Ik denk dat de Wimles je zeker kan helpen nog beter te leren zien hoe ze loopt. Ik vond dat zo moeijlijk, maar zie steeds meer. En dat helpt.
Rustig aan, vooral, denk ik. Maar dat dacht je zelf ook al![]()
Ik denk dat de Wimles je zeker kan helpen nog beter te leren zien hoe ze loopt. Ik vond dat zo moeijlijk, maar zie steeds meer. En dat helpt.
Rustig aan, vooral, denk ik. Maar dat dacht je zelf ook al![]()
May the horse be with you!
Wat ontzettend vervelend voor jullie!! Ik moet bekennen dat ik het verhaal niet helemaal gevolgd heb, in detail, maar wat ik me afvraag is...
Geeft Kabriche ook signalen als je haar longeert? Kweet dat dat niet past in de parelli wereld, maar anders gezegt.. heeft ze er ook last van met de circling game. Links en rechtsom in draf bedoel ik dan?
Volgens mij kan je dan dingen gaan uitsluiten?
In ieder geval hoop ik dat er snel duidelijkheid voor jullie komt!
Sterkte!
"The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli
In stap geen last en pas bij aandraven wel, een kant moeilijk op te buigen en de andere beter zijn dé typerende signalen voor spanning in de rug door scheefheid. Vandaar dat ik dat ook zo snel riep: dan moet je aan het rechtrichten.
Ik heb zelf daar de werking van gezien en in ben er redelijk van overtuigd dat je dat op geen andere manier kunt oplossen door haar korte zijde dmv oefeningen langer te maken en de lange, slappe zijde, gespierder. Hierdoor gaan de achterbenen (want daar zit feitelijk het probleem) weer recht in het spoor van voorbenen en in wendingen gaat het juiste binnenbeen weer op de juiste manier onder de massa ipv of teveel eronder of teveel ernaast. Wat de spanning in de rug geeft.
Ik raad je dan ook heel sterk aan om met je paard een les of twee te volgen bij Marijke de Jong.
Ik heb nu meerdere paarden gezien die aan het begin van de training stokkreupel waren, 2 of meer jaar op het land liepgen, afgeschreven en uitbetaald door de verzekering en die aan het eind van slechts een training weer volledig rad lopen. Puur door het rechtrichten waardoor de spanning in de rug losgelaten wordt en het paard in staat is om ontspannen voorwaarts neerwaarts te lopen.
Die van mij was ook niet kreupel, wel hetzelfde beeld als jou, stap geen punt, bij draf begonnen de problemen.
Bedankt voor jullie lieve begrip en reacties.
Nee, eigenlijk niet. Is me in ieder geval niet opgevallen, ik zal er uiteraard nog eens op letten, bedankt!Geeft Kabriche ook signalen als je haar longeert?
Ik neem aan dat Wim het rechtrichten ook in zijn lessen meeneemt?Ik denk dat de Wimles je zeker kan helpen nog beter te leren zien hoe ze loopt
Jiske, bedankt voor je duidelijke uitleg, hier zit zeker wat in! Ik heb Marijke de Jong een aantal malen gesproken, en als ik bij Wim geen rechtrichthulp krijg (wat me sterk lijkt!) dan zal ik haar eens vragen.
Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!
Ik ben erg opgelucht door het antwoord van Jiske moet ik zeggen, ze ziet hetzelfde gebeuren en dat geeft me rust, ik bedoel er is wat aan te doen!
Echt in stap is ze zo oplettend en meewerkend en in die draf verlies ik heel mijn vertrouwen!!
Pfff ben weer wat positiever!
Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!
Hield je snel weer op met draven toen je merkte dat het niet ging?Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
Wat je kan doen, nog voor je met dat rechtmaken aan de gang gaat (en dat zou ik echt doen mbv deskundige les - is je geld meer dan waard), is om in een ruime bak of zo, door te draven, teugels los en gewoon ruime voltes of de hoefslag volgen. Waarschijnlijk merk je dan al wel dat ze na een tijdje soepeler wordt en meer de neiging krijgt te strekken.
Voordat je dat doet, zou je in stap, na het losstappen, juist wel kleine wendingen kunnen vragen in een langzaam tempo. Beide kanten op. Bijvoorbeeld keertwendingen, slangevoltes, zigzagbewegingen. Door dat langzaam te doen, dwing je haar om maar niet snel te bocht door te vallen, maar om echt te buigen.
Heb je het gevoel, in een wending, naar buiten gedrukt worden, compenseer dat dan niet door in te knikken in je heupen en je bovenlichaam over te laten hellen. Maar zet je heel lichtjes af in de buitenbeugel zodat je lichaam recht boven de romp blijft van je paard. Als je daarmee oefent en je ademnhaling goed laag houdt, voel je vanzelf waar je in de juiste balans zit.
Ik ben inderdaad snel opgehouden, heb het nog wel een paar keer geprobeerd maar vond het ook knap eng worden en zag dat mijn paard echt iets had.
Ik heb nog wel linksom gedraafd om het goed af te sluiten en dit ging oké.
Mag ik vragen hoe jij aan dit alles komt, heb je soms les gehad van Marijke?
In ieder geval, weer super bedankt voor de tips![]()
Klinkt goed wat Jiske schrijft, misschien is dat, samen met de osteopaat, wel de oplossing! Nadeel van tips zijn dat je er misschien zelf mee aan de gang gaat...en in dit geval lijkt het me echt verstandig om dit onder begeleiding te doen van iemand die ziet wát er gebeurt en daar op in kan spelen en je direct vertelt wat je moet doen.
En daar heb jij weer helemaal gelijk in Lila!
Ik ga 10 juni naar Wimles en hoop daar wat oefeningen te kunnen meepikken.
