Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Sterke persoonlijkheid, blijven spelen of meteen afleren?

Sterke persoonlijkheid, blijven spelen of meteen afleren?

Hallo allemaal.

Afgelopen donderdag is Niels, een flinke haflinger ruin van net 7 jaar bij mij gekomen. Hij is niet bang, super nieuwsgierig en erg onderzoekend.
    Ik ben vrijdag meteen een paar kleine games met hem gaan doen. (5 minuten) Friendly game en pocupine game. Omdat hij helemaal niet bang is heb ik af en toe de stick ook nodig om hem op zijn plaats te zetten. Hij is gewend om alles in zijn mond te nemen. Ik hou niet zo van dit geknabbel en probeer het een beetje af te leren door zelf ook met mijn vingers aan zijn mond te "knabbelen" tot hij ophoudt. Volgens mij snapt hij dit. Nu is het echter de beurt aan de stick. Die is op dit moment het mikpunt van zijn knabbel lust. Hierdoor kan ik moeilijk friendly aaien want hij is me constant te snel af. Bovendien lijkt het dan op belonen van zijn knabbelwoede. Ik weet niet goed wat nu verstandig is. Negeren kan ik bijna niet want hij is reuze snel. Hij is wel lief en loopt aan het halster heel goed achter me aan. Ik kan hem nog niet terug laten lopen met de stick omdat hij recht voor op zijn borst nog een beetwond heeft van zijn oude hengstvriendje. Als ik hem boos aankijk en the yoyo game probeer blijft hij strak staan. Dat is volgens mij niet de goede weg. Wat raden jullie mij aan?? Nog even wachten? Als ik "rustig" bij hem in de paddock ga zitten klimt hij zowat op mijn schoot dus ik denk niet dat hij nog erg aan mij moet wennen.

Groetjes Nel.
    samen werken

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: Sterke persoonlijkheid, blijven spelen of meteen afleren

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nel Gommans
    Wat raden jullie mij aan?? Nog even wachten? Als ik "rustig" bij hem in de paddock ga zitten klimt hij zowat op mijn schoot dus ik denk niet dat hij nog erg aan mij moet wennen.
    Ik zou hem toch even laten wennen. Hij komt nu dominant en bijdehand over, maar dat kan goed zijn juist omdat hij nieuw is en lekker zeker gaat doen. Blufferig bijna. Laat hem eerst maar wennen aan de nieuwe omgeving en zijn nieuwe maatje, en aan jou. Zou zelf na zo'n verhuizing en ook nog verandering van eigenaar de eerste 14 dagen rust geven. Wel bij hem in de buurt zijn, maar niet gaan grondwerken. Leer hem zo wat beter kennen. Anders plaats je hem misschien in een hokje waar hij niet in hoort. Neem de tijd, hij gaat nergens heen . Succes!

Hoi Lila.

Dank je wel voor de tip. Hij is inderdaad wel een beetje een bluffer, en hij wandelt nog heel wat af dus ik denk ook inderdaad dat hij nog wel meer moet wennen.
    Ik verzin wel andere smoesjes om bij hem te zijn zónder dat hij druk voelt. Ik heb inderdaad tijd genoeg en het zou zónde zijn als ik hem nu al verkeerd zou inschatten.

Groetjes en bedankt voor het advies.
    samen werken

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ja, het antwoord van Lila lijkt mij ook erg logisch en natural.

Maar WOWIE wat een coole haf! Zo
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ja, ik ben het ook met Lila eens

En met Myracara, want ik vind het ook een heel knap ventje!!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

En als je dan straks weer met hem aan de slag kunt, nog een tip van mij: als hij de stick tussen zijn tanden blijft nemen, dan kun je de stick op en neer bewegen, alsof je zijn tanden poetst. Vaak zijn ze het dan al snel zat om die stick in de mond te nemen!

