-
Actief Forumlid
-
Actief Forumlid
Re: Paard uit de wei halen!
Bescherm jouw kudde-van-twee.
Jij bent Gipsy's alpha, in elk geval zou je dat moeten zijn. Die ruin probeert jouw paard van je af te pikken en slaagt daar nog in ook! Dus neem je CS of desnoods een gewone zweep mee de wei in jaag je concurrent weg. Daarmee bedoel ik niet als een gek op hem afrennen en 'm wegslaan, maar als hij zich rustig tussen jou en Gipsy inwerkt benader jij hem net iets minder rustig. Het maakt niet uit waar hij heengaat, zolang hij maar niet naar Gipsy gaat. Als hij een spurt neemt doe jij dat ook. Je hoeft niet even snel te zijn als hem om hem te kunnen verjagen, als je er maar veel energie bij gebruikt. Flink zwaaien met die CS en string en laat hem pas weer met rust zodra hij jouw paard met rust laat.
-
Actief Forumlid
Bedankt voor de tip. Ga ik morgen gelijk uitproberen. Was altijd zo trots dat het mij altijd wel lukte om mijn paard overdag te rijden en velen andere hun paard niet te pakken kregen.
Take the time it takes gaat hier zeker wel op. Uiteindelijk zal het misschien wel sneller gaan.
-
Actief Forumlid
Hoi Marleen,
Lukt het nu al beter?
XxxJolijn
-
Actief Forumlid
Gisteren kon ik voor het eerst overdag weer naar Gipsy. Carrotstick mee touw mee en richting wei.
Als eerste ben ik voorbij de ruin gelopen, zodat ik direct contact kon leggen met GIpsy. Kreeg gelijk 2 ogen en ben even rustig blijven staan. Wat er toen gebeurde. GIpsy ging de ruin wegjagen, oren achter in de nek en uithalen, toen de ruin op een paar meter afstand stond kwam ze rustig naar me toe gelopen
.
Heb friendly gedaan in de wei met de carrotstick en heb haar taak overgenomen, door vanaf dat moment de ruin zelf weg te houden bij ons. Toen was het tijd om te gaan werken, maar wel met een heel voldaan gevoel.
Weet eigenlijk niet of het goed is dat Gipsy het voortouw nam om die ruin weg te jagen
, maar ik was zover nog niet.
-
Ik zou het toch als een compliment beschouwen als mijn paard mij verkiest boven een ander paard, zij heeft jullie herd-of-two beschermd. Maar ik denk ook wel dat het jou taak als alfa is om de ander weg te jagen, en nu je zoveel vertrouwen gekregen hebt van jou paard lukt je dat wel de volgende keren.
-
Actief Forumlid
Ben het met Etoucha eens, het is op zich een mooi compliment van Gipsy dat ze jou beschermt tegen andere paarden. Maar als zij het nodig acht om jou te beschermen dan betekent dat ook dat ze denkt dat jij niet in staat bent zelf je eigen plekje op te eisen. Afhankelijk van de aard van je paard ziet ze jou dus ofwel als een soort weerloos veulen waar ze voor zorgt, ofwel als haar persoonlijke eigendom, een favoriet stuk speelgoed waar andere paarden niet mee mogen spelen.
Als ze je meer als veulen ziet is ze vooral zorgzaam en niet zozeer dominant en dan krijg je waarschijnlijk niet al te veel problemen als jij de alfa-positie in jullie kudde-van-twee gaat innemen. Als ze jou echter als favoriete speeltje ziet is ze wel dominant en dan zou ze weleens bezwaar kunnen gaan maken als jij de leiding overneemt. In dat geval: geen ruzie gaan maken, rustig en consequent blijven in wat je vraagt en als het onveilig wordt moet je gewoon even verder werken met een hek tussen jou en je paard.
Veel plezier verder.
Forum Rechten