Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: Graaslust bij het buitenrijden

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Graaslust bij het buitenrijden

De laatste paar weken ben ik begonnen met buitenrijden op het touwhalster met Pjelk. Op zich doet hij dit wel braaf alleen loop ik tegen een verschrikkelijke graaslust aan! Ik ben het nu wel aan het opbouwen dat hij iedere dag wat langer (nu ongeveer 5 uur) de wei in gaat . Grazen kan Pjelk dus wel thuis maar ook onderweg doet hij het heel graag en veel. Ik probeer hem dan maar zo`n beetje tegen te houden maar effect heeft het niet echt . Het is overigens niet zo dat hij lange tijd stilstaat om te eten ofzo. Maar hij blijft wel een beetje al lopend grazen: hij neemt dan een hap gras, kauwt die weg en neemt dan weer een nieuwe . Ik vind dit niet handig aangezien hij zijn aandacht zo minder bij mij heeft en ook door het haastig afhappen ook minder goed ziet wÃ*t hij eigenlijk eet. Voorheen graasde hij, toen ik nog met bit reed, trouwens nooit. Ook niet als de teugels in een boogje hingen en hij er eigenlijk alle gelegenheid voor had. Het vele grazen is pas begonnen met het rijden met touwhalster.
    Ik las al wel veel over hoe je met ongevraagd grazen aan de hand om kan gaan maar over het rijden zag ik nog niet veel. Dus wat zou ik nou aan het grazen kunnen doen en wat voor fases kan ik hierbij gebruiken?

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Re: Graaslust bij het buitenrijden

Je kan dezelfde fases gebruiken as vanop de grond.
    Toen ik met Blacky van Evenaar mocht rijden deed ik het ook zo. Ze ging me even uittesten, wat niet meer dan logisch is als je een slimme pony bent die een hele hoop truckjes heeft in de truckendoos.

Ik deed het met de stick op de schouder. Dus fase 1, fase 2, 3 en 4. gewoon licht tikken bij fase 1 en dan steeds harder tot hij stopt. Zorg voor een zeer snelle release en de euro zal snel vallen.

Bij Blacky was het over na ongeveer 6 keer dit te herhalen. Valt op zich dus heel erg goed mee. Als Pelk een mega volhouder is dan zal jij nog meer geduld moeten hebben, maar ik denk dat het wel lukt.

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik doe het nu ook met de stick op schouder/hals, maar het probleem is dat Borus dan de neiging heeft om gas erop te zetten.

Grazen is dus:
    Tikken op de schouder tot hij stopt (nu hoef ik soms alleen al mn stick te bewegen en zn hoofd schiet omhoog)
    Hij stormt naar voren - Ho stop, ORS en 5 passen achterwaards.
    Dan een paar seconde stilstaan, zonder dat hij probeert te grazen. Als hij dat niet probeert, beloon ik hem met stem en rijden we weer verder.

Wanneer hij het wel weer probeert, gaat het hele riedeltje weer overnieuw. Hij is er eigenlijk na twee keer al zat van en dan laat hij het grazen weer 10 min links liggen, maar hij staat dan ook fulltime op gras atm...
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Bedankt voor de tips! Beetje late reactie maar ik wilde jullie advies eerst even in de praktijk proberen. Pais tips werken aardig, Pjelk stopt dan wel een tijdje met eten maar ik moet nog wel erg aan de 9 step back-up werken, die gaat nog niet zo soepel als ik wel zou willen.
    Maar Pjelk stopt er iig een tijd door met grazen. Wat trouwens ook enorm helpt is het feit dat de bermen in de buurt net gemaaid zijn en dat Pjelk nu steeds langer in de wei staat overdag. Dat vermindert de graaslust ook al erg.

Bladwijzers

Forum Rechten