Thuis blijf ik gewoon stappen.
En goed les is zoveel waard, daar ben ik me zeer van bewust.
Ik zat met hetzelfde probleem, stap geen punt, bij draf schoten de tranen letterlijk in mijn ogen en dan hield ik snel op. Toen kreeg ik de tip van iemand om toch door te draven zoals ik beschreef, dat hielp al een heel stuk, het onregelmatige ging lanzaam maar zeker weg, het stijve en het moeilijke inbuigen niet. Dus daarom ben ik gaan zoeken naar info, kwam op de site van de 'rechtrichtgoeroe'Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
terecht, De Bodt, herkende daar veel in, zocht nog wat verder en vond meer sites van mensen die les geven volgens zijn methode. Krijg nu les van iemand die daar ook in getraind is en ik heb de dvd van antoine de bodt gekocht, een heel bedrag voor 48,-. Maar ik ben er erg blij mee omdat het heel veel uitleg geeft, echt verbluffende voorbeelden laat zien van de oplossing.
Als ik nu verhalen lees, zoals die van jou, of filmpjes zie waar het niet lekker loopt, herken ik het probleem vrij snel.
Van Marijke heb ik geen les gehad, maar omdat je zei dat je theorieles bij haar hebt gehad, leek het me voor jou logisch om dan ook wat praktijklesjes bij haar te volgen. Of het moet je vreselijk slecht bevallen zijn natuurlijk![]()
Ik weet niet waar je woont, maar een andere Marijke, van http://www.cherokeepaarden.nl geeft ook les op die manier en zit in noord-brabant.
Iemand die ik ken kent haar weer en is heel erg positief over haar.
Wat je hier beschrijft is volgens mij ook wat de osteopaat zegt, het paard 'leren' voelen dat het geen pijn meer hoeft te doen. Maarja hoe ga ik dan draven? Ze steekt d'r koppie in de lucht en ik kan niks doen?Toen kreeg ik de tip van iemand om toch door te draven zoals ik beschreef, dat hielp al een heel stuk, het onregelmatige ging lanzaam maar zeker weg, het stijve en het moeilijke inbuigen niet
Dus met deze dvd kun je thuis ook het een en ander trainen? Is natuurlijk wel lastig zonder toeziend oog.....Maar ik ben er erg blij mee omdat het heel veel uitleg geeft, echt verbluffende voorbeelden laat zien van de oplossing.
Ik woon in de achterhoek dus is niet echt in de buurt, mischien toch Marijke maar eens proberen, maar eerst krijgt Wim een kans![]()
Gewoon doordraven![]()
Ook al komt dat koppie omhoog, niks van aantrekken. Klinkt hard (en zo zit het ook - alsof je op een plank zit). Zoveel mogelijk rechtuit. Veel belonen en rustig toespreken en over de hals aaien, dat helpt wat bij het ontspannen. Van draven gaan ze niet stuk, dus dat kun je rustig een kwartier, twintig minuten doen.
En die spanning is er echt hoor, het is niet dat door de behandeling van de osteopaat alles weg is en dat het nog psychisch is, daar geloof ik niet in.
Ik zou het niet helemaal alleen doen met de dvd, maar het is zeker een hele goede hulp.
Het kan best zijn dat Wim er ook wel in thuis is. Zoniet, niet twijfelen maar gericht les nemen. Als je ook ziet op die dvd, mensen die al jarenlang tobben met van alles en nog wat proberen, tot aan zenuwsnedes toe! Een paard van 19 jaar en toch kwam de kreupelheid terug. En dan vervolgens na drie trainingen datzelfde paard wat loopt alsof ie nog piepjong is, helemaal rad en met een souplesse! Echt ongelooflijk.
Overigens wil ik wel zeggen, merk je dat na een minuut of 20 draven het alleen maar slechter gaat, dan zou ik stoppen en zou ik hulp zoeken, osteopaat nog een keer laten komen of direct met Marijke overleggen.
Pfff klinkt wel logisch wat je zegt, maar vindt het toch moeilijk om gewoon door te draven, ik ga zelf namelijk ook helemaal spannen.
En ik twijfel enorm of ik dit Kabriche wel wil aandoen zo, pffff nog maar even denken.
Gericht les is zowieso een voorwaarde, ik wil en kan zelf niet proberen daar is mijn paard me te dierbaar voor.
Wel superbedankt voor het meedenken hoor![]()
Ja, zo voelde ik dat ook wel. Maar zoals ze zich nu beweegt is ook niet prettig voor haar. Dus je helpt haar er alleen maar mee.Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
Hoe is het spreekwoord ook al weer: zachte heelmeesters maken stinkende wonden?
Zelf ontspannen blijven is natuurlijk altijd goed, maar nu helemaal, want als je zelf ontspannen bent, dan kan je paard dat ook.
Succes ermee!
En ik ben benieuwd hoe het afloopt.
Réban ik heb les gehad in rechtrichten bij Corinne Vogelaar, zij woont in Drenthe, vlakbij Ruinen, en ze geeft ook cursussen aan haar huis.
Zij heeft het allemaal geleerd bij Antoine de Bodt.
Misschien is dat wat voor je??
Ook geeft ze les bij de Bonte Parels, in Zenderen, bij Hengelo (O).
Dat heb ik een tijd gedaan, ze legt het duidelijk uit waar jezelf op moet letten en hoe je paard onder je loopt, hoe dingen voelen.
Kijk anders eens op haar site : http://www.centauervogelaar.nl is het geloof ik.
Succes dit is allemaal wel heel vervelend, maar neem de tijd die het kost en het kost minder tijd.
Prendre la vie comme elle vient!
Bladwijzers