Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: goed leider

goed leider

In mijn pogingen dusdanig aan mijzelf te schaven dat ik een volwaardig leider voor mijn paarden kan zijn, merk ik dat ik het zo graag allemaal op een rijtje zou willen zien.

Dus ik nodig jullie uit jouw lijstje te geven met punten waaraan jij denkt dat een goed leider aan moet voldoen. Ik bedoel dan puur de persoon zelf, dus niet over methodes, hulpmiddelen etc. Wat maakt dat een paard bij de ene persoon dingen in twijfel trekt en bij de andere persoon direct klaarstaat om te doen wat je vraagt?

Een paar belangrijke voor mij:

consequent zijn
    fair zijn (nooit jezelf afreageren op je paard)
    luisteren naar wat je paard je wil vertellen
    vertrouwen uitstralen (maar hoe ziet dat eruit?)
    'veilig' zijn (maar hoe dat eruit ziet?)

En jullie?

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Re: goed leider

pfff... voor mij zijn het ook een aantal dingen, zoals o.a.:

- vooral niet je geduld verliezen maar je emoties later "doornemen".
    - duidelijk zijn
    - doel helder hebben
    - met overtuiging handelen.

vooral de laatste heeft m.i. alles te maken met zelfvertrouwen en bewust zijn waar je mee bezig bent.

Ben benieuwd naar de andere reacties!
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Voor mij is een goede leider iemand die een kader weet te scheppen (de koers uitzet waar hij/zij naar toe wil, de weg weet) maar vooral ook één die communiceert. Dus ruimte laat voor degene die volgt of gestuurd wordt en inbreng weet te waarderen.

Leiden is pas leuk als het team-work is. Als je snapt wat ik bedoel
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Ik kreeg een beetje op mijn kop van mijn alt DA toen ze mij in het najaar ook ging behandelen. Want ik loop altijd door, paard moet eerst, poezen moeten eerst, kippen moeten eerst, vriendje moet eerst, vrienden en vriendinnen moeten eerst, werk moet eerst, huishouden moet eerst, en dan ben ik aan de beurt. Dawas dus nie zo goed voor m'n gezondheid en toen legde ze uit (wat ook weer heel logisch is) dat je nooit helemaal goed voor je paard kunt zijn als je 't niet ook voor jezelf bent. Een leider moet namelijk zijn eigen gezondheid minstens zo belangrijk vinden als de gezondheid van z'n kudde, voor de overlevingskansen van de kudde is het immers minder schadelijk als een laag in rang staand dier bijvoorbeeld een poot breekt dan wanneer de leidende hengst z'n poot breekt. Want daar gaat de bescherming van de zwakkeren, en dat kan nog veel meer dieren het leven kosten.
    Dus: een goede leider houdt van zichzelf en zorgt minstens zo goed voor z'n eigen gezondheid (eten, drinken, rust) als voor die van z'n kudde.
    Overigens interpreteer ik dit als extra argument om vaker voor mezelf te kiezen als ik mezelf voorbij dreig te lopen. Je kunt er ook in doorschieten en vinden dat je geen paard mag hebben of er niet naar toe mag als je zelf slecht in je vel zit maar daar ben ik het niet mee eens. In de eerste plaats kan een paard heus wel iets hebben (sommige zelfs heel veel, andere wat minder) en in de tweede plaats kan juist dat paard ook weer helpen om wel goed in je vel te komen en kan niet naar het paard gaan ervoor zorgen dat je je nog slechter gaat voelen.
    Maar het basisidee dat je alleen een goede leider kunt zijn als je goed bent voor jezelf bevalt mij wel.

Interesting......... het is een goede reminder voor iets wat ik een beetje 'vergeten' was.

Helemaal met Sannie eens dat je alleen een goede leider kunt zijn als je goed voor jezelf zorgt, in de brede zin des woords.

Een aantal dingen ging al langere tijd vrij super met mijn paarden, en op een bepaalde punten kwam ik gewoon niet verder.

Daar lag een mooie klus voor zelfverbouwing. Ben nu druk aan het klussen.

Nog wat eigenschappen voor een goede leider uit mijn miniscule spaarpotje:

RUST
    HIER
    NU
    ACCEPTEREN van wat IS

Nou verder klussen

May the horse be with you!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ik sluit me ook aan bij Sannie en Mafhaf.
    Accepteren dat iets is wat het is, daarmee om leren gaan en niet overal een verklaring voor willen hebben. Soms zijn dingen zoals ze zijn en het komt zoals het komen moet, zelden zoals jij wilt dat het komt.

Kate verwacht van mij een eerlijke, consequente en duidelijke benadering, gebaseerd op respect, liefde en vertrouwen. Om dat aan haar te kunnen geven, moet ik zelf wel in balans zijn. Ik merk dat als ik mijn dag niet heb, dat Kate het ook terug kan geven. Even bij haar zitten zorgt ervoor dat mijn hoofd weer leeg is, dat ik weer kan zijn en daardoor kan ik makkelijker tot rust komen. Een soortwisselwerking dus .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2005

Wat ik nog een beetje mis is een open houding.

Want hoe kun je met een paard communiceren als je een gesloten houding aanneemt?

Ook door middel van je verbale en non verbale communicatie, trek je een strak gezicht bij je paard? Of probeer je te lachen?

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Wat te denken van de 8 principles die omschrijven naar mijn idee ook een heleboel eigenschappen van een goede leider, met grote nadruk op communicatie.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Je hebt het ook wel eens bij mensen, bij de ene voel je direct dat het iemand is die je gemakkelijk zou volgen als de nood aan de man is. Die straalt a.h.w. vertrouwen uit. Bij de ander voel je jezelf al ongemakkelijk worden, omdat die ander onzekerheid uitstraalt.

Maar wat IS dat nu precies? Wat voel of zie je bij die zekere, wat je bij die onzekere mist? Ik ben daar nu zo benieuwd naar...

Veiligheid?
    Weten dat je 'no matter what' je jezelf aan die ander kunt uitleveren?
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marleendenarend
    Maar wat IS dat nu precies? Wat voel of zie je bij die zekere, wat je bij die onzekere mist? Ik ben daar nu zo benieuwd naar...
    Ik denk ervaring en zelfvertrouwen, dat straal je uit als je weet waar je mee bezig bent. Dat schept vetrouwen. Maar uiteraard spreek ik alleen vanuit "mijn verbeelding".
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

oke, maar hoe ziet dat er uit denk je? Qua houding, qua mimiek, beweging etc?

Kunnen jullie zichtbare eigenschappen/gedragingen noemen waaraan je ziet dat iemand betrouwbaar is, zeker is?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Het is wat men zo mooi noemt: de X factor.
    Wij zien die niet, wij maken die op uit heel veel input, bijv. hoe iemand praat, wat ie zegt, hoe ie beweegt, wat ie doet en wat ie laat. Denk dat dieren hier nog veel betere sensoren voor hebben, het is heel moeilijk ze daaarmee voor de gek te houden. Wij bepalen ook niet of iemand echt savvy heeft, dat bepaalt het paard .

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Het is wat men zo mooi noemt: de X factor.
    Wij zien die niet, wij maken die op uit heel veel input, bijv. hoe iemand praat, wat ie zegt, hoe ie beweegt, wat ie doet en wat ie laat. Denk dat dieren hier nog veel betere sensoren voor hebben, het is heel moeilijk ze daaarmee voor de gek te houden. Wij bepalen ook niet of iemand echt savvy heeft, dat bepaalt het paard .
    Amen!

May the horse be with you!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten