dan een mooie dikke wintervacht heeft kan ze hoop ik de winter door zonder deken.
    Ik ben alleen een beetje bang dat ik misschien iets te rigoreus te werk ga en dat het misschien wel meerdere jaren nodig heeft om te wennen.
    Heeft iemand hier ervaring mee?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2006

Re: deken afwennen

Een poosje geleden bij mijn vroegere verzorgpony's een Haflinger gehad, die ook van met deken en stal naar zonder deken en 24/7 buiten moest.

Vanaf vandaag minimaal poetsen, zéker niet wassen, en het haar zelf laten doen. Als het zomer word (*kijkt naar buiten en legt de nadruk p 'als'*) kan het vrijwel altijd probleemloos door, en tegen de winter gaat d'r vacht dan wel vanzelf groeien.

Bij de haflinger is het ook zo gegaan, geen enkel probleem gehad ik heb het haar niet koud zien hebben.
    Zij heeft het die hele winter zover ik weet 1x koud gehad; het beste wat je dan kan doen is hooi voeren.
    Het moet natuurlijk niet uit de hand lopen dat je arabje zwaar verkouden word, maar als je er in de zomer mee begint komen ze de winter meestal wel vrij aardig door hoor.
    Het jaar daarna had de haflinger ook een veel dikkere wintervacht dan het jaar daarvoor.
    until we have found the warmth of the sun
    until we are one... the Children of the Sun

Volgens mij is het ook geen probleem, zeker als je ook zorgt dat ze verder op een natuurlijke manier verzorgt wordt, wat inhoud dat je haar niet meer dan 2 keer in de zomer wast (afspuiten kan wel altijd). Als je even tijd hebt, kan je hier misschien eens kijken: http://www.paardnatuurlijk.nl 'heeft mn paard het koud?'. Heel interessant, vooral omdat er ook bij staat dat je soms denkt dat je paard koud heeft, maar eigelijk gewoon zichzelf warm houdt (bv bibberen).
    Het zal wel in orde komen!
    bye
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Amon is ook gewoon van een dekenpaard naar een dekenloos paard gegaan. En dat is deze winter goed bevallen, heb hem maar 1x bibberend aangetroffen, maar toen was het ook hele zware storm en regen hier, oosten van het land was toen ingesneeuwd, die hele situatie was toen extreem.
    Het is me goed bevallen, dus hij blijft lekker dekenloos.
    www.crystal-carving.com

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Vind wel dat je paard dan ruim beschikking moet hebben over ruwvoer in de winter hoor! Om warm te blijven verbruiken ze veel energie. Dat moet worden aangevuld. Hangt er dus ook van af hoe je paard verder gehuisvest was en nu zal worden. Maar als je dat goed in de gaten houd, moet het kunnen. Hangt er ook vanaf hoe ze zich er zelf bij voelt. Ollie kan niet meer zonder deken in de winter. Haar vacht is wollig, maar niet efficient , ook al poets is haar dan zelden.

Putje winter hebben wij ook een merrie gehad die gewend was om altijd met deken op stal te staan. Ze kwam bij ons 24 op 24 buiten.

We hebben een onderdeken en regendeken gekocht en bij de minste zon overdag, deken uit en afhankelijk van de nachttemp 1 of 2 dekens...

In maart hebben we alles afgelaten en ze heeft een mooie zomervacht ontwikkeld.

Nu vorige winter hebben we haar goed in de gaten gehouden omdat ze weigert om binnen te schuilen in de loopstal. Ze heeft een nette wintervacht gekregen, onbeperkt meegegeten met de andere en alles is goed verlopen.

Moet dus zeker lukken als je goed naar je paard kijkt...
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

Ik vind dat je rekening moet houden met het feit dat een Arabier een dunner en fijner harenkleedje heeft dan andere rassen. Ik woon vlak bij een Arabierenfokkerij en heb nog nooit een Arabier gezien met een wollig wintervachtje Ã* la Shetlander.

