Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: panelen zadel, iemadn ervaring?

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

panelen zadel, iemadn ervaring?

Ik kwam in mijn eeuwige zoektocht naar het ideale zadel het volgende tegen:

http://www.koningspaard.nl/paneel.html

Erg interessant voor mijn lieve pony met zeer ingewikkelde rug... Maar kent iemand dit? Heeft iemand ervaring met dit soort zadels of panelen?

Ik ga eens navragen of er een testzadel beschikbaar is.
    Helaas is het nogal duur, zelfs als ik mijn beide zadels verkoop moet ik nog een boel bijleggen! Maarja, als dit de ideale oplossing is.....
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Re: panelen zadel, iemadn ervaring?

Toevalig vertelde de zadelmaker mij er gisteren nog over. Veel zei hij er niet over maar wel dat een goed systeem was voor paarden met zo'n moeilijke rug als Aramis.

jip, ik heb wel een beetje ervaring met zo'n ameriacan flex zadel. Op mijn vorige paard heb ik er een tijdje opgereden wel 1 van de western modellen, zadel zat als gegoten aan mijn kont... ik vond hem echt ERGGGGG lekker zitten. Op volens lag het zadel ook goed, maar volens had een lange rug, voor paarden met een korte rug is het niet echt een geschikt zadel. (de western dan bedoel ik). Ik zat er toendertijd wel over te dubben (een dressuurversie), maar de prijs hield mij tegen en toendertijd kon je ze alleen in duitsland bestellen... en dat vond ik ook niet echt handig.

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Startrekk heeft ook van dat soort panelen, met klittenband. Volgens mij werkt dat hetzelfde.
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Deze website heeft een interessant stukje over een boomloos zadel. Waaruit ik opmaakt dat ik geen boomloos zadel voor Aramis mag kopen. Ik heb namelijk nog lang geen onafhangkelijke zit (na 14 jaar, pfff) en hij heeft niet genoeg rugspieren. (wel vet )

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skey
    Deze website heeft een interessant stukje over een boomloos zadel. Waaruit ik opmaakt dat ik geen boomloos zadel voor Aramis mag kopen. Ik heb namelijk nog lang geen onafhangkelijke zit (na 14 jaar, pfff) en hij heeft niet genoeg rugspieren. (wel vet )
    Nee dat zou ik ook zeggen als ik boomzadels verkocht Neehoor ik vond het best een goed stukje over boomloos, alleen wat ik er wel aan toe wil voegen: na een paar weken op een boomloos zadel wordt je zit een stuk onafhankelijker, je gaat er snel mee vooruit! (je moet wel, want de boom kan je niet helpen hihi)

Ik heb vandaag mijn Startrekk espagnol binnengekregen (yesyesyes!!!) en die heeft dus panelen. Ik heb hem een week getest en hij bevalt me super, mooi de stijgbeugels onder het zweetblad, je zit er keurig recht in, ennuh, heeft de stevigheid van een boomzadel hoor!

De zadels van die site zien er idd goed uit (mooi vind ik ze dan weer niet, teveel suede) maar zoooo duur! Kijk dan eens naar een branderup zadel (2000 euro). Vind ik vele malen mooier en zit ook een heel goed doordacht systeem achter!

Die panelen van Startrekk kan je niet vergelijken met dit systeem. Die zijn namelijk niet beweeglijk, en passen zich niet aan aan brede schouders bijvoorbeeld. Je kan ze wel verplaatsen, maar ze scharnieren niet. Vast is vast bij startrekk.

Ziet er uit en leest als een heel fijn zadel. Flexibel lijkt me goed. En als ze ook modellen voor korte rugjes hebben... hmm tempting...

May the horse be with you!

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ja, dat is dus het enige probleem... Fen heeft een korte rug
    En volgens mij zijn die panelen bij de westernmodellen net zo lang als bij de dressuurversies. Of heb ik ergens overheengelezen?

En ik denk dat Fenna en Aramis teveel hobbelen om echt onafhankelijk te kunnen zitten, echt hoor heel moeilijk!

