Timber en ik gingen een beetje vastlopen de laatste tijd….het ging wel maar niet meer echt van harte en de inspiratie was bij mij een beetje op dus ik heb maar weer eens een oogje dat over mijn schouder meekeek gezocht in de vorm van Karianne. Na een kennismaking met de ster van de middag…Timber en de voor Timber zo broodnodige oh’s en ah’s (wat is ze toch knap he) zijn we maar aan de slag gegaan.
Karianne had het al snel door Timber heeft een grote bek, maar een klein hartje en dat klopt want naar andere paarden kan ze lelijk doen, maar als die andere paarden lelijk terug doen rent ze snel naar mama. “Mam ze pesten me.” Maar dat maakt Timber juist zo apart vind ik zelf. Op stal zeggen ze ook altijd ja Timber gedroeg zich weer echt als Timber……
We begonnen met Timbers favo game in PNH termen the friendly game, in Timber termen de lekker stilstaan terwijl het personeel je lekker kriebelt op de plekjes waar je jeuk hebt. Daarna zijn we gaan porcupinen en daar werd al snel duidelijk waar het probleem zat, Timber reageert wel, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Tijd voor actie dan maar ook porcupine van de voorhand…..ze reageert op fase 1, maar moet sneller gaan reageren. En we moeten oefenen dat ze niet meer zo lelijk kijkt (zonde van dat lekkere bekkie als ze zo zuur kijkt
).
Driving HQ gaat super eigenlijk, driving FQ mag het initiatief mag nog meer van mij uit komen……..ik wacht teveel af wanneer Timber gaat bewegen en als ze dan in beweging komt gaat het ……traag. Sideways ook eigenlijk, alles gaat te veel van ok dan doe ik het voor je, maar wel op mijn manier hoewel bij de sideways haar kontje makkelijk bij te sturen was. Sidways zonder hek………snapt Timber het verschil niet aan een hand naar me toe en van me af…..ik lag helemaal in een deuk want het is ook zo moeilijk streng te worden als ze zo hun best doen (vond Karianne ook hoor dus we zijn maar naar het hek gegaan). Yoyo op z’n wims geoefend en dat wilde wel ik moet alleen meer met de string oefenen om mij te sturen………Door de yoyo ging de send bij de circling ook ineens verbazend goed……ik stond eigenlijk even met mijn mond vol tanden.Ze vertrok niet in een mega galop ofzo, maar wel op een heel mooie manier en op fase 1. Maar goed daar zit ook nog lekker werk in, want Timber vertrekt en sloft een beetje rond mij (ok ik ga wel, maar dan in mijn tempo). Overgangen terug ook geoefend, dat snapt ze nog niet helemaal want ze denkt dat ze dan mag stoppen, maar dat komt ook wel goed, want ze kwam wel braaf aan me vragen wat ze moest en vervolgens of ze het wel goed deed. Daarna was het mijn bedoeling om vanaf het hek op te stappen, maar Timber kwam zo snel keurig op een vingerbeweging
naar het hek gedraaid dat we eerst maar hebben staan kriebelen en vervolgens nog een paar keer voordat ik er op ging. Nog even erop gezeten…..viel bijna van verbazing van mijn paard toen de disengagement van de HQ zo keurig ging en ook de sideways ging eindelijk een beetje. Twee uur later hebben we nog even lekker op het hek zitten beppen over de paardjes en Timber heeft lekker haar favoriete hobby uitgeoefend rollen………ze had zo hard gewerkt dat ze dat wel had verdiend. Kortom weer een leerzame middag waarbij er veel kwartjes zijn gevallen want ik besef dat ik veel meer het initiatief moet gaan nemen zodat Timber echt op mij kan bouwen……..dat is ook de reden dat ze mij in moeilijke situaties nog steeds niet vertrouwd. Nog heeeeeeeel veel om aan te werken dus, maar dat is helemaal niet erg want Timber is een topknol om mee te spelen
. Bedankt voor de hulp hoor Karianne
![]()
Bladwijzers