Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 42 van de 42

Topic: paard is kapot...

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2006

Re: paard is kapot...

Hoe was ze eigenlijk nadat jij was afgestapt? Nog trippelend of toch wel rustig?
    Als je baas al gemerkt heeft dat ze inderdaad geen makkelijk paardje is, kan je dat misschien als argment gebruiken om het toch eens anders te proberen, met grondwerk.
    Dat principe van laten racen en als zij stopt nog verder laten racen past ook bij een parelliprincipe: right brained paard zo energiek aanpakken dat ze op een gegeven moment het zelf beu zijn, maar ik vraag me ook af of dat zo makkelijk is bij een arabier....

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Is dit paar per ongeluk geen renpaard geweest???
    De renbanen zijn van gras, de instappiste is gewoonlijk van zand. Zodra ze op gras komen denken ze gewoon dat ze moeten racen.
    De theorie van te laten lopen en nog laten lopen als ze willen stoppen heb ik al veel gehoord. Ik zou het echter nooit durven of doen!
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

@etoucha: baas weet er inderdaad van (was al bekend bij aankoop). Helaas ziet hij niet echt het nut in van grondwerk. En ik denk ook dat dit weinig nut heeft als je maar 1 keer per week met d'r werkt. Het zal denk ik vooral veel helpen om vaak met haar te rijden, in de bak en in het bos. Maar dan liever niet met mij

@rengeltje. Verwacht niet dat ze een renpaard is. geen papieren, geen brandmerk. Wat ik wel denk ik is dat er in zeeland weinig ruiterpaden waren en dat de vorige eigenaar elk stukje gras benutte voor een galopje.

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

@rengeltje. Verwacht niet dat ze een renpaard is. geen papieren, geen brandmerk. Wat ik wel denk ik is dat er in zeeland weinig ruiterpaden waren en dat de vorige eigenaar elk stukje gras benutte voor een galopje.
    Renarabjes hebben echt (niet altijd) een brandmerk en papieren... die gooi je gewoon in de vuilbak als ze niet nuttig zijn. Kan je bv. eens niet contact opnemen met iemand die renpaarden traint, die zien zo of het er eentje is. Een oproepje op het arabierenforum? T'is maar omdat ik mijn paardje gekocht heb van een renstal (is geen renpaard) en ik heb toen eens een training gezien. Ze gingen met de paarden langs een asfaltbaan naar het weiland om te rennen. Ze waren heel rustig en braaf op de asfalt maar toen ze op het weiland aankwamen moest je al heeeel veel man zijn om ze te kunnen houden!
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Vorige week was er een jongen op vakantie op de boerderij die voor zijn werk paarden inreed. omdat hij heel goed kon rijden en veel lef had heeft hij een buitenrit gemaakt met Mariska.
    Ze was weer heel erg druk, en in het bos heeft hij een 3km lang pad heen en terug geraced. Eenmaal terug bij het begin was mariska nog altijd niet moe, maar wel een stukje rustiger. Ik was er niet bij, maar ik schat in dat Mariska net zo hyper was als bij mij (mn baas zwakt zulke dingen vaak af namelijk)
    Maar de volgende dagen leek het wel degelijk geholpen te hebben. Een jong meisje is met haar naar buiten geweest en (zonder een ander paard erbij) ging het heel goed, hoorde ik van haar. Ze heeft zelfs wat kunnen draven en galopperen.

Hoewel dit dus wel lijkt te werken, denk ik dat dit meer een korte termijn oplossing is. Het is nu een week geleden en inmiddels zal ze wel weer zo'n racemomentje nodig hebben om weer normaal gereden te kunnen worden.

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Dat zou inderdaad goed kunnen dat het maar kort werkt maar wel goed dat je nu weet dÃ*t het geholpen heeft! Misschien kan Mariska de hele zomer door dan wat rustiger zijn bij de ritten als ze zo af en toe echt mag/moet gaan in volle galop? Bij jou of bij een klant?

