Hai,
ik zit even met een probleempje. Al sinds de dag dat hino bij mij is loopt hij al weg terwijl ik nog aan het opstappen ben. Dit vond ik altijd al vervelend (vooral in het bos, en je stapt op en hij stoomt alweer achter de anderen aan). Maar nu is het natuurlijk ook een criteria voor de L1 dat hij stil moet staan voor het opstappen.
Wat kan ik hier nou aan doen? Moet ik dan continu maar laten inbuigen? En wanneer doe ik dat dan? Als ik bezig ben met opstappen of pas als ik zit? Als ik opstap en hij loopt zet ik hem stil door in te buigen. Dan zwaai ik mijn been over het zadel heen en tijdens dat zwaaien (secondenwerk) begint hij alweer te lopen...Weer inbuigen... Ik wordt het een beetje zat. Grondwerk gaat goed, met stoel opstappen op een blote rug ook goed, dan loopt hij niet weg. Wel zodra ik zit, maar niet tijdens het opstappen.
Het is ook niet echt handig wanneer ik rechts opstap, want ik ben al een stijve planken dat gaat nog minder als hij begint te lopen.
Okee, begin het een beetjete vinden van mezelf... Wie kent dit?

Weer inbuigen... Ik wordt het een beetje zat. Grondwerk gaat goed, met stoel opstappen op een blote rug ook goed, dan loopt hij niet weg. Wel zodra ik zit, maar niet tijdens het opstappen.
te vinden van mezelf... Wie kent dit?
Antwoord met Citaat
)
door hem in te buigen dus. Eventueel kun je hem ook nog wat extra laten doen, door meer te disengagen als hij wegloopt, maar niet direct vanaf het begin!

wat linda ook doet en vind ik ook wel nuttig is voor je opstijgt je paard proberen 'omtrekken' dat gaat natuurlijk niet maar zo kan hij/zij de beentjes duidelijk spreiden en is het klaar om gewicht langs een kant te verdragen en het is ook een duidelijk teken van 'hey ik ga opstijgen') veel wippen minstens drie keer en dan stijgen, blijven staan niet overzwaaien, dat doe je een paarkeer langs elke kant zegt ze en dan als je dat kan doe je het nog es maar aai je de andere kant van het paard. en als dat lukt zwaai je je been er rustig over laat je je heeeeel kalm zakken, tweede voet nog niet in de stijgbeugel steken en zo blijven staan... als je paard op een van die fasen em knijpt en beweegt dan kan je (moet je) omdat je voet nog niet in de stijgbeugel steekt langs de andere kant er snel af als dat lukt proberen te buigen als hij daarbij beweegt is dat int begin wel normaal, en dat is het enige wat je doet de eerste drie keer ten minste.. als je paard problemen heeft met een zadel moet je dat arbeidsintensieve klusje wel op zen minst een week volhouden elke dag!! 
Bladwijzers