Resultaten 1 tot 3 van de 3

Topic: Inscharen van veulens....

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Inscharen van veulens....

.....Heeft hier iemand ervaring mee? Ik heb nl besloten dat het voor Sunshine veel beter is (qua opvoeding en ontwikkeling) om haar in opfok te zetten. Bij de stal waar wij staan is gewoonweg niet genoeg ruimte en afleiding voor haar en ik kan me voorstellen dat Nessa er na een tijdje ook wel genoeg van krijgt om steeds maar met haar opgroeiend veulen bezig te zijn. Maar waar let je op als je bij zo'n "bedrijf" gaat kijken en met welke leeftijd zou je het best kunnen afspenen (juiste woord??). Breng je er moeder en veulen naar toe of moet het veulen al meteen alleen op de trailer daar naar toe? En hoe pak je het alleen zijn van moeders dan aan? Ik heb zoveel vragen en onzekerheden dat ik graag de ervaringen van jullie hoor.
    Als het aan mij ligt zou ze gewoon blijven maar dat is niet eerlijk tegenover Sunshine, die moet kunnen rennen en spelen met soort en leeftijdsgenootjes.
    Groetjes ingrid

Actief Forumlid saskia's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Re: Inscharen van veulens....

Ik heb Vigo toen met 5 maanden afgespeend. Ik had toen een kleinschalige veulenopvang gevonden (5 veulens) en we zouden ze allemaal die dag brengen. Veulens worden vaak al met 3 maanden afgespeend, dat vond ik echt te vroeg. Marlady en Vigo stonden in een weiland met andere merries en veulens. Je ziet dan vanzelf dat de veulens steeds langer bij de merries wegblijven. Marlady had er ook genoeg van.

Voor het veulen zal het misschien het beste zijn om het samen met de moeder in de trailer weg te brengen, maar ik durfde dat niet aan, ik was erg bang dat Marlady de trailer op de terugweg zou afbreken als Vigo niet mee terug ging. Het lijkt mij het meest ideaal als je het veulen samen met een ander paard/pony in de trailer kan vervoeren. Marlady heb ik toen alleen in haar stal achtergelaten (met haar ponyvriendin in de stal naast haar) en toen ik na een paar uur terug kwam was ze alweer aardig afgekoeld. De volgende dag leek ze Vigo alweer vergeten te zijn.

Als je bij zo'n bedrijf gaat kijken let je op hoeveel beweging ze krijgen, wat en hoe vaak ze te eten krijgen, hoe groot de groepen worden en hoe vaak ze in de hand komen. Hoe vaak ga je je veulen opzoeken en mag je hem dan uit de groep halen. Ik denk dat je vooral op je gevoel af gaat bij het uitkiezen van een opfokbedrijf.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: Inscharen van veulens....

oh jee....heb je een halfuurtje ! Ten eerste: Goeie keuze!!!!!! Afspenen op een leeftijd van ongeveer 5 maanden, kan langer, maar vaak zijn dan de koppels al gevormd en komt hij moeilijker tussen. Niet onmogelijk, maar hangt van de flexibiliteit van de opfok af. Op Texel was het nooit een probleem. Die hebben veel veulens van zichzelf die ze er lekker lang bij laten lopen. Als ze weten dat er een laat klantje komt, spenen ze dan een eigen veulen af. Die worden vriendjes want ze zitten in hetzelfde schuitje. Dan gaan die 2 het koppel in, en hebben in ieder geval elkaar in het begin . Werkt prima. Ga op veel plekken kijken. Vooral de omstandigheden in de winter zijn belangrijk (in de zomer staan ze vaak overal 24/7 buiten, wel van belang hoe groot het perceel is en de kwaliteit van het gras). Hoe staan de veulens erbij, hoe groot zijn de boxen voor hoeveel paarden, mag je langskomen als je daar zin in hebt, hoe worden ze gevoerd en waarmee, hoe is de beweging geregeld, de hoefsmid en veearts, ontwormen.
    Toen VAsh naar Texel ging heb ik Ollie meegenomen. Ze hebben samen even in de bak gestaan en kon Vash even de boel verkennen met moeders veilig in de buurt. Dat was een uurtje, toen is hij in een box gezet en we hebben Ollie toen direct ingeladen en zijn naar huis gereden. De terugweg ging zonder problemen. Thuis heeft ze hem nog wel 3 dagen lopen zoeken. Vash kreeg er een friesje bij in een gewone box, en na 2 dagen zijn ze in de megaopfokbox bij het koppel gezet. No problem. Wereldtijd geweest voor hem.
    Je gaat uiteindelijk idd op je gevoel af. Ik was al overal en nergens geweest. Bij de eaglesranch ging ik spontaan huilen (sentimenteel ben ik wel....) ... want ik wÃ*st: ik raak hem dus echt even "kwijt" want dÃ*t is de plek waar hij veilig zal zijn en kan opgroeien.

Bladwijzers

Forum Rechten