Vandaag iets ergs "zondigs"gedaan. Just get on and ride, zeg maar. Tja dat moet met je werk soms wel. Ik moest een buitenrit begeleiden (eigenlijk meer voor de gezelligheid mee) met Mariska, het nieuwe paardje van Hoeve 't Wed. Een arabiertje van 18 jaar en behoorlijk pittig met rijden. Omdat ze een hekel heeft aan het bit heb ik mn touwhalster eronder gedaan zodat ik bitloos kon uitproberen. jaja, zonder gedegen voorbereiding, ik heb nu eenmaal weinig keus.
Afijn, het eindigde bijna in een drama. 3km voor we terugwaren ben ik afgestapt en verder gaan lopen.Waarom?
Mariska's versnellingen gingen kapot. Eerst viel de eerste versnelling weg (stap), en kon ze alleen nog halthouden en draven. Na een half uur viel de 2e versnelling ook weg en wou ze alleen nog stilstaan en galopperen, en toen ook de rem begon te haperen heb ik aan mn schietstoel getrokken en voor mn eigen veiligheid, die van anderen en die van Mariska zelf gekozen.
Ze fokte zichzelf zo ontzettend op. Af en toe kon ik tot haar doordringen en haar door heeeeeeel ontspannen te gaan zitten (lastig op een rennend paard) en op haar in te praten haar tot stap krijgen, maar na 1 stapje vloog ze er weer vandoor. Arm paardje. Ze is een keer op haag knieen gevallen van het rare gedoe, en ik heb meer druk op het bit moeten zetten dan me lief was. Wat een rotervaring was dat.
Afijn, om dit lange verhaal in te korten, zo gaat het dus niet. Mn baas was gelukkig erg vriendelijk en had volledig begrip voor mijn keuze om af te stappen.
Wat nu? was de vraag. Tja, ik zou zeggen grondwerk. Maar dat krijg ik er niet door vrees ik. Dan maar eindeloos korte buitenritten maken tot ze het normaal gaat vinden.
Maar mn baas kwam met een andere oplossing die mij ergens vrij goed leek maar wel doodeng. Namelijk om Mariska mee te nemen naar een 3km lang overzichtelijk recht zandpad en haar daar voluit te laten gaan, net zolang tot ze terug wil naar draf en dan flink haar doordrukken tot opnieuw rengalop. tot ze het echt spuugzat is om zo hard te gaan. Mn baas heeft dat al bij diverse paarden gedaan en het hielp goed zei hij.
Hm, mn leven wagen met zoiets?
Wat vinden jullie van deze oplossing? Zou hij helpen? Think it the parelliway: racen maak je er wel oncomfortabel mee.
Bitloos heeft geen zin zonder goede voorbereiding, trekken aan teugels ook niet, ontspannen zitten werkt maar heel kort en onderdrukt alleen symptomen en niet de andrenaline die ze zelf opwekt, en hoeveel ritjes moet ik nog maken voordat 18 jaar lang race-ervaring eruit is?
ik zou haar zo graag willen leren dat buitenrijden leuk kan zijn, en recreatie voor ruiter EN paard. Zo gaat het dus NIET, hoe dan wel?
Bladwijzers