Zaak is dat je gewoon je paard goed in de gaten moet houden - wat is er in hemelsnaam mis mee om een paard een dek op te doen als-ie het écht koud heeft?
    De menselijke temperatuurgevoeligheid hoeft geen maatstaf te zijn en een dekje op als 't regent of wat killer wordt zal ik ook niet doen. Maar, zeer lage temperaturen in combinatie met ijzige wind: dan gaat er bij ons een dek op.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

wij hebben alleen maar pure arabjes en ik kan je verzekeren zij zijn echte teddybeertjes in de winter.
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

heb nog nooit een Arabier gezien met een wollig wintervachtje Ã* la Shetlander.
    moet je ff vragen of Arabesk een foto plaatst van haar Arabische haarbal.... je weet niet wat je ziet!

Morrie gaat binnenkort verhuizen naar een plek waar hij in de winter ook buiten blijft, met schuilstal, maar hij moet van de boer verplicht een deken op, anders heeft hij 3 x per dag de dierenbescherming op de stoep......

Morrie en een deken...... die deken geef 2 minuten

Actief Forumlid olga's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

@ Morrie, zeer offtopic, maar wat kon jij toch altijd op maffe stallen terecht. Eerst dat gezeur van dat er geen ruin en merrie tegelijk in de bak mochten en nu een deken omdat anders de dierenbescherming komt, is dat echt zo ?

Ontopic: Ik denk dat eht belangrijkste gewoon is dat je je paard in de winter in de gaten houdt. Als je haar een keer rillend ziet is dat heus neit erg, maar krijg je echt het idee dat ze het koud heeft, is zoals Marianne zegt een deken geen probleem. Gewoon rustig afwachten tot het winter wordt!

ik sta helaas altijd op zéér normal stallen hoor...... neem dat maar van mij aan. Het is erg normaal dat een paard in de winter onder dekens staat hier in de buurt..... je ziet er bijna nooit 1 in z'n blootje staan buiten.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Haha Morrie, ik zou die deken beschilderen met tekst en in de wei ophangen: "Mijn jas heb ik aan de kapstok gehangen. Ik heb een hele dikke vacht en goed te eten, en heb het niet koud!"

moet je ff vragen of Arabesk een foto plaatst van haar Arabische haarbal.... je weet niet wat je ziet!

Wil ik zien!!!!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Ik heb ook een arabje. En ik ben gans men stapel dekens aan het wassen om voor goed op te bergen. Nou ja voor goed? Ik durf ze nog niet wegdoen omdat ik het deze winter echt wel ga proberen zonder maar moest het misgaan kan ik er nog steeds een uit de kast halen.
    Onder invloed van een normal bij ons op de stal heb ik me vorig jaar laten overhalen om toch met dekens te beginnen. De uitleg is dat ze anders een veel te dikke vacht ging krijgen waardoor ik ze na het rijden noooit ging droog krijgen.
    Praktijk wijst echter uit dat ze half augustus al winterhaar begon te krijgen. Echt geen periode om met dekens te beginnen. Het was een mooie nazomer dus pas einde oktober echt met dekens kunnen beginnen.
    Gevolg toch al redelijk dikke wintervacht, einde van de winter schuurplekken aan schoft en aanhaar kruis. En daarbij nog dat ik gans de winter niet kon (lees drufde) te rijden. Alles dus voor niks, veel gesleur en gewissel met dekens. Elke morgen buitendeken aan, 's avonds naar binnen staldeken aan. Deken te warm, nog een dunnere deken gekocht. Dus nu zit ik hier met wel 7 dekens in alle vormen en diktes. Dus als er iemand een zoekt....

DEZE WINTER IS HET ZONDER! Maar ze blijft 's nachts wel binnenkomen. Eerlijk gezegd vind ze dat wel leuk. Als ik 's avonds van men werk kom roept ze en draaft ze de wei rond tot ik ze op stal zet. Dan zucht ze eens en staat ze rustig te genieten op haar eigen plekje.In de zomer staat ze 7/7 wel in de wei.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2006
    Leeftijd
    44

mijn paardje krijgt s'winters nog steeds een deken op,heb zonder geprobeerd maar dan heeft tie zo'n megavacht dat tie na het rijden echt een paar uur nat blijft,aangezien ik geen tijd heb om zolang te wachten.gewoon weer deken op en meestal scheer ik hem 1 keer per winter maar dat stel ik zolang mogelijk uit.
    het zal voor iedereen verschillend zijn denk ik ligt er ook aan wat je met je paard doet denk ik.
    een dag zonder paardjes is een dag niet geleefd

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten