Zaterdag en zondag was er in Diest een level 2 cursus met Eddy Modde. Eerst wilde ik doodgraag meedoen met paard maar uiteindelijk heb ik me toch ingeschreven als deelnemer zonder paard.
Achteraf heb ik daar zeker geen spijt van, ik heb veel bijgeleerd en kon alles filmen wat eddy demonstreerde en dan nog nota’s maken en daarna de deelnemers met paard aan de gang zien. Van hun fouten kon ik dan ook metteen leren.
Eddy was net terug van California dacht ik, hij is op cursus geweest bij Pat en is terug gekomen met een deel nieuwe oefeningen, nog meer savvy en veel nieuwe inspiratie. Natuurlijk kwam dit ons ten goede.
Van het Forum was Jolijn er ook de eerste dag en hebben we gezellig gebabbeld.
Zaterdag begon met veel regen en ongelooflijk veel wind.
Ik zorgde dat ik een half uur voor aanvang daar was zodat ik eerst rustig kon kennis maken met de andere deelnemers.
Het was lekker rustig want er waren maar 3 deelnemers met paard maar wel 7 toeschouwers.
We begonnen met een tas koffie en een gezellige kennismaking.
Na een korte theoriesessie begonnen we met grondwerk. Chanching of direction, falling leaf met beschermen van je eigen bubble.
Het paard van K10 werd daardoor plots wakker en dat was echt prachtig om te zien.
Dan nog het versschil geleerd tussen disengagement en engagement. (kan alles hier onmogelijk uitleggen want dan wordt het wel heeeeel erg lang)
Een oefening a la Wim, als het paard op de circel met de neus naar buiten loop driven of porcupinen in zone 3, dan nog friendly on the move.
Een combinatie oefening van circling-squeezen en yoyo of sideways.
Toen was het alweer middag en hebben we een lekker broodje gegeten en veel gebabbeld.
Na de middag kwam het rijden aan de beurt.
We leerden snaky bends (slangevoltes) rijden, mensenlichaam moest doen wat het paardenlichaam moest doen en dat ging heel goed. Eddy legde uit hoe we onze paarden moesten leren tellen tot 7, was ook een leuke oefening en er kwamen metteen veel overgangen aan te pas. Stappen en dan 7 drafpassen en terug stappen...dit kon ook in galop, 7 galopsprongen, dan 7 drafpassen en terug stappen.
Ik vergeet nog een heel deel nu, ik had het zo druk met kijken dat ik een stuk ben vergeten op te schrijven.
Zondag,
Er waren nog maar 3 toeschouwers en de manege was buiten ons leeg, lekker rustig dus.
We begonnen weer met grondwerk.
Wat passenger op de grond, waar je naast je paard loopt ipv erop zit. Hier waren ook variaties mogelijk, je kon eerst je paard volgen en dan stiekum de leiding overnemen. Of afwisselend de leiding hebben...heel leuke oef.
Deze keer deden we ook liberty.We hebben een soort van levende roundpenn gemaakt met alle mensen en paarden. dan mocht er iemand met zijn paard in het midden en wanneer het paard wilde ontspannen kwam de roundpen in actie, wij moesten hem dan binnen houden en zo leerde hij dat hij beter bij zijn leider kon blijven want gaan lopen is discomfort. Heel leuk!
Toen was het alweer middag.
in de namiddag weer rijden:
simpele galopwissels gedaan, copntrole over de achterhand, en controle over de voorhand, toen gebombineerd en dus de aanloop naar het spinning geleerd. 1 iemand was echt al aan het spinnen met haar paard.
dan alleen met een string rond de hals rijden en uiteindelijk echt het halster af en dan alles wat we hadden gedaan die twee dagen met rijden nu alleen op de string.
en toen was de cursus voornbij. Het was geweldig en zo leerrijk. Samen met de andere toeschouwerd hebben we ons ook rotgelachen en heel veel gebabbeld over onze paardjes.
Ik ben nu denk ik zeker nog de helft vergeten te vertellen, maar je hoort, ziet en leert ook zoveel op 2 dagen.
Het is in ieder echt de moeite geweest en ik zou zo terug gaan kijken of zelf meedoen.
Hier nog een paar fotootjes van de twee dagen. Grappig detail, de quaters waren ruim vertegenwoordigd. Er was 1 arabiertje bij en 3 quarters. Op Eddy zijn paardje was ik metteen verliefd, lekker vooruit, mooie kleurtje en mooie bouw......en ze stond te koop! Als ik nog geen paardje had dan wist ik het wel.
Bladwijzers