Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: [L1] naderen in de wei

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    35

[L1] naderen in de wei

Hoi,

ik ben dus al een tijdje bezig met Parelli, maar één ding lukt me nog steeds niet en dat is dus, zoals de topic het al zegt, naderen in de wei. Deze namiddag weer: ik ga mooi bij haar in de wei, komt ze ff snufelen of ik geen eten bij heb en dan terug met de oren in de nek weg . Ik heb ongeveer een half uur in de wei gestaan en geslenterd en dan kwam ze eindelijk. Ik had ook al gelezen dat als je niet naar je paard kijkt, het dan nieuwsgierig wordt en naar je toekomt, nou bij Shiva werkt dat soms, maar vandaag dus niet. Integendeel, ik zag haar dus op een gegeven moment niet, en plotseling, kabaf... twee hoeven en een kont tegen mijn rug, aww . Na een half uur kwam ze dan eindelijk toch naar me toe en heb ik haar kunnen halsteren, maar dan nog was dat niet met haar volste toestemming. Wat kan ik hieraan doen? Is dat normaal?

xxx julie

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: [L1] naderen in de wei

oei, dat klinkt niet echt 'normaal' zoals ze doet. Maar weet je, in level 1 hoeft je paard nog helemaal niet naar jou toe te komen. Het is genoeg als ze blijft staan als jij haar halster omdoet.

Wat doe jij precies als je in de wei komt? Loop je doelgericht ergens heen, of sta je een beetje afwachtend stil? Wat doe jij als ze naar je toe komt? Hoe reageer je als ze boos kijkt?

Wat zij doet lijkt op 'territorium verdedigen', ze probeert dominant over je te zijn in de wei. Ik denk dat dit gedrag na verloop van tijd wel zal veranderen als je in een andere omgeving beter wordt in de 7 games (in de wei is in het begin vaak wat lastiger dan bijvoorbeeld in de bak)
    Je zou ook de games kunnen oefenen in de wei, als die in de bak goed gaan.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hoi Julie,

Kijk ook eens in de database met vragen op http://www.parellinet.com! Daar staan heel veel tips over wat te doen met bijtende en trappende paarden.
    Verder denk ik dat je extra aandacht zult moeten besteden aan je bodyblocks (staat omschreven in je L1 pakket) zodat je kunt voorkomen dat je paard ongewenst in je ruimte komt. En je moet ogen in je achterhoofd ontwikkelen. Zolang je je niet veilig voelt om deze oefening in de wei te doen, kun je hem ook buiten de wei doen. Ga dan net buiten bijt-afstand buiten de omheining zitten en doe niks, zo kun je ook de nieuwsgierigheid van je paard wekken. En wat Eveline al zegt: ga door met het spelen van de 7 games, want je hebt op dit moment nog geen leiderspositie en dat wil je wel. De 7 games zullen daarvoor zorgen, maar dan moet jij er ondertussen wel voor zorgen dat je veilig en heel blijft. De artikelen op parellinet.com kunnen je daarbij helpen, want er wordt in uitgelegd waarom paarden doen wat ze doen en wat jij kunt doen bij dergelijk ongewenst gedrag. Ik heb er veel aan gehad toen ik een paar weken geleden ineens geconfronteerd werd met mijn bijtende verzorgpaard!

Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    35

Hé dankjewel voor de tips die je mij al gegeven hebt. Ik ga zeker eens het één en ander lezen op die site Marja, maar heb nu ff niet meer de tijd, morgen ga ik dat zeker doen. Ben net ff een kijkje gaan nemen en het lijkt me wel een toffe site .

Ik zal dus verder doen met de games één voor één te leren (ik zit nu al aan de circling game) en hopelijk helpt het dan inderdaad. Het probleem, als dat een probleem is, is wel dat ik geen bak heb, dus alles in de wei doe. Misschien geeft dat haar wel het gevoel dat dat gebied van haar is en dat zij het wil beheersen. Misschien kan ik om te spelen naar een andere wei gaan, zou dat geen idee zijn?
    Als ik bij haar in de wei ga loop ik zeker niet recht op haar af, ik neem echt de tijd ervoor en loop gewoon een beetje rond in de wei tot zij wat interesse krijgt in mij, maar ik loop wel een beetje doelbewust rondom haar. Als ze boos kijkt probeer ik dat te negeren en gewoon te glimlachen (zoals Parelli het altijd zegt).

Ik hoop dat er iets is dat ik niet goed doe, zodat, als jullie mij daarop wijzen, het wel goed gaat . Maar ik ga iig gewoon verder dus met de 7 games...

xxx julie

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hoi Julie, als je de mogelijkheid hebt dan zou ik zeker in een andere wei gaan spelen. Niet dat daar je problemen ineens opgelost zullen zijn, maar ik vind het zelf wel belangrijk om voor het paard verschil aan te brengen tussen een ruimte waar hij niks hoeft (de wei) en een ruimte waar ik de aandacht wil (bak of buiten).

Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    35

Ok dat ga ik dus zeker doen. Echt bedankt om mij wat moed en raad te geven, ik had vanmorgen al meer het gevoel dat het allemaal wel goed komt, hopelijk helpt dat ook wel...

xxx julie

ik heb eigenlijk ook wel zoiets maar dan minder extreem... als ik in de wei komt komt hij ook altijd even kijke of ik geen eten bij heb. Maar dan ziet hij dat halster terwijl het al de hele tijd zichtbaar was en gaat hij gewoonweg.... dan hebk ik zoiets van: 'kom nu, ik ben je toch aan het aaien!' maar ik probeer wel gewoon rustig te glimlachen. maar tis echt niet leuk om te hebben want je denkt dat wanneer je zo die parelli-vibe van 'respect voor het paard' hebt dat je paard dat ineens gaat zien en dan gaat denken van 'O jee een touwhalster nu wordt het leuk' maar niet dus swel logisch langs de ene kant maar langs de andere kant is het toch niet leuk... Alsk het goed begrijp: aaien en meegaan (of doenalsof) tot hij stil staat rustig halster aandoen (ook al trekt hij terug uit disrespect en niet uit anst) veel friendly doen en dan pas beginnen? of nog iemand tips? want ik wil echt niet dat hij zo denkt van 'ja daar is ie weer, hij gaat me weer dat halster aanbinden en van die k****-spelletjes doen' tis echt frustrerend soms
    The moment at which we aren't creating the opportunity to make mistakes, we're making one ourselves...

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik heb dat dus ook (zie een topic van mij ). Mijn andere pony's peren m soms ook als ik eraan kom maarja, met een flinke dosis humor en wat conditietraining (van mijn kant ) heb ik ze zo te pakken. Maar ik ben nu voor mijn tinker gewoon bang. Ik denk niet dat hij altijd het idee heeft om me te meppen, maarja, als het eenmaal een keer gebeurd is......... En toen ik vandaag mijn welshje uit de wei wilde halen, kwam mn tink ineens met zn oren in zn nek op me af terwijl ik hem niet eens wilde pakken. Hij viel me niet aan en bleef ook op afstand, maar toch...

Voor de rest gaat het wel heel goed, het is alleen het uit de wei halen wat gewoon niet lukt. Is ook zo stom, als je wil gaan rijden maar dat kan dan niet omdat je pony geen zin heeft om zijn gras te verlaten. En ik weet dat je je pony nooit mag laten winnen maarja, liever dat hij een keertje gewonnen heeft dan dat het voor mij gevaarlijk wordt.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

weet natuurlijk niet of je ver bij de wei vandaan woont, maar als je dichtbij woont kan je haar ook eens opzoeken om haar gewoon even gedag te zeggen. Wachten tot ze dus bij je komt en dan even aaien en dan weer weggaan. Ze associeert jouw komst in de wei misschien teveel met het idee dat je weer wat van haar "moet". Soms bereik je meer met minder... !

Actief Forumlid Fam's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik ken het gevoel. Die verzorgpony van mij rent soms gewoon weg. Als hij ECHT niet mee wil, gaat ie ook niet mee! Maar naarmate ik meer Parelli deed en hem ook wel eens meenam om gewoon buiten te wandelen en hem te laten grazen, verbeterde het enorm. Het wordt beter als hij het touwhalster gaat associeren met 'leuke dingen'. Ik loop ook soms op hem af als ik alleen maar mest ruim en geen plannen heb (heb dan expres WEL touwhalster bij me, ookal doe ik niks). Ik trek dan altijd even tijd uit om te friendly gamen en laat hem dan weer met rust door weg te lopen (let op, jij moet wel weglopen voordat hij dat doet, zodat het jouw keuze is en niet de zijne). Ook als ik wel ga spelen met hem, ga ik hem altijd eerst even uitgebreid aaien voordat ik met hem de wei uit ga. Maar zoals ik zal zei: op sommige dagen, zeker als hij al uitgebreid gereden is door Danielle de dag ervoor, krijg ik hem echt niet te pakken. Ik ga daarom ook alvast eens kijken naar de catching game...
    Well-behaved women rarely make history

Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    35

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door limbokip
    Alsk het goed begrijp: aaien en meegaan (of doenalsof) tot hij stil staat rustig halster aandoen (ook al trekt hij terug uit disrespect en niet uit anst) veel friendly doen en dan pas beginnen? of nog iemand tips? want ik wil echt niet dat hij zo denkt van 'ja daar is ie weer, hij gaat me weer dat halster aanbinden en van die k****-spelletjes doen' tis echt frustrerend soms
    Aaien en meegaan is inderdaad wel goed, maar niet echt beginnen jagen. Dat deed ik soms bij Shiva, leverde niets op, werd ze alleen maar bozer en de kans op stampen was nog groter. Je kan ook gewoon eens in de wei gaan en ergens gaan staan, een eindje van je paard af en misschien komt ie wel naar jou. Ik geloof dat dat toch ook één van de eerste oefeningen is van L1? Als hij dan naar je komt, niet persé direct dat halster aandoen, want dan voelt hij zich al meteen gevangen. Desnoods, zoals Fam zei, ook gewoon eens bij hem in de wei gaan, ff aaien en terug weg (misschien volgt hij je dan wel, doet Shiva ook soms en geeft een heel goed gevoel ). Ook eerst een beetje friendly met het halster en touw voordat je het aandoet (dit was enorm moeilijk bij Shiva en lukt nog steeds niet heel goed).

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door shetfan
    Mijn andere pony's peren m soms ook als ik eraan kom ...
    Hihi die Nederlanders moeten ook niet onderdoen met hun leuke uitdrukkingen hoor (peren zijn lekker om te eten ) !

xxx julie

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Whaha. Ze voeteren gewoon keihard weg als ik de wei in kom. Voeteren vind ik ook zo'n geweldig woord. Is Zuid-Afrikaans voor lopen ofzo . Maarja, beetje offtopic .

Bladwijzers

Forum Rechten