Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Weinig drinken, toch genoeg vocht binnenkrijgen?

Weinig drinken, toch genoeg vocht binnenkrijgen?

Ik heb mijn merrie, Nagoya, 20 mei verhuisd naar een NH-gerichte "stal", waar ze in een kudde op een weide met uitloopstal staat. Het valt me op dat ze nu best weinig drinkt.
    Ze dronk bij de vorige stal een stuk meer, maar dan vooral op stal. In de wei dronk ze alleen als de andere paarden op voldoende afstand stonden. Wanneer de rest dicht in de buurt stond, leek ze niet te durven drinken.
    Ik ga ervan uit dat ze met het gras ook veel vocht binnen krijgt en misschien daarom minder drinkt. De reden dat ik me toch een beetje zorgen maak, is dat ze erg gevoelig voor spierbevangheid is. Bij de laatste bloedcontrole (ongeveer 2 weken geleden), was het spierenzym nog iets verhoogd. Dit had ik wel al verwacht, aangezien ze in februari spierbevangen was. Om de afvalstoffen goed te kunnen afvoeren, is het exra belangrijk dat ze genoeg drinkt.
    Wat denken jullie, zal ze zelf ervoor zorgen dat ze genoeg vocht binnen krijgt of is het misschien verstandig om haar dagelijks uit een emmer nog water aan te bieden?

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Re: Weinig drinken, toch genoeg vocht binnenkrijgen?

Wat ik me afvraag: Hoe kan jij zien dat ze weinig drinkt?

Want ik neem aan dat je er niet de gehele dag en nacht bij bent Of moet je zelf water bijvullen?
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Of een paard te weinig vocht binnenkrijgt kun je zelf makkelijk controleren. Tussen duim en wijsvinger een stukje van de huid van de hals ophoogtrekken. Vloeit de huid meteen weer glad, dan is er niks aan de hand. Duurt het lang voordat het gladtrekt of blijft de huid in zo'n tuutje staan.. dan is er sprake van (ernstig) vochtgebrek. In dat laatste geval zeker water geven.
    Als je paard niet makkelijk drinkt met andere paarden in de buurt moet je het zeker in de gaten houden!

Spierbevangenheid heeft op zich niet met water te maken - wel met overbelasting of onregelmatige belasting.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Om er zeker van te zijn dat Sterre in ieder geval 1x rustig kan drinken wat ze wil loop ik elke dag als ik haar terug breng naar de wei even met haar naar de waterbak.

Gelukkig is ze sinds ze op haar nieuwe plek staat niet meer zo dorstig en voelt zich blijkbaar niet onder druk gezet door de andere paardjes. Dat was op de vorige stal in de winter wel anders. Dan werd er echt liters gedronken.

In principe is 1x goed drinken per dag ook voldoende.

Bedankt voor jullie antwoorden !!

Goede vraag, Réban&Kabriche Ik kreeg het idee dat Nagoya weinig drinkt, omdat de paarden meestal met z`n allen richting drinkbak liepen en dan om de beurt gingen drinken. Nagoya liep dan mee maar dronk dan niet of een klein beetje.
    Omdat ze bij de vorige stal in het begin ook weinig dronk, wordt het extra in de gaten gehouden door mij en de eigenaren van de stal. (dan ben je er natuurlijk nog niet dag en nacht bij, dus precies weten wat ze drinkt weet je nooit)
    Maar mijn zorgen zijn voorbij , de laatste dagen heeft ze goed gedronken op de momenten dat ze met z`n allen richting drinkbak gingen .

@ Marianne: Spierbevangheid heeft inderdaad niet direct met water te maken, maar het is wel heel belangrijk dat ze genoeg drinkt om de afvalstoffen goed te kunnen afvoeren. Het kan door onregelmatige belasting of overbelasting komen, maar daarnaast zijn er nog een heel aantal zaken die meespelen (heb noodgedwongen een studie ervan gemaakt, doordat Nagoya zo gevoelig ervoor is)

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nagoya
    @ Marianne: Spierbevangheid heeft inderdaad niet direct met water te maken, maar het is wel heel belangrijk dat ze genoeg drinkt om de afvalstoffen goed te kunnen afvoeren. Het kan door onregelmatige belasting of overbelasting komen, maar daarnaast zijn er nog een heel aantal zaken die meespelen (heb noodgedwongen een studie ervan gemaakt, doordat Nagoya zo gevoelig ervoor is)
    Ben ik helemaal met je eens hoor! Het is altijd beter als er voldoende vocht opgenomen wordt om afvalstoffen uit te scheiden. Afhankelijk van voeding, arbeid en weeromstandigheden kan een paard wel tot 40 liter per dag wegtanken.

Ben best wel benieuwd om wat meer over die gevoeligheid van spierbevangenheid van jouw paard te horen - wil je daar 's wat meer over vertellen - over mogelijke andere triggers dan de al genoemde?
    Ik vind het altijd interessant om de ervaringen van anderen te horen, leer ik ook van!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Hoeveel een paard drinkt is erg afhankelijk van het weer en van wat hij eet.

Bij onze wei merk je het erg goed: staan ze op kuil, dan drinken ze best veel. Is het droog warm weer, dan drinken ze nog meer (hele badkuip en 3 speciekuipen zijn dan zowat leeg) maar nu met goed groeiend gras en nat weer is er hooguit 1 speciekuip leeg en 15cm uit de badkuip gedronken. En dat met 10 paarden...

Het zou heel goed kunnen dat ze nu door al dat vochtige gras gewoon geen dorst heeft, terwijl ze op stal natuurlijk geen sappig voedsel krijgen.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Je moet het ook aan de kleur van de urine tijdens het plassen kunnen zien: hoe meer geconcentreerd, hoe gekleurder, dus minder helder. En biedt je je paard extra water aan dan trekt ze haar neus op .

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    nu met goed groeiend gras en nat weer is er hooguit 1 speciekuip leeg en 15cm uit de badkuip gedronken. En dat met 10 paarden...
    waar wóón je?! Het is zowat tropisch!
    Maar bij ons hetzelfde hoor, nattig gras en af en toe een bui; weinig water uit de ton. Anders 2 x per dag vullen!

Met dit weer gaat `t water i.d.d. erg hard , ze drinken allemaal een stuk meer dan een tijdje terug, toen `t zo nat was..
    Ik heb Nagoya toevallig nog vanmiddag op haar gemakje een flinke hoeveelheid naar binnen zien tanken

@ Marianne: ik heb je een pbtje gestuurd

Bladwijzers

Forum Rechten