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Hoewel dit dus wel lijkt te werken, denk ik dat dit meer een korte termijn oplossing is.
    Of gewoon de behoefte van het paard?
    Paardrijden is geven en nemen. Als ze af en toe mag rennen, is ze blijkbaar wél in staat om een rustig recreatiepaard te zijn zoals je van haar zou willen. Waarom wil je het haar dan onthouden?
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Beste Sandra,

Vervelend voor jou en het paardje dat het zo gaat.
    Ik begrijp uit het verhaal dat je op een manege werkt (shoot me if i'm wrong) wat het natuurlijk wel een beetje compliceert.

Want ook al is je baas makkelijk: waarschijnlijk moet het paardje straks toch echt aan de bak en is het bijna onmogelijk voor ruiters haar te rijden, mits ze haar klik vindt!! En wat als het niet meer gaat...

Arabieren staan erom bekend dat ze voor je door het vuur gaan.
    Dat betekent echter ook vaak dat ze aan 1 persoon (misschien 2) hechten en er moet een klik zijn, anders kan je het wel vergeten. Karaktertrekje.
    Natuurlijk heeft ieder nadeel zijn voordeel: wanneer je het vertrouwen hebt lopen ze zich inderdaad letterlijk dood!! Het zal niet de eerste zijn.
    De theorie van jouw baas om haar uit te laten razen zou ik dus ook niet proberen. Ze zal zich waarschijnlijk niet meteen doodlopen, maar ik denk wel dat je heel veel conditie nodig moet hebben om het uit te zitten en je loopt het risico dat je er nooit meer op komt, want ze leren snel en vergeten niets!!

Helaas zijn er denk ik geen gouden tips om dit soort problemen te voorkomen. Misschien is helemaal opnieuw beginnen de beste optie.
    en bouw het buitenrijden op.
    Ik weet niet of het mag, maar zou je in je vrije tijd niet met haar kunnen spelen (grondwerk). arabiertjes zijn daar echt dol op. Wanneer ze je mogen op de grond, zit je zo op de rug.
    De meeste arabieren zijn gek op buiten rijden, dus er moet echt wel wat aan de hand zijn.

Mag ik vragen wat de plannen zijn met het paardje (vanuit je baas gezien dan).

Kijk ook eens op arabischevolbloeden.com
    Daar zijn een heleboel arabierenliefhebbers en kenners, die je wellicht kunnen helpen om het karakter een beetje te snappen.
    Zonde van zo'n paardje, want met liefde, geduld en TIJD (wat er waarschijnlijk niet is) kom je een heel eind.
    Let's pretend we're just 2 people and you're not better than me

Ik zou het niet doen als ik jou was, het is een arabier en die worden 9 van de 10 keer alleen maar heter als ze zo moeten rennen... daarnaast is dat beestje ook al 18 jaar dus ook niet meer echt de allerjongste... ik zou het risico dus echt niet nemen dat het beest zich zo ongeveer doodrent en een hartaanval krijgt...

Ik vind dit trouwens geen geschikt paard voor een manege achtige instantie... met veel gedult en concequent rijden bestaat de kans dat je dit kunt verhelpen... op een manege is daar de tijd en het geld niet voor... en het werk wat jij erin steekt om deze problemen te verhelpen, kunnen in no time verpest worden door een of ander manege kind wat er weer op een andere manier mee rijdt. Daarnaast is een arabiertje vaak beter af bij 1 of 2 eigenaren zodat ze de kans krijgen om zich te hechten aan die persoon.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

tja ik heb natuurlijk niets te zeggen over hoe het paardje wordt ingezet.
    Naar het schijnt lijkt het te werken nu ze regelmatiger gereden wordt. Ze is iets rustiger volgens mn baas. Hoewel ik onlangs iemand terug zag komen van een buitenrit op een kleddernatte, hoofdschuddende, rightbrainse Mariska.
    Dus of het nou echt beter gaat...
    Grondwerk is gewoon geen optie, heeft ook weinig zin, ik werk 1 keer per week, en daarvan rijd ik ongeveer slechts 1 op de 4 keren.
    Maar goed, ik ga daar mede om deze reden ook stoppen met werken.

Interesting indeed dat verhaal van Honza.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

hoe bedoel je dit, Roos?