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Of een variant daarop (werkte erg goed bij een volslagen onopgevoed en des te meer over-je-heen-loop ruintje bij ons op stal), de stick draaien zodat 'ie dwars in z'n mond zit (als een bit), en dan omhoog duwen (wel relaxed blijven 't is de bedoeling het paard duidelijk te maken dat stick in de mond niet prettig is, niet om 'm pijn te doen of bang te maken voor de stick). Die ruin bij ons had het heel snel door, bij de derde keer liet hij de stick meteen vallen toen ik 'm dwars in z'n mond had. En daarna uiteraard belonen, lekker friendly met de stick in zone 1.

Hallo allemaal.

Dank voor de tips. Gelukkig kwam vanmiddag ook mijn parelli-vriendin op visite. Zij is bezig met level 2. Toen ze Niels de 1e keer zag had ze al in de gaten dat het een behoorlijk zelfverzekerd baasje is. Nu echter schrok ze toch wel even omdat hij niet alleen over Menno de kleine shet heenwalste, maar ook zonder respect mijn ruimte betrad. We hebben bijna een uur lang eerst achter een touw en daarna achter een denkbeeldige lijn gestaan om hem te leren onze persoonlijke afstand te respecteren Ik heb nu de stick voortaan bij de hand om afstand te bewaren. Hiermee voorkom ik meteen het geknabbel aan dat ding. In het begin begreep Niels er niets van dat hij niet dichterbij mocht komen. Nu stopt hij meteen als ik mijn hand ophoud. (met of zonder stick) Hij probeert nog steeds aan de stick te knabbelen en die beweeg ik dan flink op en neer. Op zich lukt dit nu vrij aardig. Ik laat hem nu nog niet zo dichtbij komen dat ik de stick dwars in zijn mond kan zetten, want dat lijkt me inderdaad een goed vervolgplan. (ook uit respect voor de stick anders heb ik vaak nieuwe nodig vrees ik) Bedankt Sannie, deze tip bewaar ik nog even voor later. Niels respecteert nu in ieder geval mijn ruimte en tóch loopt hij als een hondje achter me aan. Af en toe staat hij al stil genoeg zodat ik friendly kan doen met de stick, maar voor nu is beloning in de vorm van rust ook een prima oplossing. De rest van de games laat ik voorlopig even voor wat ze zijn. Op aanraden van mijn vriendin begin ik morgen met het trekken van een grote circel om mij heen. Als Niels daar 20 seconden uit kan blijven zonder dat ik met de stick hoef in te grijpen dan is mijn 1e doel bereikt. Zo kan ik de friendly game toch blijven oefenen zónder dat hij te dicht op me zit. Mijn vriendin vertrok en liep naar haar auto, maar toen begon Niels haar terug te hinniken. Na vriendelijk afscheid te hebben genomen liep hij weer tevreden terug de stal in. (hij is toch echt wel een prins charming) Toen ik net terugkwam op stal stond er nog steeds een heel andere Niels. Geen geruzie meer met Menno als ik op stal of in de paddock ben, en duidelijk meer respect. Hij begint nu wel zijn charmante look voor zich te laten spreken door heel lief mij aan te kijken om dan vervolgens toch weer proberen te knabbelen maar daar bezwijk ik voorlopig niet meer voor. Al met al een enerverende dag vandaag.
    Wordt vervolgd.......
    samen werken

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Paarden zélf doen niet aan "tot rust komen" of "gewenningsperioden". Voor hun survival is het belangrijk *direct* te weten, wie wáár staat...

Bijten in je stick staat gelijk aan bijten in jou. Op dát moment zijn de games begonnen .... Het is zÃ*jn taal om te zeggen: " let's start the games...".

Als je er desondanks voor kiest, eerst een paar weken bij hem te zitten, blijf dan in ieder geval buiten zijn bereik! Grz Els

PS: Hoe ervaren ben je met PNH ?
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Ah! Goed zo! We hebben bijna tegelijk gepost zie ik
    Dank aan je vriendin; kan ik weer gerust slapen Succes! Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Zo lijkt het me een mooi begin, dat hij weet dat jij je ruimte verdedigd maar dat hij toch toenadering zoekt en krijgt mits hij respect heeft. Leuk dit!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Dag Els.

Ik ben ongeveer 3 maanden bezig, maar als je kijkt op de voorsteltopic dan begrijp je misschien waarom ik af en toe nog wat voorzichtig ben. Gelukkig heb ik hulp, en ook in de boekjes van Parelli staat natuurlijk alles in. Het is niet altijd gemakkelijk om op je gevoel te vertrouwen, al denk ik dat dit bij Niels wel kan. Hij heeft geen enge dingen meegemaakt en kan wel tegen een stootje. Bedankt voor je bericht

Groetjes en tot mails.

Nel.
    samen werken

Hallo allemaal.

Niels Menno en ik op dag 12.
    Menno kijkt nog steeds met gemengde gevoelens naar Niels. Ze zijn wel altijd in elkaars buurt maar knuffelen is er nog niet bij. Ik zet ze apart op de wei en 's avonds bij elkaar in de paddock omdat Niels nog niet aan zoveel gras per dag gewend is.
    Na het inbrengen van de stick heeft Niels mij 4 dagen welliswaar met heel veel respect behandeld, maar alle joviale vriendelijkheid was er vanaf. Hij keek me eigenlijk niet meer aan. Na wat gesnuffel hier en daar op deze pagina's ben ik begonnen met veel herrie en kabaal maken in alle hoeken van de paddock, waar Niels niet stond, en dan vooral richting zijn achterhand zodat hij zich wel om moest draaien en mij aan moest kijken. Voetballen; met Menno spelen; van alles als het maar niet Niels' richting uitging. Uiteindelijk kwam hij weer met vriendelijke open blik op me af "vragen" of hij weer met me kon spelen. Eerst met stick, daarna een paar dagen zonder, en nu een beetje door elkaar. Hij is heel erg slim, maar wil boven alles toch ook graag vriendjes met me zijn. Meer nog dan de baas spelen gelukkig want hij vergeet de strijd die we af en toe moeten leveren maar al te graag als ik hem ga knuffelen en borstelen. Zo lang ik uit de buurt van zijn hoofd blijf vindt hij alles prima. Tegenwoordig staat hij toe dat ik voor hem sta. Dit doe ik net zolang tot hij gedwee en rustig blijft staan. Pas dan ga ik hem borstelen of andere dingen met hem doen. Af en toe moet hij wel heel diep zuchten maar het gaat hem steeds beter af. Vandaag heeft hij voor het eerst een paar stapjes achteruit gezet met de Yoyo-game. Meteen daarna wou hij er steeds vandoor en moest ik af en toe serieus aan het touw rukken en gelijk zijn achterhand wegpetsen met het uiteinde van het touw. Hij was erg verbaasd dat ik "op twee plekken tegelijk kon zijn" en begon meteen een partij te kauwen dat het een lieve lust was.
    Mijn vriendin heeft hem een paar dagen geleden ook zo ver gekregen dat hij wat stapjes terug zette. Aan deze oefening merk je pas goed hoe onverzettelijk dat hij soms is. Vandaag was hij echter heel verbaasd, maar ook heel blij dat hij naar me toe mocht als hij het goed gedaan had. Hij begon zijn nek mooi te krullen en was reuze trots op zichzelf leek het wel. Tot vandaag was ik heel voorzichtig met hem, maar nu ging het als vanzelf dat ik een stuk strenger werd. Zeker toen hij wou "vluchten" in plaats van terug te stappen. Die filmpjes helpen heel erg goed. Je bent toch geneigd om te denken "arm paardje". Tot het moment dat die flinke billen mijn richting uitgingen. Toen werkte het toch ook heel erg overtuigend om het touw als helikopter te gebruiken. Hij snapte ook meteen dat hij dat niet moest doen. Ik denk dat het beter voor mijn ego is als het morgen niet meer zo goed gaat. Ik zit hier wel erg zelfvoldaan te wezen
    Leuk hé, dat parelliën

Doeiii
    samen werken

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2005

Klinkt toch hartstikke goed!!!

Laat je ego maar lekker groeien

Bladwijzers

Forum Rechten