Maar als er dus panelenzadels voor korte paarden zijn dan komt die er!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Ik heb ook zo'n hobbelpaard en dat is echt heel moeilijk ja om daar lekker op te rijden met een boomloos zadel. Ik had eerst, toen ik nog een boomzadel had, eigenlijk helemaal niet in gaten, hoe beroerd Amy hobbelt. Ik heb ook de hele tijd het gevoel dat ze ergens scheef is.
    Ik hoop nog de hele tijd dat ik het leer, maar na een dik half jaar rijden op een boomloos zadel, wéét ik dat het niet alleen aan mij ligt. Want op Enya is het wél heerlijk en gemakkelijk, maar op Amy blijft het modderen.

Ik ben het dus niet helemaal eens met de stelling dat je, als je maar genoeg oefent, vanzelf ooit een onafhankelijke zit leert krijgen. Soms is de hulp van een degelijk zadel toch onmisbaar..

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ja precies!

Ik rij met mijn boomzadel en met bbp en met beiden voel ik goed hoe erg ze hobbelt. Daarbij rijden we natuurlijk enkel buiten en is ook de ondergrond nog eens ongelijk. Dan heb je de steun van beugels echt nodig wil je normaal blijven zitten.
    En het is maar goed dat het suede van de bbp zo plakt en dat er een handvat aanzit

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ik heb ook de hele tijd het gevoel dat ze ergens scheef is.
    Als je dat gevoel hebt, en je kunt het vergelijken met het gevoel op een ander paard (Enya), dan heeft je gevoel gewoon gelijk Trea.

Als ik me goed herinner is het filmpje dat je een tijdje terug plaatste van Amy (ik kan me de naam van het topic even niet herinneren)? Het ging er toen om dat je met wederzijds vertrouwen lekker buiten kon rijden en dat spatte er vanaf. Ik vond het een beetje flauw om kanttekeningen te gaan plaatsen bij hoe het paard liep, was ook niet de bedoeling van het topic en heb het dus niet gedaan. Maar nu wil ik alsnog even zeggen dat het me opviel dat het paard in dat filmpje scheef liep, ofwel de achtervoeten volgden niet in het spoor van de voorvoeten, maar er een stukje naast (wat overigens niets afdoet aan het plezier dat jullie hadden!).

Als jij met rijden last hebt van die scheefheid kan het goed zijn dat Amy daar zélf ook last van heeft (zelfs als ze niet protesteert, want het kan goed zijn dat ze niet anders gewend is en dus niet doorheeft dat het beter kan). Een paard dat zichzelf consequent scheef (over)belast kan daar hele vervelende kwalen en zelfs artrose door ontwikkelen. Misschien is het dan een idee om langzaam wat te gaan werken aan Amy's houding, hetzij met Wimlessen, hetzij met de methode van Antoine de Bodt, hetzij met hulp van iemand van het forum, zodat Amy 'ontdekt' dat ze ook anders kan lopen.

HorseHarmony
    Guest

Yep.. ze is een keer bij me langs geweest met een aantal zadels. Een ding dat ik me er nog aan herinner is dat het echt vre-se-lijk zat! Misschien dat het wel aan mij lag hoor! En dat je dat gewoon eens moet gaan proberen. Maar ik had het gevoel alsof ik op een houten plank zat!

Het voordeel is wel dat het aan de rug van het paard vormt, maar het waren onwijs lange zadels, waardoor ik het gevoel had zowat op haar kont te zitten.

Als je het gaat testen ben ik erg benieuwd naar ervaring!

(misschien zeg ik dingen dubbel, omdat ik niet alle verhaaltjes heb gelezen )

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ik hoor steeds meer van alle kanten dat het onwijs lange zadels zijn... dan houdt het op!
    Helaas pindakaas, de zoektocht gaat verder

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ik meen dat de meeste barokke paarden (andalusiërs, lusitano's) en ijslanders (andere gangenpaarden weet ik eigenlijk niet) ook korte ruggen hebben. Is het een idee om eens te zoeken in die richting om te zien wat voor zadels daarop gebruikt worden?

Een ijslanderzadel kan natuurlijk ook, maar er moeten toch zat andere zadels te vinden zijn. Sterkte met de zoektocht!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten