Ik heb mijn merrie, Nagoya, 20 mei verhuisd naar een NH-gerichte "stal", waar ze in een kudde op een weide met uitloopstal staat. Het valt me op dat ze nu best weinig drinkt.
Ze dronk bij de vorige stal een stuk meer, maar dan vooral op stal. In de wei dronk ze alleen als de andere paarden op voldoende afstand stonden. Wanneer de rest dicht in de buurt stond, leek ze niet te durven drinken.
Ik ga ervan uit dat ze met het gras ook veel vocht binnen krijgt en misschien daarom minder drinkt. De reden dat ik me toch een beetje zorgen maak, is dat ze erg gevoelig voor spierbevangheid is. Bij de laatste bloedcontrole (ongeveer 2 weken geleden), was het spierenzym nog iets verhoogd. Dit had ik wel al verwacht, aangezien ze in februari spierbevangen was. Om de afvalstoffen goed te kunnen afvoeren, is het exra belangrijk dat ze genoeg drinkt.
Wat denken jullie, zal ze zelf ervoor zorgen dat ze genoeg vocht binnen krijgt of is het misschien verstandig om haar dagelijks uit een emmer nog water aan te bieden?
Bladwijzers